Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pentax.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, men vad jag menar är att websiten i sig inte är dålig. Den håller bra kvalitet i mina ögon. Ja, informationen ska naturligtvis uppdateras. Men jag tycker inte tekniken i sig ska bedömas ut som dålig.
 
"You don't have to get it right, you have to get it going".

Detta är ett mantra som används inom de flesta projekt, och med detta menas att man behöver inte få allting rätt med en gång - det viktigaste är att få igång projektet. Om Microsoft hade väntat med att få sitt Windows rätt med en gång, så hade Windows fortfarande inte släppts ut på marknaden... exempelvist. Och detta med att det kommer nya firmwares till kameror, bilar, datorer etc. visar också att detta mantra i högsta grad gäller fortfarande.

Jag har själv jobbat med webbutveckling, och det är väldigt vanligt att man slänger upp hemsidan när det mesta är klart men inte allt, sedan rättar man problemen efter hand.

Den nya sidan baserar sig på samma plattform som hemsidan för Pentax Europe i Tyskland - som är huvudkontoret för de europeiska distributörerna (alltså Pentax Sveriges närmaste chef) -, och man har helt enkelt inte hunnit med att översätta allt än. Det kommer...
 
FotoZ skrev:
"You don't have to get it right, you have to get it going".

Detta är ett mantra som används inom de flesta projekt, och med detta menas att man behöver inte få allting rätt med en gång - det viktigaste är att få igång projektet. Om Microsoft hade väntat med att få sitt Windows rätt med en gång, så hade Windows fortfarande inte släppts ut på marknaden... exempelvist. Och detta med att det kommer nya firmwares till kameror, bilar, datorer etc. visar också att detta mantra i högsta grad gäller fortfarande.

Jag har själv jobbat med webbutveckling, och det är väldigt vanligt att man slänger upp hemsidan när det mesta är klart men inte allt, sedan rättar man problemen efter hand.

Den nya sidan baserar sig på samma plattform som hemsidan för Pentax Europe i Tyskland - som är huvudkontoret för de europeiska distributörerna (alltså Pentax Sveriges närmaste chef) -, och man har helt enkelt inte hunnit med att översätta allt än. Det kommer...

Visst, jag håller med dig. Men i det här fallet så fanns det redan en hemsida igång som bara såg marginellt annorlunda ut och som hade all info på svenska.

Men rent allmänt tycker jag Pentax PR i Sverige är mossigare än Nikons, Canons och Sonys. Ungefär som modern bilreklam så säljer Nikon och Canon in en känsla för varumärket snarare än att rabbla upp tekniska prestanda. Tror Pentax har sin nisch bland de teknik-intresserad som surfar forum o.s.v innan köp, men Nikon och Canon tror jag har betydligt större chans att få köpen enbart genom reklam.
 
Punkk skrev:
Men rent allmänt tycker jag Pentax PR i Sverige är mossigare än Nikons, Canons och Sonys. Ungefär som modern bilreklam så säljer Nikon och Canon in en känsla för varumärket snarare än att rabbla upp tekniska prestanda.
Det här är Pentax största problem här i Sverige, kanske till och med Europa, med att inte skapa en riktig känsla för varumärket. Var är kopplingen till reklamen som körs i tidningen till hemsidan t ex? Suck.

De skulle behöva anställa mig för att fixa allt det här :)
 
Pentaxianernas näste

Man kan ha många åsikter om hur hemsidor ska göras. Men en sida jag kikat runt på och som jag tycker är en kul idé är:
http://www.pentaxian.com/

Att bygga med berättelser och foga in livstilsreklam på detta sätt gör att man blir intresserad. Vidare är gränssnittet enkelt och tilltalande.
Visst är det flash och lite lulllull men det verkar inte vara några större fel som jag sett då jag provat sidorna på både mac, pc samt i linux. Körbarheten avseende webbläsare verkar inte vara något större problem.

Jag skulle gärna se en liknande utveckling av Pentax svenska webb.

Man skulle kunna göra ett inspirationsforum......Byggt med film-bilder etc....
och inte minst berättande......Det vore en bra grej tror jag... Lite udda, lite utmanande, lite....
 
Just pentaxian.com ingår i Pentax US marknadsföringskampanj "Being a pentaxian", och är inte Pentax US egentliga hemsida. Men visst kan man tycka att Pentax svenska avdelning skulle kunna lansera kampanjsidor ihop med en särskild reklamkampanj - precis som i US. En genomtänkt kampanj med hemsida, t-shirts, koppar, musmattor, paraplyer och annonser i tunnelbana, på bussar och i dagstidningar - som alla kommunicerar samma budskap.
Fast jag tror tyskarna som styr tycker det är för dyrt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.