Annons

Pentax K10D eller Nikkon D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Silverstream

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är på jakt efter min första systemkamera och har läst tester och recensioner till förbannelse. Jag väljer nu mellan Pentax K10D och Nikkon D80 eftersom de verkar vara de kameror med mest kvalitétskänsla och prestanda i denna prisklass.

De punkter som får mig att tveka mellan dessa modeller är följande:

Pentaxen har fördelen av inbyggd vibrationsreducering. Bra och billigt till skillnad mot Nikkons dyrare VR objektiv.

Nikkon å andra sidan verkar ge bättre jpeg-bilder på grundinställningarna och har ett överlägset "metering system" som gör att den tolkar motiven bättre och exponerar rätt nästan varje gång.

Är min uppfattning om detta rätt?

Jag letar efter en kamera som har ett så brett användningsområde som möjligt eftersom jag är nybörjare och därför vill ha möjligheten att prova på olika typer av fotografi. Vilken av dessa kameror tror ni passar bäst som första kamera?
Om ni som har någon av dessa kameror vill rekommendera den så berätta gärna varför denna kamera är bättre än den andra snarare än att säga att "min kamera är bäst".
Tack på förhand!

Johan

Silverstream skrev:
Hej!
Nikkon å andra sidan verkar ge bättre jpeg-bilder på grundinställningarna och har ett överlägset "metering system" som gör att den tolkar motiven bättre och exponerar rätt nästan varje gång.

Är min uppfattning om detta rätt?

Johan

Det beror nog lite på vad man lägger i begreppet bildkvalitè. D80 har högre skärpning i kameran men det är inte självklart att det är bättre. För många andra parametrar tycks K10 vara snäppet vassare. Nedan från Imaging resource Imatest av K10:

"the most accurate color rendition we've ever tested, if memory serves me. All in all, unusually accurate color, among the best we've seen."

"Tone-curve strangeness aside, the dynamic range number for the K10D at the highest quality level (allowing only 0.1 EV of noise) is close to the very best that we've seen, only a third of an EV down from the Canon EOS-5D, and a half an EV down from the Fuji FinePix S3"

"the K10D seems to apply only very conservative sharpening in-camera, successfully avoiding adding any sharpening-related artifacts to the camera's images. This does result in lower-than-normal sharpness in unprocessed JPEGs straight from the camera, but also means that the K10D's images take sharpening in Photoshop or other imaging software very well. The "standard" 1-pixel radius sharpening that Imatest applies does an excellent job of compensating for the edge profile of the K10D, with the result that the edges become very sharp with very little overshoot when it's applied."

Själv tycker jag min K10 nästan alltid exponerar alldeles rätt och har svårt att se hur något skulle kunna bli avsevärt bättre där..

Om bildstabiliseringen

"In-camera Shake Reduction among the best we've seen"

Senast ändrad:

Johan Jeppsson, vilket kamerahus tror du Patrick Pihl har?

larsborg skrev:

Johan Jeppsson, vilket kamerahus tror du Patrick Pihl har?

Lars du skriver ofta nedlåtande inlägg om att jag lovordar Pentax. Sådana inlägg i sig saknar helt betydelse för frågeställaren men självklart är det så att jag förordar det jag tycker är bäst och kanske inte heller konstigt att jag har den utrustningen. Annars vor det väl konstigt? jag tolkar dina personangrepp som att du saknar relevanta argument men att du ändå vill pusha för Nikon eller i alla fall mot mig, mer än lovligt barnsligt alltså.

Re: Re: Pentax K10D eller Nikkon D80?

papi skrev:
Det beror nog lite på vad man lägger i begreppet bildkvalitè. D80 har högre skärpning i kameran men det är inte självklart att det är bättre. För många andra parametrar tycks K10 vara snäppet vassare. Nedan från Imaging resource Imatest av K10:

"the most accurate color rendition we've ever tested, if memory serves me. All in all, unusually accurate color, among the best we've seen."

"Tone-curve strangeness aside, the dynamic range number for the K10D at the highest quality level (allowing only 0.1 EV of noise) is close to the very best that we've seen, only a third of an EV down from the Canon EOS-5D, and a half an EV down from the Fuji FinePix S3"

"the K10D seems to apply only very conservative sharpening in-camera, successfully avoiding adding any sharpening-related artifacts to the camera's images. This does result in lower-than-normal sharpness in unprocessed JPEGs straight from the camera, but also means that the K10D's images take sharpening in Photoshop or other imaging software very well. The "standard" 1-pixel radius sharpening that Imatest applies does an excellent job of compensating for the edge profile of the K10D, with the result that the edges become very sharp with very little overshoot when it's applied."

Själv tycker jag min K10 nästan alltid exponerar alldeles rätt och har svårt att se hur något skulle kunna bli avsevärt bättre där..

Om bildstabiliseringen

"In-camera Shake Reduction among the best we've seen"
Tack för svaret!

Det här med exponeringen är något som fått mig att klia mig i huvudet rejält. En del nämner det som ett problem och påpekar att K10D underexponerar på en generell basis. Exempel: http://www.cameralabs.com/reviews/PentaxK10D/page7.shtml
Andra nämner inte detta alls. Det är något förvirrande.

Använder du någon av kamerans inställningar för att korrigera exponering och mättnad när du tag jpegbilder? Eller fotar du med RAW och korrigerar i efterhand?

Lars: Jag förstår att Patrick äger en K10D. Det står ju i hans inlägg. Jag tycker att det är helt okej att propagera för sin kamera, så länge som man argumenterar på ett vettigt sätt. Det finns ju förmodligen en anledning till varför man valde just den kameran, eller hur?;)

Om bildstabiliseringen är viktig ska du ha den i objektivet då den blir effektivare där samt att det hjälper dig vid komponeringen.

Nikkor 18-200VR är ett skarpt objektiv som kostar men alla verkar lyriska som köpt det.

Vad jag gillar med Nikon är att vitbalansen nästan alltid ligger rätt. Det är sällan man behöver göra efterkorrigeringar vilket gör att jag kan använda JPEG för det mesta.

Men bägge kamerorna är bra, låt känsla och handhavande avgöra.

Jag plåtar nästan uteslutande i raw och finjusterar känsligheten i uppräknaren. Viss kan man ofta justera så det blir bättre men det är nästan uteslutande fråga om mindre justeringar. I en kontrastrik scen där hela bildens dynamik ändå inte får plats ser jag det som en fördel med en lätt underexponering, för att klara högdagrarna bättre.
Normalt så använder jag flersegmentsmätning och behöver sällan kompensera.

Jag skulle säga att jag inte sett tillförlitliga tester på att att det skulle vara bättre med stabiliseringen i objektivet. Även där går testrseultaten isär.

iSolen.se skrev:
Vad jag gillar med Nikon är att vitbalansen nästan alltid ligger rätt. Det är sällan man behöver göra efterkorrigeringar vilket gör att jag kan använda JPEG för det mesta.

Pentaxens automatiska vitbalansering för glödljus får inte direkt beröm men så här skriver IR om Nikon D80 i sammanfattningen under rubriken Cons.

Poor handling of incandescent lighting in Auto white balance mode.

iSolen.se skrev:

Det är det som jag fått uppfattningen är Nikkons styrka, åtminstonde i en del av de tester jag läst. Är det inte så att Nikkon har 420 mätpunkter jämfört med Pentax 16?

iSolen.se skrev:

Om bildstabiliseringen är viktig ska du ha den i objektivet då den blir effektivare där samt att det hjälper dig vid komponeringen.

Är inte den enda fördelen att man ser effekten i sökaren? Annars tycker jag att VR i huset verkar lika effektivt. Pentax VR korrigerar väl för brännvidd och så också så att det blir bra resultat?

papi skrev:

I en kontrastrik scen där hela bildens dynamik ändå inte får plats ser jag det som en fördel med en lätt underexponering, för att klara högdagrarna bättre.
Jo, det har jag också läst. Det minskar väl risken för att fräta ut högdagrarna, eller?

Antalet mätpunket är av mindre betydelse, det är i så fall databasen och programmet som hanterar informationen som spelar en större roll.

Ja, stabilisering i huset tar hänsyn till brännvidd.
De få tester som finns går isär och är ofta undermåligt utförda. Jag tror inte alla går iland med att testa en avancerad systemkamera helt enkelt och det är oftast lättare att gör nått fel än rätt ;)

Ja, chansen ökar att man klarar högdagrarna.

Silverstream skrev:
Det är det som jag fått uppfattningen är Nikkons styrka, åtminstonde i en del av de tester jag läst. Är det inte så att Nikkon har 420 mätpunkter jämfört med Pentax 16?

Är inte den enda fördelen att man ser effekten i sökaren? Annars tycker jag att VR i huset verkar lika effektivt. Pentax VR korrigerar väl för brännvidd och så också så att det blir bra resultat?

Jo, det har jag också läst. Det minskar väl risken för att fräta ut högdagrarna, eller?

Jag har en D70 och har ingen aning om hur många mätpunkter den har, noterar bara att den verkar träffa rätt oftare än andras kameror. Eller är jag helt enkelt snabb med "delete"-knappen? :)

Jag läste någonstans att VR i objektivet istället för huset ger ett stop bättre "VR"-effekt. Dags att googla kanske.

Min D70 verkar underexponera ett tredjedels eller ett halvt steg, gör inte de flesta DSLR det pga just högdagrarna?

ta en titt på flickr.com her kan du söka på mijoner bilder av båda kamror, jag har en k10d och dom färger den producerar är fantastiska, och btw. har inte provat underexponering.

Re: Re: Pentax K10D eller Nikkon D80?

papi skrev:

"... among the best we've seen."

"... close to the very best that we've seen"

" ... among the best we've seen"

Man skall naturligtvis läsa kritiskt, om man läser. Det här låter positivt, men det säger inte så mycket.

Sedan, och det här är inte bra; Patrik väljer att citera tendensiöst. Det här tog han inte med:

"Thankfully, the white balance problem isn't as severe with the K10D as it was with the K100D, but the AF system is still a little slow, stubborn, and slightly random."

Testaren diskuterar också hur märkligt Pentax valt att hantera döda pixlar (Pentax skickade två nya kameror - alla hade samma fel), hur "olik" kameran är andra DSLR-kameror och att man måste acceptera den skillnaden om man skall ha glädje av kameran. Testaren går faktiskt så långt att han påtalar att för "vanlig fotografering" använder han hellre andra kameror.

Här är testen i sin helhet:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/K10D/K10DA.HTM

PS: Samma kille tyckte så här om D80 då han testade den:

"Nikon has hit on the right combination of camera capabilities and zoom range, to the extent that I'd call the Nikon D80 a near-ideal camera. I'm not sure the competition could have seen this one coming, especially the ground-breaking inclusion of a very good quality 7.5x zoom. Add a bigger viewfinder, more integrated access to the Nikon Creative Lighting System, a 10.2 megapixel sensor, excellent image quality, very fast performance, and some of the best enhancements from the Coolpix line, and Nikon has another potential runaway best seller on its hands."

Kan man överhuvud taget räkna med att en sådan kille kan hjälpa till att välja mellan kameror?

Re: Re: Re: Pentax K10D eller Nikkon D80?

b
Anders Svensson skrev:
Man skall naturligtvis läsa kritiskt, om man läser. Det här låter positivt, men det säger inte så mycket.

Sedan, och det här är inte bra; Patrik väljer att citera tendensiöst. Det här tog han inte med:

Jag tog av naturliga skäl bara med de delar som berörde mitt svar på frågan om kvalitén på jpg.

Det går också bra att läsa ut direkta värden från Imatesten som färgfelets storlek och det dynamiska omfånget i såväl raw som jpg, så att K10 där är bättre än D80 är inte speciellt subjektivt.

Att D80 har snabbare AF i dåligt ljus tror jag mycket väl kan stämma liksom att D80 autovitbalans också får rätt hård kritik.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Pentax K10D eller Nikkon D80?

Anders Svensson skrev:
Testaren går faktiskt så långt att han påtalar att för "vanlig fotografering" använder han hellre andra kameror.

Det är väl subjektivt om något :)

Här är en större databas med användarbetyg från Japan. Tydligen delas inte den uppfattningen i någon större utsträckning.

K10D

http://babelfish.altavista.com/babe..._en&trurl=http://kakaku.com/item/00502111051/

D80
http://babelfish.altavista.com/babe..._en&trurl=http://kakaku.com/item/00501611022/

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Pentax K10D eller Nikkon D80?

papi skrev:
b

Jag tog av naturliga skäl bara med de delar som berörde mitt svar på frågan om kvalitén på jpg.

Väljer man att låna andras ord om hur bra eller dåligt något är skall man naturligtvis vara komplett. Läste man hela testen fick man kanske en annan uppfattning än den totalpositiva?

Trevligare och roligare är då att höra vad just du tycker om kameran och vad som är "dina" glädjeämnen. Det kanske till och med är mer hjälpsamt än en "proffstyckare"... :)

Re: Re: Re: Re: Re: Pentax K10D eller Nikkon D80?

Anders Svensson skrev:
Väljer man att låna andras ord om hur bra eller dåligt något är skall man naturligtvis vara komplett.

Det är ju precis det jag gör avseende mitt svar om bildkvaliten i jpg. Sen finns det hundra andra saker som jag inte svarar på och därför heller inte citerar.

Sen kan man ju diskutera om heta pixlar skall räknas in i begreppet bildkvalité eller inte.

D80 är en fin kamera och tillhör ett större, komplettare system än K 10D. Jämför man kamerahusen rakt av så tycker nog jag att Pentaxen känns mer robust och gedigen. K 10D ligger nog egentligen ett halvt segment högre än D80. Jag hade nog ändå valt Nikon. De har en patenterat bra ljusmätning, både med och utan blixt. Ett enormt tillbehörsprogram som egentligen bara kan matchas av Canon. Jag vet egentligen inte mycket om Pentaxkameran men Nikon har verkligen bra och logiskt uppbyggd hantering. Om Pentaxsystemet vore lika komplett och man enbart behövde ta hänsyn till kamerahusen så kanske K 10D är det något vassare huset. Men snöa inte enbart in på vilket hus som är bäst. Titta på tillbehör och vilka gluggar eller blixtar som finns att tillgå. Man skall alltid ha det totala systemet i åtanke när man gör ett vägval, för det blir alltid dyrt att skifta system. Jag säger inte att Nikons system är det bästa för dig bara för att det är större. Man måste se till just sina behov och de kan verkligen variera från person till person. Pentax är i skrivande stund på väg att bredda sitt system, kommer inom kort med en hel del nya gluggar.

Håller med om att man också bör titta på vad det finns för tillbehör och kringutrustning. Pentax har tex färre objektiv och säljs på färre ställen. Å andra sidan har man fler nyframtagna aps-c linser som ofta är billigare än Nikons motsvarande. Många nya objektiv är på gång men just nu är sortimentet inte komplett. Speciellt svagt på telesidan där det ljusnar först om något år.

Vad gäller användarvänlighet får K10 högre betyg än D80 i den japanska undersökningen så det tror jag inte är något speciellt för Nikon.

Hjälp eller manual behövs

Jag stod inför samma val. Hade en urgammal trevlig Pentax och en analog Nikon, men nästan bara manuella linser.

Köpte K10D, dels pga skakreduceringen i kamerahuset, dels p g a lägre pris för kamera plus de linser jag ville ha (Fisheyezoom - 400mm minst). Vädertätningen bidrog också.

Tycker K10D verkar bra och skulle tro att de vanlgaste testerna stämmer. Inte minst Kamera o Bilds som jag tycker är att lita på. En detalj: Vande mig aldrig vid Nikons bakvända bajonett, Pentax kändes rätt från början.

Är dock missnöjd med bruksanvisningen. Har varit klart jobbigt att komma igång. Om man inte har nån att fråga och inte har egen erfarenhet av digitala systemare är man beroende av att manualen funkar. Men vet inte om Nikons manual är bättre.

Så jag tycker du ska kolla manualen också, och om du har nån kompis att fråga som är hemma på endera kameran så är det ett klart plus. Annars finns ju Fotosidan, tack för det! Det som står under "Hjälp mig komma igång" räcker långt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar