ANNONS
Annons

Pentax K-5 med ISO 80-51200!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns hopp om K-5'an, det finns även de som påstår att DFS äntligen går att stänga av, på riktigt. Om det stämmer och bildkvaliteten håller i sig och slutarskakningarna är fixade så blir detta mitt nästa kamerahus.

Så, nu är det bara att vänta på släpp och tester, särskilt dxo-mark blir spännande.

Det där var riktigt frusen sirap så den orkar jag inte vänta på.

De bilder jag sett hittills har sett bra ut, men är tagna i bra belysning, om än på höga ISO. Även K-7 tar relativt bra bilder på höga ISO mitt på dagen. Mer intressant är att jämföra riktigt mörka bilder (det är det jag skall ha hög ISO till). Om någon sett några sådana får de gärna lägga in en länk. Jag misstänker att inga sådana finns därför att FW inte är riktigt klart ännu. F2 1/30 ISO 6400, då börjar det bli intressant, eller rättare sagt, om det ser bra ut, då räcker det nog väldigt långt.

Håller med om att husen tar bättre högiso bilder i dagsljus, men frågan är om det inte beror på bättre balanserad färgtemperatur (jämfört med bilder i lampljus) än gott om ljus? Och är det så så är det nog ändå ganska rättvisa bilder då de är tagna inomhus.

Känns som mitt köp av K-7 kom lite olägligt och att jag borde väntat lite kanske och köpt en k-5 istället. Men va fan, jag köpte den inte för att fota inomhus med hög iso ändå, det är skidåkning jag vill fota och alpresan redan bokad så i januari får vi väl se om jag får några bra bilder :)

Bofoto: Hur mycekt bättre är k-5an? Är den bättre än K-x? På höga ISOn då, det är det som tillslut avgjort att det inte blivit köp av K-7.

Det jag fick se var utskrivna bilder sida vid sida,
samma inställningar och 6400, men det är ju underexponering
pa K7an. Bilderna var pa blommor eller nat...
alltsa inte filmpatroner.
Grejen är att K5ans firmware inte är den slutgiltiga,
sa jag kan inte säga nat...

Provade DA (L?)35/2,4 pa min K7a och den var riktigt bra.
Sa jag tror jag kommer att köpa K-r med DA35an framöver.

DA18-135 WR var bättre än jag trodde.
Provade Sigma 4,5/2,8 och resultatet var förskräckligt pa
vissa bilder, fick höra senare att man ska stänga av SR!!!!

Alltsa bilder fran K-r har jag inte sett, jämförelsen var
mellan K7 och K5.
Men jag kanske fragar idag eller sätter i ett eget
kort i en K-r om luckan gar att öppna,
men da maste jag använda Jpeg.

Pentax slogan "differece is butiful" later inte sa tokigt,
Men Nikons "I am" ser man överallt som;
I am photokina, I am Nikon, I am butiful osv.

Gud vad jobbigt det här blev! Efter jag såg de preliminära bilderna på ISO hanteringen gick mitt habegär över till mani. Jag vill verkligen ha en, någon som känner fr att sponsra?? :)

H-vete, så lägger dom en tusenlapp rabatt på den också för att göra mitt liv svårare =)

Vad betyder egentligen det att man expanderar ISOt? Vad händer rent tekniskt när man kör 80 iso istället för 100 och 51200 istället för 12800 ?

Canon anger 15 raw för sin 7D medan dpreview uppmäter 24 rawbilder vid 8 bps i praktiken med ett snabbt kort.

För Nikon D300s gäller 17 rawbilder vid 7 bps.

Senaste uppgiften är 14 RAW-bilder i 7 bps för K-5.
Det har cirkulerar många olika uppgifter, vilket kan ha göra med ej fastställd teknisk specifikation förrän in i det sista, men senaste budet är 14 RAW som lägst.

Det kommer ingen Pentax teleförlängare...
Enligt uppgift tror inte Pentax att det skulle löna sig
eftersom dom flesta skulle köpa Kenko pga priset...

Så är det nog. Redan Pentax manuella teleförlängare är dubbla priset mot Kenko...
Kenko och Hoya, som äger Pentax, har många kopplingar. Förutom autofokuskoppling (jaja dåligt försökt ill humor) så tillverkar Kenko filtren för Hoya, och säljer flera av dem även under Kenko-märket till lägre pris än Hoya "original".

Ingen K7

Av någon anledning blev det ingen K7. Tyckte nog innerts inne att det var lite k10 över den, dvs inte riktigt färdig.
Så nu var det bara att boka in sig med gott samvete..

lma

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar