Annons

Pentax dslr K100D

Produkter
(logga in för att koppla)
snysop skrev:
Ersätter DL och inte DS. Kan du förklara närmre? Har idag en DS som jag funderar på att byta till en K100D.

K100D har samma enkla pentaspegel sökare som DL:en och samma lilla buffertminne. DS:en har en större pentaprisma sökare som dels visar mer av bilden än K100D/DL och dels visar den med större förstoringsgrad. K100D/DL:ens sökare är ljusstark, men alltså något mindre. Det lilla buffertminnet hos K100D gör den långsammare än DS:en när man tar flera bilder i följd.

Vi kan se K100D som en uppdaterad DL som på vissa områden ger mer än DS, men som på andra punkter - som de jag nämnt här - ger mindre.

K10D är DS:ens naturliga uppgradering.
Tänk, den kommer att landa på ett pris som bara är några hundralappar mer än vad jag gav för min DS när den var ny...

Hälsar
R
 
Ja, D, DS och DS2 har stöd för TTL och P-TTL.
DL, DL2, K100D och K110D har stöd för P-TTL, ej TTL.
Jag glömde bort det för ett kort ögonblick.
Kan inte hålla allt i huvudet hela tiden. :)

Hälsar
R
 
Är det någon som har köpt K100D:an och kan rekommendera den? Sitter och letar efter en systemkamera och lutar för tillfället åt en K100D (K10D är lite väl dyr för en student).

Därför undrar jag om det finns någon som har använt K100D under en längre period och därmed kan övertyga /avskräcka mig innan jag slår till och köper kameran.

Känns rent spontant som jag får "mycket kamera" för pengarna om jag köper en K100D men jag kanske är helt fel ute?

Tack på förhand.
 
Är kittoptiken så bra att man inte skall avstå från den, eller finns det det någon optik som är mera prisvärd...
 
Rivera skrev:
Är det någon som har köpt K100D:an och kan rekommendera den? Sitter och letar efter en systemkamera och lutar för tillfället åt en K100D (K10D är lite väl dyr för en student).

Därför undrar jag om det finns någon som har använt K100D under en längre period och därmed kan övertyga /avskräcka mig innan jag slår till och köper kameran.

Känns rent spontant som jag får "mycket kamera" för pengarna om jag köper en K100D men jag kanske är helt fel ute?

Tack på förhand.

Jag tror det är ett helt riksfritt köp, den får mycket höga användarbetyg i Japan. Det finns väl också några här på FS som haft kameran sen den kom ut i butik och betydligt fler på DPreview i Pentaxforumet.
 
eldaren3 skrev:
Är kittoptiken så bra att man inte skall avstå från den, eller finns det det någon optik som är mera prisvärd...

Många säger att den är det. De bilder jag sett i bra ljus ser iaf helt OK ut och något mer prisvärt finns nog knappast för Pentax. Byggkvalité tillhör också bland det bästa av kitzoomar enl Kamera&Bild.

Objektivets svaghet ligger kanske främst i att det inte är så ljusstarkt vilket begränsar användningsområdet till situtioner med bra ljus eller blixt. SR kompenserar väl till viss del detta jämfört med ett instabilt hus men snabbare gluggar är aldrig fel.
 
eldaren3 skrev:
Är kittoptiken så bra att man inte skall avstå från den, eller finns det det någon optik som är mera prisvärd...

Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 AL är bland det bästa som finns på marknaden till det priset. När du köper kameran med 18-55 så får du ett pris som är subventionerad av Pentax, du betalar halva priset för optiken jämfört med vad optiken skulle kosta om du köpte den separat.

Så, nej det finns inget objektiv som är mer prisvärt.

Nu inte sagt att 18-55 har professionella kvaliteter, det är klart det finns bättre objektiv - men inte till det priset.

Längre upp på skalan finns ju exempelvis Pentax DA 16-45 f/4 AL om du önskar mer vidvinkel.

Hälsar
R
 
Jag köpte min K100D med både 18-55 och 50-200, tycker båda är mycket bra för att vara kit-objektiv. Jag hade en *ist DL med 18-55 i ca 9 mån innan jag bytte upp mig och tvekade inte att skaffa en 18-55 till den nya.

Jag har jämför med pentax lite äldre manuella gluggar och då tycker jag att kit-zoomen står sig bra.

Som tidigare nämnts är det främst två saker jag saknar och del är det ljusstyrkan och att 18-55 är lite kort, så en 28-75/2.8 är något som står på önskelistan.

Jag har tidigare använt en tokina 80-200 och då tycker jag 50-200 är bättre. Jag tyckte att 80-200 var lite kort och är väldigt nöjd med just 50-200.
 
Rivera skrev:
...Därför undrar jag om det finns någon som har använt K100D under en längre period...

Har haft min sedan den kom ut, alltså lite drygt två månader nu. Jag har ingen tidigare erfarenhet av digital systemkamera, hade tidigare en Dimage Z1 - och min Pentax är (och ska naturligtvis vara) mycket trevligare i allt: Kvalitet, känsla, snabbhet, bildkvalitet, funktion, ergonomi mm.

Jag är helnöjd. Kameran är alltid med (tagit drygt 2500 bilder), den ligger löst o slarvigt i väskan, den har fått några regnstänk och flera småsmällar med mera, men ändå har den aldrig klickat eller strulat.
 
Vilken är den bästa optiken man kan få för 3000:- till en k100d? Helst med både hyffsad vidvinkel o lite tele. Är det paketet med kitobjektiven 18-55 & 50-200 man ska satsa på då?

Funderar på att skaffa mig min första systemkamera..

Tack!
 
Uppgradering för Pentax DL v.1.02

Är det någon som vet vad som förbättras om jag uppgraderar programvaran till min DL. Det framgår nämligen inte på Pentax hemsida.

Jag har själv nyligen köpt DL`n och nu kommer Pentax med K10D i okt/nov. Precis med den typ av Pentax modell jag efterfrågat..

Hur många Pentax kan man köpa innan kärleken får nog och blir riktigt ilsk?

mvh joakim
 
Kolla på sigma 17-70 för 3200, Tamron 28-75 för 3500 eller kanske Pentax FA 28-105 för 2500 men det är ju bara Sigman av dessa som ger bra vidvinkel.

För tele är nog DA 50-200 svårslagen men den ryms ju inte i din budget med ovan förslag.

Tror det kan vara klokt att köpa tillräckligt bra prylar på en gång (om man har råd) och ta det i lite lugnare tempo. Å anda sidan betalar man ju väldigt lite för DA 18-55 i ett paket...
 
Re: Uppgradering för Pentax DL v.1.02

jolev skrev:

Hur många Pentax kan man köpa innan kärleken får nog och blir riktigt ilsk?

Två kan nog vara på gränsen ;) Så länge jag säljer av det gamla och får tillräckligt betalt kan jag odla mitt intresse utan gruff från familjen.
 
papi skrev:
Kolla på sigma 17-70 för 3200, Tamron 28-75 för 3500 eller kanske Pentax FA 28-105 för 2500 men det är ju bara Sigman av dessa som ger bra vidvinkel.

För tele är nog DA 50-200 svårslagen men den ryms ju inte i din budget med ovan förslag.

Tror det kan vara klokt att köpa tillräckligt bra prylar på en gång (om man har råd) och ta det i lite lugnare tempo. Å anda sidan betalar man ju väldigt lite för DA 18-55 i ett paket...

Är det en stor skillnad i bildkvalite mellan en sigma 17-70 och kitobjektivet 18-55? Finns det något fast objektiv för 3000:- som skulle ge bättre bildkvalite?

Det kanske är lika bra att satsa på ett bättre objektiv från början, så man slipper byta ut det senare, men då får teleobjektivet vänta :(

Tack!
 
Senast ändrad:
Jag har inte testat 18-55 men vad jag läst mig till så blir den riktigt bra vid bl 8. Sigman har jag och den är riktigt bra redan vid bl 4.5 ungefär. Så i lite sämre ljus när du måste öppna upp bländaren är säkert Sigman skarpare. Dock finns ju fler parametrar att ta hänsyn till som tex färgåtergivning och kontrast.

Kolla lite i recentionsbanken här på FS om vad olika användare tycker om objektiven!

En fast FA 50/1.4 skulle ge bättre kvalite och är ju betydligt snabbare. Bra att komplettera med men kanske lite svårt att klara sig med som enda lins.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.