Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K200D

Produkter
(logga in för att koppla)
FotoZ skrev:
Ljusmätningen i Pentax kameror fungerar. Moderna objektiv med moderna kameror. Vad du vill ha är felfri funktion av 30 år gamla objektiv i senaste digitalkameran för det är "elementärt" att det ska fungera. Och hur bra fungerar ljusmätningen i Nikon D80 med 30 år gammal optik? Hur bra fungerar Sonys moderna A350 med 30 år gammal Minolta optik? Konstigt att dessa moderna kameror kan säljas när de inte har en sådan elementär funktion som fungerande ljusmätning med 30 år gammal optik. Nog är Sony ett fall för Plus och Sverker!
Men skillnaden är att pentax använder bakåtkompatibiliteten som ett försäljningsargument.
 
uffes skrev:
Då är jag en av "vissa" som ser fungerande ljusmätning som elementärt i en modern kamera, javisst..

Uffe
Och här är en till som är med i "vissa"-klubben.
För att citera en viss melodifestivalmelodi:
"Hur svårt kan det va?"
 
Ja hur svårt kan det vara
På svenska:
K-bajonett fungerar med vissa restriktioner.
S-gänga fungerar med vissa restriktioner.
67/645 objektiv med adapter fungerar med vissa restriktioner

På engelska:
Lens Mount: Type - PENTAX KAF2 mount compatible with PENTAX KAF2, KAF and KA mount lenses; Power zoom function - Available; K-mount lenses - Usable with restrictions; S-mount lenses - Usable with adapter and restrictions; 67/645 lenses - Usable with adapter and restrictions
 
Lage skrev:
Men skillnaden är att pentax använder bakåtkompatibiliteten som ett försäljningsargument.

Var gör de de? Använder = presens = nutid. Det som står om det på K20D och K200D som är de aktuella produkterna nu, alltså presens, är "med vissa restriktioner". Detta står i den tekniska specifikationen, inte i säljtexten. Jag kan inte se att Pentax använder "bakåtkompatibilitet med vissa restriktioner" och inte heller "bakåtkompatibilitet utan restriktioner" (eftersom de inte skriver det) som direkta försäljningsargument.

Skillnaden är att Pentax använde bakåtkompatibiliteten som ett försäljningsargument för *ist DS, men de gör inte det längre. *ist DS hade en uttalad kampanj i Sverige med bakåtkompatibilitet som främsta argument, där kameran porträtterades i annonser tillsammans med ett gammalt objektiv.

Har du redan glömt bort att *ist D inte hade någon ljusmätning alls med M och K-objektiv när den lanserades på marknaden? Så efterföljarna K10D och K20D är bättre, om än inte helt perfekta. Pentax har aldrig utlovat att de skulle vara perfekta. De 30 år gamla gluggarna kan användas, och som det står i handboken och all tillgänglig litteratur, exponeringsfel kan inträffa. Så det är ju märkligt att man reagerar så starkt om exponeringsfel inträffar, när det står i handboken att det kan göra det. Jag menar, det är ju inte precis något som Pentax smyger med... Pentax budskap tycker jag uttalat säger - bakåtkompatibilitet med vissa restriktioner.

I dessa pressreleaser står det inget om att ljusmätningen är bakåtkompatibel:
http://www.dpreview.com/news/0801/08012311pentaxk20d.asp
http://www.dpreview.com/news/0801/08012310pentaxtk200d.asp
http://www.dpreview.com/news/0706/07062801pentaxk100dsuper.asp
http://www.dpreview.com/news/0605/06052205pentaxk100d.asp
http://www.dpreview.com/news/0609/06091305pentaxk10dpreviewed.asp

Du har kört ditt race med att tjata om detta med bakåtkompatibilitet rätt länge nu, att upprepa samma argument om och om igen även när man blir motbevisad finns det ett ord för käre Lage.
 
Senast ändrad:
Så du tycker alltså att det som står i den tekniska specifikationen inte är att räkna som säljargument?
Sen är väl du Mabo inte rätt person att kritisera andra för att tugga argument om och om och om och om igen...
 
Lage

Det står i den tekniska specifikationen "vissa restriktioner". Att därför bli förvånad över att kompatibiliteten inte är 100%-ig, tja...

Trots att du har motbevisats så tuggar du dina argument om och om igen. Det är skillnaden mellan oss Lage. Jag har inte motbevisats. Jag hänvisar nämligen till det Pentax själva skriver, och de utlovar ingenstans 100%-ig funktion.

Nikon har restriktioner också för sin bakåtkompatibilitet, det står också i den tekniska specifikationen för D80. Så om du menar att Pentax använder bakåtkompatibiliteten som ett försäljningsargument därför att det står "vissa restriktioner" i den tekniska specifikationen, så använder även Nikon "bakåtkompatibilitet" som försäljningsargument eftersom deras restriktioner står i den tekniska specifikationen också. Och då faller ju ditt påstå om "Men skillnaden är att pentax använder bakåtkompatibiliteten som ett försäljningsargument" platt eftersom den skillnad du påstår finns inte finns.
 
Senast ändrad:
Jösses Mabo, du börjar skälla som en ettrig liten terrier så fort jag skriver nåt, vad har du för problem? Magsår? Högt blodtryck?
Finns det någon här som har nån vettig förklaring till varför det är omöjligt för Pentax att få exponeringsmätningen att funka med M/K-optik på K10D/K20D när man lyckats med det på K100D?
 
Kan inte ni två inse att ni tjafsar om olika saker?

Mabo har helt rätt i det han skriver.

Och Lage får självklart undra varför det inte går, men det är ju meningslöst att sitta här och älta det. Prata med Pentax istället.

Gör ngt bättre av en solig dag som denna än att sitta och tjafsa med varandra. Ni pratar ju om olika saker båda två, som inte har med varandra att göra.
 
Det finns väl ingen med lite fotokunskap, som med alla knappar och rattar som finns på K10/20, inte kan få en rätt exponerad bild med vilket objektiv det vara må, bara man får på det på huset.

Sen var det enklare med DS/DL, men med de nya högpixelsensorerna kommer bristerna på de äldre objektiven fram, så vill man gå vidare som fotograf får man nog investera mer pengar..


lm
 
Lothar Marunga skrev:
Det finns väl ingen med lite fotokunskap, som med alla knappar och rattar som finns på K10/20, inte kan få en rätt exponerad bild med vilket objektiv det vara må, bara man får på det på huset.
 
bengt luthman skrev:
jag måste säga att det här gnället om att 30 år gammal opik inte fungerar fullt ut börjar bli tröttsamt. om det nu är så att folk prompt måste använda sina gamla obejektiv, so mnte på något sätt är optimala för digitalsystemet, så får man väl gå över till analogt och tuta på med en MZ-M. jag tycker att det är en fin gest av Pentax att låte kamerorna fungera någorlunda med så gammal optik. det är inte många andra märken som har den funktionen. så om nu folk inte vill lägga pengar på ny optik, köp ett gammalt analogt hus o kör på med det.

Men ojdå, jag skall börja fota analogt igen för att jag inte är nöjd när ljusmätningen inte fungerar tillfredsställande på Pentax top-of-the line om man använder äldre optik. Du var mej en hejare att dela ut råd Luthman!
Det är bara det att jag inte har lust att helt anamma slit-och-släng kulturen som ni ungdomar växer upp med. Äldre objektiv tillverkades med betydligt större mekanisk kvalitet än dagens plastgluggar och de är i stort sett outslitliga. I många fall är den optiska kvaliteten också väl så god. Det är en fröjd att fokusera manuellt med en gammal goding, något helt annat att bränna av i full automatik, det kan jag väl få tycka, å jag kan väl också få tycka att det är synd att inte Pentax kan förse mej med en kamera med senaste digitala teknologin OCH kompetens att mäta ljuset rätt vid arbetsbländare. Den dagen det inträffar kan jag ställa mig bredvid er andra pentaxnördar och göra vågen.

Uffe
 
Lothar Marunga skrev:
Det finns väl ingen med lite fotokunskap, som med alla knappar och rattar som finns på K10/20, inte kan få en rätt exponerad bild med vilket objektiv det vara må, bara man får på det på huset.

Sen var det enklare med DS/DL, men med de nya högpixelsensorerna kommer bristerna på de äldre objektiven fram, så vill man gå vidare som fotograf får man nog investera mer pengar..


lm
Nej, men när man nu har implementerat funktioner för att mäta vid arbetsbländare på M-optik är det för mig obegripligt att man inte lyckas få det att fungera på sina toppmodeller.
Än mer obegripligt blir det när det nu dessutom verkar fungera korrekt på K200D:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&message=27871738
 
Problem k200d !

Någon som känner igen problemet!!!

?

Ja har skjutit ett gäng rutor med längre exponeringstider. Nämligen 8sek-25sek och jag får fullt med vita prickar/pixlar över hela bilden. Jag har dock inte sett detta tidigare när jag plåtat på tider från 1/6sek och snabbare.

Tacksam för svar!
 
Vita pixlar!

Hmmf!

Går ju ej att ladda upp bilder här ju..

Har försökt länge nu m. skit kvalitet t.o.m.

Nått annat förslag på hur du skall få se på bilden?



tack för hjälpen.. Väldigt uppskattat =)
 
Re: Problem k200d !

sefanja skrev:
Någon som känner igen problemet!!!

?

Ja har skjutit ett gäng rutor med längre exponeringstider. Nämligen 8sek-25sek och jag får fullt med vita prickar/pixlar över hela bilden. Jag har dock inte sett detta tidigare när jag plåtat på tider från 1/6sek och snabbare.

Tacksam för svar!

Du har möjligen inte plåtat med "brusreducering för långa exponeringtider" avstängd?
 
Gamla objektiv

Pentax K 10D SMC PENTAX-M 1:2,8 35 MM Alla inställningar på M. Direkt från RAW ingen redigering all brusreducering av. Större bild i mina album.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1334608.htm
Det är inget mästerverk men det är som sagt rätt ur kameran och taget när jag var ute och provade om det gick att använda äldre objektiv som om man ska tro en del foruminlägg inte ska gå att använda. Sant det är inget som man får gratis utan allt måste ställas in så det är inget för ögonblicksbilder men på K 10 (vet inte hur det är på övriga modeller) finns ju möjligheten att göra provexponeringar utan att lagra bilden och använder man den och läser av histogrammet och justerar efter det så fungerar det.
/Anders
 

Bilagor

  • södra-teatern.jpg
    södra-teatern.jpg
    90 KB · Visningar: 424
Senast ändrad:
Lage skrev:
Än mer obegripligt blir det när det nu dessutom verkar fungera korrekt på K200D:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&message=27871738

Till skillnad från dig Lage tycker jag inte alls det är obegripligt att K200D följer K100D i funktionalitet gällande detta då K200D har samma sökarkonstruktion och mattskiva och ljusmätningsceller och spegel som K100D har.
Och som K10D och K20D inte har. När Pentax gick från *ist D och DS till K10D så genomförde de en ny konstruktion på detta, som även K20D fortsätter med. Uppenbarligen var inte 100%-ig bakåtkompatibilitet högsta prioritet för denna nya konstruktion.
 
Lage skrev:
Jösses Mabo, du börjar skälla som en ettrig liten terrier så fort jag skriver nåt, vad har du för problem? Magsår? Högt blodtryck?

Om du tycker det är "skälla som en terrier" när jag sakligt och grundligt går igenom att Pentax inte utlovat 100%-ig kompatibilitet, så undrar jag vad du har för problem eftersom du är så känslig att du inte klarar av en faktatext. Magsår? Högt blodtryck? Något annat?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.