Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax dslr K100D

Produkter
(logga in för att koppla)
Här en testbild från K100D på ISO 3200. Plåtad i JPEG och defaultinställningar med undantag från picture mode som jag tog bort från "bright"

Hela bilden:
 

Bilagor

  • hela3200.jpg
    hela3200.jpg
    63.5 KB · Visningar: 991
Liten test av Shake Reduction, 400mm & 1/15 sek. Inte alla blev bra med så här lång slutartid.
 

Bilagor

  • 400mm.jpg
    400mm.jpg
    43 KB · Visningar: 913
Ser ju helt OK ut det där! Vid 1/15s gäller det ju att objekten i bilden inte rör sig med, annars blir det svårt att frysa. :)
 
Plåtade därför min fru som var måttligt uppjagad efter några timmar på kameraavdelningen, hon gav igen lite senare i skoaffären.
 
Senast ändrad:
Jag tog också några testbilder med Sony Alphan och en mer subjektiv upplevelse var att K100D ligger lägre i brus på höga ISO. Jag skulle dock inte bli helt förvånad om DL/DS ändå har ännu bättre brusbild med sitt kraftigare AA-filtrer.

Det verkar trots allt finnas fördelar med att inte trycka in för många pixlar per ytenhet...
 
Fina bilder! K100D har både lågt brus, utmärkt färgåtergivning, hög upplösning och mycket stort dynamisk omfång. Det tycker i alla fall flertalet av de som testat den.

Om man inte förstorar bilden så där jättemycket så är ISO 3200 också klart användbart!

EleyT skrev:
Ramlade över en sida med lite bilder tagna med K100D.

http://www.dpexpert.com.au/gallery/PentaxK100D

Kolla särskilt på sista bilden, "StPauls", den är tagen med ISO 3200 handhållen. Kan man ta så här bra bilder då är det imponerande!
 
Oavsett så är jag imponerad av bilden, samt att den är ju tagen handhållen med 1/30, det bevisar ju att stabiliseringen fungerar bra. Annars skulle man ju faktiskt utgå ifrån att den var tagen med stativ.
 
Stabiliseringen fungerar ypperligt men olika testare kommer fram till allt mellan 2 och 4 steg. Kanske som någon var innet på att det krävs en lite speciell kamerahållningsteknik för att få ut max, eller att brännvidden trots allt spelar in. Men även "bara" två steg är en mycket stor förbättring motsvarande att få in 200% mer ljus till sensorn.
 
papi skrev:
Stabiliseringen fungerar ypperligt men olika testare kommer fram till allt mellan 2 och 4 steg. Kanske som någon var innet på att det krävs en lite speciell kamerahållningsteknik för att få ut max, eller att brännvidden trots allt spelar in. Men även "bara" två steg är en mycket stor förbättring motsvarande att få in 200% mer ljus till sensorn.

Detaljer, men varje steg är en dubblering, så två steg blir 400%. 4 steg blir alltså 1600%, eller 16 gånger ljuset. Ganska imponerande om man tänker så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.