Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax MX

Produkter
(logga in för att koppla)

Per B

Avslutat medlemskap
köpte mig en pentax Mx tidigare i veckan
hoppas att jag har gjort ett bra köp
tycker mycket om kameran hitills i alla fall
bara hoppas att bilderna blir bra som jag har lämnat in.

nån som har erfarenheter av mx:en?

Gillar du den inte så kan du få ett par hundringar för den :)
MX:en är enmycket trevlig kamera och ger tillgång till mängder av optik med PK-bajonett.
Avstå dock från billiga äldre zoomar och plocka ihop en bunte ljusstarka o skarpa fasta objektiv till den.
Om du tycker den är för liten att hålla så finns det både motor (5fps) och winder (2fps).

Hade en Pentax MX -77 till -80 tror jag det var. Gillade den verkligen hade en 35:a 2,8 och en 100:a 2,8 till. Optiken mindes jag var mycket bra.
Liten är den också. Var den minsta systemkamera man kunde få tag på då och helt mekanisk. Köpte en Winder till som jag inte var nöjd med. Lång fördröjning från det man tryckte till slutaren utlöstes upplevde jag det som när man hade windern på. Fick du med instruktionsboken? Vad fick du ge för kameran med vilken optik?

Jag har haft en MX sedan -89 och köpte ett hus till i våras. Jag har stortrivts med den hela tiden. Liten, men ändå robust och man har en uppsjö av optik att välja bland. Jag har, precis som Gunnar också föreslår, satsat på ljusstarka fasta brännvidder. Favoriten är min 85 mm/2,0, en fantastisk allroundglugg!

hr en sfx-n af kamera också + att jag fotat med en cosina ct-1 också tidigare.
men jag ville ha en manuell också
och har hört att mx en skulle va blad pentax bästa förutom lx n
men jag kommer nog knappast inte att sälja den den va inte så billig så ett par hundringar räcker nog tyvärr inte så långt
den är i fint skick

hade två manuella objektiv liggandes en vivitar 28 + en chinon 135
o dom är både ljustarka o bra men jag ska köpa ett orginal pentax 50mm objektiv som är på minst 1:1,7 i styrka

fick ge 2000 för huset i b skick det är ett svart hus dom får man ge lite extra för.
dom står ganska högt
köpte den av L-foto han har för övrigt ett hus till fast ett vanligt silver/svart om nån ska ha tag på ett.

men jag räknar med att ha glädje av den i många år framöver
väntar bara spännt på första rullen så att man vet att allt är ok
men det tror jag.

vad är fördelarna med en sån där silkes slutare som det är på kameran?

verkar robust o tåla kyla bra

Fördel med horisontalgående slutare är lägre inbyggnadsmått, mindre vibrationer och ev. tystare. Fördel med silke jämfört med titan (Canon F-1, Nikon F/F2/F3) är nog enbart priset och möjligen ljudnivå.
Nackdel med horisontalgående slutare är längre blixtsynk och försämrad noggrannhet med tiden jämfört med moderna slutare. Nackdel med silke är att solen via objektivet kan bränna hål på slutarridåerna.

Jag har haft två MX. Trevliga kameror men noggrannheten på korta tider försämrades på den ena. Kolla extra noga att 1/500 och 1/1000 håller tiderna. En bra funktion som är lätt att missa om man saknar bruxen är att självutlösarspaken fungerar som nedbländningspak om den trycks mot objektivet.

ok
men risken för att solen ska bränna hål måste vara ganska liten om man inte tänker plåta direkt på?
ja det är första rullen jag väntar på så ser jag om den exponerar som den ska
men l-foto går väl igenom sina kameror innan han säljer dom?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar