Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax DA21/3.2 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Testet påminner om Fotos test vid f3,2 och 4 men Fotos ger låg kantskärpa på alla bländare medans Photozones ger bra kantskärpa vid 5,6. Ett bra objektiv får man säga även om det kunde kosta en tusing mindre.
Jag vill ha ...

Storleken är väl dess största styrka, drar jag slutsatsen som. Det är ett objektiv man gillar att ha på kameran, helt klart.

Men undrar om det inte ändå finns läge att kommande Pentax 16-50/2.8 @ 21 mm kommer klå DA21/3.2 med avseende på optisk prestanda?

Punkk skrev:
Storleken är väl dess största styrka, drar jag slutsatsen som. Det är ett objektiv man gillar att ha på kameran, helt klart.

Men undrar om det inte ändå finns läge att kommande Pentax 16-50/2.8 @ 21 mm kommer klå DA21/3.2 med avseende på optisk prestanda?

Det tror jag nog, lär vara mer raktecknande bl.a. men så är DA16-50/2,8 STAR ingen pannkaka heller, snarare en ölburk.. ;)

Appropå en kommande jämförelse med DA*16-50, så konstaterar jag att i Foto fick DA21 nedslag på kantskärpan medans Sigma 18-50/2,8 makro fick betyget toppklass. På Photozone kan man säga att DA21 är lite bättre utom på kantskärpan vid f3,2 och 4 samt distortionen om man tittar på Sigma vid 24mm/Nikon D200.
Sen kan man undra om inte Pentax har kompromissat en aning på DA 21 med distortionen och kantskärpan på full öppning för kompakthetens skull. Pentax har valt att fila lite mer? på DA*16-50 än Tokina som har haft den ute ett tag, så jag hoppas att Pentax har fått till en skärpa som är(eller är bättre) än Tamrons 17-50/2,8. Tamron är lite bättre än Sigma på Photozone med Nikon D200.

FOTO gillade Sigmas 17-70 bättre än Pentax DA 16-45, Photozone gillade Pentax bättre på en K10D (om vi bortser från CA). DA 16-45 har en mer "harmonisk", jämnare, prestanda. Helt klart är testerna ej jämförbara, för Photozone testar på kameran medan FOTO mäter upp kopplad till mätutrustning, ej kamera.

Hälsar
R

Benjamin83 skrev:
Det tror jag nog, lär vara mer raktecknande bl.a. men så är DA16-50/2,8 STAR ingen pannkaka heller, snarare en ölburk.. ;)

Än så länge är det väl snarast en hägring ;-)

(skönt att för en gångs skull inte stå i kö och vänta)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar