Annons

Pentax utvecklar high-end K

Produkter
(logga in för att koppla)
http://translate.google.com/transla...&hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=/language_tools

Japansk intervju med K D Torigoe, Pentax Imaging Business. Körd genom översättningsprogram, så det blir ju lite lustigt men han hintar där på att Pentax utvecklar en K kamera över K10D, som kan få namnet K1D. Han nämner även att K20D och K30D kan utvecklas.

Han pratar om nya objektiv och att de satsar hårt på det för Pentax är först och främst en optisk firma. Det som har försenat objektiv och utveckling, och samtidigt gjort att de lagt ner tillverkningen av flera äldre objektiv har varit kravet på att objektiven måste vara "non lead". (EU har det kravet för att produkter ska kunna säljas här). Det har tagit tid för Pentax att ställa om sin design och produktion för att mnöta dessa miljökrav.

Jag tycker det är trevligt att KD Torigoe nu iaf nämner att de utvecklar en kamera ovanför K10D, det har jag hävdat i månader nu att Pentax gör.
Skönt få det officiellt bekräftat.
(fast jag har ju vetat länge att de har hållit på med det... haha :) )...

Han nämner ingen tid eller datum eller så.
Men jag hoppas på mer info på PMA mässan 2007.

En sak som slår mig... han säger inte ett knyst om Samsung. Öhm? Samsung har legat väldigt lågt på Photokina, var de ens på plats?

Hälsar
R
 
Amen to that!

Det har sagt förrut, men jag säger det igen. Du är ett ruskigt uppskattad inslag och en riktigt bra tillgång här i forumet Roland. All heder.
 
peppetv4 skrev:
Amen to that!

Det har sagt förrut, men jag säger det igen. Du är ett ruskigt uppskattad inslag och en riktigt bra tillgång här i forumet Roland. All heder.

Instämmer! :)

För övrigt så betyder väl Pen Tax nånting helt annat i Norge..................

Dåliga vitsar är inte det sämsta som jag brukar säga ;-)
 
Har tänkt fråga länge sedan. Passar på och frågar här. Vad är det så speciell med pankaksobjektivens konsruktion att inte andra tillverkare tagit efter den? De ser ju hur smidiga som helst! Finns det några nackdelar med dem?
 
timofej skrev:
Har tänkt fråga länge sedan. Passar på och frågar här. Vad är det så speciell med pankaksobjektivens konsruktion att inte andra tillverkare tagit efter den? De ser ju hur smidiga som helst! Finns det några nackdelar med dem?
Bara att de har "onödigt" långa närgränser (jag antar att de är snäckgängefokuserade på vanligt sätt och då hade man naturligtvis kunnat förlänga maxutdraget om man gjort objektiven lite längre). Sedan är det ju inga "ljusjättar" heller utan ingångspupillerna är rätt små, men det ligger ju i sakens natur.

De har tagit bort bländarringen också. Limitedgluggar utan bländarring, ack ja, ur led är tiden :)
 
Pupillen skrev:
Bara att de har "onödigt" långa närgränser (jag antar att de är snäckgängefokuserade på vanligt sätt och då hade man naturligtvis kunnat förlänga maxutdraget om man gjort objektiven lite längre). Sedan är det ju inga "ljusjättar" heller utan ingångspupillerna är rätt små, men det ligger ju i sakens natur.

De har tagit bort bländarringen också. Limitedgluggar utan bländarring, ack ja, ur led är tiden :)
Tack för svaret Lennart! Precis vad jag ville veta.
 
timofej skrev:
Har tänkt fråga länge sedan. Passar på och frågar här. Vad är det så speciell med pankaksobjektivens konsruktion att inte andra tillverkare tagit efter den?

Det finns andra tillverkare med pannkakor.
Leica Color Skopar II pancake.. Nikon har faktiskt ett nytt också: Nikon AF-Nikkor 45 f/2.8 AI-S.

Men det är Pentax som har utvecklat pannkakorna vidare och gjort dem för fler brännvidder än 40-50mm. Det är i grunden en urgammal konstruktion. Svagheten tidigare har varit svag kantskärpa, men Pentax verkar ha fått till även den biten på dessa nya pannkakkor. Jag har iaf inte sett något klagomål på kantskärpan...
DA 40 f/2.8 verkar optiskt skarpare än klassikern M 40 f/2.8, har funnits många trådar på dpreview om DA 40 f/2.8:an...

Jag kommer nog köpa en pannkaka, första pannkakorna jag köper på hur länge som helst. :)
(som vegan äter jag inte pannkakor).

Hälsar
R
 
Från ämnet en sekund

Men hallå Roland. Det var väl en dålig anledning att gå ifrån denna vitam- & proteinrika föda. Sojamjölet då?
 
För att inte tala om min gamla favoritlins:
http://www.buhla.de/Foto/Konica/Objektive/e40_18.html

En av anledningarna till att jag funderar på en k10d är att kunna återfå känslan från detta objektiv.

Visserligen skulle jag kunna använda det på en nikon kamera om jag bestämmer mig för en sån (med väldigt bra närgräns men ej möjlighet att fokusera till oändlighet).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.