Annons

Pentax K10D - Canon 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
Men suck!

Om man sitter och kollar bilder i 400% förstoring på skärmen kan man säkert se skillnad på K10D, 30D och D200. Som tur är är de flesta intresserade av slutresultatet i mer normala upplösningar på mer normala betraktningsavstånd, och då blir det nog betydligt svårare.

Jag skulle välja den kamera som känns bäst, och har de funktioner jag tror mig ha nytta av. I dagsläget tror jag K10D är vore klart bättre köp för mig än 30D, och troligen också bättre än D200 - förutsatt att jag inte ägde några prylar alls innan. Nu kör jag med en Canon 5D som ju är klart dyrare, och har andra förutsättningar än de övriga kamerorna - men därmed inte sagt att det blir bättre bilder.

Jag har inte testat K10D så greppet på den kan jag inte uttala mig om, men sonens K100D funkar helt ok för mig - lillfingret hamnar helt enkelt under kameran, men grepp är ju alltid individuellt. När jag en gång övervägde Canon 350D föll den bort direkt då jag inte kunde hålla den vettigt.
 
Smaken är som baken. Själv föredrar jag resultatet från mina Nikon före de som jag fått från Canon. Har arbetat med D100, D2X, 10D och 20D. Har testat D200, Eos 1DSmkII, 350D och som sagt jag föredrar generellt sätt resultatet från Nikon.

Föredrar Nikons vanligvis lite råare ytor än Canons mer utsmetade. Jag pratar om ytterst små skillnader nu,OK! Inga stora alltså. Syns inte ens vanligvis på en A4 utskrift utan enbart på skärmen.

Likaså föredrar jag färgerna som mina Nikon genererar, om dom sedan är "rätt" vet jag inte och är mindre viktigt för mig. Dom känns bättre och det räcker för mig.

Allt detta är och en smaksak, glöm inte det!

Det finns givetvis situationer där jag anser Canon ge bättre bildkvalitet men för mig uppväger de inte de andra.

Mankan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.