Annons

Photo shop i stället för Nikons programvara?

Produkter
(logga in för att koppla)

malundin

Aktiv medlem
Ny inom digitalt foto och ska väl skaffa ett bättre bildbehandlingsprogram snart, men undrar om ett sådant, ex Photo shop, ersätter det program som jag fått med min digitala kamera? I mitt fall Nikon Pitcure Project som kom med D70.
M.

Ladda hem Nikon View och Nikon Capture från Nikons supportsidor i stället. Du måste registrera dig som användare hos dem för att få ladda hem programmen. Nikon View är fritt att ladda hem, medan Nikon Capture är en 30-dagars utvärderingsversion.

Camera RAW i Photoshop CS funkar rätt bra, men Nikon Capture ger betydligt mer möjligheter att justera/behandla RAW-datan. NikonView har jag inte testat ännu, så det kan jag inte uttala mig om.

Vart kan man hitta Camera RAW?
Vad är det för skillnad på Nikon View 6 och Nikon Pitcure Project?

Det finns även uppdaterade versioner av Camera RAW att ladda ner från Adobes hemsida. JAg har ingen exakt adress just nu dock.

Edit:
Dock så installerar någon av Nikons programvaror en egen plugin som photoshop väljer i första hand. Denna får man isf ta bort. Den ligger i plugins under photoshopkatalogen.

Nikon View använder jag till att föra över filer till datorn, att bläddra bland kataloger och bilder, och att titta på bilderna. Därifrån startar jag också andra program för vidare bildbehandling.

Har aldrig använt PictureProject, men det verkar vara väldigt konsumentinriktat och begränsande. De flesta jag känner till som har testat båda överger PP till förmån för Nikon View mer eller mindre omgående.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto