Annons

Photoshop batching och störande dialogrutor

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanN

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem med batchning i Photoshop som jag verkar vara ensam om. När jag kör en bacthning och vill att filerna ska sparas i en annan katalog så kommer alltid dialogrutan JPEG-options fram för varje enskild bild. Detta gör ju processen knappast så automatiskt utan jag måste sitta på plats och trycka OK för varje bild.

För att slippa detta har jag nu skapat actions som även innehåller själva spara-steget, men det känns så bakvänt att behöva ha två uppsättningar av alla favoritactions. Speciellt som det känns som om det bara är en inställning jag har missat. Någon som kan hjälpa?
 
Jag antar att du pratar om när du skall konvertera RAW bilder till tiff/jpeg med batch funktionen...

Det finns om jag inte missminner mig en bockruta att kryssa i på alternativrutan för sparningen. Den heter "depress save dialog" eller nått på engelska versionen. (sitter inte vid nån dator med PS på så jag kan inte kolla..)
då får du samma inställning på alla bilderna och du slipper få upp nån ruta vid varje bild.

/Jonas
 
Nej, Camera Raw fungerar som jag vill. Detta är batchfunktionen inne i photoshop (File->Automate->Batch...). Typiska actions är just för att förbättra kontrast, skärpa, olika skalningar, konvertering till färgprofiler etc. Kan tillägga att jag har CS2 dessutom.
 
Finns en liten knapp man kan trycka in då ditt action är inspelat om man vill få upp dialogrutor eller inte. Det är den som är just till höger om "bockarna" i ditt action. Du får inte ha dina action i "button mode" för att kunna editera detta ska tilläggas.
 
Strålande! Låter ju precis som det jag behöver, tackar!

Skulle just testa det på jobbdatorn och ser till min förvåning att jag inte har ovan nämnda problem här. Att jag har det hemma är dock säkert då det var lite segt att konvertera bilder till proprints färgprofil här i veckan. Undrar varför det skiljer sig, men ditt tips borde kunna lösa mina problem hemma.
 
I photoshop cs2 finns även scripts som man automatiskt kan köra på alla bilder som öppnas, stängs, etc. Man kan t.ex göra ett script som automatiskt konverterar alla bilder till CMYK eller liknande då dom öppnas.

Kolla i "Script Event Manager" under File -> Scripts

På adobe exchange finns dessutom lite såna scripts att ladda ner om man vill.

http://share.studio.adobe.com/axBrowseProduct.asp?p=2

Lite info om Scripts
http://www.heathrowe.com/tuts/eventsscriptmanager3.asp
http://webdesign.templatemonster.co...ons-events-manager-in-photoshop-cs2.5585.html
http://user.fundy.net/morris/redirect.html?photoshop28.shtml

Adobes scripting-guide
http://partners.adobe.com/public/developer/en/photoshop/sdk/PhotoshopScriptingGuide.pdf

Fler scripting-document från Adobe
http://partners.adobe.com/public/developer/photoshop/sdk/index_scripting.html
 
Senast ändrad:
Hej på er. Jag har precis samma problem. Jag får upp en dialogruta med JPEG Options för varje bild om jag kör ett batch-kommando, t ex för att ändra storlek på bilderna.

"Finns en liten knapp man kan trycka in då ditt action är inspelat om man vill få upp dialogrutor eller inte. Det är den som är just till höger om "bockarna" i ditt action. Du får inte ha dina action i "button mode" för att kunna editera detta ska tilläggas."

Jag kanske är korkad, men jag förstår inte vilken knapp du menar? Är det den högra av de två "bockarna"? För om jag klickar i den får jag upp dialogrutan även för bildstorleken. Låter jag den vara urklickad får jag ovanstående problem.

Och vad är button-mode när det gäller actions?
 
Senast ändrad:
Jag har också fortfarande kvar dessa problem, men bara ibland. Ett snabbtest pekar mot att första gången jag sparar en från RAW framkallad jpeg så får jag upp denna dialogruta. Om jag sedan kör en ny batchning på tidigare sparade filer får jag inte upp den. Vad tusan kan detta bero på?

Tyvärr var inte Johnnys förslag lösningen på detta problem.
 
Jag har samma problem men det dyker bara upp om jag ska spara om jpeg-bilden för första gången. Eftersom jag numera jobbar i tiff tills jag är nöjd och sen sparar som jpeg, dvs skapar en ny fil, så slipper jag problemet.
Jag antar att PS inte vet vilken kompression den ska spara i och därför ställer en fråga först.

Edit: Jag har inte RAW så det är om jag sparar över orginalfilen som dialogen dyker upp. Efter det vet PS hur filen ska sparas...
 
Jag hade samma problem för ett tag sedan med dialogrutan för kvalitet när man sparar i jpeg.
Jag löste det på följande vis.
När jag spelar in ett batchmanus så lägger jag till "spara som..." i slutet. När man då väljer att exempelvis spara i kvalitet 12 så sparas detta val.
När sedan batchen körs så har man kryssat i den där rutan om att den skall ignorera spara som (eller vad det var, är inte hemma nu. Det står något om att den sparar, men inte i samma mapp som man sparade bilden när man gjorde manuset).
Vips har jag inga rutor att klicka bort.

[Edit:Det här lyckades jag ju skriva på ett ruskigt krångligt sätt...]
 
Oj, nu kom en lösning medan jag skrev. :)

Ok, ska prova. Antagligen är det så man _ska_ göra då.

Jag återkommer med resultat.
 
Finns det ingen information om kompressionen i den jpeg den arbetar med? Man skulle ju kunna tycka att den borde kunna använda samma för den nya versionen. Eller åtminstone en möjlighet att ställa in en default kompression någonstans.

Visst, man kanske skulle börja arbeta i TIFF, men det blir så ohemult stora filer och då jag är notoriskt dålig på att städa efter mig blir det mycket onödigt utrymme. Men mjo, det är ju mer en workflow fråga så det går väl att lösa.
 
Ja, nu verkar det fungera. Problemet nu är att man måste köra två olika "batchningar" (sv. översättning?), för att kunna byta filnamn, t ex lägga till edit i det måste man köra ytterligare ett kommando där man enbart byter filnamn.

Edit: fel fel fel. Jag tar tillbaka det där. Om man väljer "Save as..." och inte "Save for Web..." så följer den mallen för filnamn som man anger tillsammans med källa och mål för filerna. Dock verkar den inte bry sig om ev. versaler i t ex filändelsen, utan den skriver med gemener.
 
Senast ändrad:
Aj, aj. Det är alltid något problem man stöter på. Dessutom är ju jpeg förstörande så du försämrar ju kvaliteten på bildfilen lite varje gång du sparar om...

Du skulle inte kunna leta rätt på ett windowsprogram (litet och smidigt) som bara ändrar filnamnet batchvis (satsvis)?

Eller så får du lära dig älska det din digitalkamera har döpt din bild till ;-)
 
Hehe, jo tack. PICTxxxx.JPG är förvisso inget störande moment, men ibland vill jag veta om jag modifierat en bild, och då vill jag lägga till edit i filnamnet. Jaja, man kan inte få allt.

Tack för tipset, nu slipper vi sitta och trycka enter för varje bild. ;)
 
Snö skrev:
Tack för tipset, nu slipper vi sitta och trycka enter för varje bild. ;)

Jo, men den lösningen fanns ju redan i första inlägget i denna tråd. Jag ville bara hitta ett sätt att slippa ha "spara som" info med bland mina actions. Men visst, det går ju lätt att separera sina actions i ett set man bara använder för batchning och ett set man använder vid manuell redigering.
 
Jasså. Fast jag hade ju problem med dialogrutor som förstörde det automagiska..

Angående ditt problem så verkar det, precis som du säger, vara enklast att helt enkelt dela upp automatiseringen i olika set. Dock blir det väl dubbla uppsättningar vilket kanske inte är så smidigt...
 
hmm, har råkat ut för samma sak.
Gör jag ett makro med sparning av bilden blir alla bilder sparade i samma namn.. dvs 1 bild i slutändan.
Batchning gör att jag får upp dialogrutan för JPG options. Läste igenom tråden, inget svar på det där.. ngn som vet HUR man ska göra?
 
StefanN:
Ber om ursäkt om jag dragit iväg diskussionen åt fel håll. Jag har läst igenom det första inlägget ett par gånger och jag tolkar det som såhär...

Du har ett favvo-action med lite smått och gott som nivåer, kurvor, oskarp mask osv.
Detta önskar du att använda på
1. Specialbilden som du tänker förstora i 50x70 och skall trixa med en hel del innan du sparar som jpeg i finaste kvaliteten alternativt tiff.
2. Bulkbilder från semestern som bara behöver piffas upp lite innan de skickas iväg och omvandlas till 10x15. Här vill du inte ha upplösning 12 utan kanske 5 för att spara bandbredd.
OM det är så som jag skrivit ovan så skulle du väl kunna skriva manuset så att det riktar sig till alternativ 2 ovan och sedan bara trycka escape om du har en lite finare bild du vill köra.

Jag kan också helt ha missuppfattat hela tråden och ber då om ursäkt för att ha krånglat till det hela :)
 
tritub: Jag tror mitt första inlägg borde täcka detta.
1. Spela in ett macro/manus/action med tillägget "spara som..."
2. Välj jpeg, kvalitet: X

När du sedan kör detta som en batchning/sats så kryssar du i rutan som säger "ignorera spara som" eller liknande. Då kommer den att att följa de regler som du ställt upp för namngivning av filer (har jag för mig).

Jag ska kolla på detta ikväll när jag har tillgång till rätt dator om ingen annan har svarat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.