Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K200D

Produkter
(logga in för att koppla)
uffes skrev:
Äldre objektiv tillverkades med betydligt större mekanisk kvalitet än dagens plastgluggar och de är i stort sett outslitliga.

Dagens FA Limited och DA Limited är metall.
DA 14 är också ett metallobjektiv.
Det FA 135 f/2.8 som jag har är även det metall.
Så visst har Pentax fortfarande flera objektiv som inte tillhör kategorin "plastgluggar".

FotoZ skrev:
Dagens FA Limited och DA Limited är metall.
DA 14 är också ett metallobjektiv.
Det FA 135 f/2.8 som jag har är även det metall.
Så visst har Pentax fortfarande flera objektiv som inte tillhör kategorin "plastgluggar".

Förvisso Mabo, men de flesta gluggar har "pet-känsla" som någon uttryckte det. Nu betyder inte "pet-känslan" holgakvalitet på bildresultatet. I varje fall behöver det inte betyda det. Min fru använder en riktig budgetzoom FAJ 75-300 och som är allt igenom plast, rapplig och låter som en bensåg vid autofokusering. Men den tar bra bilder och är så tillvida ett prisfynd. Blir intressant att se hur länge den håller för hon använder den flitigt. Bildexempel från hennes bildpol: http://www.fotosidan.se/pools/view/5239/1316814.htm

Uffe

I senaste foto skriver dom "Irriterande AF-hjälp-belysning". Kan någon förklara för en amatör inom systemkameror?

har inte läst vad de menar men man kan använda den inbyggda blixten när det blir mörk,kan vara att det uppstår ett ljud eftersom den den gör massor med småblixtar när den hjälper af att hitta fokus.

Snigge skrev:
I senaste foto skriver dom "Irriterande AF-hjälp-belysning". Kan någon förklara för en amatör inom systemkameror?

Irriterande för den som blir fotograferad att bli "stroboskopad" innan själva bilden tas kanske?

Punkk skrev:
Irriterande för den som blir fotograferad att bli "stroboskopad" innan själva bilden tas kanske?

Jag hoppades på ett lite mer utförligare svar, bara när det är mörkt, kan man stänga av funktionen i vissa lägen, fungerar af då, har fler pentaxkameror denna tekniken (k10/20d), behöver canon/nikon inte någon hjälpbelysning i mörker, egna synpunkter.

Mvh

Alla kameror har väl problem med AF när det exempelvis är mörkt och kontrastlöst. Man tar då hjälp av någon form av belysning som underlättar, kan vara laser eller ströjlus från blixten.

Vill man smyga med sin fotografering är det bara att inte fälla upp blixten och antingen mäta på något med mer kontrast i närheten eller manuell fokus.
Många gånger är mindre mer.

lm

kollar du på nikon så sitter det en liten vit lampa på huset,kanske canon har liknande. detta är små lampor och hjälper bara nog bara inomhus och en kortare sträcka.
om du sätter på en större externblixt så funkar denna funtionen med den röda delen under själva blixten.

Snigge skrev:
Jag hoppades på ett lite mer utförligare svar, bara när det är mörkt, kan man stänga av funktionen i vissa lägen, fungerar af då, har fler pentaxkameror denna tekniken (k10/20d), behöver canon/nikon inte någon hjälpbelysning i mörker, egna synpunkter.

Mvh

Det är rätt uppfattat, kameran aktiverar af-assist ljus när det bedömer det såpass mörkt att autofokusen kan få problem. Man kan stänga av funktionen (som tur är).

Många kameror har AF-assisterande ljus, även kompakter och majoriteten av dem använder en dedikerad lampa för detta. Och det kan måhända tyckas vara en lite mer sofistikerad lösning än Pentax som använder blixten.

Jag har denna funktionen avstängd konstant. Lider inte av det speciellt mycket, lider mer med dom dom jag plåtar om jag skall lysa upp dom med blixten innan dom blir fotade.

Det är rätt uppfattat, kameran aktiverar af-assist ljus när det bedömer det såpass mörkt att autofokusen kan få problem. Man kan stänga av funktionen (som tur är).

Många kameror har AF-assisterande ljus, även kompakter och majoriteten av dem använder en dedikerad lampa för detta. Och det kan måhända tyckas vara en lite mer sofistikerad lösning än Pentax som använder blixten.

Jag har denna funktionen avstängd konstant. Lider inte av det speciellt mycket, lider mer med dom dom jag plåtar om jag skall lysa upp dom med blixten innan dom blir fotade.

Hur stänger man av lampan??? Letat febrilt. Och stör mig som tusan när man zappar sönder ögonen på ens objekt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar