ANNONS
Annons

Pentax SMC-DA 55-300/4-5,8ED

Produkter
(logga in för att koppla)
Goddamnit. Ser helt überlicht ut. Riktigt riktigt bra. Själva affären gick smidigt och bra?

Den är bra mycket än 50-200´an såg jag. Känns inte klumpig?

inga problem med frakten hit,visst dom passar väl på och ta lite överpris nu så med allt blev summan 2900kr.
Inte klumpig på något sätt då den är mindre jämfört mot tamronen och sigmat.
Solskyddet är lite tunnare mot 200mm men har en trevligare matt yta på insidan för att inte skapa reflexer.

från denna taget på 270mm f6.7 1/1000 iso 400

Bilagor

• uuuuu.jpg
    uuuuu.jpg
    84.1 KB · Visningar: 1,080
den är nog värd slantarna,men man får höja bländarvärdet ett snäpp helst två,annrs blir det lite grötigt.

jag frästar med mera.nu på ca 50m avstånd 300mm 6.7 1/750 iso400
handhållet.
crop

Bilagor

• _igp6716uuuuuuuuuuu.jpg
    _igp6716uuuuuuuuuuu.jpg
    88.9 KB · Visningar: 843
Senast ändrad:
Ni som köpt detta, var köpte ni dom?

Här i Sverige flyttar de ju bara fram levtiden allt eftersom. Stod ju början av juni tills idag då det är slutet av juni.

Jag vill ha ett NU, så ge mig en länk är ni snälla.

Hiitar inget ställe på nätet som verka ha det i lager.

otålig!

Ja vad less jag blev när man ser datumet flyttas fram hela tiden! gjorde just som Ibbe gjort, la en beställning från utlandet (http://stores.ebay.com/Prodigital2000)
hoppas det inte ska dröja allt för länge innan man har den, Ibbe? hur lång tid tog det innan du hade den?

Känner tyvärr igen det hela från förra året. I februari förra året bestämde jag mig för att skaffa ett Sigma 70-200 F/2.8, visst det skulle finnas på lager. 3 veckors väntan så visste dom inte nåt alls när det kom. Sedan sa dom April, följt av att i Maj så kommer det. Det blev juli och då så skulle det komma i sept. I oktober tröttnade jag då jag fick reda på att det kommer inget alls då de slutat tillverka det.Tidigast i mars detta år skulle det komma den nya versionen med stöd för Supersonicmotorn. Tror inte det finns än här...

Måste vara dålig planering av Pentax med DA-objektiven för nåt är ju fel när det ska ta åratals att få fram ett bra sortiment på DA-objektiv?

Jaja, det kommer väl vad det lider...zzzzzz.
Med denna fart så kommer väl 60-250 F/4 nästa höst. Väntar ju på det också och tänkte jag köper 55-300 så länge.

och nej jag vill inte skaffa gamla objektiv...

Ormetkruper skrev:
Måste vara dålig planering av Pentax med DA-objektiven för nåt är ju fel när det ska ta åratals att få fram ett bra sortiment på DA-objektiv?

Det är en fråga om inte tillräcklig kapacitet.
För att utöka kapaciteten så byggde Pentax en ny fabrik. Nu tog det över ett år att bygga en fabrik och den kom igång först förra året och fick en rivstart med DA Star objektiven vars popularitet överträffade alla prognoser så redan där spräcktes alla ramar. Den tidigare fabriken kör på övertid och produktionskapaciteten har nått taket.

Under våren nu så har Pentax sjösatt DA 18-55 II, DA 55-300, 300 f/4, 200 f/2.8 och 35 Limited Macro. Det gör 5 nya objektiv på mindre än ett halvår och det är vad Pentax har kapacitet till att sjösätta i produktion. (Detta är också mer än vad många andra tillverkare mäktar med under samma tidsperiod). Mellan varje objektiv som sätts i tillverkning så behöver Pentax flera veckor för att förbereda produktionen.

Detta innebär att Pentax har fler objektiv färdiga än vad fabrikerna klarar av att sätta i produktion.

Under sommaren kommer 17-70 f/4 att skeppas ut, sen i Augusti väntar 60-250 f/4, efter det finns 55 f/1.4:an och nya DA Star 30 och 15 Limited.
Det gör 10 nya objektiv på mindre än ett år. Aldrig förr har Pentax släppt så många objektiv under så kort tid.

Hur många nya objektiv har Nikon släppt i år?
Hur många nya har Tamron släppt i år?

När det gäller 55-300:an så är den ute över hela världen nu och det är ett populärt objektiv där den första sändningen redan är slutsåld. Eftersom objektivet redan har blivit en succé så innebär detta att vissa länder och vissa kunder får vänta tills tillverkningen har hunnit ifatt alla förhandsbeställningar.

Många kunder beställer objektiven innan de har börjat att skeppas och det gör att det inte finns några objektiv kvar till lagerhållning, eftersom de första objektiven går till kölistan.

Så vill man få ett objektiv så snabbt som möjligt så får man ställa sig i kön tidigt. Ju längre man väntar, desto längre tid tar det att få objektivet. De som står före en i kön får objektivet först.

När det gäller Sigmas problem med att släppa sina objektiv för Pentax, så beror det på att de också har problem med kapaciteten. Nästan all deras produktionskapacitet idag går åt till Canon och Nikon. Enligt en uppgift som jag har fått tidigare så står Pentax fattningen endast för 5% av Sigmas totala försäljning.

Senast ändrad:
Bra då vet man lite mer om orsaken.

Får hoppas de kommer nån gång, står på kö till både 55-300 och 60-250 sedan länge.

Om 60-250 ska komma ut i Augusti så kommer det väl inte till Sverige förrän årsskiftet om man ska tro på hur försäljningen och levprioritiet är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar