Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 645D

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilden är ju helt utbrännd på flera ställen! Är den för ljust exponerad och sedan sänkt i rawhanterare/PS? Eller har kameran så dåligt omfång?

helt riktigt, den va rätt över exponerad..dålig bild på många sätt men det va mest upplösningen/skärpa som jag tänkte kanske va intressant..

tar en annan bild istället, träd top på ca 25M, en hel del pålagd skärpa om nån vill ha raw istället går det säkert att fixa också..
www.photoactive.se/test.jpg

600 är helt klart bättre än normal zoomen (45-85), dock va det ingen överraskning för mig..

/Erik

Senast ändrad:
Jag har provat 645D med det skarpa 55mm objektivet idag och även gjort en egen rawprofil för kameran.
Vad det gäller upplösning så åker Pentax åttor runt mina 5dmk2.
Jag har fotograferat med de flesta kameror och ingen annan mellanformat ger samma känsla av användarvänlighet , dvs ta med ut i naturen eller gatufotografering

Bilagor

• B645.jpg
    B645.jpg
    89.5 KB · Visningar: 348
Jag har provat 645D med det skarpa 55mm objektivet idag och även gjort en egen rawprofil för kameran.
Vad det gäller upplösning så åker Pentax åttor runt mina 5dmk2.
Jag har fotograferat med de flesta kameror och ingen annan mellanformat ger samma känsla av användarvänlighet , dvs ta med ut i naturen eller gatufotografering

Jag är lite nyfiken på mellanformatskameror och då även pentax 645D enligt pentaxreklamen iaf skall vara användbar utomhus och inte bara i studio. Det verkar bara vara dyr utan att vara ohemult dyr, jämfört med Leica S2 eller någon bladare. Antag att man, som du själv, använder 5Dmk2 samt lämpliga gluggar. i vilka situationer använder man sin mellanformatare istället för sin 5dmk2?

Enligt vad som framgått här på tråden så finns det få pentaxgluggar som gör 645:an rättvisa.

Grattis!
Köpte ett i höstas och det är förmodligen det bästa telet jag haft tillsammans med DA*300.
Här en bild från i vinter tagen med adapter och K-5:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2267510.htm

Tack !

och jag kan bara hålla med dig, den är verkligen hel grym..
snygg bild..

dock så har jag fått ett litet problem, nu vill jag ha ännu mer fast & topp of the line 645 objektiv, typ FA 35 3.5 , FA 120 macro osv.. :=)

- Bra googlat! Jo, precis - det hade ju varit kul att se ett par riktigt maffiga förstoringar. Jag har själv lite svårt att tro att man kan sätta autofokus från höften med den där burken, men det kanske faktiskt går.

Inte googlat - det stod bland kommentarerna till videon du länkade till :)

Pentaxbilderna på bl 16 och Canon bl 8 för att få någorlunda samma skärpedjup. (Jag vet, risk för diffraktion vid bl16, men vad göra?)

På lika skärpedjup får du samma diffraktion, detta då diffraktionen styrs av bländarens fysikaliska storlek inte dess relativa (f-värdet).

Exempel om du använder ett 50 mm objektiv på Canonkameran (fullformat, småbild) tillsammans med bländare f/8 är den fysikaliska bländaröppningen 50/8 = 6,25 mm. För att få motsvarande utsnitt med Pentax 645D behöver du istället ett 60 mm objektiv (den skenbara förlängningsfaktorn mot fullformat småbild är 0,8x), du kan då välja ett mindre bländarvärde och ändå få samma fysikaliska bländaröppning. Det vill säga 60/6,25 = 9,6.

Så i det aktuella exemplet hade du kunnat nöja dig med f/10 på 645D och ändå få i princip samma skärpedjup som f/8 på 5D, nu överkompenserade du för skillnaden i skärpedjup.

På lika skärpedjup får du samma diffraktion, detta då diffraktionen styrs av bländarens fysikaliska storlek inte dess relativa (f-värdet).

Exempel om du använder ett 50 mm objektiv på Canonkameran (fullformat, småbild) tillsammans med bländare f/8 är den fysikaliska bländaröppningen 50/8 = 6,25 mm. För att få motsvarande utsnitt med Pentax 645D behöver du istället ett 60 mm objektiv (den skenbara förlängningsfaktorn mot fullformat småbild är 0,8x), du kan då välja ett mindre bländarvärde och ändå få samma fysikaliska bländaröppning. Det vill säga 60/6,25 = 9,6.

Så i det aktuella exemplet hade du kunnat nöja dig med f/10 på 645D och ändå få i princip samma skärpedjup som f/8 på 5D, nu överkompenserade du för skillnaden i skärpedjup.

Det är väl helt enkelt så att skärpedjupet är givet för en viss bländare och brännvidd. Det är ju utsnittet som ändras till större eller mindre.Ett 600:a på bländare 8 har ju samma skärpedjup oavsett vilken kamera jag sätter den på,men på K-5:an är ju utsnittet betydligt mindre än på en 645:a,så skärpedjupet upplevs som större.Det är väl det du menar.Eller?

Det är väl helt enkelt så att skärpedjupet är givet för en viss bländare och brännvidd. Det är ju utsnittet som ändras till större eller mindre.Ett 600:a på bländare 8 har ju samma skärpedjup oavsett vilken kamera jag sätter den på,men på K-5:an är ju utsnittet betydligt mindre än på en 645:a,så skärpedjupet upplevs som större.Det är väl det du menar.Eller?

Ja, precis.

Jäklar vad vinklad den där sista var. Helt galet.

645D:
"The body claims to be weather resistant, and rubber seals can be found around the memory card and battery doors to keep any moisture out."

1D:
"This is mainly due to the extra-rugged build, as it is designed to be carted about and deliver images, rain or shine."

Och så är upplägget på hela artikeln. Kändes inte som et genomgående test utan snarare som första intryck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar