Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K200D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur bra är vädertätningen i K200D? Att den har 60 tätningspunkter säger inte mig så mycket, kan man gå ut i spöregn och fota helt utan problem?
Kan man tappa kameran i snön utan att få hjärtinfarkt?
Kan man tappa kameran i en 1 dm djup pöl? =)

Vart går gränsen?
 
Vädertätad är inte detsamma som dränkbar. Men regn tål den. Jag har använt min K10D i regn utan problem, jag hade även min Ds (inte vädertätad) ute i regn utan problem. Att tappa den i 1 dm djup vattenpöl låter inte bra men jag tror att fallet är farligare.

Regnar det så har jag som i regel kameran innanför jackan, mest för att slippa regndroppar i okularet eller på frontlinsen.

/Mats
 
Re: forts... skall köpa kamera

ojkooj skrev:
SÅ.. jag såg fotona tidigare i länken. Börjar bli sugen på en k200d. Canon kommer med sin 450d. Är det fel forum att fråga? Vilka är fördelarna med en k200d. Hur mycket betyder den där väderstabilisatorn?

Johan

Det är helt rätt forum för din fråga, en 450d kan du ju inte köpa:).

Nej men allvarligt, 450d är säkert en bra kamera men personligen tycker jag den ser helt konstig ut med en liten kamerakropp och en groteskt stor skärm som effektivt tar bort plats för de knappar som trots allt behövs för ett effektivt gränssnitt mot kameran. Har aldrig testat den dock så vad vet jag, det kanske fungarar?
 
Pentax K200D kommer att få bra kritik i nästa nummer av Foto: mycket prisvärd. Mer vågar jag inte säga av copyrättighetsskäl...
 
Det kan bli intressant om K200 får mer uppmärksamhet. K20 har det skrivits mycket om och testats, K200 förtjänar nog att pratas om oxå.
 
Kommit i kläm

200:an har väl tyvärr kommit lite i kläm. En uppgraderad 100 och en ngt nerbantad k10.
Eftersom jag haft en K10 vete sjutton om jag inte skulle föredra den framför en k200:a.
Då är man s.a.s. i rätt nisch.

Men sparka inte på mig, det är min högst personliga uppfattning.

lm
 
Testet

Testet är upplagt på hemsidan nu. Intressant är att skärpan med K200D med nya DA18-55 på 35mm och bländare 5,6 ligger på 2200 linjer både vertikalt och horisontellt. K10D med DA16-45 28mm och bländare 8 hade 2100 linjers upplösning.

Till minus räknas att känsligheten bara går upp till iso1600, 3200 hade inte skadat. - riktas oxå mot R6 batterier, men det är ju en smaksak, NiMh finns ju numera med låg självurladdning.
 
Kameran har blivit lite glömd och det kanske är synd..

Bra med nya kitgluggen som matchar kamerans upplösning och också har bra byggkvalité.


"The new kit lens, which impressed us with its improved sharpness in our K20D review, remains among the most well-built and optically proficient kit lenses currently on the market in our opinion, and should help Pentax stay competitive with improved kit glass from Canon and Nikon."
 
Aristoteles skrev:
Pentax K200D kommer att få bra kritik i nästa nummer av Foto: mycket prisvärd. Mer vågar jag inte säga av copyrättighetsskäl...

Vågar man tro att man även testat kamerans förmåga att mäta ljuset vid arbetsbländare? Alltså, att kameran kan mäta ljuset någorlunda rätt med m- och k-optik.
En för allt foto elementär förutsättning för rätt exponering.
Eller är det den vanliga bedömningen om knappars placering och menyers uppbyggnad... Jo, jag är lite trött på att man, i tester av K10 och K20 helt ignorerar att det finns massor av bra äldre optik ute i stugorna och som sägs vara kompatibla med nya digitala systemkameror, med vissa luddiga förbehåll.
Vi har två K100:eek:r i familjen och dessa mäter helt acceptabelt. Men har provat "gammgluggar" på K20 - som mäter upp åt väggarna fel....

Uffe
 
uffes skrev:
Vågar man tro att man även testat kamerans förmåga att mäta ljuset vid arbetsbländare? Alltså, att kameran kan mäta ljuset någorlunda rätt med m- och k-optik. ....... Uffe
Nja, <" ...trycker man på AE-L knappen bländas objektivet ner, ljuset mäts och slutartiden ställs in korrekt. Det här fungerar bra när man lärt sig.">

Om det menas handhavandet, ljusmätningen eller båda vet jag inte.

Har du Foto så är det bara att logga in och läsa...mycket prisvärd fick den...
 
Bofoto2 skrev:
Nja, <" ...trycker man på AE-L knappen bländas objektivet ner, ljuset mäts och slutartiden ställs in korrekt. Det här fungerar bra när man lärt sig.">

Om det menas handhavandet, ljusmätningen eller båda vet jag inte.

Har du Foto så är det bara att logga in och läsa...mycket prisvärd fick den...


Fungerar det så är det utmärkt, alltså som på K100! Den funktionen, även om det är gröna knappen man skall trycka på på K10 och K20 har inte fungerat som det är tänkt.

Uffe
 
K200D är en K100D, med en annan bildsensor och uppgraderade kretsar för bildbehandling, och så vädertätning plus några extra finesser. I övrigt är det en K100D, så förutom sensorrelaterad prestanda (upplösning, brusnivå etc.) så är det samma.
 
Man kan ...

FotoZ skrev:
K200D är en K100D, med en annan bildsensor och uppgraderade kretsar för bildbehandling, och så vädertätning plus några extra finesser. I övrigt är det en K100D, så förutom sensorrelaterad prestanda (upplösning, brusnivå etc.) så är det samma.
...även säga att K200D är en K10D, men med knappar, motivprogram och b/s hastighet från K100D.

Apropå objektiv utan bländarkoppling, så tror jag att det är precis samma spegelhus och ljusmätning som på K100D, alltså den bör funka som på K100D.
 
Re: Man kan ...

Bofoto2 skrev:
...även säga att K200D är en K10D, men med knappar, motivprogram och b/s hastighet från K100D.

Apropå objektiv utan bländarkoppling, så tror jag att det är precis samma spegelhus och ljusmätning som på K100D, alltså den bör funka som på K100D.

Jag hoppas att Bo Erik och Roland har helt rätt. Då är K200:an kamerahuset för oss med gamla "riktiga" metall-glas-objektiv.,,

Uffe
 
De (gamla objektiven) funkar allt på en k10a också. Att man får korrigera kamerans gissning ibland är inte ett så himlastörtande problem som vissa försöker få det till, tycker jag alltså.
 
Gimbal skrev:
De (gamla objektiven) funkar allt på en k10a också. Att man får korrigera kamerans gissning ibland är inte ett så himlastörtande problem som vissa försöker få det till, tycker jag alltså.

Då är jag en av "vissa" som ser fungerande ljusmätning som elementärt i en modern kamera, javisst..

Uffe
 
jag måste säga att det här gnället om att 30 år gammal opik inte fungerar fullt ut börjar bli tröttsamt. om det nu är så att folk prompt måste använda sina gamla obejektiv, so mnte på något sätt är optimala för digitalsystemet, så får man väl gå över till analogt och tuta på med en MZ-M. jag tycker att det är en fin gest av Pentax att låte kamerorna fungera någorlunda med så gammal optik. det är inte många andra märken som har den funktionen. så om nu folk inte vill lägga pengar på ny optik, köp ett gammalt analogt hus o kör på med det.
 
uffes skrev:
Då är jag en av "vissa" som ser fungerande ljusmätning som elementärt i en modern kamera, javisst..

Ljusmätningen i Pentax kameror fungerar. Moderna objektiv med moderna kameror. Vad du vill ha är felfri funktion av 30 år gamla objektiv i senaste digitalkameran för det är "elementärt" att det ska fungera. Och hur bra fungerar ljusmätningen i Nikon D80 med 30 år gammal optik? Hur bra fungerar Sonys moderna A350 med 30 år gammal Minolta optik? Konstigt att dessa moderna kameror kan säljas när de inte har en sådan elementär funktion som fungerande ljusmätning med 30 år gammal optik. Nog är Sony ett fall för Plus och Sverker!
 
FotoZ skrev:
Ljusmätningen i Pentax kameror fungerar. Moderna objektiv med moderna kameror. Vad du vill ha är felfri funktion av 30 år gamla objektiv i senaste digitalkameran för det är "elementärt" att det ska fungera. Och hur bra fungerar ljusmätningen i Nikon D80 med 30 år gammal optik? Hur bra fungerar Sonys moderna A350 med 30 år gammal Minolta optik? Konstigt att dessa moderna kameror kan säljas när de inte har en sådan elementär funktion som fungerande ljusmätning med 30 år gammal optik. Nog är Sony ett fall för Plus och Sverker!

Instegskameran K100d fixade det väl? Och den dyrare entusiastkamerna k10d och sedemera k20d fixar det inte, är det inte det som spökar? Annars håller jag med er att det är snudd på en icke-fråga för majoriteten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.