ANNONS
Annons

Pentax k2?

Produkter
(logga in för att koppla)

chrann

Medlem
Hej
Har nyligen börjat mer intressera mig för fotografi och ska köpa min första kamera. De jag har talat anser att det är bättre att börja med en helmanuell för att på så vis lära sig grunderna. Jag har fått erbjudande om att köpa en pentax k2 med en 30mm men har även tittat på en canon Ae1. Pentaxen får jag för 1500. Min fråga till er är om pentaxen är en bra kamera att börja med och vad har ni för åsikter om den och canon ae1 generellt.
Alternativt andra helmanuella kameror med 20 år på nacken i prisklassen runt 1500-2500 om ni har några andra.
Jag fotar mest människor, möbler, byggnader och natur i svartvit.
Tack på förhand
mvh Christian A

pentaxen är en fin kamera som har mycket som kan vara bra..spegeluppfällning
skärpedjupskontroll mm det enda som är egentligen dåligt är inställningen för asa som sitter runt infästningen för ojektivet och är jobbig att ändra...lärde mig själv att fota med en sån..nu har jag donerat den till brorsan och försöker få fart på honom=)

Hej

Pentax K2 är en mycket bra, mångsidig, och slitstark kamera. Den har manuell mätning, automatik (bländarförval), skärpedjupskontroll m.m.
Ett alternativ är Nikon FE/FE2.
Canon AE-1 är en rent automatisk kamera.
Om det är Pentax 30/2.8 som medföljer, så är denna optik i bra skick värd betydligt mer än 1500:-. Den är ganska ovanlig (och bra).

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar