Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax dslr K100D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade inte bildstabilisering alltså, det hade inte funkat som jag låg där.

Bildstabilisering hade ju kunnat varit till hjälpen sån här gång, när motivet inte rör sig alls.
Hade det rört sig så hade ju inte alla bildstabilisering i världen hjälpt till att frysa bilden.
 
.Z. skrev:
Själv så tror jag dock att de gånger man lyckas med 300mm & 1/45 sek utan stabilisering så har man tur, eller?
//Larsa, AS forever...

Själv har jag ibland problem redan vid 135 mm och 1/200 s, så lite (o)skicklighet är det nog inblandat i alla fall ;)
 
Det beror nog på vilken balans på kameran man har när man fotar och hur fokuserad man är på det man gör. När jag ska ut och fota så är jag koncetrerad på bara det. Tar aldrig med en kamera för att bara slänga iväg några bilder. Således har jag nästa alltid med med enbensstativ eller vanligt.
 
Nu förtiden har jag ofta med ett litet praktiskt bordsstaiv men det blir mestadels gatufoto och då har man ju sällan gott om tid, så SR kommer säkert att rädda många bilder.

I den här fick balkongräcket vara stöd i brist på annat.
 

Bilagor

  • 182.jpg
    182.jpg
    65.8 KB · Visningar: 797
Jamas skrev:
Det beror nog på vilken balans på kameran man har när man fotar och hur fokuserad man är på det man gör. När jag ska ut och fota så är jag koncetrerad på bara det. Tar aldrig med en kamera för att bara slänga iväg några bilder. Således har jag nästa alltid med med enbensstativ eller vanligt.
Oberoende om jag kör AS eller ej så är jag mycket noga med stabiliteten. Nåt jag har svårt för att förstå är de som alltid har serietagning inställt, när man snabbt måste släppa avtrycket så blir det ju ofelaktigt en darrning. Funkar säkert vid korta tider & inte alltför långa brännvidder men bör kunna ställa till med problem när man ligger på gränsen...

Ett gammalt välbeprövat knep är ju att sega ned avtrycket & hålla det nertryckt en stund för att minimera risken för skakningar, detta går ju inte om man med serietagning inställt vill ta enstaka bilder.

//Larsa
 
Pentax skriver att man får ut 185 rawbilder på ett 2 GB kort. Jag får bara ut 70-75 på min *istD (1 GB) så det verkar som man lyckats får ner filstorleken lite.
 
papi skrev:
Pentax skriver att man får ut 185 rawbilder på ett 2 GB kort. Jag får bara ut 70-75 på min *istD (1 GB) så det verkar som man lyckats får ner filstorleken lite.
Vet inte hur detta funkar men jag tycker det låter lite? Får själv ut ca 108 RAW på min 1GB på D7D.

//Larsa
 
ca 180 får jag från DS med 2gig.
ca 10mb styck.
Nikons blir ca 5mb. dom komprimerar på nå sätt.
 
Ja Pentax är inte bäst på filstorlek i alla fall,
men då har man förbätrat sig redan med DS.
 
makari skrev:
God damn, det var sannerligen inte dyrt. Kommer K110 (instabil) kosta 4200 då kanske?

Inte riktigt men Scandinavianphoto har prissatt den till 4.995.

Scanidinavianphoto som inte uppmärksammat att den ena kameran har inbyggd stabilisering tar olika pris. Cyberphoto som noterat detta tar samma pris för båda husen:)
 
Senast ändrad:
Hur är det? Har kollat på deras tidigare modeller o de har inte kunnat ta tex JPG+RAW samtidigt. Kan den nya det?
 
fringie skrev:
Hur är det? Har kollat på deras tidigare modeller o de har inte kunnat ta tex JPG+RAW samtidigt. Kan den nya det?

K100D/K110D saknar möjlighet till tagning av både JPEG+RAW på en och samma gång - detta för att spara utrymme på minneskortet, men också för att öka hastigheten på kameran. De har snålat in på minnesbuffertens storlek för att kunna gå ner i pris, och detta gör att den skulle bli superseg med JPEG+RAW.

Hälsar
R
 
Det är lite trist att de snålar på minnet när de ändå har världens största minnestillverkare som partner. Hoppas att K10D eller vad den ska heta har rejält tilltagen buffer.
 
marcuspajp skrev:
Hoppas att K10D eller vad den ska heta har rejält tilltagen buffer.

Instämmer men är inte så orolig för det. Det är ju i alla fall en ca tre gånger så dyr prokamera som skall konkurera med D200 mfl.

Annars är samtidig RAW+JPG inget jag saknar på en kamera. Svårt att se något direkt bra med det...
 
papi skrev:
...Leveranser beräknas ske from augusti månad...

Månadsskiftet augusti-september enligt mail från Pentax Sverige i går.

En fråga: 2.8 bilder per sekund, upp till 5 bilder (jpg) har jag läst mig till.
Brukar man kunna minska storleken på bilderna, och på så sätt få snabbare
bildtagning alternativt fler bilder i rad?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.