Annons

Pentax framtid?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sällar mig till de som inte ser det enorma värdet i en diamantring. Visst är den blank och fin... men 13-tusen, jag får inte ihop det.

Tack, kan vi släppa diamant-debatten nu? Det var dumt av mig att nämna det på ett så testosteronfyllt forum som detta. ;)

Hur som helst så hoppas jag att Pentax kommer fortsätta tillverka kameror och optik med namnet Pentax på. Ser inte gärna att det blir Samsung på allt.

Tack, kan vi släppa diamant-debatten nu? Det var dumt av mig att nämna det på ett så testosteronfyllt forum som detta. ;)

Hur som helst så hoppas jag att Pentax kommer fortsätta tillverka kameror och optik med namnet Pentax på. Ser inte gärna att det blir Samsung på allt.

Nej jag håller med, bilderna blir ju helt klart sämre när det står Samsung på kameran ;)

(säger en mycket nöjd Samsung GX10-ägare)

Hoppas hoppas Pentax får det stöd dom bör ekonomiskt och marknadsmässigt ha så dom kan göra en "Sony/minolta" resa..

Tyvärr gjorde nog pentax ett stort stort jätte-misstag anser jag marknadsmässigt då dom för snabbt sattsade på tjäna mer på varje kamera i stället för sälja mera kameror och tjäna samma på fler byggda. Som dom gjorde först med K10D då den såldes för extremt bra pris.. Det var ju omöjligt för någon att säga den var dålig..Kunderna hade ju redan före skribenterna skrev upptäckt vilken massa kamera man fick per krona mot andra.Så inte ens med stora besvär kunde någon skriva ett elakt ord ens knappt om kamrorna...Där skulle dom fortsatt som sagt..Och surfat vidare med samma stuk..

Med flera sålda kameror i ett men helst två år till billigt inköpspris och fullmatat konsept hade kunderna varit många flera så orden spridits mer om den nivå Pentax är egentligen .. Det hade skapat mer reklam bara via användarnas antal ökat..

Att bygga fullmatat som standard är inte dyrare än bygga flera modeller med olika standard.. Så vinsten skulle ändå bli densamma då inköpen för alltid ha höga nivåer blir i stora drag samma via standardiseringen och mängdköp..Samt linetillverkande med fasta mallar i större serier..

Jag är formligen säker på att med rätt insattser så skulle pentax snabbt få luft under vingarna via rent bara tvinga sig uppåt då ingen skulle ens kunna klaga på något då pris prestanda vore rent enormt bra.. .. Men då skall aktieägarna inte bestämma utan en långsiktigare typ av chefskap skall ha rodret i sin hand..

Så hoppas verkligen samsungfolket har den insikten samt ekonomiska möjligheten och framförallt kanske viljan..

Hursomhelst.. vem vet vad som händer med märken som man tror är stabila säkra kort nu när det är extremt starka företag där ute som man inte kan med snack få bort.. .Jag tror inte någon av oss kan se i framtiden.. men en sak är troligen mycket säker. och det är att inget är som det varit numera...

Så jag kan se Pentax Samsung ha tänkbara vägar om viljan finns framöver trotts olyckskorpars kraxande..

Sådär lät det 1985-86 då minolta kom med sin Af serie.. Då skulle minolta dö bort. objektiven skulle inte finnas.. Kamerahusen skulle gå sönder. jag minns detta väl..

Hoppas inte dom får rätt denna gång heller såsom dom då inte fick.

Mvh
Tobbe..

Som lätt skulle vilja haft en K20D om jag haft pengarna bara då dom blev så dyra dom nya ersättarna till K10D ...Så i mig förlorade pentax en kund enbart på sitt snabbt högre pris egentligen...Enbart!!

De faktorer som har spelat in är
1. Hoya köpte Pentax och därmed fick kostnader för omstrukturering och struktur. En del i detta är omstruktureringen av hela den amerikanska försäljningsorganisationen där många medarbetare har avskedats eller omplacerats, distrikten har gjorts om och de gamla kontrakten med återförsäljare har sagts upp eller omförhandlats till helt nya villkor och nya rutiner. I detta arbete med den nya inriktningen för försäljningsorganisationen så har Pentax självfallet tappat viss försäljning. Det är en rätt naturlig följd av att halva försäljningsstyrkan sägs upp och man gör om kontrakten med butikerna. Det tar tid att få igång en ny försäljningsstruktur och distribution, ändå var denna förändring nödvändig att göra för Pentax behöver sälja sina produkter på ett modernt sätt istället för vara konservativa föredettingar.

Just att Hoya tar denna kostnad och satsar massa pengar på att förändra försäljningsstruktur och distribution, är väl bevis nog för att de satsar på Pentax och tror på en framtid för Pentax? Varför skulle de annars satsa på något som kortsiktigt vänder en vinst till en förlust om det inte vore för att tjäna mer pengar sen när effekterna av denna kostsamma förändringar börjar skönjas? Innan man kan tjäna pengar på frukten måste man förbereda jorden först, och detta är vad Hoya har gjort.

Den andra faktorn är att Pentax har rört sig uppåt i marknadssegmentet med efterföljarna till de tidigare modellerna, vilket innebär mer avancerade produkter men också högre priser. Dock, så är detta bara en temporär effekt därför att Pentax nu på Photokina kommer att lansera en ny prisbillig instegsmodell som marknadsmässigt tar över efter den populära K100D. Det är ju bara naturligt att man tappar i försäljning när man lägger ner en populär modell utan att i samband med det lansera en verklig efterföljare till den, men det fanns inte kapacitet eller utrymme att lansera mer än två modeller samtidigt.
Nu kommer den tredje modellen snart.

Så jag förstår fortfarande inte varför olyckskorparna kraxar.
Jag vet inget företag som inte redovisar tillfälligt tapp när man gör om försäljnings och distributionskanaler, varför skulle just Pentax vara annorlunda än alla andra företag på marknaden? Och varför skulle just Pentax vara i kris och illa ute när man gör en förändring av ett slag som många företag gör förr eller senare för att fortsätta hålla uppe en hög profil på marknaden? Man gör ju förändringen för att slippa hamna i kris! Om Pentax inte hade gjort denna förändring nu, och tagit de stora kostnader som det innebär, så hade de riskerat att förlora kontakten med marknaden och därmed redovisa stora förluster sen.
Så den strukturförändring som pågår nu är en nödvändighet och en förutsättning för kommande vinster. Betala pengar nu för att kunna tjäna mer pengar sen.
Satsa pengar för att kunna tjäna pengar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto