Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax framtid är säker

Produkter
(logga in för att koppla)

Losecontrol

Aktiv medlem
Hej!

Jag är trött på att läsa om alla okunniga människor som helt utan grund försöker trycka in i huvudet på folk här på olika forum att pentax kommer att försvinna.

Vad har man fått det ifrån? Det är bara lösa rykten som är skapade av konkurrenter som vill vinna marknadsfördelar.

Har alla helt plötsligt glömt bort att vi befinner oss mitt i en stor finanskris där enorma företag som citigroup,sas, GM, saab m.m håller på att gå i konkurs.
Det är klart att inget företag går bra ekonomiskt sätt i dagens läge, men det är ju långt ifrån samma sak som att man måste lägga ner.

Pentax är ett jättegammalt kameramärke med lång historia. Det kommer ut flera nya gluggar inom kort framtid och även löfte om en modell för proffs över k20d. Detta tyder snarare på att man vill framåt och att man satsar på kamerabranchen. inte tvärtom.

Jag har pratat med personer som känner folk som jobbar på pentax.

De säger så här: (lyssna upp!)

Pentax ingår i en jättekonsern där Hoya är moderbolaget (vilket förhoppningsvis alla redan vet).
(hoya är en av världens största glastillverkare).

Man har dessutom en rad andra företag inom konsernen, som är väldigt kända till namnet (något jag inte tänker prata mer om här).!!

Så pentax ingår i en jättekonsern och chansen att de kommer lägga ner pentax är så försvinnande liten att man kan räkna den med 0.

Så ni som har eller tänker på att inskaffa er en pentax-kamera kan vara lugna. Pentax är som deras kameror. Bra byggda! Inte någonting som kommer falla ihop i första taget.


Så kom ihåg. Finanskrisen drabbar hela världen. Även pentax. Det är inte mer än så. De som hävdar motsatsen är dåligt pålästa.


Mvh Emil
 
Det var goda nyheter då jag har skrivit upp en Pentax K20D på inköpslistan ;-)

Har iofs inte trott på ryktet om Pentax undergång ändå men kul att det dementeras iaf.
 
Det var goda nyheter då jag har skrivit upp en Pentax K20D på inköpslistan ;-)

Har iofs inte trott på ryktet om Pentax undergång ändå men kul att det dementeras iaf.

Ja. Men det är så dumt. Jag har hört folk som säger att de inte kommer köpa pentax pga. Deras undergång.

Det är verkligen ryckten tagna ur luften.

Man ska inte tro på allt man läser!

Ja, det låter som en bra idé. Jag köpte en pentax 16-45 DA 4/f för en månad sedan. Endast 9400kr på Swefo. Jättebra service! Det är en jättebra kamera.Helt fantastisk. En del skulle kalla den för entusiast-kamera men det är en semi-pro kamera. Bildkvaliten är topklass och den är byggd bättre än modeller som kostar 3 gånger så mycket ;)

De hade gjort ett test vilken kamera som tålde tuffast klimat. 6 personer plåtade med 3st k20d och 3st Canon 5d mark II. När det nådde toppen av allt dvs. jättemycket regn och kyla så slutade Canon kamerorna att fungera, mendans pentax fortsatte att fungera. Det enda som hände var att en av pentaxkamerorna fick vatten under displayen. Det berodde tydligen på en spricka som blivit en annan gång, men spelade inte så stor roll i det stora hela.

Ganska intressant om man jämför prisskillnaden på en Mark II och en k20 :p

Mvh Emil
 
Synd bara att de lagt ner tillverkningen av Pentax 67 med den fina optiken. Men det finns ju nytt att köpa fortfarande till den, och begagnatmarknaden är ganska stor vad gäller Pentax 67. Dessutom lär kamerahusen hålla i evigheter, med den bastanta konstruktionen. Fast minskad försäljning var nog inte enda anledningen till att man slutar tillverka optiken. Även de nya miljökraven som bl.a EU och USA ställt upp för material och produktion gjorde det olönsamt att ställa om när det är frågan om en så liten nisch.
 
Hej!

Jag är trött på att läsa om alla okunniga människor som helt utan grund försöker trycka in i huvudet på folk här på olika forum att pentax kommer att försvinna.

Vad har man fått det ifrån? Det är bara lösa rykten som är skapade av konkurrenter som vill vinna marknadsfördelar.

Har alla helt plötsligt glömt bort att vi befinner oss mitt i en stor finanskris där enorma företag som citigroup,sas, GM, saab m.m håller på att gå i konkurs.
Det är klart att inget företag går bra ekonomiskt sätt i dagens läge, men det är ju långt ifrån samma sak som att man måste lägga ner.

Du bör jobba i finansbranshen om du inte redan gör det, måste vara otroligt shysst att kunna veta vilka företag som kommer överleva. Kan du inte presentera lite mer detaljerat hur du kom fram till din finansiella slutsats om Pentax/Hoya. Har du pratat med högsta ledningen, har de lovat dig att de aldrig komma släppa Pentax hur mycket förluster de eventuellt skulle göra i framtiden? Har du en så stor aktiepost så du kan stoppa eventuella krav från övriga aktieägare?

Alla bolag kan gå i kk även Canon & Nikon om de inte levererar vad marknaden vill ha.
 
Du bör jobba i finansbranshen om du inte redan gör det, måste vara otroligt shysst att kunna veta vilka företag som kommer överleva. Kan du inte presentera lite mer detaljerat hur du kom fram till din finansiella slutsats om Pentax/Hoya. Har du pratat med högsta ledningen, har de lovat dig att de aldrig komma släppa Pentax hur mycket förluster de eventuellt skulle göra i framtiden? Har du en så stor aktiepost så du kan stoppa eventuella krav från övriga aktieägare?

Alla bolag kan gå i kk även Canon & Nikon om de inte levererar vad marknaden vill ha.

Hej!

Jag ser att du hör till den delen som tvivlar.

Du har helt rätt i att alla bolag har möjligheten att gå i konkurs om man inte levererar de som kunderna vill ha. Så har det ju alltid varit.

Dock skrev jag: "Det är klart att inget företag går bra ekonomiskt sätt i dagens läge, men det är ju långt ifrån samma sak som att man måste lägga ner."

Det jag menar är att finanskrisen påverkar alla företag. Därför är det dumt att idag säga att pentax ska lägga ner pga. Ekonomin, eftersom denna är dålig över hela världen idag.

Jag jobbar inte i finansbranchen, men jag vet att ett företag som planerar konkurs inte planerar att köra ut ännu fler produkter på marknaden. Pentax har nyligen lanserat DA* 50mm och jag såg att från i morse går den nu mer att köpa på scandinavianphoto här i sverige. DA* 60-250 är också på gång inom kort.

Varför slänger man ut nya produkter på marknaden om man ska lägga ner? Jag tycker det talar för sig själv.

Det är inte bara pentax och hoya. Det är flertal företag till. I en konsern hjälper man varandra ekonomiskt och hoya har ju inskaffat pentax. Varför skulle man släppa dem igen direkt?

I konsernen finns det många som kan backa upp pentax i svåra tiden. Företag har konjunkturer precis som vårt sammhälle. Ibland går det upp och ibland ner.

Det är helt normallt och inget att oroa sig över.

I och med ner finanskrisen vänder kommer fotoindustrin att börja blommstra igen, vilket även pentax och de andra kameratillverkarna kommer att känna av.

Jag är ingen expert (även om du kritiserade mig som det) Jag för bara ett logiskt resonemang, som jag tycker håller

Mvh Emil
 
Synd bara att de lagt ner tillverkningen av Pentax 67 med den fina optiken. Men det finns ju nytt att köpa fortfarande till den, och begagnatmarknaden är ganska stor vad gäller Pentax 67. Dessutom lär kamerahusen hålla i evigheter, med den bastanta konstruktionen. Fast minskad försäljning var nog inte enda anledningen till att man slutar tillverka optiken. Även de nya miljökraven som bl.a EU och USA ställt upp för material och produktion gjorde det olönsamt att ställa om när det är frågan om en så liten nisch.

Ja, det är sant. Men Pentax 67 II är relativt nytillverkade fortfarande och lär hålla några tusen år till ;)
 
Du bör jobba i finansbranshen om du inte redan gör det, måste vara otroligt shysst att kunna veta vilka företag som kommer överleva. Kan du inte presentera lite mer detaljerat hur du kom fram till din finansiella slutsats om Pentax/Hoya. Har du pratat med högsta ledningen, har de lovat dig att de aldrig komma släppa Pentax hur mycket förluster de eventuellt skulle göra i framtiden? Har du en så stor aktiepost så du kan stoppa eventuella krav från övriga aktieägare?

Alla bolag kan gå i kk även Canon & Nikon om de inte levererar vad marknaden vill ha.

Jag tror inte att Emil avser att "garantera att Pentax aldrig, aldrig, någonsin" kommer att försvinna. Snarare att Hoya inte har för avsikt att lägga ner Pentax inom kort pga av lågkonjunkturen. Eller?

Men, och ett viktigt men; Säger Emils källor något om vilka delar inom Pentax som "får" vara kvar? Kanske lägger man ner kameradivisionen?
Själv har jag ingen aning. Hoya kanske bara var ute efter det optiska kunnandet och produktionsfördelarna av att kombinera optikdivisionen med sin egen.
 
Bokmärkt i "spåmän"-kategorin! :) Får se om ett par år vad utfallet blir.

Haha...ja du. Det är vad jag tror. Kanske var lite överdrivet resonemang då jag ville visa min poäng.

Men jag tror helt klart inte att pentax har större chans att lägga ner än någon annan tillverkare på marknaden idag.

Trots allt är pentax en av de första. Har man alltid funnits och man har överlevt många finanskriser innan, så tror jag att man kommer att överleva den här också! :)

Mvh E
 
Jag tror inte att Emil avser att "garantera att Pentax aldrig, aldrig, någonsin" kommer att försvinna. Snarare att Hoya inte har för avsikt att lägga ner Pentax inom kort pga av lågkonjunkturen. Eller?

Men, och ett viktigt men; Säger Emils källor något om vilka delar inom Pentax som "får" vara kvar? Kanske lägger man ner kameradivisionen?
Själv har jag ingen aning. Hoya kanske bara var ute efter det optiska kunnandet och produktionsfördelarna av att kombinera optikdivisionen med sin egen.

Hej....ja, precis.
Folk pekar ju på pentax nergång i och med finanskris.
Jag tror inte att det påverkar dem mer än någon annan :)

I ditt "men" kan du ha en poäng. Det kan mycket väl vara så, men det får man ju se. :) I det påståendet säger jag inte emot även om jag tror och hoppas att det inte blir så :)

//Emil
 
Hej!

Jag är trött på att läsa om alla okunniga människor som helt utan grund försöker trycka in i huvudet på folk här på olika forum att pentax kommer att försvinna.

Vad har man fått det ifrån? Det är bara lösa rykten som är skapade av konkurrenter som vill vinna marknadsfördelar.

Har alla helt plötsligt glömt bort att vi befinner oss mitt i en stor finanskris där enorma företag som citigroup,sas, GM, saab m.m håller på att gå i konkurs.
Det är klart att inget företag går bra ekonomiskt sätt i dagens läge, men det är ju långt ifrån samma sak som att man måste lägga ner.

Pentax är ett jättegammalt kameramärke med lång historia. Det kommer ut flera nya gluggar inom kort framtid och även löfte om en modell för proffs över k20d. Detta tyder snarare på att man vill framåt och att man satsar på kamerabranchen. inte tvärtom.

Jag har pratat med personer som känner folk som jobbar på pentax.

De säger så här: (lyssna upp!)

Pentax ingår i en jättekonsern där Hoya är moderbolaget (vilket förhoppningsvis alla redan vet).
(hoya är en av världens största glastillverkare).

Man har dessutom en rad andra företag inom konsernen, som är väldigt kända till namnet (något jag inte tänker prata mer om här).!!

Så pentax ingår i en jättekonsern och chansen att de kommer lägga ner pentax är så försvinnande liten att man kan räkna den med 0.

Så ni som har eller tänker på att inskaffa er en pentax-kamera kan vara lugna. Pentax är som deras kameror. Bra byggda! Inte någonting som kommer falla ihop i första taget.


Så kom ihåg. Finanskrisen drabbar hela världen. Även pentax. Det är inte mer än så. De som hävdar motsatsen är dåligt pålästa.


Mvh Emil

Haha, jag tror jag dör av skratt!

Alla är som bekanta saliga i sin tro... Har inga önskemål om att pentax försvinner, men va fean... Läs vad du skriver och tänk till lite... det är ju så naivt så man vill bara skratta!
Att klanka ner på personer och deras ideer samt förlöjliga dessa personer är något jag verkligen tar avstånd ifrån, men jag tror att i detta fallet så måste man nog vara överjävlig och elak för att du verkligen skall förstå hur naivt du tänker!

Innan du attackerar mig och förklarar hur dum JAG är, så vill jag att du förklarar hur du kan vara så säker på pentax överlevnad.

Innan du svarar så fundera ut vad dessa två bolag har gemensamt förutom att dom är amerikanska.

GM
PAN AM
 
Haha, jag tror jag dör av skratt!

Alla är som bekanta saliga i sin tro... Har inga önskemål om att pentax försvinner, men va fean... Läs vad du skriver och tänk till lite... det är ju så naivt så man vill bara skratta!
Att klanka ner på personer och deras ideer samt förlöjliga dessa personer är något jag verkligen tar avstånd ifrån, men jag tror att i detta fallet så måste man nog vara överjävlig och elak för att du verkligen skall förstå hur naivt du tänker!

Innan du attackerar mig och förklarar hur dum JAG är, så vill jag att du förklarar hur du kan vara så säker på pentax överlevnad.

Innan du svarar så fundera ut vad dessa två bolag har gemensamt förutom att dom är amerikanska.

GM
PAN AM

Jag har inte attackerat dig för att vara dum.(långt ifrån)
Det var kul däremot att jag kunde glädja din vardag.

Ärligt talat så är det inte så viktigt. Men det är löjligt att folk tror på allt man läser och sedan typ får panik och säljer sin nya digitalkamera (inköpt för jättemycket pengar) pågrund av att några tycker att det är kul att starta ett rykte om pentax undergång.

Det var ett litet inlägg för att säga till dem att det inte behöver göra det.(det finns folk som gör det, tro mig!)

Ungefär lika meningslöst som att sprida ett rykte om en ny kamera som kommer ut för att sedan göra folk besvikna när de kommer på att det inte var sant.

Du får ta illa vid dig och skratta ut mig om du vill. Jag har bara sagt min åsikt precis som du har sagt din.

Pentax och hoya är inte amerikanska bolag, så därför har de antagligen inget gemensamt på den fronten i alla fall.

Mvh Emil
 
Det var goda nyheter då jag har skrivit upp en Pentax K20D på inköpslistan ;-)

Har iofs inte trott på ryktet om Pentax undergång ändå men kul att det dementeras iaf.

Dementeras? Jag tycker val inte att det ar mer substans i tradskaparens inlagg an i rykterna, bada refererar till nagon som kanner nagon, som eventuellt kande nagon som kanske har jobbat pa Pentax.

Angaende ryktet i sag har jag inget att saga, mer an att det oftast finns en liten nypa av sanning i varje rykte, sa det kanske betyder att de ska sluta producera K20D eftersom K30D kommer ut.
 
exempel

Detta är ett exempel på det jag skrev om ovanför (taget från detta forum":

""Hade tänkt köpa DA 55-300 och någon annan normalzoom nu men frågan är om man vågar satsa mer på sin kamera ,tänker mer på framtida reparationer som slutarbyte och sånt,kommer man att få tag i reservdelar framöver om nu märket skulle försvinna ? Annars är jag skitnöjd med min K200D och skulle inte ta bättre bilder med något annat märke,men man är ju lite skeptisk nu ,dålig försäljning plus prishöjningar på gluggar-där faller ju prisvärdheten !""

Det är ju helt rätt att tänka så, (det skulle vem som helst göra). men frågan är om det är rätt?


Är det kul att en nöjd kameraägare ska behöva byta sin fina utrustning pga. oron från rykten som sprids på nätet?


Jag pratade med en återförsäljare till pentax som sa att prishöjningarna här i sverige beror endast på att kronans värde har fallit....inget annat!! (dvs ingen konkursstrategi)
 
Dementeras? Jag tycker val inte att det ar mer substans i tradskaparens inlagg an i rykterna, bada refererar till nagon som kanner nagon, som eventuellt kande nagon som kanske har jobbat pa Pentax.

Angaende ryktet i sag har jag inget att saga, mer an att det oftast finns en liten nypa av sanning i varje rykte, sa det kanske betyder att de ska sluta producera K20D eftersom K30D kommer ut.

Detta kan nog vara möjligt :)

Du har rätt att det inte finns så mycket säker grund i inläggen, men ta det i så fall inte som fakta utan som en intressant tråd på forumet :) Det är värt en liten tankeställare i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.