Annons

Pentax K10D eller Nikkon D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Silverstream

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är på jakt efter min första systemkamera och har läst tester och recensioner till förbannelse. Jag väljer nu mellan Pentax K10D och Nikkon D80 eftersom de verkar vara de kameror med mest kvalitétskänsla och prestanda i denna prisklass.

De punkter som får mig att tveka mellan dessa modeller är följande:

Pentaxen har fördelen av inbyggd vibrationsreducering. Bra och billigt till skillnad mot Nikkons dyrare VR objektiv.

Nikkon å andra sidan verkar ge bättre jpeg-bilder på grundinställningarna och har ett överlägset "metering system" som gör att den tolkar motiven bättre och exponerar rätt nästan varje gång.

Är min uppfattning om detta rätt?

Jag letar efter en kamera som har ett så brett användningsområde som möjligt eftersom jag är nybörjare och därför vill ha möjligheten att prova på olika typer av fotografi. Vilken av dessa kameror tror ni passar bäst som första kamera?
Om ni som har någon av dessa kameror vill rekommendera den så berätta gärna varför denna kamera är bättre än den andra snarare än att säga att "min kamera är bäst".
Tack på förhand!

Johan

Silverstream skrev:
Hej!
Nikkon å andra sidan verkar ge bättre jpeg-bilder på grundinställningarna och har ett överlägset "metering system" som gör att den tolkar motiven bättre och exponerar rätt nästan varje gång.

Är min uppfattning om detta rätt?

Johan

Det beror nog lite på vad man lägger i begreppet bildkvalitè. D80 har högre skärpning i kameran men det är inte självklart att det är bättre. För många andra parametrar tycks K10 vara snäppet vassare. Nedan från Imaging resource Imatest av K10:

"the most accurate color rendition we've ever tested, if memory serves me. All in all, unusually accurate color, among the best we've seen."