Annons

Personangrepp

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag förstår inte vad du menar? Har jag ens antytt någonstans att man får kalla någon för rättshaverist för att de har ett företag? Ursäkta, men dina inlägg känns aningen virriga...

Det är inte personligt, ta det lugnt. Du har helt enkelt inte sett alla inlägg. Det plockades bort en rad inlägg om personangrepp och moderering (ansågs OT) så jag startade en ny tråd här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1972299

men så startade diskussionen om personangrepp igen i denna tråden.

Åter till tråden:

http://lawline.se/answers/11993

Någon som tycker det är klarare efter ha läst ovan?

Det är inte personligt, ta det lugnt. Det plockades bort en rad inlägg om personangrepp och moderering (ansågs OT) så jag startade en ny tråd här:

Jag tog det inte personligt eftersom det inte ens gick att förstå vad du menade. Och något inlägg ifrån mig har inte tagits bort (på senaste tiden, ligger väl lite dåligt till nu) så jag blir inte klokare på vad det skulle ha med mig att göra.

Klart man ska få. Jag avser sådant som skulle räknas som personangrepp om det hade gällt en person.

"Jag tycker X är inkompetent dessutom väldigt ful" tror jag fotosidan skulle räkna som personangrepp men enligt dem, om samma sak skrivs om ett enmansbolag så är det ok, trots att egenskaperna som tillskrivs är klart personliga.

Vilket i så fall skulle göra att alla som har företag kan personangripas å det grövsta eftersom med samma logik kan påhoppen anses gälla bolaget.

Att x är inkompetent, eller inkompetent och ful. Är två olika saker och än mer olika "attacker" beroende på sammanhang. Ful är då också olika om det menas lyte eller beteende.

Har någon sagts vara ful och varit ok enl. fotosidan?

Lyte?

Beteende?

Jag kan inte påminna mig att det någonsin sagts att det är ok med den typen av personangrepp mot företagare, men halmgubberetorik funkar ju så ;)

Att x är inkompetent, eller inkompetent och ful. Är två olika saker och än mer olika "attacker" beroende på sammanhang. Ful är då också olika om det menas lyte eller beteende.

Har någon sagts vara ful och varit ok enl. fotosidan?

Lyte?

Beteende?

Läs inläggen under. Inläggen mot BO har godkännts efterom det inte varit en privatperson och därmed inte personangrepp.

Att påstå att någon bluffakturerar (trots av tjuven erkänd bildstöld) eller alla adjektiv och beskrivningar som KGS m fl skrivit i 12000-kr tråden är tydligen ok. "Beskrivningarna" avfärdades av någon av värdarna med just förklaringen att den angripne var ett företag och därför inte räknades som personangrepp.

Han blev anmäld för det till Svensk Handel. Hur gick det?

När ett bolag heter samma sak som personen bakom så blir det ju extra krångligt. Detta är väl en av anledningarna till att man inte skall döpa sin firma efter hela sitt namn.

http://www.allabolag.se/5564637295/Bildombudsmannen_Staffan_Teste_AB

Det är oerhört vanligt att bolag heter som dess skapare och det vore knäppt om man skulle behöva anpassa namnet för att kunna ta emot (person)angrepp på ett tydligare sätt...

Man kan man ju skriva BO och "det" om företaget och ST och "han" om personen så det går bra ändå om man bara vill.

Det är oerhört vanligt att bolag heter som dess skapare och det vore knäppt om man skulle behöva anpassa namnet för att kunna ta emot (person)angrepp på ett tydligare sätt...

Man kan man ju skriva BO och "det" om företaget och ST och "han" om personen så det går bra ändå om man bara vill.

Jag kan inte se att vi kan göra något åt förvirringen av att bolag/person heter samma. Tråden ligger i ett forum där man får diskutera bolag.

Läs inläggen under. Inläggen mot BO har godkännts efterom det inte varit en privatperson och därmed inte personangrepp.

Har du exempel på angrepp av den typ du nämner? 12000-kronorstråden innehöll förvisso massor av personangrepp, men främst mot andra tråddeltagare, TS eller andra inblandade personer. En hel del modererades bort och tråden avslutades när personangreppen inte upphörde. Visserligen förekom en hel del kritik mot företagets metoder, men att Fotosidan där på något sätt antytt att det skulle vara tillåtet att kalla en företagare ful (utseendemässigt) kan jag inte påminna mig.

Har du exempel på angrepp av den typ du nämner? 12000-kronorstråden innehöll förvisso massor av personangrepp, men främst mot andra tråddeltagare, TS eller andra inblandade personer. En hel del modererades bort och tråden avslutades när personangreppen inte upphörde. Visserligen förekom en hel del kritik mot företagets metoder, men att Fotosidan där på något sätt antytt att det skulle vara tillåtet att kalla en företagare ful (utseendemässigt) kan jag inte påminna mig.

Få jag formulera om ditt inlägg?

Har du exempel på angrepp av den typ du nämner? 12000-kronorstråden innehöll förvisso massor av personangrepp, men främst mot andra tråddeltagare, TS eller andra inblandade personer. En hel del modererades bort och tråden avslutades när personangreppen inte upphörde. Visserligen förekom en hel del kritik mot företagets metoder, men att Fotosidan där på något sätt antytt att det skulle vara tillåtet med personangrepp på en företagare.

Stämmer det fortfarande?

Genom att inte tillåta såna påhopp som om de vore på personer skulle vara personangrepp.

Företag måste väl vara beredda på hård kritik? Det är väl just därför lagen skiljer på personer och företag när det gäller personangrepp. I detta fallet vore det väl smartast om företaget bytte namn. Just för att verksamheten är så kontroversiell. Det känns inte rimligt att vi skall försöka skapa lagar.

Företag måste väl vara beredda på hård kritik? Det är väl just därför lagen skiljer på personer och företag när det gäller personangrepp. I detta fallet vore det väl smartast om företaget bytte namn. Just för att verksamheten är så kontroversiell. Det känns inte rimligt att vi skall försöka skapa lagar.

Inte lagar, forumregler.

Är t ex du en person eller företag nu?

Få jag formulera om ditt inlägg?

Stämmer det fortfarande?

Personangrepp på en företagare finns väl inte kvar? Afe säger det jag också tycker, dvs vi försöker värna om personer, men om företaget heter samma som personen så är det ju upplagt för problem när man skall moderera och dra gränser. Tråden ligger i ett forum där företag diskuteras. Hade det inte legat där så hade vi varit mycket hårdare.

Personangrepp på en företagare finns väl inte kvar? Afe säger det jag också tycker, dvs vi försöker värna om personer, men om företaget heter samma som personen så är det ju upplagt för problem när man skall moderera och dra gränser. Tråden ligger i ett forum där företag diskuteras. Hade det inte legat där så hade vi varit mycket hårdare.

Lösningen vore att ni inte skulle tillåta påhopp av personangreppskaraktär på enmans eller fåmansbolag.

Är det så dum ide?

Genom att inte tillåta såna påhopp som om de vore på personer skulle vara personangrepp.

Vad menar du? Det är t.ex. förstås inte ok att påstå att Glada Snickaren Sven SvenssonAB är dum i huvudet, eftersom det inte kan gälla annat än en person. Att skriva att man tycker att Glada Snickaren är oseriös och inte kan bygga en friggebod torde rimligen gälla verksamheten, och en verksamhet kan inte kränkas på samma sätt som en privatperson.

Sunt förnuft kommer man långt med, och jag kan inte se hur man skulle kunna få till en vettig regel om just fåmansföretag. Personen bakom företaget får man inte hoppa på enligt nuvarande regelverk.

Staffan Teste har dessutom möjlighet att försvara sig själv och sin verksamhet i forumet (utan att behöva gå in på enstaka fall), precis som alla andra företag som diskuteras i forumet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar