ANNONS
Annons

Pentax framtid?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför allt det här hatet mot pentax, vill alla icke pentax ägare att pentax skall gå i konkurs?? Är ni så skrämda av pentax?

Suck, nej, absolut inte. Det finns ingen Pentax DSLR som har benamnt revolutionerade, Pentax foljer de stora, och darfor ar vi andra forundrade over den nivan av fanatism som infinner sig hos folk som har spenderat pengar pa en Pentax DSLR. For mig betyder det bara att de ar sa osakra pa sitt kop att de maste forsvara sitt kop..

Men men.. Pentax ar inget hot, de marknas siffor som har presenterats i denna trad visar just detta.. Men det andrar inte faktumet att Pentax inte ar bast pa allt, oavsett vad ni tror. Sen att Volvo inte gar sa bra leder till att man maste salja sin bil ar ju fruktansvart lojligt och kunde bara kommit pas av en Pentax agare.
Pentax gar kanske inte sa bra, men vem bryr sig? Hoya kommer inte lata Pentax do samma ar som de kopte Pentax, de kommer fortsatta att satsa och forbattra produkten, och det kommer ju i slutandan bli battre for alla.

Men inget av detta forandra den enastaende fanatismen som finns i detta Pentax forum, och jag kan bara inte forsta varfor ni ar sa osakra pa era kop av kameror sa att ni inte kan se att Pentax inte ar bast for alla.

Varför allt det här hatet mot pentax, vill alla icke pentax ägare att pentax skall gå i konkurs?? Är ni så skrämda av pentax?

Hmm.. det är nog så att Pentax "stör". Man vet aldrig vad de kommer med trots att de är ( eller genom åren har varit) konventionella. Pentax är lite efter teknonogiskt, eller snarare har svårt att vara förs och bäst, men har tusan så pålitliga produkter för användaren.
Det är bara för konsumenterna att hoppas att de finns kvar i framtiden.
Digitalracet kräver resurser för producenterna och Pentax kanske har svårt att leva upp till de kraven.
För de som hellre fotar än pratar fototeknik får vi verkligen hoppas att Pentax lever vidare som ett alternativ för de som inte alltid följer mainstream.

Uffe

som du säkert vet så har har vården det lite ansträngt och för vissa utskrivna kan det vara som medicin att sitta och skriva på forum om sinna vanföreställningar om hur saker och ting ligger till och förföljelse men det kan vi ta lite djupare per Pm om den saken.

förövrigt,även nikon och canon ha produktlinjer som stagnerat när marknaden går trögare,dock står det inte här hur de ska tackla situationen men något görs säkert,Hur börsen och valutakurserna går gör ju sitt också.
http://www.cnbc.com/id/26048911

http://www.iht.com/articles/2008/04/24/business/24canon.php

Sanning 1.
Pentax Scandinavias säljare är/var en samling tröttmössor.
Sanning 2.
Pentax som företag är väldigt konservativt och långsamt.
Sanning 3.
Är alldeles för små worldwide och har för liten distribution, vilket gör att de inte orkar/har råd att släppa tillräckligt intressanta produkter tillräckligt ofta, för att attrahera en större publik = ökad tillverkning = lägre totalkostnad per enhet = mer pengar att utveckla nya produkter.
Sanning 3.
Pentax har ingen chans mot Canon och Nikon, utan får inrikta sig att kämpa om 3:e platsen, och även där har de förtvivlat svårt att hävda sig försäljningsmässigt
Sanning 4.
Aldrig förr har Sony satsat så mycket pengar på en enda produktgrupp som de gör nu med sina DSLR kameror. De öser ut reklampengar, satsar stenhårt på nya modeller etc. Marknadsandelen worldwide är under 10% i alla fall - hur skall då Pentax klara sig? Ja inte vet jag.

Hoya köpte Pentax för att komma åt deras kunskap inom optiktillverkning - INTE DSLR kameror.

En gammal sanning är: Det spelar ingen roll hur bra uppfinning du gör om du inte kan klara av distributionen.

Hälsningar

Adam

Suck, nej, absolut inte. Det finns ingen Pentax DSLR som har benamnt revolutionerade, Pentax foljer de stora, och darfor ar vi andra forundrade over den nivan av fanatism som infinner sig hos folk som har spenderat pengar pa en Pentax DSLR. For mig betyder det bara att de ar sa osakra pa sitt kop att de maste forsvara sitt kop..

Men men.. Pentax ar inget hot, de marknas siffor som har presenterats i denna trad visar just detta.. Men det andrar inte faktumet att Pentax inte ar bast pa allt, oavsett vad ni tror. Sen att Volvo inte gar sa bra leder till att man maste salja sin bil ar ju fruktansvart lojligt och kunde bara kommit pas av en Pentax agare.
Pentax gar kanske inte sa bra, men vem bryr sig? Hoya kommer inte lata Pentax do samma ar som de kopte Pentax, de kommer fortsatta att satsa och forbattra produkten, och det kommer ju i slutandan bli battre for alla.

Men inget av detta forandra den enastaende fanatismen som finns i detta Pentax forum, och jag kan bara inte forsta varfor ni ar sa osakra pa era kop av kameror sa att ni inte kan se att Pentax inte ar bast for alla.

Skillnaden mellan mig som första gångs köpare och många andra första gångs köpare är att jag tog med pentax i beräkningen. Läste alla tester ingående, kollade objektiv, specs, kollade upp forumen dedikerade till de olika märkena. Och gissa vad, om du tar med pentax i beräkningen när du köper en instegs kamera så vinner pentax. Mer lullull bättre bild bättre objektiv (som dödliga har råd med). Och trevligast användare, mindre VI ÄR BÄST NI ÄR SÄMST mentalitet.

Jag tycker de flesta på pentaxforumet verkar trevliga. De flesta på alla andra märkesforum också. Däremot begriper jag inte varför man måste attackera pentaxanvändare titt som tätt.

Jag inbillar mig inte att mina pentaxgrejor är bäst i världen. Jag köpte dem för att jag tycker de är prisvärda och för att jag gillar dem. Konstigare än så är det inte.

jag blev intvingad i pentax pg att den förska kamerna jag började bygga ett system runt var just en pentax. men sen har jag självklart haft möjlighet att byta system efteråt. men jag funderar lite som jag gör när det gäller mina skidinköp, "om något är anpassat för att passa alla, så passar de tnog inte mig". skidvärldens motsvarighet till Canon o Nikon, är Salomon, i mina ögon sladdriga spaghettis till skidor som jag inte riktigt gillar.

Pentax har sina egna idéer och kommer med egna lösningar, än så länge räcker deras produkter till för mina behov. även om jag har börjat snegla på Nikon, i första hand pga större "pirat"utbud(sigma, tamron osv.).

Jag tycker de flesta på pentaxforumet verkar trevliga. De flesta på alla andra märkesforum också. Däremot begriper jag inte varför man måste attackera pentaxanvändare titt som tätt.

Jag inbillar mig inte att mina pentaxgrejor är bäst i världen. Jag köpte dem för att jag tycker de är prisvärda och för att jag gillar dem. Konstigare än så är det inte.

Känner samma sak. Så fort man nämner "Pentax" i en "vilken kamera skall jag köpa"-tråd så blir man attackerad av "de andra märkenas fanatiker. När man svarar tillbaka och försvarar Pentax så blir man med en gång attackerad pga att man gör just det.

Då jag gjorde mitt val om kamera så var det någon Minolta, Nikon D70, Canon 300D(?) eller *ist DS som man kunde välja mellan. Nikonen var stooor och klumpig, Canon plastig som få medans *ist DS'en var toppenfin. Så det avgjorde mitt kameraval. Idag har jag K10D med batterigrepp monterat så lite har jag gått ifrån storlekshysterin... :D

Men visst, senast imorse(!!) så funderade jag på om jag inte skulle slå till på D80-paketet som säljs just nu för 14990. Är sugen på att testa något nytt och ev. byta ut Pentax MEN så kommer jag heeela tiden på att Nikon-optik med ljusstyrka 2.8 inte går att lösa för pengar. Så heeeela tiden faller jag tillbaka till Pentax. Canon vill jag absolut inte ha... av olika anledningar.

Ang Nikon:
Normalzoom 17-55/2.8 för 13175 kr... !??!
En vanlig 70-300 med trist ljusstyrka går på 4890 kr! (med bildstab iofs).

Så som sagt. Pentax kommer hålla kvar mig så länge det går att få tag i bra optik långt under 10 000 kr! Vill inte vara tvugnen att köpa Sigma eller någon 3:e parts tillverkare.

varför inte tredjepartstillverkare?

Därför att pentax har de bästa primes, varför byta ner sig i kvalitet bygg och bildmässigt när man kan fortsätta ha bra gluggar till samma pris som tredjepart gluggar?

(Ja, pentax primes har börjat användas av många Canon 5D användare, det finns många guider hur man modifierar sina pentax objektiv till att passa canon. Det finns en orsak till det ;) så gå ut och köp lite pentax grejor)

Därför att pentax har de bästa primes, varför byta ner sig i kvalitet bygg och bildmässigt när man kan fortsätta ha bra gluggar till samma pris som tredjepart gluggar?

(Ja, pentax primes har börjat användas av många Canon 5D användare, det finns många guider hur man modifierar sina pentax objektiv till att passa canon. Det finns en orsak till det ;) så gå ut och köp lite pentax grejor)

jodå de fasta objektiven har jag ingen glädje av att välja något annat en pentax, sitter själv o putsar på mitt FA50/1,4 o FA35/2, för samma pengar tycke rjag både canons o nikons motsvarigheter är lite äckliga(iaf canon, i mina ögon är Canon 50/1,8 obehagligt attt använda pga plastigheten).

men när det handlar om zoomobjektiv så tycker jag nog att det finns tredjepartstillverkare som hållermkt bra kvalitet. det finns ju skäl till att t.ex. Sigmas 18-50/2,8 är väldigt populär. mindre pengar för bra optik. visst de har inte ultraljudsmotorn eller väderskydd, men det är inte alla som behöver det.

Zeiss objektiv på 5D är ju rätt vanligt, men måste erkänna att jag aldrig hört talats om Pentax fasta på samma kamera.

Sen finns det en del tredjeparts objektiv som inte finns hos original tillverkaren, vad jag vet iallafall till Canon Nikon, det är ju just en vidvinkel zoom med ljusstyrka 2.8, just Tokina 11-16...

Men visst går man miste om ljudlösa fokusmotorer men på ngt enstaka objektiv kan man klara av det.

Pentax 50 1.4 är ju ganska billigt med tanke på ljusstyrkan men bör väl jämföras mot Nikon 1.4, Canon 1.4 å tex Sigma 1.4, 1.8 varianterna kostar ju under 1000 lappen, så inte så konstigt att det tummat på ngt.

Det enda du gör i detta Pentax-forum är att kritisera Pentax och dess användare.
Det tycker jag är uttryck för "enastående fanatism" och att du är så osäker på ditt val av kamera att du måste oprovocerat och självmant gå till detta forum enkom i syfte att skriva ner Pentax hela tiden. Självfallet får du svar på din oseriösa faktabefriande svartmålning när Pentax-användare inte delar din upplevelse och uppfattning av märket.

De som har valt Pentax har gjort sitt val för de ansåg märkets produkter passade dem bäst, och om du har svårt att acceptera detta enkla faktum så kan jag bara beklaga.

Det finns många saker som Pentax gör väldigt bra och det finns därför många Pentax användare som är nöjda med sitt val. Din ständiga kamp mot Pentax och dess användare känns väldigt omotiverad och poänglös.

Om du tycker vi Pentax användare är jobbiga så behöver du inte besöka oss i vår forumavdelning.

Senast ändrad:
varför inte tredjepartstillverkare?

Formulerar om : vill inte TVINGAS att köpa 3:e part framför märkets egna. För mig som vill ha en 2.8 normalzoom så har inte t.ex Nikon ett bra alternativ som kostar under 10 000.

Mitt drömpaket hos Pentax, allt i 2.8
16-50 - 7299 kr
50-135 - 8335 kr
Totalt: 15634 kr

Ungefär motsvarande hos Nikon
17-55 - 13175 kr
70-200 - 18490 kr
Totalt: 31665 kr

För mig finns det inget som talar för Nikon med denna stora prisskillnad. Visst kommer jag billigare undan om man väljer Sigma istället, men jag vill ha ett val.

Och sen som sagt trevliga DA Limited serien av små kompakta objektiv byggda helt i metall som säljs till bra priser. :)

Något slog mig just. Är vi Pentaxianer bortskämda med att vilja ha ljusstarka objektiv? Med tanke på att vi har tillgång till billigare sådana än t.ex Nikon...??

Canon var lika dyrt som Nikon. Börjar tro att det inte är så vanligt att man köper ljusstarkt till Nikon eller Canon som normalanvändare. Då köper man isf Tamron eller Sigma. Synd att man är tvugnen att göra det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar