Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K10D eller Nikkon D80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pentaxens inbyggda bildstabelisering ger väl bara 1 steg? Inte mycket att hurra för i jämförelse med Nikons 3-4 steg på VR:en i optiken? Dessutom har Nikon större objektivutbud och man börjar lägga in VR även i lågprisoptik.

paul innergård skrev:
D80 är en fin kamera och tillhör ett större, komplettare system än K 10D. Jämför man kamerahusen rakt av så tycker nog jag att Pentaxen känns mer robust och gedigen. K 10D ligger nog egentligen ett halvt segment högre än D80. Jag hade nog ändå valt Nikon. De har en patenterat bra ljusmätning, både med och utan blixt. Ett enormt tillbehörsprogram som egentligen bara kan matchas av Canon. Jag vet egentligen inte mycket om Pentaxkameran men Nikon har verkligen bra och logiskt uppbyggd hantering. Om Pentaxsystemet vore lika komplett och man enbart behövde ta hänsyn till kamerahusen så kanske K 10D är det något vassare huset. Men snöa inte enbart in på vilket hus som är bäst. Titta på tillbehör och vilka gluggar eller blixtar som finns att tillgå. Man skall alltid ha det totala systemet i åtanke när man gör ett vägval, för det blir alltid dyrt att skifta system. Jag säger inte att Nikons system är det bästa för dig bara för att det är större. Man måste se till just sina behov och de kan verkligen variera från person till person. Pentax är i skrivande stund på väg att bredda sitt system, kommer inom kort med en hel del nya gluggar.

Jo, jag känner visserligen inte att Pentax har en så stor brist på objektiv att jag ser det som en nackdel. Kanske har jag fel?
Dock har ju Nikon en bättre ljusmätning och det är en av de stora anledningarna till att jag tvekar mellan dessa. Är skillnaden i ljusmätning stor, försumbar eller någonstans mitemellan?

Måns H skrev:
Jag stod inför samma val. Hade en urgammal trevlig Pentax och en analog Nikon, men nästan bara manuella linser.

Köpte K10D, dels pga skakreduceringen i kamerahuset, dels p g a lägre pris för kamera plus de linser jag ville ha (Fisheyezoom - 400mm minst). Vädertätningen bidrog också.

Tycker K10D verkar bra och skulle tro att de vanlgaste testerna stämmer. Inte minst Kamera o Bilds som jag tycker är att lita på. En detalj: Vande mig aldrig vid Nikons bakvända bajonett, Pentax kändes rätt från början.

Är dock missnöjd med bruksanvisningen. Har varit klart jobbigt att komma igång. Om man inte har nån att fråga och inte har egen erfarenhet av digitala systemare är man beroende av att manualen funkar. Men vet inte om Nikons manual är bättre.

Så jag tycker du ska kolla manualen också, och om du har nån kompis att fråga som är hemma på endera kameran så är det ett klart plus. Annars finns ju Fotosidan, tack för det! Det som står under "Hjälp mig komma igång" räcker långt.
Tack så mycket för ditt svar!
Hur länge har du haft din K10D? Har du upplevt problem med dess förmåga att beräkna exponering utifrån dess mätsystem som en del recensenter har klagat på?
Manualen är, precis som du säger, mycket viktig. Men det finns ju, som du också nämnde, möjlighet att få hjälp på annat håll då man stöter på problem.

Johan

-big kahuna- skrev:
Pentaxens inbyggda bildstabelisering ger väl bara 1 steg? Inte mycket att hurra för i jämförelse med Nikons 3-4 steg på VR:en i optiken? Dessutom har Nikon större objektivutbud och man börjar lägga in VR även i lågprisoptik.
Nja, jag har sett siffror på åtminstonde 2-3steg på ett flertal ställen. Men även om det inte skulle ge lika mycket som objektivbaserad VR så är det ju bättre än inget och fungerar dessutom på samtliga objektiv.

-big kahuna- skrev:

Inte alls, jag har själv plåtat på upp till 5 steg men det fungerar förståss inte alltid på så lång tid. På tre steg är det rätt stor chans att lyckas OM man väntar in att SR-låst och symbolen tänds upp vilket jag tror en del missar.

Imaging Resource säger tex att Pentaxens bildstabilisering håller vad den lovar, dvs 3-4 steg.

Visst har Nikon större utbud men som sagt dyrare och inte bättre. Sen har ju Pentax en del som inte finns i Nikons sortiment som tex pannkaksobjektiven och fischeyezoom. Det som är svårt att få tag på just nu är mer långa och dyra teleobjektiv.

I slutänden tror jag det enda raka för trådskaparen är att försöka få testa båda kamerorna och helt enkelt gå på känsla vad som känns mest rätt, för vad han än väjer kommer inget av systemen hindra från att ta fantastiska bilder =) Sådana här diskussioner spårar alltid ur till att bli rena teknikdiskussioner där alla inblandade verkar tro att det är specen på kamerorna som avgör hur bra bilderna blir och då är man fel ute. En ytterligare fundering som för en del ockå är vikig, hur är Pentaxen på lite högre ISO, från 400 och uppåt? Är den lika bra som Nikon D80 och Canon 400D?

-big kahuna- skrev:
En ytterligare fundering som för en del ockå är vikig, hur är Pentaxen på lite högre ISO, från 400 och uppåt? Är den lika bra som Nikon D80 och Canon 400D?

En smaksak skulle jag säga, D80 har kraftigare brusreducering med lite lägre brus på högre ISO men på bekostnad av detajerna som då också ryker.

Det tar tid att lära sig K10D fullt ut men det kan det vara värt. Ingen man gör i kamerabutiken direkt..

papi skrev:
En smaksak skulle jag säga, D80 har kraftigare brusreducering med lite lägre brus på högre ISO men på bekostnad av detajerna som då också ryker.

Pratar vi jpg nu? För annar är det ju detta ointressant. Även för K10 GÅR det väl att stänga av denna funktion, åtminstone på D80. De tester jag sett, inkl egna jag gjort, visat att i råformat så skiljer det i princip ingenting. Även K&B kommer väl fram till något sådant.

Tycker verkligen att K10 är mycket kamera för pengarna, kanske mer än D80. För många förstågångsköpare kan antiskak vara bra och ge fler bra bilder, utan den skulle kanske man få många oskarpa bilder och snabbt bli lite besviken. Därmed inte sagt IS/VR är dåligt tvärtom. Men för mig är det inte avgörande, för anfdra kan det vara det. Däremot gillar jag personligen inte ergonomin och tycker objektivutbudet är bättre för Nikon SAMT att de har bra blixtsystem. Men som jag brukar säga, man blir nog inte missnöjd med någon av dessa kameror.

johan.morck skrev:
Pratar vi jpg nu? För annar är det ju detta ointressant. Även för K10 GÅR det väl att stänga av denna funktion, åtminstone på D80. De tester jag sett, inkl egna jag gjort, visat att i råformat så skiljer det i princip ingenting. Även K&B kommer väl fram till något sådant.

Ja, det är jpg jag skriver om. Som du säger i raw blir skillnaden mindre/obetydlig. Nej jag tror inte man kan stänga av brusreduceringen för jpg på k10, bara noise reduction men det är ju nått annat...

Re: Re: Re: Re: Pentax K10D eller Nikkon D80?

papi skrev:
b

Att D80 har snabbare AF i dåligt ljus tror jag mycket väl kan stämma liksom att D80 autovitbalans också får rätt hård kritik.

D70 är BRA på just vitbalansen, menar du att D80 blivit sämre?

Re: Re: Re: Re: Re: Pentax K10D eller Nikkon D80?

iSolen.se skrev:
D70 är BRA på just vitbalansen, menar du att D80 blivit sämre?

Vet inte det. Konstaterar bara att D80 får kritik för automatisk vitbalans i Imaging resource test.

K10D har en automatisk vitbalans som inte går ner till en färgtemperatur som motsvarar glödljus, så vill man inte ha varma bilder då bör man välja ett fast läge eller sätta den manuellt.

Jag har också åsikter:)

Nikons blixtsystem är inte bra - det är fantastiskt. Exponeringen fungerar så bra att det nästan inte märks att det är blixbilder. Att du sedan kan använda SB-600 el SB-800 helt trådlöst med full i-TTL gör ju inte saken sämre.

Den som säger att Pentax objektivsystem är bättre är naiv, och försvarar Pentax "in absurdum". Se bara på andrahandsmarknaden, det har sålts >35 miljoner Nikkor optik.
Pentax har en 50-200mm lins, Fotokungen tar ca 2200kr, Nikons 55-200 med inbyggd optisk bildstabilisator (VR), kostar samma pengar hos Fotokungen... När jag går igenom Pentax utbudet slår det mig att på avancerade "kärleksgluggar" a´la Nikons 70-200VR 2,8 etc. så är Pentax helt lost (kom inte dragandes med pannkaksgluggarna igen).

Startid och responstid på fokusering/motivföljande fokusering är bäst i klassen.

Exponeringen (som redan berättats av andra) är otroligt bra och mycket säker.

Det märks också vilket märke som kan ergonomi bäst.

Pentax K10D leder på finesser/pengar när man mäter kortsiktigt.

Nikon ger fotografen oftst ett bättre slutresultat utan en massa pill i redigeringsprogram, samt en helt överlägsen inträdesbiljett i ett större sortiment och framtidsäkerhet.

Hälsningar

Adam

Jag tror inte D80 har sämre auto vitbalans än D70. Snarare är det kraven som höjts. Min förra D70 klarade inte av vitbalansen inomhus så länge belysningen bestod av lysrör eller glödlampor. Ingen kamer idag har egentligen tillfredställande auto vitbalans.

Tyckaren skrev:
Jag har också åsikter:)

Nikons blixtsystem är inte bra - det är fantastiskt. Exponeringen fungerar så bra att det nästan inte märks att det är blixbilder. Att du sedan kan använda SB-600 el SB-800 helt trådlöst med full i-TTL gör ju inte saken sämre.

Den som säger att Pentax objektivsystem är bättre är naiv, och försvarar Pentax "in absurdum". Se bara på andrahandsmarknaden, det har sålts >35 miljoner Nikkor optik.
Pentax har en 50-200mm lins, Fotokungen tar ca 2200kr, Nikons 55-200 med inbyggd optisk bildstabilisator (VR), kostar samma pengar hos Fotokungen... När jag går igenom Pentax utbudet slår det mig att på avancerade "kärleksgluggar" a´la Nikons 70-200VR 2,8 etc. så är Pentax helt lost (kom inte dragandes med pannkaksgluggarna igen).

Startid och responstid på fokusering/motivföljande fokusering är bäst i klassen.

Exponeringen (som redan berättats av andra) är otroligt bra och mycket säker.

Det märks också vilket märke som kan ergonomi bäst.

Pentax K10D leder på finesser/pengar när man mäter kortsiktigt.

Nikon ger fotografen oftst ett bättre slutresultat utan en massa pill i redigeringsprogram, samt en helt överlägsen inträdesbiljett i ett större sortiment och framtidsäkerhet.

Hälsningar

Adam

Jag ær ingen blixtexpert men det går utmærkt att køra Pentax 540 FGZ trådløst i full P-TTL, høghastighetssynk och synk på andra ridån med inbyggda blixten tex.

Betræffande ergonomin så betvilar jag inte ett Nikon ær bra dær men i alla delbetyg før detta ær K10D bættre i den anvændarundersøkningn jag lænkade till.

Objektivfrågan skulle kunna fylla en egen tråd på många sidor men æven dær finns sånt som ær bættre och sæmre hos respektive leverantør. Jag ser det iaf som bra att Pentax byter ut i princip hela sitt sortiment till nya førmodligen bættre framræknade gluggar med lægre prislapp. Æven om det innebær ett något begrænsat sortiment i en øvergångsperiod. Sen ær det væl knappast någon førdel før Nikon att deras gamla 14/2.8 kostar 14.000 kr mer æn Pentax nya motsvarande.

Pentax har ingen egen 70-200 men Sigmas vælkænda telezoom finns før pentax och en del andra intressanta Pentaxgluggar som 50-135/2,8 och kommande 60-250/4.

Senast ändrad:
papi skrev:
Jag ær ingen blixtexpert men det går utmærkt att køra Pentax 540 FGZ trådløst i full P-TTL, høghastighetssynk och synk på andra ridån med inbyggda blixten tex.

Att det går att göra det även på Pentaxen säger inget om hur bra den gör jubbet och vad resultatet blir.

Åter igen, det är inte siffrorna i specarna som tar bilderna...

Nikons blixtautomatik är den bästa av alla idag. Man skall dock inte glömma bort att blixten endast är en extern ljuskälla som lätt korrigeras med hjälp av plus o minus på kompensationsvredet. Jag tror ändå att de flesta märken har tillfredställande blixtsystem idag. Mattias Klum jobbade med Pentax system länge innan han övergick till Nikon. Han tog många avancerade blixtbilder med hjälp av sin Pentaxutrustning.

Några korta observationer från en som varken har Pentax eller Nikon, men sneglar åt båda hållen för uppgradering..

* VR/IS i huset ska inte underskattas. Tänk bara att ex. få IS på alla porträttobjektiv och ex. 200/2.8. Dessutom får 3:e partsobjektiv, äldre objektiv osv. samma fördel. Mycket intressant i mitt tycke.

* På objektivsidan finns så stora skillnader att man inte bara kan avskriva det som "det är stor skillnad". Om vidvinkel->normalbrännvid är det viktigaste är Pentax oslagbart. Upp till säg 70-80mm verkar Pentax vara båda bäst och "billigast". Om kort eller lång tele är viktigt ser det tungt ut hos Pentax. Det som finns *NU* är äldre och avsevärt mycket dyrare än Nikon. I ett mellansegment (85/1.8, 180/2.8) finns mer att välja på hos Nikon och det som finns hos Pentax är klart dyrare. Men får å andra sidan "gratis" IS/VR där det inte kan fås hos Nikon, oavsett plånbok.

* Avseende egenskaper avs. blixt, exponering, autofokus etc.hör man sällan eller aldrig klagan på Nikon här. För Pentax går testresultaten isär, vissa tycker dem är lika bra som Nikon, andra lite sämre. Egenskaperna är något mindre viktiga om man fotar RAW och gillar post-processning.

* Att utbudet både nytt och begagnat är större hos Nikon går inte att komma ifrån. Om man tänker sig att byta grejjer ofta kan detta vara viktigt. Om behoven är någorlunda konsekventa över tiden och du inte vill "prova" mycket är det inte lika viktigt, så länge "dina" objektiv finns att få hos respektive tillverkare.

* Totala "systempriset" bör man kika på innan den ena eller andra anses som mer prisvärd. Summera priset för de delar (hus, blixt, objektiv) du tror dig kunna komma att handla under en överskådlig tid och jämför sedan. Pris-skillnaden för framtida entusiastobjektiv kan äta upp de kortsiktiga prisskillnaderna direkt. Vikta ev. högre pris mot IS/VR om detta är av intresse.

Svar till Johan Jeppsson

Har haft kameran (K10D alltså) 20 dar men absolut inte på heltid!

Skakreducering: Funkar bra tycker jag. Testade med ett manuellt 400mm/5,6 i gatlyktans sken och det blev skarpt flertalet gånger. K10D har skakreducering även i z-ledd, d v s att man oavsiktligt vrider kameran runt optikens axel.

Exponering: Håller på att lära mig. Jag som gärna vill ha teckning i himlen tycker nog att kameran lägger sig åt det ljusa hållet (utbrända högdagrar i st f igenbeckade skuggor). Det går ju att parera på en mängd olika sätt då man lärt sig.

Gillar funktionen att man kan ta en testbild, utan att den sparas, och ställa in kameran så att den visar blinkande rött för utbrända högdagrar och blinkande gult för igensotade skuggor. Verkligen pedagogiskt.

Jag som inte använder blixt vet inget om hur blixten fungerar jämfört med Nikons. Skulle vilja kunna stänga av blixten helt, men det verkar inte gå. Blixten brinner ju inte av utan fällas upp, men det blinkar alltid en blixtsymbol i onödan i sökaren.

Tyckaren skrev:

Pentax har en 50-200mm lins, Fotokungen tar ca 2200kr, Nikons 55-200 med inbyggd optisk bildstabilisator (VR), kostar samma pengar hos Fotokungen...

Det där är väl ett nödvändigt steg som Nikon och Canon måste ta för att konkurrera med inhus-stabilisering; att sätta in VR/IS på konsumentoptik och ligga på samma prisnivå.

Jag skulle vilja ifrågasätta lite grann det här allmänna påståendet att Nikon har så komplett och tillgängligt objektivsystem.

Om man vill ha en normalzoom till sin Nikon-DSLR och har växt ur sitt kitobjektiv, vad köper man då? 17-55/2.8 för ca 14000 kr som förvisso är vädertätat men ingen VR?

Pentax har 16-45/4 för 4000 kr och snart kommer ett top-of-the-line och vädertätat 16-50/2.8 för ca 7500 kr, utöver det kitobjektiv som finns.

Sen om objektiv blir populärt hos Nikon, hur länge får man inte då vänta på det? 18-200 var det väl folk som stod 1 år i kö för...

Dessa exempel kanske är undantag som inte visar hela bilden hos objektivparkerna Pentax vs. Nikon, men ändå....

Håller verkligen med Ambjörn!
Dock är det en intressant detalj i det sammanhanget att 3:e partstillverkarna inte har intressen som krockar med Nikon/Canon. Det innebär att dessa kommer först när Sigma/Tamron/Tokina släpper nytt. Först ett gott stycke senare kommer övriga tillverkare, om alls.
När dessutom Tamron "bor" med Sony och Tokina med Pentax innebär det att ex. Tamron 17-50/2.8 kanske aldrig släpps till Pentax då de är nära Sony i marknadsandel.

-big kahuna- skrev:
Att det går att göra det även på Pentaxen säger inget om hur bra den gör jubbet och vad resultatet blir.

Åter igen, det är inte siffrorna i specarna som tar bilderna...

Slælv tycker jag blixtbilderna blir helt OK.

Ni som hævdar att Nikons blixtsystem ær sa mycket bættre kunde kanske utveckla det. Jag skulle sjælv vara intresserad att höra vad det ær jag saknar utan att veta om det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar