Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pentax fullformat 2014
- Trådstartare PFH
- Start datum
Björkhult
Aktiv medlem
Gott, äntligen kom det besked från Pentax själva! Kan det bli en 'liten' vädertålig FF? Ett bra pris och K-5s alla goda egenskaper+ några nya (goda!)? Jag kan tänka mig att byta upp mig.
(Sneglar redan på mer FF-glas... ;-)
Mvh Pär
Kjell Andersson
Aktiv medlem
Klart intressant även om jag är nöjd med min K5:a, jag tror att det behövs en FF för att behålla intresset för Pentax
PFH
Avslutat medlemskap
Det bästa med en Pentax FF för min del är att priset på K-5IIs kommer att sjunka så att jag har råd till ett köp ;-).
Dessutom blir det väl lättare att få tag i begagnade DA-objektiv för oss som fortsätter med APS-C.
Antipodian
Aktiv medlem
En för mig intressant fallstudie (trade study) som diskuterar de handfasta skäl som finns till att välja FF framför APS-C i Pentax-kontext:
http://www.falklumo.com/lumolabs/articles/equivalence/ff.html
Den börjar med en storleksjämförelse - hur litet kan ett Pentax FF-hus bli om man bygger en DSLR. Nu säger Pentax att man måste komma med något som "drakarna" inte har så en konventionell DSLR är väl utesluten då?
http://www.falklumo.com/lumolabs/articles/equivalence/ff.html
Den börjar med en storleksjämförelse - hur litet kan ett Pentax FF-hus bli om man bygger en DSLR. Nu säger Pentax att man måste komma med något som "drakarna" inte har så en konventionell DSLR är väl utesluten då?
x-country
Aktiv medlem
Under 2012 presenterades inte mindre än 10 kameror med FF-sensor. Innan har det släppts i snitt 1.7 kameror per år räknat från 2002. Det kommer antagligen inte att presenteras någon under 2013?
FF 2012
NIKON
CANON
SONY
LEICA
FF 2012
NIKON
- D800
- D800E
- D600
CANON
- 1D C
- 5D mkIII
- 6D
SONY
- A99
- RX1
LEICA
- M typ 240
- M-E
aliasant
Ny medlem
Måtte man bara fatta att man måste nischa sig. Det funkar inte att komma med en stor klump ala Canikon. Nu har man chans att göra marknadens minsta. Slopa SR i huset. Använd en supertunn display (givetvis swivel-skärm). Det går om man vill.
Varför slopa SR i huset? Det skulle ju vara ett mycket bra säljargument mot andra FF kameror?
Själv så har jag bara FF glas varav dom flesta manuella så en FF kamera med SR skulle vara helt perfekt
Storleken har ingen betydelse alls. Gillar inte små kameror som man inte får grepp om.
Om den kommer med en stor härlig sökare och SR i huset så slipper jag byta till Nikon.
VisualD
Aktiv medlem
Jag förstår varför SR är ett problem, senrons storlek i förhållande till objektivfattningen kan potentiellt ge sora problem med vinjettering när sensorn rör sig ut mot kanterna. Om så är fallet vet bara Pentax.Varför slopa SR i huset? Det skulle ju vara ett mycket bra säljargument mot andra FF kameror?
Själv så har jag bara FF glas varav dom flesta manuella så en FF kamera med SR skulle vara helt perfekt
Storleken har ingen betydelse alls. Gillar inte små kameror som man inte får grepp om.
Om den kommer med en stor härlig sökare och SR i huset så slipper jag byta till Nikon.
Fogel70
Aktiv medlem
Tar hellre SR än vinklingsbar skärm. Båda bygger nog ungefär lika mycket i djupled på kameran (några mm). Vinklingsbar skärm skulle kunna vara ett tillbehör som man ansluter till kameran om man behöver.
En annan intressant möjlighet som Pentax kanske kunde införa är utbytbara sökare, så man kunde köra kameran med antingen optisk eller elektronisk sökare (eller helt utan).
En annan intressant möjlighet som Pentax kanske kunde införa är utbytbara sökare, så man kunde köra kameran med antingen optisk eller elektronisk sökare (eller helt utan).
Fogel70
Aktiv medlem
Sensorn behöver inte röra sig speciellt mycket (+-0.5mm för 4 stegs SR), så jag tror inte detta är något större problem. Objektivet skulle behöva ha väldigt kraftig vinjettering även utan att sensor rör sig för att det skulle kunna märkas speciellt mycket med SR.Jag förstår varför SR är ett problem, senrons storlek i förhållande till objektivfattningen kan potentiellt ge sora problem med vinjettering när sensorn rör sig ut mot kanterna. Om så är fallet vet bara Pentax.
Dessutom tror jag att Pentax SR är optimerad för att sensor ska vara centrerad när bilden tas.
x-country
Aktiv medlem
Tar hellre SR än vinklingsbar skärm. Båda bygger nog ungefär lika mycket i djupled på kameran (några mm). Vinklingsbar skärm skulle kunna vara ett tillbehör som man ansluter till kameran om man behöver.
Drömmen vore ju en digital LX. Utbytbara moduler så att den kan anpassas efter olika behov.
Starslin.se
Aktiv medlem
Drömmen vore ju en digital LX. Utbytbara moduler så att den kan anpassas efter olika behov.
Börjar låta som ett djupare samarbete med RICOH, med tanke på utbytbara moduler........
lindjoakim
Medlem
En dum fråga... kan man vara säker på att ff objektiven funkar (t. ex. Tamrons 70-200 2,8 som jag har till k-5:an). Tänk om det blir en annan helt ny fattning?
Kjell Andersson
Aktiv medlem
Hej, det är väl knappt tänkbart att man byter fattning om det inte är absolut nödvändigt. Pentax har ju varit K bajonetten trogen så länge så jag tror det är långsökt.
PFH
Avslutat medlemskap
Jag är helt överens med Kjell. Just kompatibiliteten med gamla objektiv har varit ett av Pentax viktigaste försäljningsargument i många år.Hej, det är väl knappt tänkbart att man byter fattning om det inte är absolut nödvändigt. Pentax har ju varit K bajonetten trogen så länge så jag tror det är långsökt.
VisualD
Aktiv medlem
Hoppas också att de sätter i en bättre mattskiva än K-5 tillsmammans med en rejäl sökare. Skulle aldrig gå tillbaka till originalskivan istället för S-modellen jag köpte av dig.Spännande! Hoppas innerligt att dom inte tar bort skakningsreduceringen, vädertätningen eller bakåtkompabiliteten utan fortsätter på sin linje med att ge mer, fast för mindre