Annons

Pentax K100D Super visad

Produkter
(logga in för att koppla)
fredriklindstrom skrev:
Jag skulle inte heller vara stolt over att "mitt marke" "inspirerades" av 6 ar gamla reklamkampanjer, det ar 72 manader.

När jag frågar dig på vilket sätt som Pentax, enligt dig, har kopierat och plagierat Apples reklamkampanj så ger du mig ovanstående svar och sedan hävdar du att du har svarat på min fråga. Ditt svar innehåller endast en värdering om att inte vara stolt över en 6 år gammal reklamkampanj. Jag ser inget i det svaret som förklarar på vilket sätt som Pentax har plagierat eller kopierat Apple. Alltså har du inte svarat på min fråga.

Varför?

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Ja du har sagt att Pentax kommande modeller ligger 36 månader efter Canon, trots att de inte är lanserade än. Jag tycker inte det är seriöst att göra en sådan jämförelse, det finns mycket som är okänt om den tekniska specifikationen och mycket kan fortfarande ändras.

Du har inte enbart hävdat att Canon ligger 36 månader efter på grund av kommande modeller, du har även i inlägg efter inlägg tjatat om att K10D innehåller gammal teknik som Pentax måste sälja till lågpris. Det här inget som jag hittar på, det känns inte seriöst av dig att påstå att jag hittar på saker som jag inte hittar på.

Sedan klagar du på modellnamnen och säger de är från Canon, trots att det är en gammal Pentax tradition att toppmodellen heter '1' och modellen därefter heter '3' eller '5'. Jag har ju redan visat det för dig flera gånger hur Pentax har använt dessa siffror sedan 80-talet och att detta på intet vis är relaterat till Canon och heller aldrig någonsin har varit relaterat till Canons modellbeteckningar. Det finns ingen koppling mellan Pentax och Canons modellbeteckningar, vilket jag har skrivit hela tiden.

Du försöker göra dig lustig över två inmatningshjul. På en K10D i utgångsläge sköter den ena ratten bländaren och den andra tiden, nog tycker jag det är fotograferingsrelaterat med bländare och tid. Kameran kan dessutom själv ställa om sig mellan tids- och bländarautomatikn är du är i P läget. Rör du tiden, så rör kameran bländaren och tvärtom. Detta är ej samma sak som programskifte för i programskifte så väljer du mellan vissa statiska bländar- och tidskombinationer. Här är ljusmätningen aktiv och ändrar slutarvärdet (om du rör bländaren) när ljuset ändras och tvärtom.

Sedan har du hävdat att 400D är fullt likvärdig med K10D förutom två saker, jag har visat dig att det finns mer som skiljer än detta. Den enda kommentar du hitills har gjort om detta är något lustigt om inmatningshjul. Är det verkligen seriöst? Eller försöker du nu säga att du inte alls har hävdat att 400D är likvärdig med K10D, för du skrev ju att det enda du har skrivit är att Pentax ligger 36 månader efter Canon. Ja, jag har sett inlägg från dig där du har hävdat betydligt fler saker än det... ska jag lista alla dem för dig?

Sedan klagar du på mig för att jag svarar dig kl 2 på morgonen när du själv skriver inlägg kl 2 på morgonen. I vilket fall som helst så anser jag att jag har rätt att svara dig oavsett tid på dygnet. Det är inget vi behöver debattera.

Hälsar
R

Klockan ar 8.34 har, sa jag vet inte vad du pratar om.

Men det ar fortfarande fakta att du har hittat pa saker och sen sagt att det ar jag som har sagt dessa.

Allt du har papekat saknar ju relevans, och jag har sagt det hundra ganger.

Sen har du PopPhoto som sager emot dig, och du har prisat denna tidning, NAR den yttrade sig till din fordel, men inte nar den inte gor det. Jag bor i USA och prenumerar pa denna tidning. Fanatisk overtygelse om att Pentax producerar perfekta kameror.

Suck..

Ska du fortsatta att havda att APS-C ar en annan klass an 35mm? Jag tror att valdigt manga skulle vara valdigt arga om de horde detta. Sen sager du att Canons 1.6x inte ar APS-C, men du hade ju uppenbarligen ingen aning om vad APS-C egentligen ar, for da hade du inte pastatt nagot sadant.

Jag sager det igen, och jag ar riktigt trott pa din och andras fanatiska overtygelse.
Pentax gor bra kameror.

Roland Mabo skrev:
När jag frågar dig på vilket sätt som Pentax, enligt dig, har kopierat och plagierat Apples reklamkampanj så ger du mig ovanstående svar och sedan hävdar du att du har svarat på min fråga. Ditt svar innehåller endast en värdering om att inte vara stolt över en 6 år gammal reklamkampanj. Jag ser inget i det svaret som förklarar på vilket sätt som Pentax har plagierat eller kopierat Apple. Alltså har du inte svarat på min fråga.

Varför?

Hälsar
R

Jo, jag har svarat. Jag tycker att den kampanjen ar fruktansvart lik Apples, sa dar haller jag med dig. Och jag anser att det finns absolut inget nytankade i att efterliknad en 6 manader gammal reklamkampanj.

Det har jag sakert skrivit 10 ganger nu, och det star jag for.

Fredrik, du skrev:
”Pentax ar minst 36 manader efter ledarna, Canon och Nikon, men at direkt ta och plocka namnen sa dar kanns ju inte helt ok.”
Sedan skrev du: ”Din uppradning var ju direkt plagiat av namn och prestanda / hus fran Canon's forra (forrforra?) generation av kameror.”

Från att ha ”plockat namn” så är det nu ”plagiat av namn”. Efteråt hävdar du att du skrev att du tyckte namnen var konstigt, men det var inte vad du verkligen skrev. Att påstå att en tillverkare plockar namn från någon är en anklagelse och jag har svarat dig med att Pentax bara återanvänder sina gamla beteckningar, som de har gjort flera gånger förr. Du ser en relation mellan Canon och Pentaxs modellbeteckningar som inte finns.

Sedan skrev du: ”Jag kopte min 20D nar den kom ut, och jag hade en kollega som vantade lange pa att Pentax ens skulle slappa en digital kamera nar jag var ute och fotade med min 20D. ”

När 20D kom ut på marknaden så hade *ist D funnits ute länge, så det fanns ingen anledning att vänta på att Pentax skulle släppa en digital kamera. Kameran fanns redan ute!

Du skrev också: ”Canon har 1D osv, och Pentax kopierar prestandan fran Canon's foregaende generationer med motsvarande modellbetackning.”

Hur kan du säga så om kameror som inte är lanserade än?

Sedan skrev du: ”och om ist*D ska jamforas med Canon 10D, fast den slapptes efter Canon 20D, sa ligger ju Pentax helt uppenbarligen atminstone en hel generation efter.”

*ist D släpptes inte efter 20D, den släpptes efter 10D men före 20D. Det är DS som släpptes efter 20D. DS är en bantad D. Här påstår du att Pentax ligger en hel generation efter. Hur kan du påstå det?

Du skrev: ”Jag tycker du ar en aningens ute och cyklar. Sossarna star ju for gammalt tank, utvecklar sig inte garna osv. Later ju precis som Pentax, som jag redan har bevisat sa ligger de ju generationer efter Canon, och borjar kolla sa ligger de sakert efter Nikon ocksa.”

Här gick du från att Pentax låg en hel generation efter till ”generationer” efter. Pluralis, vilket innebär minst två generationer efter.

Du skrev: ”Kan du forklara for mig hur annorlunda tankandet verkligen ar de t.o.m. kopiera reklamkampanjer fran andra framgangsrika foretag?”

Nej, jag kunde inte förklara det för jag skrev inte att Pentax hade kopierat, jag skrev ”inspirerats av”. Det är ej samma sak som ”kopiera”. Här hävdar du att Pentax kopierade.

Du skriver: ”Eftersom Pentax inte kan hanga med i tekniken, var de ju tvunga att gora nagot, och det ar att salja sig billigt och slanga in vadertatning. ”

Så vi har alltså påståenden om 36 månader efter, en hel generation efter, generationer efter och ”inte kan hänga med i tekniken”. Det blir värre och värre uppenbarligen...

Du skrev: ”Du talar sa hogt om vadertatningen, men det finns ju inte ens vadertatade objektiv, utan rekommendationen ar att anvanda de billigaste objektiven, for att de kan fungera, och gar de sonder, sa gor det inte sa mycket? ”

Det finns ingen rekommendation om att använda de billigaste objektiven. Det jag skrev var att DA objektiven saknar bländarring och därmed är helt Ok väderskyddade. Det finns både billiga och dyra DA objektiv. Ingen har heller påstått att det inte gör något när objektiv går sönder.

Du skriver: ”Du sager ju sjalv att det ar tydligt inspirerad av Apple's, som Apple inte har anvant pa fler ar. Om du fortfarande kan dra den kopplingen, ar det ett ratt tydligt plagiat. ”

Här sätter du likhetstecken mellan att inspireras och att plagiera, jag har i inlägg efter inlägg vänt mig mot det. Du hävdar att de plagierar, jag hävdar att de har inspirerats.

Du skriver:” Ar det inte lattare att inse faktum att Pentax ar ett nichemarke. De jobbar med att konkurera med pris, inte med nyinnovationer och prestanda. De ar efter pa alla fronter dar. … Sen att de har antiskak i huset ar ju bra, men det hjalper ju inte for att vaga upp nagot av de andra omraden dar de inte ar i narheten.”

Jämfört med VAD är Pentax ”inte i närheten” och ”efter på alla fronter”? Vi lägger till detta på dina påståenden om ”generationer efter”.

Du har skrivit: ”Prismassigt och prestandamassigt sa ar K10D jamforbar med 400D, inte 30D.
Samma ISO nivaer, men 400D brusar mindre.
400D har lite hogre upplosning, men annars sa har K10D vadertatning och antiskak i huset, men det ar inte sa mycket mer.”

Det har jag svarat på många gånger, det finns många skillnader mellan K10D och 400D.

Du skrev: ”Jaja, jag forsatta, men det spelar ingen roll, enligt dig sa finns det ingen kamera som ar battre an K10D.”

Var har jag skrivit att det inte finns någon kamera som är bättre än K10D?

Du skrev ”de konkurrerar egentligen bara med pris, inte unika funktioner.”

Så vilka kameror har HyP, HyM, TAv, Sv-läget, vilka läser MTF information från objektivet? För att ta lite snabba exempel.

Du skrev: ”Sen ar det ju just det, inget Pentax har nagonsin lanserat digital kan jamfora sig, prestanda massigt med konkurrenterna. Det ar ju det jag har sagt hela tiden. Sa darfor lagger de till andra saker och konkurrerar med pris.
Det ar en billig kamera, de maste vara billiga, annars skulle de inte kunna locka nya anvandare da de ligger efter tekniskt.
Men det ar ju bra att du sjalv sager att du jamfor 20D, forrforra generationen, med nuvarande generationen Pentax K10D.”

Här fördjupar du dina tankar om att Pentax ligger så himla mycket efter. Du påstår dessutom att jag jämfört 20D med K10D. Det har jag aldrig gjort. Jag skrev att jag hade en vän med 20D och han gillade min *ist DS. Innan dess skrev jag att K10D var efterföljaren till *ist D, som konkurrerade med 10D.

Du skrev: ”Sen, hur har du det med ISO och brus? Pentax ar inte speciellt bra dar heller,”

Jag svarade med att Ljud och Bild har visat att K10D är betydligt bättre än D200 på ISO 1600 med lägre brus och högre upplösning. Skillnaden mellan K10D och 400D ansåg Ljud och Bild vara marginell. Då måste ju också 400D vara ”inte speciellt bra” eftersom skillnaden mellan K10D är så liten så tillhör de samma klass i fråga om lågt brus vid höga ISO.

Du skrev: ”Jag har aldrig forsokt fa Pentax anvandare att byta, vad jag har forsokt att fa fram ar att Pentax ligger efter, men det spelar ju ingen roll vad man an sager, ni, du framfor allt, struntar ju i fakta.”

Nej, jag struntar inte i fakta. Däremot så är det inte fakta du skriver.

Du skrev: ”han har rabblat upp saker han/ni _tror_ ar unika. Testa fler kameror!”

