Annons

Pentax SMC-DA 55-300/4-5,8ED

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ingen aning om när 60-250:an når Sverige, men ser vi till 18-55 II, 200 f/2.8, 300 f/4 och 35 Limited Macro så nådde de Sverige ungefär samtidigt som de nådde övriga Europa och världen. Det är bara 55-300:an som för svensk del tyvärr har segat sig. Å andra sidan var det ingen direkt kö på DA Star telena. 35:an såldes dock slut snabbt när den kom och just nu är slutsåld i hela Europa (förutom möjligen något exemplar hit eller dit). Just Limited-objektiven tillverkas med lägre hastighet än övriga objektiv, för att säkerställa kvaliteten, detta gör att det inte blir så många tillverkade varje månad.

En annan sak att komma ihåg är att produkterna skeppas med båt. Beroende på väder och vind så kan ankomsttiden till ankomstkajen i Holland (där de sedan går till lagret i Tyskland) variera en hel del.

Personligen skulle jag tycka det vore bättre för miljön med segelfartyg, än dessa dieseldrivna utsläppsbåtar - men då skulle leveranstiderna variera ännu mer.
 
FotoZ skrev:

Personligen skulle jag tycka det vore bättre för miljön med segelfartyg, än dessa dieseldrivna utsläppsbåtar - men då skulle leveranstiderna variera ännu mer.

Personligen tycker jag det skulle vara bäst med en fabrik i Svedala. ;)
 
Funnit lite sidor nu från USA som verkar ha objektivet. Men det verkar som alla jag hittat har lång leveranstid, "will be shipped in 2-5 weeks"

Nån som vet nåt ställe som är liiite raskare? eller som tror sig veta att de verkligen kommer hit i sverige i slutet av denna månad?
 
tog fem dagar från Prodigital2000.den var i tyskland dagen efter köpet sen tog det några dagar innan ups ringde och ville betalt för tull innan utkörningen.
 
Ormetkruper skrev:
Funnit lite sidor nu från USA som verkar ha objektivet. Men det verkar som alla jag hittat har lång leveranstid, "will be shipped in 2-5 weeks"

Nån som vet nåt ställe som är liiite raskare? eller som tror sig veta att de verkligen kommer hit i sverige i slutet av denna månad?

Det är lång leveranstid eftersom första sändningen har sålt slut (några enstaka exemplar kan dock fortfarande finnas hos vissa handlare). Med dagens klimatproblem med kraftiga väderomslag så vågar jag inte göra några utsägelser alls eftersom transporten sker via båt och på havet kan allt hända. Blir det en oväntad storm så har vi ju en försening redan där. (när jag tänker på det så är väl alla stormar oväntade, egentligen? :) ). Men planeringen är att det ska komma hit snart ja.
 
weeeee! Cybahphoto har uppdaterat leveransstatusen till den 18´de denna månad. Jippi! Nu gäller det att hålla tummarna på att vi längre ner i kön får dom också!
 
Cyberfoto ringd i eftermidda och undrade om jag fortfarande var intresserad av objektivet. Dom hade fått in en sändning nu.

Fick mail med kolli-id en stund senare. Är redan nu på postterminal så kanske redan i morgon kanske det kommer.
 
Ormetkruper skrev:
Cyberfoto ringd i eftermidda och undrade om jag fortfarande var intresserad av objektivet. Dom hade fått in en sändning nu.

Fick mail med kolli-id en stund senare. Är redan nu på postterminal så kanske redan i morgon kanske det kommer.

De brukar ligga ett dygn i Umeå, eftersom de bara har en transport om dygnet därifrån, och den brukar gå tidigare än när de får in saker från Cyberphoto :/. Höll på att bli vansinnig. ;D
 
Ska bevaka denna tråd med stort intresse nu när lite fler börja få händerna på optiken. Sitter med ett Sigma 70-300 DG APO nu som jag i och för sig är nöjd med för det priset (cirka 2000kr), men byggkvalitén och bildkvalitén vid största bländare är inget att hurra för..
 
Min skickades igår! :) Så om någon är sugen på ett 50-200 i toppskick och även en K10D (det blir nog en K20D för mig) så hör av er för paketpris!
 
MIn skickades också igår..tjoho!

Förhoppningsvis hämtar jag ut det idag. Och sverige spöar Ryssarna...kan bli en bra dag.
 
Såja, uthämtat och testkört. Ska testa det rejält i helgen. Byggmässigt känns det som ett kliv upp från 50-200´an. 55-300´an känns mkt gedigen och zoomringen är trög. AF är medelsnabb. Överlag ger den ett gott intryck.

Får som sagt återkomma efter helgen. Spontant kan jag känna att 200-300 mm är svåranvänt utan ngn form av stativ. Funkar dock på kortare slutartider alternativt iso 800+ inomhus.
Blixtsnabb leverans från Cyberfoto, när de väl fick in den, dvs.
 
märkt att vid svåra kontraster som mycket löv på längre avstånd så kan den ha lite svårt att hittat fokus,specielt om den fokuserar från 1.4,
så jag brukar hjälpa lite med quick shiften till oändlig ibland för därifrån så fastnar af snabbare.
 
En bild från helgens tävlingar tagna med mitt nya 55-300, nöjd med mitt köp!

2622023815_1f8de3b767.jpg


http://www.flickr.com/photos/torkel_b/2622023815/in/set-72157605884926740/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.