Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pet flaskor

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Hej!

Kan man använda vanliga PET flaskor till framkallnigsvätska och fix?

Måste flaskorna vara isolerade från ljus?

Om man använder PET, kan man täcka dem med eltejp eller motsv?

Om inte, vart köper man flaskor?

/Jonas

Funkar bra. Se till att klämma ur luften. Hos välsorterade fotohandlare finns bättre flaskor som är komprimerbara. Luft är mer kritiskt än ljus.

Det är klart att du kan använda PET-flaskor för det ändamålet. Själv gör jag det för vissa kemikalier när jag vet att de kommer att förburkas relativt snart. Problemet är inte ljuset utan att plasten släpper igenom syret. För längre förvaring kan jag rekommendera bruna glasflaskor som är förvånansvärt billiga. Du hittar dem säkert hos närmaste fotoaffär men annars finns det hos Photax.

Senast ändrad:
Glasflaskor kan man hitta hos färghandlarn för en tia per styck.

Jag köper alltid klara flaskor, då har jag koll på status på kemin.
Förvaras de bara mörkt så...

PET-flaskor som använts för förvaring av giftiga ämnen får därefter ej användas för drycker. Det finns flera förgiftningsfall och mängder med fall där drycken smakat illa.

Det är dumt att lämna PET-flaskor som använts till fotokemikalier till återvinning. De ska lämnas med västskor till kommunens miljöstation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar