Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K10D - Canon 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Finntroll

Medlem
Funderar på att skaffa antingen Pent med 16-45 obj alt Can med 17-85 obj. vilken kamera är bäst? vill gärna ha en Nikon D200 men den är ju för dyr. så dom här 2 är ju mest intr,
 
Pick one - any one.
If you don't know where you are going, any road will do.

En D80 kanske?

Finns inget svar på vilken som är bäst. Den rätta frågan är, vilken är bäst för dig? Den kan du bara svara på själv.
 
Baserat på optiken du tar upp så är enligt mig Pentax bästa valet, Canons 17-85'a är ingen glugg man blir glad över.

Sen ger enligt mig Pentax K10D mer för pengarna, Canon 30D är på utgång, den nya modellen presenteras på PMA mässan i Mars.

/kent
 
Båda kamerorna är lika bäst. Av de objektiv du tänkt köpa är Pentax det mysigare alternativet, tycker jag iallafall.

Känn på dem. Köp den du gillar eller tycker är det bättre köpet efter valfritt kriterie. Du lär inte vara speciellt begränsad av någon av dem.

Fast egentligen är ju K10D bäst. För det tycker jag och jag har alltid rätt;) ... ja hag har ju till och med köpt en. Fast då har jag å andra sidan bara hållt i en 30D i en kort stund.
 
Bättre en bra glugg....

Finntroll skrev:
OK.. ja det lutar åt pentax för den är ju vädertätad . bra pris. finns ju mer objektiv till än min olympus 500..

Vad är det för objektiv du saknar? Det finns ju 27 st på Four Thirds | Products | Lenses. Nya från Panasonic/Leica finns i deras roadmap. Ytterligare ett antal kommer nu till PMA i mars.

Samtliga dessa objektiv är anpassade för FTS (Four Thirds Mount), vilket medför att kopplingar till zoom-huvud på blixt fungerar, samt vikitgast av allt, att de exponerar korrekt. Vidare att ofullkomligheter såsom flare och distorsion också kan kompenseras för. Vädertätade är dessutom alla gluggar i High Grade och Super High Grade, vilka även kostar ytterligare en slant.
 
Finntroll skrev:
Funderar på att skaffa antingen Pent med 16-45 obj alt Can med 17-85 obj. vilken kamera är bäst? vill gärna ha en Nikon D200 men den är ju för dyr. så dom här 2 är ju mest intr,

Både k10d och 30D ger bättre och finare bildfiler än d200 så enl. mig, GLÖM DEN!
30D känns mer som en kamera, K10d är så förbannat liten. Går ej att använda utan batterigrepp. Dock gör K10d helt ok bildfiler.
/ Gustav
 
Re: Re: Pentax K10D - Canon 30D

whenever skrev:
K10d är så förbannat liten. Går ej att använda utan batterigrepp.

Det var väldigt kategoriska uttalanden. Pratar vi om samma K10D?

Själv tycker jag den är stor, skulle gärna sett att den var mindre. Men det är kanske skakreduceringen (som inte nämnts i jämförelsen) som tar plats.
 
Re: Re: Re: Pentax K10D - Canon 30D

oskard skrev:
Det var väldigt kategoriska uttalanden. Pratar vi om samma K10D?

Själv tycker jag den är stor, skulle gärna sett att den var mindre. Men det är kanske skakreduceringen (som inte nämnts i jämförelsen) som tar plats.

Jämför jag med min stridsvagn (1dsmkII) så är den liten, jämför jag med min ixus så är den stor. Jag har medelhänder, och utan batterigrepp faller lill, och nästan ringfingret under kameran...
/ G
 
Re: Re: Re: Re: Pentax K10D - Canon 30D

whenever skrev:
Jämför jag med min stridsvagn (1dsmkII) så är den liten, jämför jag med min ixus så är den stor. Jag har medelhänder, och utan batterigrepp faller lill, och nästan ringfingret under kameran...
/ G
Det är inte K100D du snackar om?

1Ds: 156 x 158 x 80 mm
D200: 147 x 113 x 74 mm
30D: 144 x 106 x 74 mm
K10D: 142 x 101 x 70 mm
K100D: 129 x 93 x 70 mm
 
Re: Re: Re: Re: Re: Pentax K10D - Canon 30D

Makten skrev:
Det är inte K100D du snackar om?

1Ds: 156 x 158 x 80 mm
D200: 147 x 113 x 74 mm
30D: 144 x 106 x 74 mm
K10D: 142 x 101 x 70 mm
K100D: 129 x 93 x 70 mm

räknar du med batterigrepp nu eller?
/ G
 
Den är tydligen för liten för Gustav. Men "går ej att använda utan batterigrepp" är ett uttalande som kanske stämmer för Gustav, men det är absolut inget som gäller för alla.
 
oskard skrev:
Den är tydligen för liten för Gustav. Men "går ej att använda utan batterigrepp" är ett uttalande som kanske stämmer för Gustav, men det är absolut inget som gäller för alla.

Jag vill inte vara en tomte, men har ni hållit i den?
Mått 141.5 X 101 X 70mm
den är 10,1 cm i höjd? det är från blixtfoten till botten.
ca, 7,5 cm i greppet, jag vet inte hur små händer ni har men jag kan inte hålla i den på ett vettigt sett. Men jag kan intyga att den gör fina filer.

/ Gustav
 
Re: Re: Pentax K10D - Canon 30D

whenever skrev:
Både k10d och 30D ger bättre och finare bildfiler än d200 så enl. mig, GLÖM DEN!
30D känns mer som en kamera, K10d är så förbannat liten. Går ej att använda utan batterigrepp. Dock gör K10d helt ok bildfiler.
/ Gustav

_________________________________________________

VAAAA!

Innan du slänger ur dig sådana påpekanden - visa mig bevis.

Konstigt men D200 säljer 4ggr mer än 30D:en...

På han alla D200 användare - för ni är fyrfallt fler än 30D användarna:)

Hälsningar

Adam

Ps. D200 säljer dubbelt så mycket som 5D och 30D tillsammans.Ds
 
Re: Re: Re: Pentax K10D - Canon 30D

Tyckaren skrev:
VAAAA!

Innan du slänger ur dig sådana påpekanden - visa mig bevis.

Konstigt men D200 säljer 4ggr mer än 30D:en...

På han alla D200 användare - för ni är fyrfallt fler än 30D användarna:)

Hälsningar

Adam

Ps. D200 säljer dubbelt så mycket som 5D och 30D tillsammans.Ds
Jag betvivlar ju inte att D200 ger "sämre" bildfiler än de två andra, men jag skulle gärna se vad det påstående grundas på. Jag har själv en D200, och visst finns det saker med bildkvaliteten som inte är 100, men bra bilder ger den definitivt.

Att D200 säljer bra beror nog mest på att den är ganska ensam i sitt segment. K10D ligger väl tätt efter, men den saknar några småsaker. Alla tre tål dock absolut att jämföras rakt av tycker jag (även 5D). Dock skall jag tillägga att jag inte hållit i varken 30D (men väl 20D) eller K10D.
 
Re: Re: Re: Pentax K10D - Canon 30D

Tyckaren skrev:
_________________________________________________

VAAAA!

Innan du slänger ur dig sådana påpekanden - visa mig bevis.

Konstigt men D200 säljer 4ggr mer än 30D:en...

På han alla D200 användare - för ni är fyrfallt fler än 30D användarna:)

Hälsningar

Adam

Ps. D200 säljer dubbelt så mycket som 5D och 30D tillsammans.Ds

OK, gör ett eget test!
Jag hade en d200, en d2x, en fuji s3 och sköt samma motiv, samma ljus (blixt), uppmätt med ljusmätare. samma gluggar eftersom de har samma förlängning. Gissa vilken som gav bäst bildfiler? gissa vilken som gav sämst?
Skjuter nu med Canon och gillar de filern.
Har sett K10d filer.
Men som sagt, gör ett eget test...

/ G
 
Re: Re: Re: Pentax K10D - Canon 30D

Tyckaren skrev:
_________________________________________________

VAAAA!

Innan du slänger ur dig sådana påpekanden - visa mig bevis.

Konstigt men D200 säljer 4ggr mer än 30D:en...

På han alla D200 användare - för ni är fyrfallt fler än 30D användarna:)

Hälsningar

Adam

Ps. D200 säljer dubbelt så mycket som 5D och 30D tillsammans.Ds


By the way Adam, körde du med rexonaschampo när de marknadsförde den stenhårt men erika johansson?

Jag provade schampot och insåg att dove var bättre....

/ Gustav
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.