När K10D lanserades så fick den mycket berömda för många av sina funktioner som testarna ansåg vara väldigt fyndiga och det fanns undringar om varför ingen hade kommit på det förut, som exempelvis TAv och Sv lägena. Sedan så är ju HyP och HyM och MTF funktionen fortfarande unika. Hur många kameror man än testar så upptäcks detta faktum.

Du skrev: ”Jag har t.ex. aldrig sagt nagot om att enda anledning till att jag kopte 5D var FF.”

Snälla du, varför du har köpt en 5D har jag inte ens uttalat mig om så vad menar du?

”vad jag vande mig emot var att Pentax K1D kan jamforas med Canon 1Ds /m2 rakt av, med nastan samma namn, lika val 5D K5D. ”

Jag har inte jämfört dem, det är det du som har gjort. Jag jämför inte modeller som inte är släppta än med modeller som finns ute på marknaden, det är det bara du som gör. Och så nämner du detta med namnlikheten igen.… Varför tjatar du om det hela tiden?

Du skrev ”aja, nu far du ju ta och klippa dig..”

På vilket sätt tillför den kommentaren något till den här diskussionen?

Du skrev: ”Japp, jag pastar att 400D ar likvardig med K10D,”

Jotack, jag vet det - trots alla skillnader som finns.

Du skrev: ”Jodu, sa du anser att PopPhoto som tycker att 400D ar battre an K10D har helt fel??”

Nej, jag skrev inte att jag tyckte att de hade helt fel. Det enda jag skrev var att de hade skrivit sitt test utifrån synvinkeln från en amatör. Huruvida detta var rätt eller fel har jag inte yttrat mig om, jag konstaterade faktum. Du läser in saker som jag inte skriver.

Du skrev: ”Du vet att du inte rimligtvis kan gora det eftersom du har prisat tidningen i en annan trad.”

Jag har inte slutat att prisa tidningen bara för att jag tycker att de skrev ett test utifrån en annan målgrupp än K10D vänder sig till. Du kopplar ihop det jag skriver på ett sätt som jag tycker är märkligt.

Du skrev: ”Och Canon gor inget? 1Dm3??? Inget alls?? ”

Jag skrev att Canon uppdaterar befintliga modeller, det är väl att göra något? Du läser in saker som jag inte har skrivit.

Du skrev: ”Pentax ar ytterst snartlik detta ar. Om de inte har kopierat konceptet, sa vet jag inte vad du ska saga”

Och jag frågar dig gång på gång på vilket sätt de har kopierat och du vägrar att svara...

Du skrev: ”Hur manga ganger ska jag forklara samma sak for dig, innan du fattar??”

Eftersom du inte har förklarat på vilket sätt Pentax har kopierat eller plagierat så kan jag ju inte förstå. Du har bara påstått ATT de har gjort det. Det är inte det jag frågar dig om. Jag frågar dig HUR.

Du skrev: ”Jag hittar inte pa saker och sager att andra har sagt dem ”

Jodå, det gör du mot mig hela tiden.

”Jag inser att kamerar i olika klasser faktiskt tillhor olika klassar och inte klasser over eller under”

Varför jämför du då både dyraste och billigaste Canon med Pentax, även kameror i klasser som Pentax inte har en modell i?

”Det ar sa kul att se dig saga emot dig sjalv”

Var har jag sagt emot mig själv?

”Du rabblar ju bara samma saker hela tiden, ”

Om jag rabblar samma saker hela tiden, hur kan jag ha haft utrymme att säga emot mig själv?

Hälsar
R

Senast ändrad:
fredriklindstrom skrev:
Ska du fortsatta att havda att APS-C ar en annan klass an 35mm? Jag tror att valdigt manga skulle vara valdigt arga om de horde detta.
Pentax gor bra kameror.

1. Om du inte förstår skillnaden mellan 35mm format och APS-C format så kan jag ej hjälpa dig.
2. Om du tycker att Pentax gör bra kameror, varför har du då i inlägg efter inlägg tjatat om att Pentax ligger generationer efter och bara kan sälja på pris?

Hälsar
R

Så här måste thaiboxning för blinda se ut också...

suck... om ni läser vad ni själva skriver så har ni till slut kommit fram till att en 1DSMkIII och kanske en 5D är bättre kameror än K10D (vilket de är på en del punkter, men knappast på alla).

Samtidigt är ni överens om att K10D fram till nu varit helt outstanding i prisklassen under 10.000 tack vare riktiga, för fotografering, betydelsefulla innovationer som inbyggd IS mm.

Shake hands pojkar, om ni hittar varandras händer i mörkret...

Endera dagen börjar Olympus nya att levereras o då är ni tvåa igen...

Japp, gillar speciellt när fredrik gormar ut "DÄRFÖR ÄR CANON BÄST HOHO! Meningslöst att fortsätta denna diskussion.

Jag gillar bäst det näst senaste inlägget som Raphael skrev. Ja, det som tar 10 minuter att scrolla igenom... :)

Huj!

Här har man vilat upp sig under helgen - och vad läser man... 1:a världs kriget! Riktigt skyttegravs-krig, ingen ser varandra - men man skjuter skarpt!

Apple is different, Pentax is different och Nikon - http://www.nikon-is-different.com/

Nästa samtalsämne är alltså - vem är mest "different". Eller förresten ni kan fortsätta med er pajkastning - försök hålla ner antalet tecken i edra inlägg bara, det blir så jobbigt att läsa:)

Hejs

Adam

Till att börja dagen med kan väll C/N hålla er borta från vårat forum med inlägg om annat än Pentax. Tack. Det var förövrigt DU adam som började det här så jag tycker att du ska vara jäkligt tyst om pajkastning. Vill du prata D40 så kan du göra det i rätt forum i framtiden.

Sorgligt att se att märkesdiskussionerna ofta får en ton av religiös, fanatisk karaktär, det är ju trots allt varumärken och döda ting ni diskuterar.

Det är märkligt att det är just i nyhetstrådarna här - nom att Pentax släpper en ny modell eller att Pentax har fått ett pris eller liknande - som Canon och Nikon ägare blir provocerade och börjar skriva hur bra deras kameror är och hur dålig Pentax är. Jag förstår inte varför de inte håller sig till sina egna forum när det enda som de är intresserade av är att dissa Pentax och hylla sina egna kameror. Det blir ju komiskt när vissa personer hyllar en kamera för 25 995 SEK och säger att en kamera för 8 000 SEK är långt efter och därefter kommer med det sanslösta påståendet att kamerorna befinner sig i samma klass. Det är givetvis smickrande för Pentax att deras billiga kamera anses tillhöra samma klass och därmed i praktiken marknadssegment med samma målgrupp, som en kamera som kostar tre gånger mer. Tänk att det behövdes ett sådant grovt artilleri för att dissa den billigare kameran.

Pentax forumet är knappast gjort för att Canon och Nikon ägare ska hylla sina märken i inlägg efter inlägg här och och dissa Pentax, det finns forum för märkesjämförelser. Gå till dem!

Hälsar
R

Komik

Jag tycker det blir komik när man kan hoppa över de 11 sidorna i mitten utan att ha missat speciellt mycket. Lägg mer tid på att fota alla ni inbitna.

Mvh Emil

Roland Mabo skrev:
Det är märkligt att det är just i nyhetstrådarna här - nom att Pentax släpper en ny modell eller att Pentax har fått ett pris eller liknande - som Canon och Nikon ägare blir provocerade och börjar skriva hur bra deras kameror är och hur dålig Pentax är. Jag förstår inte varför de inte håller sig till sina egna forum när det enda som de är intresserade av är att dissa Pentax och hylla sina egna kameror. Det blir ju komiskt när vissa personer hyllar en kamera för 25 995 SEK och säger att en kamera för 8 000 SEK är långt efter och därefter kommer med det sanslösta påståendet att kamerorna befinner sig i samma klass. Det är givetvis smickrande för Pentax att deras billiga kamera anses tillhöra samma klass och därmed i praktiken marknadssegment med samma målgrupp, som en kamera som kostar tre gånger mer. Tänk att det behövdes ett sådant grovt artilleri för att dissa den billigare kameran.

Pentax forumet är knappast gjort för att Canon och Nikon ägare ska hylla sina märken i inlägg efter inlägg här och och dissa Pentax, det finns forum för märkesjämförelser. Gå till dem!

Hälsar
R

Du hittar ju pa saker igen!!!! Kan du sluta med det???

Jag har INTE sagt att 5D ar jamforbar med K10D, det var DU! Du citerade nan som sa det, och holl med. Jag sa inte det, jag sa motsatsen. JAG har havdat att K10D ar likvardig med 400D, och jag har listat ett antal argument for det, bland annat att PopPhoto haller med.

Sen har du hittat pa att Pentax har APS-C format, nar de uppenbarligen inte har det.

Om du ar sa fanatisk att du maste hitta pa saker for att ha argument, kan du inte ga tillbaka till dagis da?

Sen far far du garna sta for vad du sjalv sager, som att Pentax gor perfekta kameror. Det var vad du uttryckligen sa.

LAS mina inlagg for en gangs skull. Och du vet val att det ar olagligt att hitta pa saker och sen havda att andra har sagt det?

Gå till rätt forum om du vill prata C/N Fredrik, vi har tröttnat nu. Respektera forum indelningen.

fredriklindstrom skrev:
Jo men visst. Det var ju for att nagon havdade att 1Ds m2 och de andra fullframe ar i en klass for sig.. suck.

Du menar alltså att 1DS m2 och andra 35mm fullformatare på för 25 995 SEK och uppåt inte är i en klass för sig utan helt rakt av kan jämföras med exempelvis en billig APS-C under 8 000 SEK? Ja, det är ju oerhört smickrande för den billiga modellen att du jämför den med modeller som kostar så mycket mer och dessutom tycker att de tillhör samma klass.

Ärligt talat så tror jag inte ens Canon själva tyckre att man ska baka in deras 35mm fullformatare med de billigaste APS-C kamerorna i samma hög och jämföra dem tillsammans. Jag har heller aldrig ens sett någon tidning göra en sådan jämförelse. Tidningar brukar nämligen jämföra produkter i samma klass...

Det blir ingen seriös jämförelse. Det är som att jämföra en bil för en 100 000 med en för 300 000 och påstå att eftersom båda är bilar så är de i samma klass. En tidning som gjorde sådan "konsumentvägledning" skulle jag inte läsa, för sådana jämförelser är ju helt ointressanta för en vanlig konsument.

35mm och APS-C är olika format och tillhör därmed olika klasser, det går inte att jämföra dem tillsammans eftersom formaten är för olika - med sina olika för- respektive nackdelar. Dessutom är prisskillnaden för stor för att det ska bli en intressant jämförelse för många konsumenter. Det är nästan 18 000 SEK i skillnad mellan Canons billigaste 35mm och Pentax dyraste APS-C. De tillhör inte samma klass och detta är fakta. Pentax har ingen digital 35mm formatare. APS-C och 35mm konkurrerrar i olika marknadssegment och de har olika målgrupper, därför tillhör de olika klasser.

Dina jämförelser är inte seriösa.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Martin-B skrev:
Till att börja dagen med kan väll C/N hålla er borta från vårat forum med inlägg om annat än Pentax. Tack. Det var förövrigt DU adam som började det här så jag tycker att du ska vara jäkligt tyst om pajkastning. Vill du prata D40 så kan du göra det i rätt forum i framtiden.

Absolut, jag ska halla mig borta har i fran. Oftast nar jag laser och skriver inlagg i andra forum sa lar jag mig nagot, men detta forum ar fullstandigt baserat pa logner och fortal. Detta ar ju helt sanslost.

Folk ljuger en rakt upp i ansiktet och sen kallar det fakta.

Mina tva dottrar pa 8 och 11 larde sig tidigt att logner har man inget for, men har hor det ju hemma.

Pentaxforumet, baserat pa logner och fortal.

Suck, jag tycker att det ar mycket trakigt att man maste ljuga for att argumenten inte finns dar.

Roland Mabo skrev:
Du menar alltså att 1DS m2 och andra 35mm fullformatare på för 25 995 SEK och uppåt inte är i en klass för sig utan helt rakt av kan jämföras med exempelvis en billig APS-C under 8 000 SEK? Ja, det är ju oerhört smickrande för den billiga modellen att du jämför den med modeller som kostar så mycket mer och dessutom tycker att de tillhör samma klass.

Ärligt talat så tror jag inte ens Canon själva tyckre att man ska baka in deras 35mm fullformatare med de billigaste APS-C kamerorna i samma hög och jämföra dem tillsammans. Jag har heller aldrig ens sett någon tidning göra en sådan jämförelse. Tidningar brukar nämligen jämföra produkter i samma klass...

Det blir ingen seriös jämförelse. Det är som att jämföra en bil för en 100 000 med en för 300 000 och påstå att eftersom båda är bilar så är de i samma klass. En tidning som gjorde sådan "konsumentvägledning" skulle jag inte läsa, för sådana jämförelser är ju helt ointressanta för en vanlig konsument.

35mm och APS-C är olika format och tillhör därmed olika klasser, det går inte att jämföra dem tillsammans eftersom formaten är för olika - med sina olika för- respektive nackdelar. Dessutom är prisskillnaden för stor för att det ska bli en intressant jämförelse för många konsumenter. Det är nästan 18 000 SEK i skillnad mellan Canons billigaste 35mm och Pentax dyraste APS-C. De tillhör inte samma klass och detta är fakta. Pentax har ingen digital 35mm formatare. APS-C och 35mm konkurrerrar i olika marknadssegment och de har olika målgrupper, därför tillhör de olika klasser.

Dina jämförelser är inte seriösa.

Hälsar
R

FOR SISTA GANGEN;

1) JAG JAMFORDE ALDRIG 5D MOT K10D, DET VAR DU.
2) DU SA ATT CANON'S FULLFRAME INTE AR SAMMA TYP AV KAMERA SOM EN APS-C
3) DU SA ATT CANON INTE HAR EN APS-C SENSOR, NAR DU INTE ENS VET VAD APS-C AR! PENTAX HAR INTE HELLER APS-C SENSOR.
4) DU HAR LJUGIT OCH HITTAT PA OTAL SAKER OCH SEN PASTATT ATT JAG HAR SAGT DET. DETTA AR FORTAL OCH AR STRAFFBART ENLIGT LAG.

PENTAX FORUMET AR JU ETT VUXENDAGIS UTAN DESS LIKE. BASERA SINA ARGUMENT PA RENA LOGNER OCH DETTA AR SEN ACCEPTERAT AV ALLA?? SANSLOST.

JAJA, SOM ROLAND SA, I PENTAXFORUMETS VARLD, SA AR PENTAX PERFEKT.

fredriklindstrom skrev:
Du hittar ju pa saker igen!!!! Kan du sluta med det???

Jag har INTE sagt att 5D ar jamforbar med K10D, det var DU! Du citerade nan som sa det, och holl med.

Fredrik, varför måste du ljuga hela tiden?
Detta är vad jag skrev:

"Så du menar att kända proffsfotografer som Benjamin Kanarek har valt K10D därför att den kostar så lite? Ärligt talat så är priset knappast en faktor för en kändis som Benjamin när han väljer kamera, han tillhör den kategorin av människor som har råd med de produkter där säljarna säger "If you have to ask about the price, you can't afford it".

Här är Benjamins syn på Pentax K10D, som han jämför med Canon 5D:
"Give me a 5D and a K10D and I will do a shoot with both and put them in a magazine. You will NOT know which image was shot with which camera. The K10D has more features than the 5D, but the 5D has a full frame sensor. So what...With what I do and with the iso I use, that is 100-400 iso the differences are inconsequential. Both have their merits and faults. If I thought that a 5D or 1D Mklll were the way to go, I would go there. I was there up to six months ago and used all of the Canon gear. If Pentax was not up to scratch, I would not have gone with Pentax."
(citerat från www.pentaxforums.com)
"

Ingenstans i min text har jag skrivit att jag håller med Benjamin, jag har heller inte skrivit att jag INTE håller med honom. Jag har inte skrivit något alls i den stilen. Ändå påstår du att jag håller med honom. Du har också påstått att jag har jämfört K10D och 5D, bara för att jag citerar Benjamin. Jag gjorde ingenting, jag bara citerade honom. Du kan ju inte anklaga mig för det som han skriver.

Du ljuger om det jag skriver, varför kan du inte hålla dig till sanningen?

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar