Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pentax blixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

roxy

Medlem
hej!

Undrar om nån kan hjälpa mig, behöver en blixt till min k10d.
Har hittat en original pentax AF200T TTL blixt, är det någon som vet om den passar??

Annars vad kan man använda mer för blixt, som inte är för dyrt heller? behöver inte vara original.

supertacksam för svar!

mvh

Det lönar sig inte att köpa piratgrejer. Jag har använt Metz till Canon men den klantar till det ibland. En gammal blixt talar inte samma språk som kameran. Köp den stora 540 fgz blixten. Funkar klockrent.

Lars-Erik

hej!

Har hittat en original pentax AF200T TTL blixt, är det någon som vet om den passar??

Annars vad kan man använda mer för blixt, som inte är för dyrt heller? behöver inte vara original.

supertacksam för svar!

mvh

K10 kräver de nya blixtarna som stöder P-TTL då den inte har någon TTL sensor. Anledningen är att TTL inte fungerar så bra med digitalkamera då det bygger på reflekterat ljus från filmen/sensorn. Istället används P-TTL som skickar en kort förblixt medan slutaren fortfarande är stängd, och genom att mäta det ljuset kan man ställa in blixtstyrkan så att när huvudblixten går så är det rätt ljusmängd. Jag har både 540 och 360 blixten och båda är bra. 540 är kraftfullare och går att vrida på fler ledder, men båda stöder trådlös blixt, så så länge du håller blixten i handen kan den ju vridas hur som helst. Det gör 360 till en väldigt prisvärd blixt.

Köpte precis en soligor 420 något med en diffusorgrej för 500 på blocket. Funkar nästan perfekt, exponerar den fel tar det en sekund att ställa in. Den piper lite också. Är nöjd. Kraftfull och billig. Kolla begmarknad. 2000 för 540 lät billigt. (har k10)

Kul att du fick sålt blixten, synd att det inte blev till mig. Jag blir nyfiken hur du upplever Nikons system jämfört med Pentax??

/jesper

Blixtmässigt eller allmänt?

Pentax blixt fungerade perfekt ihop med min K10D, och detsamma gäller min nya kombination D700 och SB-900. Däremot har Nikon en fördel i sin trådlösa blixtstyrning i.o.m. att man kan köra FP-sync (high-speed sync) även trådlöst vilket Pentax inte klarar.

Sen är det ju stor skillnad på de två kamerahusen. K10D var väl OK, dock inte särskilt snabb eller säker i autofokus, och jag gick sällan över ISO 800 p.g.a. brus. Min nya D700 är snabb, säker, fokus sitter där den ska och jag kör auto-ISO 200-3200 utan att tveka och jag kan nog ställa upp den till 6400 också till vardags. Fullformat och en 3 år nyare kamera märks verkligen.

Nikons kombination av bra kvalitet på höga ISO och en kraftfull blixt med bra styrning ger ju stora möjligheter vad gäller handhållen fotografering i mörka miljöer vilket är något som passar mig bra.

hej!

supertacksam för svar!

mvh

Hej, här kommer ett långt men förhoppningsvis användbart svar vad det gäller pentax egna blictar till din kamera:

1. Alla pentax originalblixtar passar till alla pentax bajonettfattade spegelreflexkameror, både analoga och digitala MEN: med ibland med vissa inskränkningar i funktioner.

Kategori A: "Gamla TTL blixtar eller autoblixtar" Fungerar med automatisk mätning av blixtljuset via blixtens EGEN sensor, fungerar även i manuellt läge. Exempel på sådana blixtar är : AF 160 SA, AF 200T - som du ju har, AF 280 T, AF 400 T.

Kategori B: Gamla autofokus TTL blixtar. Funka bara i manuellt läge på din digitalkamera, om du inte har en IST-D eller IST-DS. Exempel på dessa är: AF 240 FT, AF 400 FT, AF 330FTZ, AF 500 FTZ.

Kategori C: Nya TTL-blixtar. Funkar till din kameras alla funktioner. Exempel på dessa är AF 540 FTZ och AF 360 FTZ.

Jag har och använder AF 200T, AF 400T och AF 540 FGZ till min ISTDS och K-7. Jag tycker att exponeringen med den blixten du har - AF 200T är alldeles utmärkt i autoläget, dessutom med bonusen att man slipper den irriterande förblixten.

Hoppas du har nytta av detta svar.

MVH/Ryhfeed

Man tackar så mycket!!!
hjälpte massor =)

Hej, här kommer ett långt men förhoppningsvis användbart svar vad det gäller pentax egna blictar till din kamera:

1. Alla pentax originalblixtar passar till alla pentax bajonettfattade spegelreflexkameror, både analoga och digitala MEN: med ibland med vissa inskränkningar i funktioner.

Kategori A: "Gamla TTL blixtar eller autoblixtar" Fungerar med automatisk mätning av blixtljuset via blixtens EGEN sensor, fungerar även i manuellt läge. Exempel på sådana blixtar är : AF 160 SA, AF 200T - som du ju har, AF 280 T, AF 400 T.

Kategori B: Gamla autofokus TTL blixtar. Funka bara i manuellt läge på din digitalkamera, om du inte har en IST-D eller IST-DS. Exempel på dessa är: AF 240 FT, AF 400 FT, AF 330FTZ, AF 500 FTZ.

Kategori C: Nya TTL-blixtar. Funkar till din kameras alla funktioner. Exempel på dessa är AF 540 FTZ och AF 360 FTZ.

Jag har och använder AF 200T, AF 400T och AF 540 FGZ till min ISTDS och K-7. Jag tycker att exponeringen med den blixten du har - AF 200T är alldeles utmärkt i autoläget, dessutom med bonusen att man slipper den irriterande förblixten.

Hoppas du har nytta av detta svar.

MVH/Ryhfeed

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar