Brus
Citat: Hur ofta använder man höga ISO? Givetvis när det mörknar men klarar man sig bra med kanske ISO 1600 eller ISO 3200 som hyfsad nybörjare?
Nybörjare eller inte, har du inte ljuset eller slutarhastigheten eller bländaren eller ISO kan inte bilden kommat till... oavsett vad
ISO 1600 eller 3200 låter kanske mycket, men det täcker exempelvis inomhus i ett rum...en solig dag utan gardiner med 1/60 sekund och f2,8... i en kyrka kan ISO lätt springa upp till 6000 på sommaren dagtid (samma inställningar slutare och bländare). En kamera med fina ISOvärden har en sensor som har ett snyggt brus pga sensorn.
Lothar har rätt, med fryspåsar och motljusskydd fixar du lätt ett regnskydd till kameran.
Om du inte planerar att ligga i snödrivor eller bäckar, fungerar det bra med normal försiktighet.
Det finns en anledning till att jag hoppade över K7 och köpte K5.... ISOegenskaperna... sensorn i K5 är fin gällande ISO.
Personligen skulle jag välja goda ISOegenskaper framför väderskydd... om jag måste välja. Nu är K5 vädertätad och har goda ISOegenskaper, jag har både i samma hus
Men jag kör ett FAobjektiv utan väderskydd, således måste jag begagna metoden fryspåse också
Goda ISOegenskaper ger dig så mycket större möjligheter, med min K200D måste jag använda extern blixt i dovt ljus handhållet och utan extra ljus(bruset förstör bilderna), det blir grymt skarpa bilder... men känslan i naturligt ljus har helt andra kvalitéer.
Sparar du lite till och köper K5 får du en underbar kamera, annars skulle jag gå på K-r...