Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-5 med ISO 80-51200!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
tror autofokusläget vid filming är till nikons fördel med följande ansiktsavkänning och låsning på rörliga objekt. återstår att se när det kommer mer info.

bufferten skall vara 15 raw om man läser vissa specar och 8 om man läser andra. Vad man ska tro på, jag tror på 15.

Dert är 8:

Drive modes
Mode selection Single, Continuous (Hi, Lo), Self-Timer (12sec, 2sec), Remote (Spontaneous, 3sec, continuous),
Bracketing (2, 3, 5 frame) Bracketing+Self-Timer, Bracketing+Remote, Mirror-up, Mirror-up+Remote Continuous shooting Approx. 7.0 fps, JPEG (16M: ★★★ at Continuous Hi): up to 22 frames, RAW: up to 8 frames
Approx 2.0 fps, JPEG (16M: ★★★ at Continuous Lo): unlimited up to card's cap limit, RAW: up to 12 frames

Read more at: http://www.pentaxforums.com/forums/...x-k-5-officially-announced.html#ixzz105FdXOBd

Nikonfantasten på jobbet säger att det är plast inte metall, men hoppas att det dyker upp ett klämex snart. Dock vet jag redan att K-7 har ett mycket gediget hus, dock hade den en Samsung-sensor som tyvärr inte räckte till............men det har man rättat till nu med en SONY-sensor så jag tror att den här kameran blir super.

Det yttre kommer vara av plast på d7000.

Köper BARA kameror där HELA inre huset är av metall och är riktigt vädertätat. PENTAX K-5 uppfyller båda dom bitarna.

Varför ger man inte ut lite testbilder, ISO-test etc i samband med att man har release av sin kamera?

Jag vet att det inte dröjer länge innan det kommer, men känns ändå som en bra grej att kunna visa upp intresserade köpare.

Jag vill se en jämförelse av ISO-prestanda mellan K-5 och K-r... och sen så klart höra vad det svenska priset blir - därefter tar jag mig en funderar om det blir en K-5 eller K-r som ersätter min trogna K10D.

Varför ger man inte ut lite testbilder, ISO-test etc i samband med att man har release av sin kamera?
När man presenterar sin kamera så är det inte säker att det finns mer än några förseriekameror, och det är först när kameran finns på marknaden som såna här tester kan göras. Dessutom har de mer trovärdighet om de görs av någon annan än tillverkaren.

Dvs du får vänta någon månad till på detta, åtminstone om du vill kunna lita på resultatet.

Pentaxhuset är nog mer proffsigt än Nikonhuset, vad jag vet så är hela innerhuset av metall till skillnad från Nikon som bara har över och underdel i metall.

K-5 har även köldskyddad vädertätning, vilket Nikon saknar. Och hur är utbudet på vädertätade objektiv under proffsklassen för Nikon? K-5 finns i paket med tre från start 18-55, 50-200 och 18-135.

K-5 har även köldskyddad vädertätning, vilket Nikon saknar. Och hur är utbudet på vädertätade objektiv under proffsklassen för Nikon? K-5 finns i paket med tre från start 18-55, 50-200 och 18-135.

Med andra ord, ska man ha vädertätat utan att det ska kosta skjortan ska man ha Pentax :)

Därför att kamerans mjukvara inte är färdig än. Pentax justerar fortfarande mjukvaran och därmed kamerans bildkvalitet. K-5 skeppas i Oktober och Pentax håller på med justeringar in i det sista. Detta gör att ISO tester och testbilder som görs idag inte är rättvisande gentemot slutprodukten som finns att köpa om några veckor.

Pentax k-5 är ett Magnesium hus på en stålstomme, inget plast som i D7000

http://www.priyantha.nl/GoT/Pentax_K-5/K-5_Chassis.jpg

Mja, hela baksidan är plast på Pentax, medan framsidan är plast på d7000.
Vad som egentligen är bäst kan man nog fundera på. Även om metall känns överlägset så kanske det inte alltid är det.

Plast KAN ha fördelen att ta en smäll och sedan fjädra tillbaka, och metall KAN deformeras utan att fjädra tillbaka. Det kan också vara tvärtom. Allt beror på vilken plast och vilket metall och vilken form saken i fråga har. Bäst vore antagligen ett ytterskal i mjukplast/gummi.

Men troligen håller båda kamerorna ganska bra.

Med andra ord, ska man ha vädertätat utan att det ska kosta skjortan ska man ha Pentax :)

Ja, om de bara kunde få loss den berömda tummen och släppa en WR 55-300. Hade stora förhoppningar att de skulle göra det i samband med K-5-släppet, men icke.

Sedan diskuteras det ju mycket hit och dit på diverse forum om varför någon skulle välja K-5 istf Nikons nya fina D7000. Elementärt. Pentax K-5 är en otroligt mycket SNYGGARE kamera. Jag skulle utan att tveka säga att det är den mest estetiskt utformade och ergonomiskt korrekta kameran i Entusiast/Pro-APS-C-klassen.

Alla kameror i den klassen är bra och kostar ganska mycket pengar. Varför då inte köpa den snyggaste? Vi fotografer borde väl någonstans uppskatta det estetiska värdet av ett välgjort bruksföremål. Sätt därtill ett Ltd-objektiv på kameran och vi når någon form av fotografestetiskt nirvana.

Så sluta fånglo på några bruskorn hit eller bråkdelar av FPS:er dit, fokusera på det som är väsentligt med kameraupplevelsen. ;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto