Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K200D

Produkter
(logga in för att koppla)
ibbe76 skrev:
tror 200 skulle må bättre att få lite mera volt,
4st aa ger inte mycket på en systemkamera i dag.
driva objektiv,2,7 lcd mm...
Ja, NiMh ger ju 4 X 1,2Volt ~5Volt, och det är ganska långt från strömuttagets 6,5Volt. Men det finns engångs Litium som nog ger minst 6Volt och det borde räcka. Jag har inte provat än på min K100D.

(Jo, på Pentax hemsida står det att nya DA18-55 följer med som kit, det var i presentationen av K200D som "II" har missats.)
 
Fina bilder

Äntligen lite bilder av fotografer.
Dom verkar aningen nedbländade, och som sagt fina bilder, men exif då?
 
Vissa delar skulle nog vinna på yterliggare en översättning.

"Pentax Corporation is to release 22 digital SLR cameras "K200D" was borrowed, and the appearance of pictures of the menu. 実。 Β-action film distribution is impossible for the machine, and the production version will have some different possibilities that you pay attention."
 
Patrik skrev: "I presentationen på youtube säger man att litiumbatterier ger upp till 1100 blider. Tolkar det som att det är en typ av engångsbatteri?"

Stämmer, du kan stoppa i 4st R6 eller 2st CR-V3.
 
Hej !

I tagen att köpa kamera.

På Pentax sida står det "Vad sägs om en 14,6 megapixel CMOS-sensor i nya K20 D och en 10,2 megapixel CCD-sensor i K200 D?"

Vad är då skillnaden mellan en cmos och en ccd?

Är det skillnad?
 
ojkooj skrev:
Hej !

I tagen att köpa kamera.

På Pentax sida står det "Vad sägs om en 14,6 megapixel CMOS-sensor i nya K20 D och en 10,2 megapixel CCD-sensor i K200 D?"

Vad är då skillnaden mellan en cmos och en ccd?

Är det skillnad?

Tekniska skillnaderna mellan cmos och ccd är inte så intressant. Det du behöver veta är att sensorn i K20D är ny och bättre på i princip allt medans den som sitter i K200D är samma sensor som sitter i K10D(förra generationen).

Sensorn i K10D och K200D är absolut inte dålig, ISO 100-400 är den exceptionell och ISO 800 är också väldigt bra. (Jag har själv en K10D)
Största förbättringen med den nya sensorn som sitter i K20D är på höga ISO-tal samt upplösningen(14mp mot 10).
 
ojkooj skrev:
Hej !
I tagen att köpa kamera.
På Pentax sida står det "Vad sägs om en 14,6 megapixel CMOS-sensor i nya K20 D och en 10,2 megapixel CCD-sensor i K200 D?"
Vad är då skillnaden mellan en cmos och en ccd?

Är det skillnad?
Jag kan inte så mycket, men en CMOS till skillnad från en CCD ger inte så mycket brus pga att den inte blir så varm(heta pixlar kan bli tex röda). Det är en liten fördel för lågt brus och CMOS kan oxå användas i en kamera för "liveview", så du kan titta på skärmen istället för i sökaren. "Liveview" ersätter däremot inte sökaren, beroende på konstruktion så finns begränsningar som tex autofokus.
 
forts... skall köpa kamera

SÅ.. jag såg fotona tidigare i länken. Börjar bli sugen på en k200d. Canon kommer med sin 450d. Är det fel forum att fråga? Vilka är fördelarna med en k200d. Hur mycket betyder den där väderstabilisatorn?

Johan
 
Främsta fördelen är ju bildstabilisering,vädertätning
canon får ju live view.tänk lite framåt och uppskatta vad du tänkt dig för objektiv mm.
 
Senast ändrad:
Du menar väl bildstabiliseringen. Den är mycket användbar. Du kan använda längre slutartider utan att få rörelseoskärpa (kameraskak). Köper du en Pentax K200D behöver du bara köpa funktionen "en gång", köper du Canon sitter funktionen i objektiven vilket innebär att alla dina objektiv som du vill ha bildstabilisering på måste vara ett IS objektiv.

Jag får på så sätt bildstabilisering på min gamla SMC Pentax 105/2.8 som jag köpte 1977, långt innan någon hade hört talas om någon annan bildstabilisering än stativ.

Att säga att den ena är bättre än det andra är ett bra sätt att skapa krig på fotosidan. Jag klarar mig bra med bildstabiliseringen i min K10D, har tagit bilder med 0,6 s slutartid som är skarpa. Utan SR hade det varit blixt eller stativ.

Om du menar vädertätningen så minskar den risken för att damm och fukt ska komma in i kameran. Även om man inte är ute och fotograferar i ösregn så är kamerahuset skyddat mot väder och vind.

Det viktigaste är dock att klämma och känna på som många kamerahus som möjligt innan man bestämmer sig. Trivs du inte med ditt kamerahus spelar det ingen roll hur många finesser det har, du kommer inte att använda kameran.

/Mats
 
Anti-skak i kameran är guld, så är det bara. Blir mycket enklare att fota och inte behöva oroa sig så mycket om slutartiden blir lite lång.

Väderskyddad kamera är bra för hjärtat, man kan ta det lugnt och fortsätta skjuta även om det börjar regna.

Detta är dom två största skillnaderna som jag personligen inte kan leva utan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.