Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photos för Mac, Betaversion finns nu

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Det är sedan tidigare känt att Apple kommer att ta bort både iPhoto och Aperture och ersätta dem med en ny app som heter Photos.

Nu finns den nya appen/programmet som betaversion för den som vill/vågar testa.

Håller själv på att installera den.

Kul!

Interfacet känns otroligt avskalat. Redigeringen sker genom trycka på en tumnagel.
Detta är inte ersättare för Aperture.
Får väl testa mer men det första intrycket är bildbehandling för de med enkla behov.

Interfacet känns otroligt avskalat. Redigeringen sker genom trycka på en tumnagel.
Detta är inte ersättare för Aperture.
Får väl testa mer men det första intrycket är bildbehandling för de med enkla behov.

Håller med om att det inte är ett alternativ för den som har Aperture.
Vad gör Apple med sina Aperture kunder nu då, ger man i princip bort dem till konkurenterna?

Den som har en iPhone och eller iPad kommer ju att känna igen sig i ny Photos.

Eller som jag sa till min fru nyss, Du kommer att gilla det men för mig är det lite för basic.

Vad gör Apple med sina Aperture kunder nu då, ger man i princip bort dem till konkurenterna?

Eller som jag sa till min fru nyss, Du kommer att gilla det men för mig är det lite för basic.

Aperture är så långt på efterkälken om man jämför med Phase One Capture Pro, eller Adobe Lightroom att det är frågan om de fortfarande har några avancerade användare kvar att tappa, så det var nog rätt val om vi ser det ur affärssynpunkt.

Har nu lekt lte också med raw-filer. Det fungerar. Ser också att man kan få fram mer avancerade reglage under edit.

Om man då vill öka ljusheten och dra i det reglaget ser man att den både ökar hittar på saker både med exposer, highlights, shadow, contras ,m.fl reglage.
Det fungerar hyfsat men gör inte vad man själv skulle ha gjort i LR.
Något histogram verkar inte finnas.

hur flyttar man biblioteks mappen? och går det importera sitt iPhoto-bibliotek ?
/ simon

hur flyttar man biblioteks mappen? och går det importera sitt iPhoto-bibliotek ?
/ simon

Försökte flytta biblioteket till en extern disk och sedan peka ut var den ligger. PÅ samma rätt som man gjorde med iPhoto och Aperture. Det lyckades jag inte med. Visserligen en beta så allt är kanske inte färdigt än.

Kan inte heller importera ett Aperture bibliotek.

Detta verkar vara bildbehandling för dummies. Ger hyfsade resultat även om man startar med en raw-fil och med några enkla val kan man få till ett acceptabelt resultat.

För den som är van med mer avancerade program känner man att man inte har kontroll på vad som sker.

Tog en bild och försökte nå samma resultat som jag gjort i LR. Det gick så där.

Det finns ett antal reglage med benämningar man inte är van vid. Som exempel fungerar även reglagen för Color när man valt svartvitt. Color själv verkar fungera en del som Channel mixture i Photoshop. Saturation har en viss effekt på den svartvita bilden och Cast en hel del.

Detta programmet är definitivt annorlunda och inte fullt så
simpelt och enkelt som man först tror.
För den som inte har tillgång till betan så först en bild av hur editing ser ut. Först syns bara Light, Color och Back and White. Sedan kan man klicka för att få upp ytterligare inställningar som syns här.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/366523/3306634.htm

Sedan mina försök att få fram samma resultat i Photos som i LR.
LR bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/366523/3306629.htm

Sedan Photos:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/366523/3306630.htm

Kan inte bli av med den högre konstrasten i Photos. Kanske bara på grund av bristen på erfarenhet i programmet. Det finns reglage som definitvt har en oväntad effekt.

Som ni kanske ser har jag egen namngivning inställd på min kamera. Alla mina filer heter _Alm-xxxx.
Så denna filen heter Alm_0311 i LR. Det gör den inte i Photos. Där finns förmodligen kamerans underliggande räkneverk. Här heter bilden img_0077. Klart förvirrande.
Programmet är nog som sagt riktat mot dummies när det gäller bildbehandling. Det går som sagt få till ett vettigt resultat genom att klicka på tumnaglar under 3 reglage. Faster Britt-Maries Instagram redigering kan man säga.
Passar säkert för många som tar mest sina bilder med iPhone eller liknande.
Samt alla de jag sett i Serengeti när deras Jeep stannat för att vid en skock lejon som slagit ett byte 300 meter ut i gräset. Alla står i takluckan och fotar med sina mobiltelefoner och Ipads. Själv har jag svårt att få en vettig bild med 400 mm och en 1,4 extender på.
Nu kanske de får verktyget för att åtminstone lejonen skall bli en flugskit på bilden genom att beskära.

Ursäkta en okunnig men var hittar man den ?

Du måste anmäla dig som beta-testare av Yosemite. De av oss som nu fått den har säkert testat tidigare versioner.
När du anmält dig och blivit godkänd tar det några dagar innan du kan ladda ner versionen.
Kom ihåg detta är en beta och bör inte installeras på din normala mac utan du har ordentlig back
-up.
Jag har tvingats gå tillbaka till en gammal back-up ett antal gånger så det är något att ta på alvar.

Du måste anmäla dig som beta-testare av Yosemite. De av oss som nu fått den har säkert testat tidigare versioner.
När du anmält dig och blivit godkänd tar det några dagar innan du kan ladda ner versionen.
Kom ihåg detta är en beta och bör inte installeras på din normala mac utan du har ordentlig back
-up.
Jag har tvingats gå tillbaka till en gammal back-up ett antal gånger så det är något att ta på alvar.

Ok, trodde det låg till så

Sitter men en macbook pro med den mindre ssd disken typ 250 gb. Så jag vill köra bildkatalogen från min nas. har min Lightroom och iphoto katalog kopplat så utan bekymmer. Funderar på att använda feedback assistent
får väl se det kan ju vara att det är den första betan. men man tycker de borde ha haft med ett import verktyg till Apature och iphoto.
/Simon

Försökte flytta biblioteket till en extern disk och sedan peka ut var den ligger. PÅ samma rätt som man gjorde med iPhoto och Aperture. Det lyckades jag inte med. Visserligen en beta så allt är kanske inte färdigt än.

Kan inte heller importera ett Aperture bibliotek.

Detta verkar vara bildbehandling för dummies. Ger hyfsade resultat även om man startar med en raw-fil och med några enkla val kan man få till ett acceptabelt resultat.

För den som är van med mer avancerade program känner man att man inte har kontroll på vad som sker.

Sitter men en macbook pro med den mindre ssd disken typ 250 gb. Så jag vill köra bildkatalogen från min nas. har min Lightroom och iphoto katalog kopplat så utan bekymmer. Funderar på att använda feedback assistent
får väl se det kan ju vara att det är den första betan. men man tycker de borde ha haft med ett import verktyg till Apature och iphoto.
/Simon

Det finns mer under skalet än vad man tror. Fast det verkar varken gå att importera en iPhoto eller Aperture katalog i nuläget och inte heller lägga katalogen på något annat ställe än i Pictures på datorns egen disk.

Misstänker att detta hör ihop med betan och detta kommer i senare versioner. Tiden från Public beta till släppt skarp version brukar vara ett par månader.

Jag har själv redan skickat in ett par kommentarer om vad jag anser vara brister eller buggar.
Att den till exempel döper om mina filer på ett sätt som inget annat redigeringsprogram gör.
Blir ganska förvirrande när samma fil heter _ALM0311 i LR och img_0077 i Photos.

Det finns mer under skalet än vad man tror. Fast det verkar varken gå att importera en iPhoto eller Aperture katalog i nuläget och inte heller lägga katalogen på något annat ställe än i Pictures på datorns egen disk.

Öppna Photos med 'alt' nedtryckt så får du välja vilket bibliotek du vill använda. Ett Aperture- eller Photosbibliotek. Om du väljer ett Aperturebibliotek skapas automatiskt ett Photosbibliotek på samma ställe och det stället kan vara var som helst på datorn.

Aperture är så långt på efterkälken om man jämför med Phase One Capture Pro, eller Adobe Lightroom att det är frågan om de fortfarande har några avancerade användare kvar att tappa, så det var nog rätt val om vi ser det ur affärssynpunkt.

Jag har inte testat Phase One Capture Pro, men det kanske är dags nu. För även om Photos rymmer mer än vad som syns vid första anblicken så tror jag inte på det som ersättare till Aperture.

Det där med att det inte finns några avancerade användare att tappa är en rätt stor överdrift. Vi är rätt många som jobbar med Aperture. Visst har utvecklingen av Aperture stått still länge nu, men jag är inte ensam om att tycka det är överlägset LR när det kommer till smidigt och bra flöde och gränssnitt. Här i Sverige verkar LR dominera totalt, men på andra sidan Atlanten är det betydligt fler proffs som sitter med Aperure.

Nu fick du mig att gå in och titta på Phase One Capture Pro och det ser ju väldigt trevligt ut. Jag måste snart välja nytt system att jobba i och LR har inte känts lockande alls. Nu ser framtiden kanske ljusare ut. Tack för det.

Jag har inte testat Phase One Capture Pro, men det kanske är dags nu. För även om Photos rymmer mer än vad som syns vid första anblicken så tror jag inte på det som ersättare till Aperture.

Det där med att det inte finns några avancerade användare att tappa är en rätt stor överdrift. Vi är rätt många som jobbar med Aperture. Visst har utvecklingen av Aperture stått still länge nu, men jag är inte ensam om att tycka det är överlägset LR när det kommer till smidigt och bra flöde och gränssnitt. Här i Sverige verkar LR dominera totalt, men på andra sidan Atlanten är det betydligt fler proffs som sitter med Aperure.

Nu fick du mig att gå in och titta på Phase One Capture Pro och det ser ju väldigt trevligt ut. Jag måste snart välja nytt system att jobba i och LR har inte känts lockande alls. Nu ser framtiden kanske ljusare ut. Tack för det.

Jag har också varit väldigt nöjd användare av Aperture. Det var när jag läste om att den skall avvecklas som jag började se på alternativ och just nu är LR mest intressant som ersättare.

iPhoto och sedermera Photos ingår ju som standard när man köper en Mac men Aperture har de sålt eller säljer väl fortfarande för ca 5-600 kr. Det är ändå intressant att man är beredd att släppa/tappa de kunder som valt att köpa Aperture. Eller så är det ett strategiskt beslut att man i fortsättningen inte skall vända sig till den typen av mer avancerade användare. Kanske säljer de för få Aperture licenser för att det skall vara lönsamt?

Jag har också varit väldigt nöjd användare av Aperture. Det var när jag läste om att den skall avvecklas som jag började se på alternativ och just nu är LR mest intressant som ersättare.

iPhoto och sedermera Photos ingår ju som standard när man köper en Mac men Aperture har de sålt eller säljer väl fortfarande för ca 5-600 kr. Det är ändå intressant att man är beredd att släppa/tappa de kunder som valt att köpa Aperture. Eller så är det ett strategiskt beslut att man i fortsättningen inte skall vända sig till den typen av mer avancerade användare. Kanske säljer de för få Aperture licenser för att det skall vara lönsamt?

Aperture ligger ju också så väldigt långt bakom konkurrenterna så det skulle också krävas enormt mycket engagemang för att ha en chans att komma ikapp. Apple verkar inte alls vara intresserade av det utan slussar istället över användarskaran till fram för allt Adobe.

Fick precis ett mail från Apple:

Till dig som är Aperture-kund.
I juni förra året presenterade vi den nya appen Bilder för iOS 8 och OS X Yosemite samt iCloud-bildbiblioteket, där du säkert kan lagra alla dina bilder i iCloud och få tillgång till dem överallt.
När Bilder för OS X lanseras i vår kommer Aperture inte längre att kunna köpas från Mac App Store. Du kan fortsätta att använda Aperture på OS X Yosemite, men du kan inte köpa fler exemplar av appen.
Du kan migrera ditt Aperture-bibliotek till Bilder för OS X, bland annat dina bilder, inställningar, album och nyckelord. Ditt Aperture-bibliotek förblir oförändrat efter migreringen. Men eftersom Aperture och Bilder inte delar samma bibliotek, så delas inte ändringar som görs efter migreringen mellan apparna.

Om du vill läsa mer om Bilder för OS X, klicka här.

http://www.apple.com/se/osx/photos-preview/?cid=CDM-EU-4248&cp=em-P0016475-335249&sr=em

Om du är intresserad av att prova OS X 10.10.3 Public Beta, som har Bilder för OS X, klicka här.
https://appleseed.apple.com/sp/betaprogram/?cid=CDM-EU-4248&cp=em-P0016475-335249&sr=em

Vi tackar för att du använder Aperture och hoppas att du kommer att gilla den nya appen Bilder för OS X.
Hälsningar
Apple

Fick det oxå, Om de ska ta bort iPhoto och Aperture hoppas jag de tänker till
så det blir lätt att konvertera sina äldre bibliotek till photos.
man vill ju inte ha äldre bibliotek kvar när inte programmen är aktuella längre.
Har inte hunnit sätta mig in i den nya beta testen ännu. Men något säger mig att det
är mer avancerat än det jag sätt på ytan. Kör lightroom och kommer fortsätta med det.
/ Simon

Fick precis ett mail från Apple:

Till dig som är Aperture-kund.
I juni förra året presenterade vi den nya appen Bilder för iOS 8 och OS X Yosemite samt iCloud-bildbiblioteket, där du säkert kan lagra alla dina bilder i iCloud och få tillgång till dem överallt.
När Bilder för OS X lanseras i vår kommer Aperture inte längre att kunna köpas från Mac App Store. Du kan fortsätta att använda Aperture på OS X Yosemite, men du kan inte köpa fler exemplar av appen.
Du kan migrera ditt Aperture-bibliotek till Bilder för OS X, bland annat dina bilder, inställningar, album och nyckelord. Ditt Aperture-bibliotek förblir oförändrat efter migreringen. Men eftersom Aperture och Bilder inte delar samma bibliotek, så delas inte ändringar som görs efter migreringen mellan apparna.

Om du vill läsa mer om Bilder för OS X, klicka här.

http://www.apple.com/se/osx/photos-preview/?cid=CDM-EU-4248&cp=em-P0016475-335249&sr=em

Om du är intresserad av att prova OS X 10.10.3 Public Beta, som har Bilder för OS X, klicka här.
https://appleseed.apple.com/sp/betaprogram/?cid=CDM-EU-4248&cp=em-P0016475-335249&sr=em

Vi tackar för att du använder Aperture och hoppas att du kommer att gilla den nya appen Bilder för OS X.
Hälsningar
Apple

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto