Annons

Pentax fa 50 1,4, var köpa nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
P-E Claesson skrev:
Har själv köpt just ett Chinon 50mm 1.4 och är inte specielt nöjd med det. Jag har inte använt det så mycket, men det är svårt att använda tycker jag. Åtminstone på *istDl. Dels är det svårt att fokusera så exakt det krävs när man kör bländare 1.4, sen tror jag att den har för dålig coating.

Här är ett exempel på skärpedjup med bländare 1.4.

Dockorna är nog ungefär ett par dm.

Passar bra för porträtt, men nog skulle jag filja ha AF. Har ett porträtt också: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/814153.htm?set=lp

Undrar ifall alla gluggar från Chinon har K-fattning? Verkar finnas en hel del 50 mm Chinon för ca 300 kr.............
 
kuva skrev:
Undrar ifall alla gluggar från Chinon har K-fattning? Verkar finnas en hel del 50 mm Chinon för ca 300 kr.............
På 70talet till kanske mitten på 80talet fanns Pentax K fattning som inte var patenterad(ända till A-objektiven kom), Då kom Richo, Chinon, Cosina, Vivitar m.fl. ut med kameror med K-bajonett, dom kom också ut med objektiv till kamerorna. Dom dog ut ungefär samtidigt som Pentax kom ut med A-objektiven (fattningen patenterades). Cosina har tillverkat objektiv senare till olika fattningar men inte Chinon vad jag kommer ihåg.
 
kuva skrev:
Undrar ifall alla gluggar från Chinon har K-fattning? Verkar finnas en hel del 50 mm Chinon för ca 300 kr.............
Chinon har K-fattning om de inte är riktigt gamla och har skruvfattning. Jag har för mig att Chinon aldrig komplicerade till fattningen med AF och liknande, men se upp om det skulle vara AF-objektiv. Jag har för mig Chinon hade ett objektiv med inbyggd helt självgående AF (aktiv IR), det borde i så fall fortfarande ha varit standard K-bajonett.

Chinon gjorde bra kameror, och en del objektiv var också bra. 50/1.9 var skarpt. Jag hade en 35-70/2.8 som jag tyckte var bra då, men har ingen aning om hur den står sig mot moderna zoomar.
 
andematt skrev:
Med tanke på att du Peter/quarc redan har ett 50/1.4 och bjöd på ett 50/2.0 gissar jag att du kan reda ut lite skillnader rent optiskt mellan dessa två? Jag såg 50/2.0 som tillräkligt likvärdigt för att det inte skulle vara motiverat att lägga 2000 kr ytterligare på 1.4an + ev väntetid. Tänkte jag snett? Vad tror du/ni övriga?

Jag hade ett A 50 f/2.0 till min P30 för många år sedan, men det är optiskt underlägset mitt FA 50 f/1.7. Ej dåligt - fantastiskt bra för priset (kostade typ 700 - 800 kr minns jag, NYTT), men saknar krispigheten och detaljrikedomen som 50 f/1.7 har. 50 f/1.4 och f/1.7 är likvärdiga optiskt. f/1.4 är känd för att ha något snyggare bokeh.

älsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.