Annons

Pentax K-X

Produkter
(logga in för att koppla)
har inget vettigt att tillägga, men måste tacka denna tråd och er i den, för idag har jag lärt mig mycket;
att man kan updatera kameran (gjorde nyss)
att SR ska vara på eller av vid handhållninh/stativ
och
att man (såklart) bör använda självutlösaren med stativ.

en fråga kom upp nu då:

jag har hittat en fågel som matar sina ungar. har ställt in kameran på att den tar snabba bilder i följd då fågeln ju är snabb. Ingen självutlösare är bra då va? jag menar, jag lär ju missa själva fågeln då?
däremot antar jag att jag bör använda den vid månfotografering?

Behöver jag nämna att jag förutom ny kamera är ny på systemkamera? ;-)
 
.............
jag har hittat en fågel som matar sina ungar. har ställt in kameran på att den tar snabba bilder i följd då fågeln ju är snabb. Ingen självutlösare är bra då va? jag menar, jag lär ju missa själva fågeln då?
däremot antar jag att jag bör använda den vid månfotografering?...........................

Det blir ofta aningen skarpare med självutlösare,
speciellt på slutartider runt 1/30sek när vibrationer från
spegeln påverkar bilden.

Med ett gammalt objektiv utan autofokus kan du använda förfokusering,
bilden tas när fågeln kommer i fokus(autofokus på kameran).
 
Självutlösaren i K-x är en funktion som du ställer in så kameran tar bilden efter 2s eller 10s. Den korta tiden är för att kameran ska hinna fälla upp spegeln - och därmed minska vibrationerna - och ta bilden.
Den längre tiden är för att du ska hinna trycka igång kameran och sen ställa dig framför kameran så att du blir med på din egen bild.

Denna är, som du misstänker, mindre lämplig att använda vid rörliga motiv.
Däremot kan du alltid använda en fjärrutlösare - oavsett motiv. Det kan vara väldigt bekvämt och riskerar mindre att rubba din perfekta komposition med kameran på stativ om du använder en fjärrutlösare istället för att trycka ner slutaravtrycket på kameran (en handling som göra så att kameran kommer ur läge om du skulle ha otur eller om stativet inte är tillräckligt stabilt nog eller du inte har låst kameran tillräckligt bra på stativet).
 
tack för svar, jag lär mig jättemycket :)

fjärrkontroll, är det en speciell till pentax/systemkameror eller funkar vad som helst? (med modifikation, typ tv-fjärr, datormus mm)
 
"Macroläge"

Såg via nån video på youtube att K-x hade ett macroläge där man kunde fota på nära håll. Jag har något liknande på min superzoom (Canon S3IS).

Frågorna:

1: Vad är det som händer i kameran vid det läget?

2: Skulle detta kunna vara någon typ av godtagbart budgetsubstitut för ett renodlat macroobjektiv?

//J
 
K-x har i sig inget makroläge (det har inga systemkamerahus). Det måste varit det använda objektivet som hade ett makroläge. I själva kamerahuset händer ingenting speciellt då objektivet ställs in för makrofoto. På systemkameror byter man objektiv broende på vad man vill fotografera, makro tex. Vissa zoomobjektiv har en makrofunktion, vilken brukar kallas "fusk-makro". Detta då renodlade makroobjektiv brukar ge avbildningsskala 1:1 (dvs det avbildade föremålet blir lika stort på bildsensorn som i verkligheten), fuskmakron ger lägre avbildningsskala, man kommer alltså inte lika "nära" det fotograferade föremålet.

Ja visst kan ett fuskmakro vara ett substitut för ett makroobjektiv. Man kommer inte lika nära, men klarar man sig med det fungerar det utmärkt. Bildkvaliten blir förstås inte som med ett renodlat makroobjektiv, vilket är optimerat för närbildsfoto. Speciellt kantskärpan blir sämre. Men oftast är ju det intressanta placerat någorlunda centralt i bilden.

Det finns även andra budgetlösningar för makrofotografering, kolla in denna länk: http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm
 
Senast ändrad:
"Exposure Mode Dial"

K-x har i sig inget makroläge (det har inga systemkamerahus). .......]

Njae... Makroläge liknande kompaktkameran är det nog inte som söks här utan det val som finns att göra genom program på kameran, precis som det även finns förvalda program för ex: porträtt, landskap, sport, och en rad andra scener.

Givetvis så behöver man ett objektiv eller annan lösning så man kan komma nära eller förstora upp objektet för att detta makroprogram skall komma till sin rätt.

Slutare, bländare och iso-tal ställs i förvalda värden beroende på valt program.

Det är väl en av de funktioner som gör kameror som K-X till en instegskamera bland systemkameror?

//Henric
 
Ja du har så rätt. Tänkte inte på det. Det finns en blomma på K-x funktionsratt, vilken symboliserar makroläget. Detta skall enligt manualen ge "livfulla bilder på blommor och andra små motiv på nära håll". Men man kommer ju som du säger inte närmare motivet än vad objektivet medger. Vad makroläget egentligen gör i kameran kan jag inte redogöra för, och jag orkar inte googla fram svaret. Men det går ut på att ge en bländar/slutartid/ISO/färgmättnads, skärpekombination och vad det nu kan vara som skall vara fördelaktig för närbildsfoto. Jag fotograferar en del makro, men detta läge är något jag aldrig använder (och faktiskt tillfälligt hade glömt bort existerade). Kameraingenjören som utarbetat de generella inställningarna har ju ingen aning om vilken slags bild som skall tas och vad fotografen ser som viktigt och vill framhålla i just det motiv det är frågan om. Bättre att göra inställningarna själv då, om man nu inte är nybörjare och inte kan ännu och får förlita sig på automatiken.
 
Njae... Makroläge liknande kompaktkameran är det nog inte som söks här utan det val som finns att göra genom program på kameran, precis som det även finns förvalda program för ex: porträtt, landskap, sport, och en rad andra scener.

//Henric

Just precis det var det jag frågade om.

Tack för svar!

//J
 
K-x har en "grön knapp" som kan ställas in för skifte av bländare och tid i läge 'P'rogram.
Det innebär att du bläddrar mellan förinställda kombinationer av bländare och tid.

Detta får du gärna utveckla. Jag kan bara hitta att man kan använda e-ratten i P-läget för antingen Pshift, Tv eller Av. De förinställda kombinationerna du också nämner. Är det några kombinationer som jag kan påverka?

HyperProgram på K10D, K20D och K-7 innebär att du snurrar bländaren och är i bländarförval, du snurrar tiden och du är i tidsförval, du snurrar inget och du är i programläget. Alltså ett tre-i-ett läge. Detta saknas på K-x för det blir för komplicerad när man bara har ett inmatningshjul... och K-x har ett för det är billigare så, det är en instegsmodell.

TAv är manuellt läge med automatisk ISO. Saknas på K-x som du har märkt.

Jag läser på s 101 ( i den gråa rutan) i manualen att "när du väljer känsligheten [AUTO] och funktionsratten står på M så ställs känsligheten in på det senast valda värdet." Jag kan dock konstatera att det inte går att ställa känsligheten på Auto i M-läget... MEN, detta borde ju bara vara en begränsning i programmeringen av kameran anser jag. Likväl som det går att ha ISO-auto i Tv, Av och P-läget borde det gå i M-läge. Eller vad säger ni andra som kanske vet mer än jag? Finns det ingen Hacker eller kanske Pentax själva kan uppdatera programmet?

Jag undrar också vad skillnaden är att vara i:
1. P-läget med e-ratten inställd på TV. Då ändras slutartiden när jag snurrar på e-ratten och det står TvHyper på skärmen.
2. Tv-läget, då ändras också slutartiden när jag snurrar på e-ratten.
Det verkar dock som att bländare och ISO förändras på samma sätt. Dvs inte så mycket skillnad. Någon som har tips på när det faktiskt är till fördel att vara i Tv resp P-läge?
 
K-x saknar hyper-program och hyper-manuellt läge, och även TAV.

De funkar bara som tänkt på kameror med dubbla inmatningshjul eftersom man då använder exponeringskompensationsknappen för att påverka ljusmätningen. På K-x använder man den knappen för att kunna kontrollera både slutartid eller bländare med det enda inmatningshjulet.

Mabo, du som har örnkoll!

Mäter KX-modellen ljuset med äldre manuella objektiv utan A-läge lika bra som K100-serien eller dras modellen med samma felmätningsproblematik som K10 och K20?

Undra
Uffe
 
Såg via nån video på youtube att K-x hade ett macroläge där man kunde fota på nära håll. Jag har något liknande på min superzoom (Canon S3IS).
1: Vad är det som händer i kameran vid det läget?

"Makroläget" innebär att kameran väljer en mindre bländare för att kompensera det extremt korta skärpedjupet vid närbildsfotografering. Detta läge är ett bildläge som antingen väljs manuellt eller automatiskt i läget automatiskt bildprogram (det väljs då automatiskt om man fokuserar på ett föremål som ligger kring objektivets närgräns).

Det går självfallet även att välja en mindre bländare själv, som i läget Av - bländarförval/tidsautomatik, eller M - manuell bländare och tid.

2: Skulle detta kunna vara någon typ av godtagbart budgetsubstitut för ett renodlat macroobjektiv?

Nej, för detta läge sätter endast bländaren.
Vill du förstora motivet - eller komma det riktigt nära - så behöver du ett objektiv med kort närgräns, som exempelvis ett riktigt makroobjektiv.
 
Detta får du gärna utveckla. Jag kan bara hitta att man kan använda e-ratten i P-läget för antingen Pshift, Tv eller Av. De förinställda kombinationerna du också nämner. Är det några kombinationer som jag kan påverka?

P-Shift = programskifte = att man bläddrar mellan förinställda kombinationer av bländare och tid.
Och nej, du kan inte ändra dem.

K10D, K20D och K-7 har Hyperprogram - det innebär att när du är i Program-läget och vrider bländaren så ställer du bländaren medan kameran justerar tiden automatiskt. Detta sker kontinuerligt och "live", alltså det är inte programskifte, det är riktigt bländarförval. Eller samma fast tvärtom om du sätter tiden så kör kameran automatik på bländaren.

K-x saknar alltså denna funktion och har istället standard program-skifte, där man bläddrar mellan olika kombinationer av bländare och tid som är förinställda i kameran.

MEN, detta borde ju bara vara en begränsning i programmeringen av kameran anser jag. Likväl som det går att ha ISO-auto i Tv, Av och P-läget borde det gå i M-läge. Eller vad säger ni andra som kanske vet mer än jag? Finns det ingen Hacker eller kanske Pentax själva kan uppdatera programmet?

Auto ISO i läget Manuellt, det är det som Pentax kallar TAv och det finns på Pentax dyrare kameror men inte på K-x. Pentax har valt att avstå från den för att differentiera sina modeller tydligare. Om K-x har allt som K-7 har, varför köpa K-7? :) Och ja, mycket av detta handlar om programmering.
Det är knappast troligt att Pentax kommer att ge TAv till K-x. De har medvetet valt bort funktionen.

Jag undrar också vad skillnaden är att vara i:
1. P-läget med e-ratten inställd på TV. Då ändras slutartiden när jag snurrar på e-ratten och det står TvHyper på skärmen.
2. Tv-läget, då ändras också slutartiden när jag snurrar på e-ratten.
Det verkar dock som att bländare och ISO förändras på samma sätt. Dvs inte så mycket skillnad. Någon som har tips på när det faktiskt är till fördel att vara i Tv resp P-läge?

Nu har du hoppat till K10D, K20D eller K-7. K-x har inte funktionen du beskriver. :)

Skillnaden mellan P och Av/Tv, det är att P återgår till programfunktion när du stänger av och sen slår på kameran, oavsett tidigare läge på P. (när du stänger av/slår på genom av/på ratten kring slutaravtrycket. När kameran stänger av sig själv i stand-by läge så kommer den ihåg tidigare inställning i P).

Av och Tv står kvar på Av respektive Tv oavsett om kameran är på eller av.

I övrigt är det samma läge som fungerar på sätt. Det är mer en fråga om vad man tycker är bekvämast som fotograf. P är ju tre exponeringslägen i ett. Program, bländarförval och tidsförval. Rör du bländaren så ställer kameran tiden, rör du tiden så ställer kameran bländaren, rör du inget är du i P och du kan alltid återgå till P genom "gröna knappen".

I läge Av eller Tv så är du i Av respektive Tv och den andra ratten saknar funktion (i utgångsläget).
Nu kan du programmera den andra ratten till exempelvis exponeringskompensation. Då har du Av respektive Tv på ena ratten och exponeringskompensation på den andra ratten. Väldigt bekvämt.

K10D, K20D och K-7 erbjuder många möjligheter till individuella inställningar för att du ska kunna anpasa kameran till det som du anser vara mest bekvämt.
 
Mabo, du som har örnkoll!

Mäter KX-modellen ljuset med äldre manuella objektiv utan A-läge lika bra som K100-serien eller dras modellen med samma felmätningsproblematik som K10 och K20?
/QUOTE]

Jag har faktiskt inte provat. Jag har sålt av mina M-objektiv och har bara mina autofokusobjektiv kvar. Har inte kört några tester med dem där jag använt bländarringen, den står alltid på 'A'.

Tekniskt så är sökarhuset samma på K-x och K100D, och det är ju där ljusmätningen sker. Det finns dock en sak som skiljer - K-x har en nyare mattskiva. Jag vet inte hur den påverkar i det här fallet.
 
Auto ISO i läget Manuellt, det är det som Pentax kallar TAv och det finns på Pentax dyrare kameror men inte på K-x. Pentax har valt att avstå från den för att differentiera sina modeller tydligare. Om K-x har allt som K-7 har, varför köpa K-7? :) Och ja, mycket av detta handlar om programmering.
Det är knappast troligt att Pentax kommer att ge TAv till K-x. De har medvetet valt bort funktionen.
Den största anledningen till att Pentax valt bort TAv på K-x är att den inte skulle fungera fullt ut.
Iom att exp komp knappen redan är upptagen till annat i manuellt lägre skulle det då inte vara möjligt att påverka exponeringen med auto-ISO. Det skulle behövas en extra knapp (eller ett extra inmatningshjul) på K-x för att TAv skulle fungera som tänkt. Så att exp komp knappen kan befrias från att styra bländaren i manuellt läge.
 
Förvisso är det så att det blir extra krångligt just för det är bara ett inmatningshjul, men man skulle ju kunna ha manuellt läge med auto ISO utan möjlighet till exponeringskompensation. :) (vilket kanske skulle vara för begränsat för en del). Eller kanske tänka sig en kombination där man trycker in ytterligare en extra knapp, typ Ok-knappen som exponeringskompensation i läge manuellt med auto ISO.
Men visst, det blir ju mycket rörigare och krångligare...
 
Om man använder OK-knappen till exp komp så förlorar man möjlighet att välja fokuspunkt istället.
Hur man än gör så tror jag det kommer bli omöjligt att få TAv att fungera riktigt bra på K-x utan extra knapp/hjul.
 
Lyfter den här gamla tråden då jag har två frågor.

Var ute och fotade med min K-x som jag köpte när den lanserades.
Jag märkte då att hjulet för tummen verkar glappa lite om man rullar väldigt fort.
Jag "klickar" några steg men kameran missar då något av dessa.

Idéer på vad det kan vara och om det har en enkel lösning, t.ex. lite elektronikspray?

Nästa fråga då, har ett gammal manuellt objektiv med Pentax K-fattning.
När jag använder detta så underexponerar kameran kraftigt, bilden blir nästan svart.
Har med god framgång använt manuella objektiv med M42-adapter, så vad kan tänkas vara fel i det här fallet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.