Annons

Photoshop 32 eller 64 btars Vista? Två eller fyrkärnig processor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gille Spie

Aktiv medlem
Ska äntligen uppgradera till ny hårdvara här hemma

Kan frågorna i rubriken besvaras av någon - några?

Det jag läser mig till är att Photoshop fungerar på 64 bitars Vista åtminstone CS4 - liten osäkerhet känner jag inför CS3 där jag inte tror att Adobe fullt ut sagt att det är OK.

Det verkar också som fyra kärnor kan vara snabbare än två kärnor.

Finns ju oxå en risk för att köpa vad som blir "overkill"

Optimalt? Självklart mycket internminne?

Någon som konstaterat att Photoshop inte fungerar med något - ex grafikkort?
 
Kortfattat så har du inte så stor nytta av flera kärnor för PS.

Lite mer om detta här:
http://blogs.adobe.com/jnack/2006/12/photoshop_and_multicore.html

/Daniel.
Kanske, kanske inte. Jag kör numera på en quad med 4 gig i ram och Vista 64-bitars och det är ljusår ifrån min gamla burk med XP 32-bitars och 2 gig i ram med en Duo-processor! Nu flyter det mycket bättre när jag kör vissa krävande filter i CS3 tillexempel. Det som innan tog 30-40 sekunder tar nu kanske 10-15 sekunder så jag litar inte på allt som skrivs, för även om CS3 inte använder mer än låt oss säga en kärna så har du ett operativsystem med en massa andra processer åxå som ska hållas igång och vista utnyttjar alla kärnorna (det har jag sett i benchmark program jag kört på min burk)!
MVH//Christer
 
Ska äntligen uppgradera till ny hårdvara här hemma
Ha is i magen!
I mitten av november släpper Intel sina nya processorserie "Core I7". Denna nya serie passar inte i gamla socklar och behöver därför nytt moderkort, ska man ändå uppgradera kan det vara läge att vänta ett par veckor.
Se test: http://techworld.idg.se/2.2524/1.189783/core-i7-spanner-musklerna-i-stort-test
Rent prismässigt ligger dom mycket bra till jämfört med tidigare motsvarande Core 2 Extreme QX9770
 
Kanske, kanske inte. Jag kör numera på en quad med 4 gig i ram och Vista 64-bitars och det är ljusår ifrån min gamla burk med XP 32-bitars och 2 gig i ram med en Duo-processor! Nu flyter det mycket bättre när jag kör vissa krävande filter i CS3 tillexempel. Det som innan tog 30-40 sekunder tar nu kanske 10-15 sekunder så jag litar inte på allt som skrivs, för även om CS3 inte använder mer än låt oss säga en kärna så har du ett operativsystem med en massa andra processer åxå som ska hållas igång och vista utnyttjar alla kärnorna (det har jag sett i benchmark program jag kört på min burk)!
MVH//Christer

Låter förtroendeingivande.

Vilken Vista har du valt? Grafikkort? Färdig burk eller egenbygge-ihopplock?


Is i magen - yepp - 22årige tekniksonen hem i helgen - mycket att prata om :)
 
Låter förtroendeingivande.

Vilken Vista har du valt? Grafikkort? Färdig burk eller egenbygge-ihopplock?


Is i magen - yepp - 22årige tekniksonen hem i helgen - mycket att prata om :)

Vista Ultimate, Geforce 7900GT, hopaplockat, hade innan en raptor disk men har bytat nyligen till en ännu snabbare. Ja det är en rolig burk, har haft många färdigbyggda märkesburkar men "hopaplockat" vinner i längden. Lycka till //Christer
 
Jag kör 64 bitars Vista med 2 st quad processorer och har kört CS3 tills i går. OK SJÄLVA PS kanske inte använder mer än 1 st kärna ( kan inte svära på att den använder flera ) MEN många filter i PS använder alla 8 kärnnorna ! Dvs. det går undan !
Titta lite i tråden om prestanda i PS.
Så mitt råd är: kör Vista 64 med en Quad processor. Ha sedan även minst 4G ram och se till att du kan uppgradera moderkortet med mera ram framöver.( dvs. det ska finnas minnesplatser kvar på moderkortet.)
Med PS4 så är nog även ett tufft grafikkort bra då PS4 kan använda GFU:n till beräkningar. Tyvärr brukar "tuffa" grafikkort ha en fläkt som låter. Är lite emot störande ljud från datorn....:)

/P-O
 
har en Dell XPS som följer din rekomendation. har just installerat CS4 och har ett ATI Radeon HD3870 x2.
Riktigt trevligt faktiskt. Man öppnar CS4 på några få sekunder bla. Visst kan grafikkortet väsnas, men det går ändå bara på tomgång när man jobbar med bilder, så det är inget problem för mig.
 
Tack för alla goda inlägg - Börjar kännas rätt så klart hur det ska bli :)

Satt och kikade på Dellen ovan igår kväll och jag har god erfarenhet av Dell sedan förut. Ska ändå ta en fundering på annat eftersom jag inte riktigt har klart för mig hur jag ska göra med hårddiskar.

En liten annan fråga till er som gjort resan CS3 till CS4 och ev bytt dator. När jag nu byter dator behöver jag då lägga in CS3 på den nya först? Jag har nog uppfattat det som att jag inte behöver lägga in CS3 först.
 
Jag tror inte du behöver installera CS3 först. I övrigt upplevde jag en avsevärt hastighets ökning på min burk efter uppgradering till CS4. Den är lite äldre (Duo Pentium 4, 3 gb minne, nvidia 7300).

T
 
Jag kör Vista x64 och 64-bitars versionen.
Alla mina 4 kärnor används fullt ut ibland, eller snarare vid behov.
4Gb RAM funkar kanon.
Jag har ett nvidia 9800gt 512 Mb, vilket räcker gott och väl till CS4.


Den enda nackdelen med 64-bitars är ju att 32-bitars pluginen inte fungerar. Då får jag dra igång 32-bitars Photoshop.

CS3 fungerar liksom de flesta andra program bra på vista 64-bitars men körs i 32-bitars läge.

Men CS4 finns ju i en 64-bitars version som utnyttjar alla 64-bitars fördelarna.
 
Jag kör 64 bitars Vista med 2 st quad processorer och har kört CS3 tills i går. OK SJÄLVA PS kanske inte använder mer än 1 st kärna ( kan inte svära på att den använder flera ) MEN många filter i PS använder alla 8 kärnnorna ! Dvs. det går undan !
Titta lite i tråden om prestanda i PS.
Så mitt råd är: kör Vista 64 med en Quad processor. Ha sedan även minst 4G ram och se till att du kan uppgradera moderkortet med mera ram framöver.( dvs. det ska finnas minnesplatser kvar på moderkortet.)
Med PS4 så är nog även ett tufft grafikkort bra då PS4 kan använda GFU:n till beräkningar. Tyvärr brukar "tuffa" grafikkort ha en fläkt som låter. Är lite emot störande ljud från datorn....:)

/P-O


Får man fråga vilket moderkort du använder?
 
Skillanden mellan 32 och 64 bitar är till största delen (i detta fall)den mängd minne du kan tilldela photoshop. Normalt har en 32-bitars applikation en gräns på ~3.3Gb. Behöver du mer, behöver du 64 bitar. Finns också en maxstorlekt på bilden på 10k x 10k pixlar på 32 bitar i vissa program. Detta är väl iofs tydligast i lightroom eller om man leker med panorama.

Som läget är med vista så blir du troligen mer nöjd med en duo på 3.0Ghz än en quad på 2.4Ghz. Mängden minne är betydligt mer avgörande men som tur är, i princip gratis nu för tiden :) En snabb hårddisk är inte heller fel, velocity raptor eller varför inte en 3:e generations SSD :)
 
Får man fråga vilket moderkort du använder?

Det är egentligen ett server moderkort som kommer från Tyan.
Det heter Tempest i5400XT (S5396)

Det är halvbra att köra med Xeon processorer om man vill ha en tyst dator har jag lärt mig. Det finns inga tysta fläktar till 771 sockeln....:-(
 
Det är egentligen ett server moderkort som kommer från Tyan.
Det heter Tempest i5400XT (S5396)

Det är halvbra att köra med Xeon processorer om man vill ha en tyst dator har jag lärt mig. Det finns inga tysta fläktar till 771 sockeln....:-(

Jag har kört med Thermaltake till burkar med xeons och de brukar inte låta allt för mycket om man inte valt att klocka upp +50% då förståss :) Kolla på http://www.xpcgear.com/intelxeon771.html så hittar du säkert nån som passar.
 
Finns också en maxstorlekt på bilden på 10k x 10k pixlar på 32 bitar i vissa program. Detta är väl iofs tydligast i lightroom eller om man leker med panorama.

Inte i PS ivarje fall, skapade en bild på 15kx15k och den protesterade inte men när jag gick upp till 150kx150k fick jag en varning om att bilder över 30kx30k kanske inte var kompatibla med tidigare versioner av PS (just nu kör jag xp 32-bitars)!
 
Jag tror inte du behöver installera CS3 först. I övrigt upplevde jag en avsevärt hastighets ökning på min burk efter uppgradering till CS4. Den är lite äldre (Duo Pentium 4, 3 gb minne, nvidia 7300).

T

Klippt från Adobes sida:
To install your CS4 upgrade, you must have a qualifying previous version product already installed on your machine.

Min fundering är istället, kan jag avinstallera CS3 efter att jag installerat CS4 utan att få problem?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.