Janne H
Aktiv medlem
Bilden är ju helt utbrännd på flera ställen! Är den för ljust exponerad och sedan sänkt i rawhanterare/PS? Eller har kameran så dåligt omfång?
Ja högdagrarna var allt annat än välörrika o snygga :-(
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bilden är ju helt utbrännd på flera ställen! Är den för ljust exponerad och sedan sänkt i rawhanterare/PS? Eller har kameran så dåligt omfång?
hämtade ut mitt 645 A 600 5.6 idag, vilket är det objektiv jag kommer fota natur med i framtiden och kan bara säga wow, det är riktigt skarpt och får riktigt fina bilder..
Jag har provat 645D med det skarpa 55mm objektivet idag och även gjort en egen rawprofil för kameran.
Vad det gäller upplösning så åker Pentax åttor runt mina 5dmk2.
Jag har fotograferat med de flesta kameror och ingen annan mellanformat ger samma känsla av användarvänlighet , dvs ta med ut i naturen eller gatufotografering
Grattis!
Köpte ett i höstas och det är förmodligen det bästa telet jag haft tillsammans med DA*300.
Här en bild från i vinter tagen med adapter och K-5:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2267510.htm
Det går tydligen att plåta sport med den också. Skulle vara intressant att se hur bilderna blev från den här plåtningen:
http://www.youtube.com/watch?v=hJZHQMQuufw&feature=youtube_gdata_player
De blev ungefär så här
http://hkphotogroup.wordpress.com
Men jag antar att du menar att det varit intressant om man kunnat få se dem i större format vilket jag håller med om.
- Bra googlat! Jo, precis - det hade ju varit kul att se ett par riktigt maffiga förstoringar. Jag har själv lite svårt att tro att man kan sätta autofokus från höften med den där burken, men det kanske faktiskt går.
Pentaxbilderna på bl 16 och Canon bl 8 för att få någorlunda samma skärpedjup. (Jag vet, risk för diffraktion vid bl16, men vad göra?)
På lika skärpedjup får du samma diffraktion, detta då diffraktionen styrs av bländarens fysikaliska storlek inte dess relativa (f-värdet).
Exempel om du använder ett 50 mm objektiv på Canonkameran (fullformat, småbild) tillsammans med bländare f/8 är den fysikaliska bländaröppningen 50/8 = 6,25 mm. För att få motsvarande utsnitt med Pentax 645D behöver du istället ett 60 mm objektiv (den skenbara förlängningsfaktorn mot fullformat småbild är 0,8x), du kan då välja ett mindre bländarvärde och ändå få samma fysikaliska bländaröppning. Det vill säga 60/6,25 = 9,6.
Så i det aktuella exemplet hade du kunnat nöja dig med f/10 på 645D och ändå få i princip samma skärpedjup som f/8 på 5D, nu överkompenserade du för skillnaden i skärpedjup.
Det är väl helt enkelt så att skärpedjupet är givet för en viss bländare och brännvidd. Det är ju utsnittet som ändras till större eller mindre.Ett 600:a på bländare 8 har ju samma skärpedjup oavsett vilken kamera jag sätter den på,men på K-5:an är ju utsnittet betydligt mindre än på en 645:a,så skärpedjupet upplevs som större.Det är väl det du menar.Eller?