ANNONS
Annons

Pentax K10D är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Några observationer:
Det saknas en dedikerad ISO knapp, men troligen kan man trycka på OK-knappen och därefter ändra ISO i sökaren, sen har den ju direkt tillgång till ISO i programläget via Sv funktionen "Sensitivity Value" - ändrar känsligheten i programläget genom att vrida på en av rattarna.

ISO känsligheten visas grafiskt istället för som ett värde.

Grönt läge på kameran, vad är skillnaden mellan Programläget? Noterar även ett TAv läge, vad är det? Grönt läge kan vara HyperProgram, men samtidigt så luktar ju "TimeAperture value" Hyperprogram.

"User", egna specialinställningar. Idén kommer från Z-1p.

RAW-knappen, jaha? Ändra från JPEG/RAW? Eller ändra mellan PEF och DNG?

Den verkar mjukare i designen än prototypen, ser mer högklassig ut.

Kul att de kör vädertätat!

Ja, det är väl det jag kan så här rent spontant. Det är många frågor som kvarstår och det som hitills finns är fortfarande tunt. Ska bli intressant att läsa bruksanvisningen sen, Pentax har ju för vana att gömma godbitar till handboken!

Hälsar
R
 
Inget ISO 3200-läge vad jag kan se men i övrigt är väl allt med. Stöd också för USM-objektiv som du utlovat tidigare Roland.
 
Pentax valde ISO 100 - 1600 istället för ISO 200 - 3200. Jag har ingen förklaring till deras val, men jag vet att många har tyckt att ISO 200 varit ett för högt startvärde så detta är isåfall ett svar på den kritiken. Det var nog ett svårt val för Pentax att välja. Uppenbarligen var det inte möjligt att gå hela vägen från 100 - 3200, så de var tvungen att välja. Men de arbetade på valet länge och de första indikationerna visade på upp till 3200, men det var det andra alternativet som vann i slutändan. Marknaden får visa om det var rätt eller fel.

Verkar som om kameran kommer sakna TTL sensor för blixten, utan det blir enbart P-TTL blixtar som gäller nu i framtiden. Ja, någonstans måste ju kostnaderna skäras för att kunna erbjuda vädertätat hus till lågpris. :)

Hälsar
R
 

Härligt. Låter ju som allt utlovat finns med. Enda problemet verkar väl vara batterierna. Vi är ju lite bortskämda kanske, men 500 bilder är lite med Pentaxmått, men jag har länge trott att SR måste dra en jäkla massa ström. Jag har inte riktigt fattat om man kan köra med vanliga batterier också, eller om det bara går i batterigreppet?

Nu återstår att se leveranstiden. Jag står först i konsumentkön hos Cyber (bara testteamets kamera ligger före).
 
Re: Re: Pentax K10D är här!

quarc skrev:
Härligt. Låter ju som allt utlovat finns med. Enda problemet verkar väl vara batterierna. Vi är ju lite bortskämda kanske, men 500 bilder är lite med Pentaxmått, men jag har länge trott att SR måste dra en jäkla massa ström. Jag har inte riktigt fattat om man kan köra med vanliga batterier också, eller om det bara går i batterigreppet?

I pressreleasen är det tyvärr otydlig information om batterierna, vilket inte förvånar mig för det är typiskt Pentax att göra otydliga pressmeddelanden. Jag har sett dem några år nu och det finns ALLTID frågetecken och sen diskuterar man i flera veckor hur kryptiska formuleringar ska tolkas tills någon hittar en bruksanvisning... :)

Hälsar
R
 
500 bilder på en laddning och då är hälften av dessa tagna med blixt.

Skaplig spec :)

Vädertätat hus.

Bildstabilisering.

22 bitars AD-omvandlare.

Pentaprismasökare med x 0,95 förstoring.

10 mp sensor.

USM-stöd.

Dubbla inmatningshjul.

Hyperprogram.

Spotmätning

Kontinuerligt bildtagning 3 bilder per sekund (12 i följd i raw) mm
 
papi skrev:
500 bilder på en laddning och då är hälften av dessa tagna med blixt.

Skaplig spec :)

Vädertätat hus.

Bildstabilisering.

22 bitars AD-omvandlare.

Pentaprismasökare med x 0,95 förstoring.

10 mp sensor.

USM-stöd.

Dubbla inmatningshjul.

Hyperprogram.

Spotmätning

Kontinuerligt bildtagning 3 bilder per sekund (12 i följd i raw) mm

Man börjar ju undra var de sparat in för att göra allt det där. Kan den fortfarande ta bilder ? ;-))) Jag har väntat länge på en riktigt rejäl kamera från Pentax. Jag dreglade på LX, men den hade man ju inte råd med. Skulle väl kanske kunnat köpa Z-1, men den kändes inte riktigt fullfjädrad (ok, ok, jag tittade inte så noga). Och jag vet...man kan vänta till K1D kommer....men som sagt....K1 (LX efterföljare.....) har vi väntat på i 20-30 år. Den kanske kommer nästa år, kanske aldrig. Som det känns nu så är K10 den kamera jag väntat på.
 
Re: Re: Re: Pentax K10D är här!

Roland Mabo skrev:
I pressreleasen är det tyvärr otydlig information om batterierna, vilket inte förvånar mig för det är typiskt Pentax att göra otydliga pressmeddelanden. Jag har sett dem några år nu och det finns ALLTID frågetecken och sen diskuterar man i flera veckor hur kryptiska formuleringar ska tolkas tills någon hittar en bruksanvisning... :)

Hälsar
R

Haha, jo det är sant. Jag tycker ju som skrev för några dagar sedan att även Pentax instruktionsböcker lämnar en del att önska. Kanske bättre om man kan läsa japanska.

Men vi skall väl inte klaga. Uppenbarligen så gillar ju vi som håller på här att diskutera och spekulera :))) Men på något vis känns det som att famla efter halmstrån att hitta några svagheter med denna. Om den fungerar, och de kan leverera så blir det ju den överlägset vassaste kameran på marknaden för under typ 40000. Självklart kan man kanske förvänta sig en aning mer brus för en så stor sensor, självklart drar SR ström....men på det hela taget så verkar det inte finnas något att anmärka på. Åtminstone inget som inte går att fixa med en mjukvaruuppgradering...(jag har redan ett förslag om det inte redan fungerar så).

Förslag:
Sensitivityprogrammet verkar ju vara en suverän idé. Men som det beskrivs i pressreleasen (men som sagt det kan ju vara fel skrivet) så ser det ut som om ett hjul andvänds för ISO, och kameran kör Program. Jag vill ha det bakre hjulet kopplat till bländaren, i så fall lär jag sällan använda något annat läga. ISO på främre hjulet och bländare på bakre, vad mer kan man behöva :) Fast jag har ju iof fortfarande gott om objektiv med gländarring, så det funkar ju ändå :)
 
quarc skrev:
Man börjar ju undra var de sparat in för att göra allt det där.

Bara 1/4000 (Z-1p gick upp till 1/8000)
Fortfarande 1/180 flash sync (fast klarar 1/4000 höghastighetssync)
Endast 3 bilder per sekund
Ingen TTL sensor för blixten, enbart P-TTL (ej kompatibel med äldre blixtar)
Saknar PC kontakt för studioblixtar

Det är de besparingar som jag har hittat...

Hälsar
R
 
Låter bra

Swedish --bra
(790g) loaded and ready --högre än jag hade hoppats
USB 2.0 high speed --snabbare raw till burken
Depth of Field Preview --fint
Power zoom function - Not available --grinar
special seals applied to 72.... --skönt
22 bit A/D converter --snabbare till kortet!?
Dust Removal (DR) system --bra

När min DS fyller ett i Februari hammnar jag nog på väntelistan.

Sonolta får konkurens.

Gratulerar
 
En märklig funktion:
"
Shutter & Aperture-Priority mode:

Another exposure mode offered by the K10D is Shutter & Aperture-Priority AE (TAv) mode, which is designed to automatically select the most appropriate sensitivity for a user-selected shutter-speed & aperture combination.
"

Vad är nu detta? Min gissning - detta är ett manuellt läge, för bländare och tid. De har ingen koppling till varandra normalt, men känsligheten - ISO - kopplar ihop dem. Dvs, man väljer bländare och slutare helt oberoende av varandra och sedan väljer kameran den känslighet - ISO - som gör att bländare och slutaren fungerar med varandra.

Och vad ska man ha det till om jag får fråga?
Helt vansinnigt... men detta är ju Pentax.
Hitta lösningar på problem man inte visste att man hade. :)

Hälsar
R
 
Det är väl bara att tacka och ta emot! :)
Tyvärr är infon borta från Steves digicams sida nu.
Det var inte meningen det skulle bli officiellt än.
Ajaja... nåja, en dag hit eller dit! :)

Hälsar
R
 
Ser jättespännande ut! Jag har inte råd att byta system på ett tag, men kanske Canon-prylar blir lite billigare nu? ;o))

Några utestående frågor iallafall.
- Är det den gamla Sony D200-sensorn ändå? Med tanke på priset menar jag, för den verkar ju reas nu i D80 och Sony 100.
- Var blev den omtalade hårdvarubaserade brusreduceringen av? Var det A/D omvandlaren som menades då?

/ L
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.