Annons

PENTAX-DA 17-70mmF4AL[IF] SDM

Produkter
(logga in för att koppla)
FotoZ skrev:
Ja idén med dubbla autofokussystem i DA Star objektiven lär ha blivit en dyr affär för Pentax. Tråkigt att de lägger ner idén efter bara fyra objektiv.

Mycket trist. Jag hade ju tänkt mig skaffa en AF analog också. *muttra*

FotoZ skrev:
Ja idén med dubbla autofokussystem i DA Star objektiven lär ha blivit en dyr affär för Pentax. Tråkigt att de lägger ner idén efter bara fyra objektiv.

Tack för upplysningen ang 17-70 f/4 (som jag är MYCKET nyfiken på!)

Jag tycker inte det är någon katastrof om pentax inte stöder både SDM och konventionell autofokus, digitalhusen är ju betydligt mer kortlivade än objektiven, således kan de flesta inom rätt kort tid ändå använda SDM.

Framförallt måste man fråga sig vad det kostar för konsumenten att ha båda alternativen i många objektiv, jämfört med att uppgradera huset.

k jonas i persson skrev:
Jag tycker inte det är någon katastrof om pentax inte stöder både SDM och konventionell autofokus, digitalhusen är ju betydligt mer kortlivade än objektiven, således kan de flesta inom rätt kort tid ändå använda SDM.

Pentax kommer fortsätta stödja båda systemen i husen under överskådlig framtid, detta därför att de fortfarande kommer lansera nya objektiv med det äldre systemet. Limited serien fortsätter med skruvgängad AF, nya 55-300 har skruvgängad AF, så det är ju inte så att det kommer saknas alternativ...

Någon som vet när den börjar leveras, ser att man kan beställa den nu, kanske redan e någon som har den? Mycket nyfiken

madsochmarja skrev:
Come on! Dette objektiv förtjänar mer än 2 sidor.
Det tycker jag med.
Enligt Pentax Tyskland har den 1:3,2 makro i teleläget.
Pentax US:
http://www.pentaximaging.com/produc...reqID--10524534/subsection--Digital_35mm_zoom
säger att den har 2 AL linser, plus special linser, ED?.
Och här står det att den kommer i Juli, eller?
http://www.pentaximaging.com/footer/news_media_article?ArticleId=10527486

Jag kanske byter min Sigma 18-50/2,8...

ger lite och tänka på,lite dyr ändå å lägger man på lite till så kan man ju köpa en stjärna,fast den har ju 70mm och man kan kanske ha den som porträtt beroendet på hur skärpedjupet/skäpa betersig på full öppning.
och juli stämmer nog.

Vilka sidor brukar vara snabba med att testa nya objektiv?
Tänker inte köpa grisen i säcken, även om jag inte tror att det blir speciellt mycket gris :).
Men 16-50 och 50-135 Star har ju fått lite, i min mening, mindre bra resultat i tester. Så jag hoppas att Pentax nu fått till en riktig pärla.
Jag har ju funderat på ett nytt objektiv ett tag nu och detta är helt rätt i omfång.
Så jag håller tummarna, men tror att det kommer att vara lite mer än ok.

16-50, 50-135, 200 och 300:an har alla fyra fått toppresultat i Chasseur D'Image.

Eftersom 17-70:n inte har hamnat ute hos någon kund ännu så lär det nog dröja till efter sommaren, kanske september, för ett riktigt test. Användarrapporter kommer säkert dyka upp under senare delen av juli.

Det skeppas från Pentax i juli, men sen exakt hur lång tid det tar för båten att hamna i Holland där den lastas av, och sedan fraktas med bil till Pentax Europe i Tyskland för vidare transport med bil till Pentax i Sverige, det är svårt att säga. Det verkar som om frakter anländer med ungefär en månads mellanrum, och eftersom senaste frakten till Sverige ankom alldeles nyligen så kan man nog förvänta sig slutet av juli för svensk del.

Test

FotoZ skrev:
Det skeppas från Pentax i juli, men sen exakt hur lång tid det tar för båten att hamna i Holland där den lastas av, och sedan fraktas med bil till Pentax Europe i Tyskland för vidare transport med bil till Pentax i Sverige, det är svårt att säga. Det verkar som om frakter anländer med ungefär en månads mellanrum, och eftersom senaste frakten till Sverige ankom alldeles nyligen så kan man nog förvänta sig slutet av juli för svensk del.
Konstigt att dom inte fraktar till Hamburg direkt, Hamburgs hamn är väl den näst största i Europa?
En månads mellanrum till Europa menar du väl?

Enligt "Thibs" i tråden:
http://www.pentaxforums.com/forums/...seur-d-images-test-20-pentax-lenses-k20d.html
Har DA17-70 testats i Maj av Chasseur d'Image, men det måste vara en förproduktionsglugg.
CA som DA16-45 och "Sharpness: performance level exceptional until 50mm where it goes down, especially wide open"
Som en DA16-45 men med tele upp till 70mm med sämre skärpa, om nu testet stämmer.

Vänta eller beställa?

Vänta...
Det ska jag göra iaf. Vill inte sitta med en glugg som visar upp taskiga resultat, om nu det du skriver om inte stämmer.
2 månader kan jag vänta iaf för att få lite mer kött på benen, den är rätt så dyr...

En anna fråga dock. Pentax har inget inplanerat i roadmappen om 28-80 lr liknande. Det omfånget saknas helt. Kan vi vänta oss en ny version av detta omfång? Eller iaf i närheten av dessa brännvidder? Något som jag saknar bland Pentax egna, tredjepart finns dock.

Ja, Chasseur d'Image testade DA 17-70 f/4 i maj och det var ett förproduktionsexemplar ja, alltså en betaversion av objektivet och inte det färdiga, slutgiltiga objektivet.

Chewbacca skrev:
En anna fråga dock. Pentax har inget inplanerat i roadmappen om 28-80 lr liknande. Det omfånget saknas helt. Kan vi vänta oss en ny version av detta omfång? Eller iaf i närheten av dessa brännvidder? Något som jag saknar bland Pentax egna, tredjepart finns dock.

men 28-80 brännvidden tas om hand av 18-55 på APS-C. :) Det är så Pentax gör - för APS-C systemet så har de tagit fram brännvidder som motsvarar brännvidderna på 24x36. Detta innebär att de inte släpper de gamla 24x36 brännvidderna på APS-C, utan de släpper andra brännvidder, anpassade efter APS-C.

Gamla 28-70 och 80-200 ersattes ju av 16-50 och 50-135. 85 f/1,4 kommer ersättas av 55 f/1,4.

Så brännvidderna 28-80 blir det inte från Pentax. En 28 på APS-C blir ju som 42 på 24x36 och det är en rätt knölig brännvidd. Jag hade ett 28 men sålde det för jag såg inte nyttan med det på APS-C.

Men det finns gott om begagnade gluggar.
Tex A35-70/3,5-4,5, F28-80, FA28-80/3,5-4,7(med motorzoom), FA28-70/4, F35-135, FA28-105/4-5,6(motorzoom), FA28-105/3,2-4,5...

Men det kan dyka upp nån glugg så småningom på 20-80, 35-100 eller så...

Ja ja ok. Men jag tänkte som så att eftersom jag inte är riktigt nöjd med 18-55 så är jag intresserad av typ 24/28-70/80.Därför är 17-70 intressant. Men jag kolla upp lite begagnat också.

Photozon ger både 50-135 och 200 betyg 3,5 i optisk kvalité. Medelresultat tycker jag.
Sen ska sägas att mekaniskt har bägge 4,5 :).
Men jag har hellre 4,5 i optiskt kvalité, även om byggningen är viktig med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar