Fredrik, du skrev:
”Pentax ar minst 36 manader efter ledarna, Canon och Nikon, men at direkt ta och plocka namnen sa dar kanns ju inte helt ok.”
Sedan skrev du: ”Din uppradning var ju direkt plagiat av namn och prestanda / hus fran Canon's forra (forrforra?) generation av kameror.”
Från att ha ”plockat namn” så är det nu ”plagiat av namn”. Efteråt hävdar du att du skrev att du tyckte namnen var konstigt, men det var inte vad du verkligen skrev. Att påstå att en tillverkare plockar namn från någon är en anklagelse och jag har svarat dig med att Pentax bara återanvänder sina gamla beteckningar, som de har gjort flera gånger förr. Du ser en relation mellan Canon och Pentaxs modellbeteckningar som inte finns.
Sedan skrev du: ”Jag kopte min 20D nar den kom ut, och jag hade en kollega som vantade lange pa att Pentax ens skulle slappa en digital kamera nar jag var ute och fotade med min 20D. ”
När 20D kom ut på marknaden så hade *ist D funnits ute länge, så det fanns ingen anledning att vänta på att Pentax skulle släppa en digital kamera. Kameran fanns redan ute!
Du skrev också: ”Canon har 1D osv, och Pentax kopierar prestandan fran Canon's foregaende generationer med motsvarande modellbetackning.”
Hur kan du säga så om kameror som inte är lanserade än?
Sedan skrev du: ”och om ist*D ska jamforas med Canon 10D, fast den slapptes efter Canon 20D, sa ligger ju Pentax helt uppenbarligen atminstone en hel generation efter.”
*ist D släpptes inte efter 20D, den släpptes efter 10D men före 20D. Det är DS som släpptes efter 20D. DS är en bantad D. Här påstår du att Pentax ligger en hel generation efter. Hur kan du påstå det?
Du skrev: ”Jag tycker du ar en aningens ute och cyklar. Sossarna star ju for gammalt tank, utvecklar sig inte garna osv. Later ju precis som Pentax, som jag redan har bevisat sa ligger de ju generationer efter Canon, och borjar kolla sa ligger de sakert efter Nikon ocksa.”
Här gick du från att Pentax låg en hel generation efter till ”generationer” efter. Pluralis, vilket innebär minst två generationer efter.
Du skrev: ”Kan du forklara for mig hur annorlunda tankandet verkligen ar de t.o.m. kopiera reklamkampanjer fran andra framgangsrika foretag?”
Nej, jag kunde inte förklara det för jag skrev inte att Pentax hade kopierat, jag skrev ”inspirerats av”. Det är ej samma sak som ”kopiera”. Här hävdar du att Pentax kopierade.
Du skriver: ”Eftersom Pentax inte kan hanga med i tekniken, var de ju tvunga att gora nagot, och det ar att salja sig billigt och slanga in vadertatning. ”
Så vi har alltså påståenden om 36 månader efter, en hel generation efter, generationer efter och ”inte kan hänga med i tekniken”. Det blir värre och värre uppenbarligen...
Du skrev: ”Du talar sa hogt om vadertatningen, men det finns ju inte ens vadertatade objektiv, utan rekommendationen ar att anvanda de billigaste objektiven, for att de kan fungera, och gar de sonder, sa gor det inte sa mycket? ”
Det finns ingen rekommendation om att använda de billigaste objektiven. Det jag skrev var att DA objektiven saknar bländarring och därmed är helt Ok väderskyddade. Det finns både billiga och dyra DA objektiv. Ingen har heller påstått att det inte gör något när objektiv går sönder.
Du skriver: ”Du sager ju sjalv att det ar tydligt inspirerad av Apple's, som Apple inte har anvant pa fler ar. Om du fortfarande kan dra den kopplingen, ar det ett ratt tydligt plagiat. ”
Här sätter du likhetstecken mellan att inspireras och att plagiera, jag har i inlägg efter inlägg vänt mig mot det. Du hävdar att de plagierar, jag hävdar att de har inspirerats.
Du skriver:” Ar det inte lattare att inse faktum att Pentax ar ett nichemarke. De jobbar med att konkurera med pris, inte med nyinnovationer och prestanda. De ar efter pa alla fronter dar. … Sen att de har antiskak i huset ar ju bra, men det hjalper ju inte for att vaga upp nagot av de andra omraden dar de inte ar i narheten.”
Jämfört med VAD är Pentax ”inte i närheten” och ”efter på alla fronter”? Vi lägger till detta på dina påståenden om ”generationer efter”.
Du har skrivit: ”Prismassigt och prestandamassigt sa ar K10D jamforbar med 400D, inte 30D.
Samma ISO nivaer, men 400D brusar mindre.
400D har lite hogre upplosning, men annars sa har K10D vadertatning och antiskak i huset, men det ar inte sa mycket mer.”
Det har jag svarat på många gånger, det finns många skillnader mellan K10D och 400D.
Du skrev: ”Jaja, jag forsatta, men det spelar ingen roll, enligt dig sa finns det ingen kamera som ar battre an K10D.”
Var har jag skrivit att det inte finns någon kamera som är bättre än K10D?
Du skrev ”de konkurrerar egentligen bara med pris, inte unika funktioner.”
Så vilka kameror har HyP, HyM, TAv, Sv-läget, vilka läser MTF information från objektivet? För att ta lite snabba exempel.
Du skrev: ”Sen ar det ju just det, inget Pentax har nagonsin lanserat digital kan jamfora sig, prestanda massigt med konkurrenterna. Det ar ju det jag har sagt hela tiden. Sa darfor lagger de till andra saker och konkurrerar med pris.
Det ar en billig kamera, de maste vara billiga, annars skulle de inte kunna locka nya anvandare da de ligger efter tekniskt.
Men det ar ju bra att du sjalv sager att du jamfor 20D, forrforra generationen, med nuvarande generationen Pentax K10D.”
Här fördjupar du dina tankar om att Pentax ligger så himla mycket efter. Du påstår dessutom att jag jämfört 20D med K10D. Det har jag aldrig gjort. Jag skrev att jag hade en vän med 20D och han gillade min *ist DS. Innan dess skrev jag att K10D var efterföljaren till *ist D, som konkurrerade med 10D.
Du skrev: ”Sen, hur har du det med ISO och brus? Pentax ar inte speciellt bra dar heller,”
Jag svarade med att Ljud och Bild har visat att K10D är betydligt bättre än D200 på ISO 1600 med lägre brus och högre upplösning. Skillnaden mellan K10D och 400D ansåg Ljud och Bild vara marginell. Då måste ju också 400D vara ”inte speciellt bra” eftersom skillnaden mellan K10D är så liten så tillhör de samma klass i fråga om lågt brus vid höga ISO.
Du skrev: ”Jag har aldrig forsokt fa Pentax anvandare att byta, vad jag har forsokt att fa fram ar att Pentax ligger efter, men det spelar ju ingen roll vad man an sager, ni, du framfor allt, struntar ju i fakta.”
Nej, jag struntar inte i fakta. Däremot så är det inte fakta du skriver.
Du skrev: ”han har rabblat upp saker han/ni _tror_ ar unika. Testa fler kameror!”
När K10D lanserades så fick den mycket berömda för många av sina funktioner som testarna ansåg vara väldigt fyndiga och det fanns undringar om varför ingen hade kommit på det förut, som exempelvis TAv och Sv lägena. Sedan så är ju HyP och HyM och MTF funktionen fortfarande unika. Hur många kameror man än testar så upptäcks detta faktum.
Du skrev: ”Jag har t.ex. aldrig sagt nagot om att enda anledning till att jag kopte 5D var FF.”
Snälla du, varför du har köpt en 5D har jag inte ens uttalat mig om så vad menar du?
”vad jag vande mig emot var att Pentax K1D kan jamforas med Canon 1Ds /m2 rakt av, med nastan samma namn, lika val 5D K5D. ”
Jag har inte jämfört dem, det är det du som har gjort. Jag jämför inte modeller som inte är släppta än med modeller som finns ute på marknaden, det är det bara du som gör. Och så nämner du detta med namnlikheten igen.… Varför tjatar du om det hela tiden?
Du skrev ”aja, nu far du ju ta och klippa dig..”
På vilket sätt tillför den kommentaren något till den här diskussionen?
Du skrev: ”Japp, jag pastar att 400D ar likvardig med K10D,”
Jotack, jag vet det - trots alla skillnader som finns.
Du skrev: ”Jodu, sa du anser att PopPhoto som tycker att 400D ar battre an K10D har helt fel??”
Nej, jag skrev inte att jag tyckte att de hade helt fel. Det enda jag skrev var att de hade skrivit sitt test utifrån synvinkeln från en amatör. Huruvida detta var rätt eller fel har jag inte yttrat mig om, jag konstaterade faktum. Du läser in saker som jag inte skriver.
Du skrev: ”Du vet att du inte rimligtvis kan gora det eftersom du har prisat tidningen i en annan trad.”
Jag har inte slutat att prisa tidningen bara för att jag tycker att de skrev ett test utifrån en annan målgrupp än K10D vänder sig till. Du kopplar ihop det jag skriver på ett sätt som jag tycker är märkligt.
Du skrev: ”Och Canon gor inget? 1Dm3??? Inget alls?? ”
Jag skrev att Canon uppdaterar befintliga modeller, det är väl att göra något? Du läser in saker som jag inte har skrivit.
Du skrev: ”Pentax ar ytterst snartlik detta ar. Om de inte har kopierat konceptet, sa vet jag inte vad du ska saga”
Och jag frågar dig gång på gång på vilket sätt de har kopierat och du vägrar att svara...
Du skrev: ”Hur manga ganger ska jag forklara samma sak for dig, innan du fattar??”
Eftersom du inte har förklarat på vilket sätt Pentax har kopierat eller plagierat så kan jag ju inte förstå. Du har bara påstått ATT de har gjort det. Det är inte det jag frågar dig om. Jag frågar dig HUR.
Du skrev: ”Jag hittar inte pa saker och sager att andra har sagt dem ”
Jodå, det gör du mot mig hela tiden.
”Jag inser att kamerar i olika klasser faktiskt tillhor olika klassar och inte klasser over eller under”
Varför jämför du då både dyraste och billigaste Canon med Pentax, även kameror i klasser som Pentax inte har en modell i?
”Det ar sa kul att se dig saga emot dig sjalv”
Var har jag sagt emot mig själv?
”Du rabblar ju bara samma saker hela tiden, ”
Om jag rabblar samma saker hela tiden, hur kan jag ha haft utrymme att säga emot mig själv?
Hälsar
R