Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 645D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl för att formen ska vara samma som hos de gamla analoga 645:eek:rna. Om greppet hade flyttas längre fram skulle balansen på kameran blivit annorlunda vilket nog inte uppskattas av de som gått från analogt till digitalt 645.
 
Eller så gjorde de plats för SR och inte fick det att funka, eller så kommer det i en kommande modell. Eller så ville de helt enkelt ha lite utrymme mellan elektronik och sensor av värmeskäl.
 
jag körde med bla 6x7 och 645N pentax och har 645 kvar med optik. Den stora nackdelen med pentax förut var att magasinet inte gick att byta när man fotade som på tex Hasselblad. Om du tex köper Hasselblad/Phase one så kan du uppgradera bakstycket o alltid ha senaste tekniken.
Hur har pentax tänkt här? /..../.

Eftersom det är den nyare varianten på sensor som sitter i kameran så är egentligen bytesanledningen (på ett bakstycke) ganska oväsentligt. Sist (innan denna sensor) Kodak gjorde en större uppdatering var 2002... Jag tror nästan den mekaniska merkostnaden för ett utbytbart bakstycke kan vara i klass med värdeminskningen på kameran.... då är det nog bättre att göra som de gjort - det innebär antagligen 30kkr lägre nypris med denna valda lösning. Som systemkostnad per år går det nog jämnt ut - och då finns det betydligt färre bruks-risker med kameran om den är en mekaniskt integrerad enhet.
 
Tore:
Ja, det utgår jag faktiskt ifrån. Det är ytterst få siffror på DxO-sajten som är tvivelaktiga (två-tre misstänkta misstag vad jag kunat hitta TOTALT). Däremot så är det ju också så att det är svårt att översätta DxO's siffror till bildresultat "direkt" - då det är så mycket annan bildprocessning som ligger imellan innan den färdiga bilden spottas ut i slutänden på bildsystemet. Detta, och en ganska utbredd missförståelse för vad de angivna parametrarna egentligen påverkar i en bild ligger till grund för mycket av det missnöje med DxO's angivna siffer-resultat som florerar ute på nätet.

Enkelt, precist, men också lite elakt (dock väldigt sant) uttryckt kan man säga att de flesta egentligen inte har en aning om vad siffrorna betyder.

Jämförelse mellan Phase One P65+ (samma cell som Pentaxkameran) och D3x - de båda (för bilden viktigaste) parametrarna signal-till-brus avstånd per exponeringmängd per ISO
-samt färgnogranhet på bas-ISO (större cirkel = större tolkningsosäkerhet = mer färgbrus = sämre färgupplösning)
 

Bilagor

  • D3x_P65_comparison.gif
    D3x_P65_comparison.gif
    73.9 KB · Visningar: 732
På bas-ISO, 10Ev ner från utblåst vitt - det som normalt sett är de djupaste skuggorna i en bild - har alltså D3x mer än DUBBELT så hög signalintegritet (mindre än hälften så mycket brus) jmf P65+. Från 18% grått och upp är det i stort sett helt jämnt. P65+ skulle behöva ha 100MP för att dena skillnad skulle försvinna med nerskalningseffekter.

Men behöver man 40MP så behöver man 40MP, och då är skillnaden som ovan beskriven inte direkt av betydelse.
 
objektiv

gått igenom under dagen och försökt lära mig lite mer om pentax objektiv.

om jag förstått det rätt så är det så här att pentax 645D tar alla objektiv från pentax (det nya/AF,FA & A objektiv)

men eftersom A är Manuel fokus så får man ingen AF
FA har autofokus och då borde man få autofokus på 645D?
det nya 55 2.8 är nog ganska klart att man får AF

nått annat man ska tänka på i objektiv väg, hur bra är dom "gammla" FA objektiven?

/Erik
 
nä,inte den vanliga k-fattningen.den har af skruv till
äldre 645 gluggar och 6-7 med adapter.
 
Att de bara skulle sälja den i Japan låter dumt. Antagligen kommer den till resten av världen inkl. Europa inom en snar framtid.
 
nä,inte den vanliga k-fattningen.den har af skruv till
äldre 645 gluggar och 6-7 med adapter.

vet nog inte riktigt vad objektiv har för fattning. utan utgått från deras betäckning A/FA osv..och dom ska funka va jag fattat det som på 645D, min förundran va om man får autofokus, främst på FA då A bara är manuelfokus objektiv..vore iför sig konstigt om man inte fick det..


för det andra vore det väl verkligen konstigt om dom ska lansera en digital mellanformat kamera i bara japan eller en världsdel..
frågan är väl när det kan tänkas komma till europa, en tid efter sommaren skulle jag chansa på..
 
Ja intervun säger ju att nästa objektiv för nya 645D blir en vidvinkel.
De säger också att de planerar att sälja ett par tusen 645D under första året i Japan.
De undersöker möjligheterna att sälja kameran utanför Japan, men att de behöver bygga upp en ny distributions- och servicekanal som kan hantera de krav och förväntningar som proffsen har. I Japan så har de den kanalen och därför lanseras 645D i Japan först. När distributionen och service på proffsnivå är utbyggd i andra delar av världen så kommer kameran dit. I dagsläget undersöker de vilka marknader som kan vara intressanta för kameran.

Intressant också att han säger att Pentax arbetar på flera uppföljare till 645D, för att bygga ut segmentet och genom denna väg konkurrera med 24x36 kameror från Nikon och Canon. Så 645D är bara den första i en ny serie av professionella digitala mellanformatskameror från Pentax och uppenbart den vägen som Pentax väljer istället för 24x36 - iaf tillsvidare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.