Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax me super framdragning av flilm

Produkter
(logga in för att koppla)
Satt i en film Och stänger luckan och ska dra i "spaken" för att få fram bilden till ruta 1. Men den rubbar inte på sig. Den "släpper" och kommer ut en bit, sen tar det helt stopp. Returspolningsspärren är i tryckt på undersidan om de kan ja något med saken att göra, vet inte hur jag lossar den.

Någon som vet vad jag ska göra?

Satt i en film Och stänger luckan och ska dra i "spaken" för att få fram bilden till ruta 1. Men den rubbar inte på sig. Den "släpper" och kommer ut en bit, sen tar det helt stopp. Returspolningsspärren är i tryckt på undersidan om de kan ja något med saken att göra, vet inte hur jag lossar den.

Går det att mata fram (dra i spaken) utan film?
Om filmtungan sticker ut ur kassetten, dra ut lite till för hand så du kan utesluta att filmen sitter fast i kassetten.
Blev perforeringen på filmen skadad av ditt första försök? Knappen i botten brukar återgå vid frammatning. Du får offra en liten bit film hel enkelt. Du kan ju klippa till en ny tunga sedan, tänk bara på hur den var från början. Har det fungerat tidigare??

Hej !

Du ska sätta i filmtungan i upptagningsspolen, dra fram en ruta samtidigt som du
bromsar återspolningsvredet en aning för att spänna filmen.
Bakstycket öppet, kolla att filmen följer med.
Stäng sedan bakstycket, dra fram två rutor ( tills räkneverket visat 0, eller 1 eller start .....
Bromsa samtidigt återspoln.

Nu kan du exponera den första riktiga bilden.

Kom ihåg att återsploa filmen innan du öppnar igen.

//MW

Går det att mata fram (dra i spaken) utan film?
Om filmtungan sticker ut ur kassetten, dra ut lite till för hand så du kan utesluta att filmen sitter fast i kassetten.
Blev perforeringen på filmen skadad av ditt första försök? Knappen i botten brukar återgå vid frammatning. Du får offra en liten bit film hel enkelt. Du kan ju klippa till en ny tunga sedan, tänk bara på hur den var från början. Har det fungerat tidigare??

Nej de går inte mata fram utan film heller. Och ja den har fungerar tidigare men verka inte alls vilja nu :( ena rullen är redan offrad. Vet inte om något hängt sig

Jag vill minnas att läge 100x (1/100s) kan användas helt manuellt.
Som reservförfarande om batteriet tagit slut. Prova detta!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar