Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax dslr K100D

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant tanke, jag gjorde ett test på min DL som har ett långsamt SD-kort.

Oavsett inställd upplösning så tar kameran 5 bilder i 2,8b/s och sedan sjunker farten till ca 1,5b/s. I den farten verkar den tuffa på tills kortet blir fullt. Möjligen om ett snabbare kort skulle göra någon skillnad...
 
Jag har ungefär samma siffror oavsett om jag har ett 133x eller ett 60x kort i kameran, så det är nog max man kan få...
 
Har du några exempelbilder från F30 Johannes? Jag skulle gärna vilja ha en kompakt med så lite brus!

Annars tycker jag nog att min DL har lägre ISO3200 brus men lite klent med jämförelsematerial ännu och exemplen är som sagt inte från en produktionsmodell.
 
Som jämförelse kan DL bruset se ut så här på ISO3200.
 

Bilagor

  • 3200helamärkt.jpg
    3200helamärkt.jpg
    63.4 KB · Visningar: 768
100 % crop av markerat utsnitt i förra bilden.

(plåtat i raw utan brusredusering eller skärpning)
 

Bilagor

  • 3200.jpg
    3200.jpg
    53.6 KB · Visningar: 768
papi skrev:
Har du några exempelbilder från F30 Johannes? Jag skulle gärna vilja ha en kompakt med så lite brus!

Annars tycker jag nog att min DL har lägre ISO3200 brus men lite klent med jämförelsematerial ännu och exemplen är som sagt inte från en produktionsmodell.

Kolla på Steves Digicams som har testad F30,
anars svårt att jämföra bilder om det inte är samma motiv o ljus.
 
Jamas skrev:
Exempelbild finns här:

http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/f30/samples/dscf0068.jpg


Jag skulle nog säga att F30 har väldigt hög brusreducering och inte alls samma skärpa som Ist DL. Det här ser väldigt plastigt ut.


Tyvärr så, men rätt bra ändå för att vara en kompaktkamera och att den ens har ISO 3200 är ju ganska speciellt!


Annars är väl en av de stora fördelarna med bildstabilisering (SR) att man generellt kan använda ett lägre ISO och därmed få lägre brus.
 
imtkjlu skrev:
Sökaren i K100D är den från DS eller DL ?
///Kjelle

Från DL, alltså något mindre än DS men som jag upplever det ljusare än min D. Skulle säga att den är ungefär dubbelt så ljus som tex Canons 350D, en rätt stor skillnad alltså.

PS jag kollade i båda i dag :)
 
FILM) (ulltand skrev:
Ngn här i Sverige som har K100:n hemma?
För leverans?

Pratade me Pentax idag här i uppsala, dem hade fått hem dem och packat upp o skickat ut till butikerna.

Kanske kan hämta min innan helgen hos Scandinavien Photo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.