Annons

Pentax 645D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har i helgen "hårdtestat" Pentax 645D. Har även jämfört den mot Canon 5D MKII med de bästa fasta gluggarna.

Själv tycker jag att denna kamera är den absolut bäst utformade mellanformatskameran i dagsläget vad gäller ergonomi och användarvänlighet. Dessutom vädertätad, förhållandevis snabb autofokus, och en riktigt bra batteritid.

Horisontindikator var ju en jättebra finess. Ännu bättre hade det varit om den var kalibrerad så att man fått raka horisonter.....

Även på höga ISOn levererar den fina filer. På 1600 är bruset synligt, men jämnt och snyggt så att det inte stör nämnvårt. Det gäller dock bara om man exponerat rätt (som alltid).

Tyvärr så hänger inte de gamla objektiven med. Man får helt enkelt inte ut allt av sensorn. Enda objektivet som höll måttet var nya 55an. Så de nya objektiven som sakta men säkert tas fram är ett måste.

Enligt min mening får man ut bättre kvalitet med en Canon5D MKII och de bästa fasta L gluggarna jämfört med Pentax 645D med de äldre gluggarna jag testat. (Jag har provat provat, 33-55/4.5, 45/2.8, 75/2.8 (OK), 120/4 macro, 80-160/4.5 och 300/4)

Hoppas de nya objektiven som kommer håller måttet!

/Stefan

Kul och intressant att läsa.

Jag har bara hunnit köra 645 några timmar vid tre olika tillfällen, och själv inte haft möjlighet till någon mer systematisk testning. Men redan efters å lite användning där måste jag säga att jag gillar hanteringen jämfört med konkurrenterna. Fast jag önskar att de haft någonting man kunde sätta fast nedtill på handgreppet så det blev lite "högre" och gav bättre stöd för hela handen. Kameran är ju inget ejderdun direkt.

Överhuvud taget känns 645 så mycket mer modern än sina mellanformatskollegor - till och med trevligare än Sinar Hy6 som också hade en hyfsat bra hantering. Men den har ju å andra sidan i praktiken slutat tillverkas så ...

Hej Stefan
Jag har bara gått igenom två bilder där det finns en rosa hanske slängd på en hög, Pentaxen åker åttor runt våra 5dmk2, se färgdjupet , upplösning etc.
Jag skall försöka få Mattssons Foto att ta ner en för test.
Återkommer när jag har kollat lite fler bilder

PS det finns en lite märklig interpoleringsartefakt i den rosa handsken men annars ser det mycket bra ut

Senast ändrad:
Lägger upp en zipfil med RAWfiler att jämföra via filemail (länk nedan). Den är stor, ca 1Gb stor och ligger kvar i 3 dagar (max 10 nedladdningar).

Bilderna laddas lämpligtvis in i Lightroom där man kan se vilket objektiv och inställningar jag använt.
Alla bilder är fokuserade på den rosa handsken med den mittre autofokuspunkten vald.

Alla Canonbilder tagna med Canon 5DMKII ISO 100 och Pentax på ISO 200 som är dess "native" ISO.

Alla bilder tagna med stativ spegeluppfällning och 2sek fördröjning.

länk:

https://www.filemail.com/dl.aspx?id=JQUYSJWQNQFYOLO

mvh/Stefan

Tack Stefan!

Höres.

/Janne

Hej Stefan !

bra diskution, hade tänkt att precis starta en diskution om dom gamla 645 objektiven på 645D..
även om jag inte kommit fram till det du säger(säkert kollat igenom alla bilder som finns ute på nätet med Full size, speciellt dom med dom gamla objektiven & gjorts så 5-6 ggr..), säkerligen sätter nu objektiven en viss liten begränsning mot sensorn och kanske den nya 55 klarar allt fullt ut..men jag ser skillnader och speciellt där det varit just test mot tex nikon d3x/ 5d mark II..

skulle verkligen vilja se dina test, men download är "slut"..säg gärna till om du kan fixa på nått annat sätt..?!

för övrigt så är min pentax 645d på väg, och med tanke på att jag inte har sålt 1Ds mark III än så kommer jag själv kunna göra egna test..

Mvh
Erik

Senast ändrad:
Jag skulle hellre kalla det att jag har tagit lite bilder med två kameror med tanke på att det är en Gb att tanka ner, ett av objektiven lider av centreringsfel , det finns inte många exakt lika tagna bilder vad det gäller utsnitt
En bod med öppen dörr talar om lite hur signal/brus ser ut från Pentaxen vid 1600iso jämfört med 100iso .
Denna bild saknas från Canonkameran och inga jämförelser kan göras.

Hej,

Tyvärr så hänger inte de gamla objektiven med. Man får helt enkelt inte ut allt av sensorn. Enda objektivet som höll måttet var nya 55an. Så de nya objektiven som sakta men säkert tas fram är ett måste.

Enligt min mening får man ut bättre kvalitet med en Canon5D MKII och de bästa fasta L gluggarna jämfört med Pentax 645D med de äldre gluggarna jag testat. (Jag har provat provat, 33-55/4.5, 45/2.8, 75/2.8 (OK), 120/4 macro, 80-160/4.5 och 300/4)

Hoppas de nya objektiven som kommer håller måttet!

/Stefan

LLoyd Chambers som har sidan diglloyd.com och har hårdtestat gamla gluggar
till 645D,har kommit fram till helt andra resultat.
Bl.a är 120/4 bland de bästa han testat till 645D,även 400/5,6 och 45-85 får mycket höga betyg.Däremot 45/2,8 och 80-160 var klart sämre.
Han har också jämfört med 5D MkII och anser att 645 är klart bättre med rätt gluggar.

Thomas

LLoyd Chambers som har sidan diglloyd.com och har hårdtestat gamla gluggar
till 645D,har kommit fram till helt andra resultat.
Bl.a är 120/4 bland de bästa han testat till 645D,även 400/5,6 och 45-85 får mycket höga betyg.Däremot 45/2,8 och 80-160 var klart sämre.
Han har också jämfört med 5D MkII och anser att 645 är klart bättre med rätt gluggar.

Thomas

Ok, då har han väl fått bättre exemplar av gluggarna?
Men ni får väl ladda ned och jämföra själva och bilde er en egen uppfattning. Jag gjorde testet för mig själv för att slippa bilda mig en uppfattning utifrån vad andra säger.
Jag vet ju inte alls hur andra testat eller jobbar.

Det är väldigt svårt att göra ett "vetenskapligt" test utomhus i naturligt ljus. Detta var det närmsta jag kunde ådstadkomma.

Kan ju alltid hoppas att andra exemplar är bättre. Hade själv extremt stora förhoppningar på kameran.

/Stefan

Jag skulle hellre kalla det att jag har tagit lite bilder med två kameror med tanke på att det är en Gb att tanka ner, ett av objektiven lider av centreringsfel , det finns inte många exakt lika tagna bilder vad det gäller utsnitt
En bod med öppen dörr talar om lite hur signal/brus ser ut från Pentaxen vid 1600iso jämfört med 100iso .
Denna bild saknas från Canonkameran och inga jämförelser kan göras.

Ledsen om du fått ladda ned något som varit ointressant.

Ok, jag har tagit bilder med två olika kameror på stativ bredvid varandra. Fokuserat på samma ställe. Tagit bilder med alla objektiv jag har på alla hela bländaröppningar. Sedan jämfört så nära jag kunnat i Lightroom. Brustestet är inte optimalt, jag vet, men gjorde det mest för att se hur kameran presterade på olika ISOn i halvdåligt ljus.

Har därefter printat bilderna i A2 på en Epson 3800 med Colorburstrip och uppmätta profiler.
Pentaxbilderna på bl 16 och Canon bl 8 för att få någorlunda samma skärpedjup. (Jag vet, risk för diffraktion vid bl16, men vad göra?)

Kan ju inte ladda upp alla bilder utan gjorde ett urval som jag trodde folk var intresserade av.

Att 55an ev. lider av centreringsfel är ju inte mycket jag kan göra något åt. Det är den utrustningen jag fått låna.

Ville mest dela med mig, men ni får gärna göra era egna tester.

/Stefan

Men du måste väl se skilnaderna även i dina bilder, jag gör det tydligt.
Vems är 55mm gluggen ?
Pentax?
den behöver ses över vilket du kan meddela dom som har lånat ut grejerna
se sedan imagien resource bilder, upplösningsskilnaden är mycket stor

Ny Zip upplagd.

Lägger upp en ny zipfil (30dagar max 100 nedladdningar).

http://www.filemail.com/dl.aspx?id=LBAEOZQFACGRRAR

igen:

Bilderna laddas lämpligtvis in i Lightroom där man kan se vilket objektiv och inställningar jag använt.
Alla bilder är fokuserade på den rosa handsken (där den finns med) med den mittre autofokuspunkten vald.

Alla Canonbilder tagna med Canon 5DMKII ISO 100 och Pentax på ISO 200 som är dess "native" ISO.

Tips: Printa bilderna i lite större format och jämför där istället för på skärmen. Tycker själv det är det som är mest intressant.

/Stefan

igen:

Alla bilder är fokuserade på den rosa handsken (där den finns med) med den mittre autofokuspunkten vald.

Tips: Printa bilderna i lite större format och jämför där istället för på skärmen. Tycker själv det är det som är mest intressant.

/Stefan

Tack Stefan!
ska bli intressant..

/Erik

igen:

/Stefan

jag tycker det är liten skillnad (kanske mindre än vanligt, varför har jag ingen aning?), men rätt svåra bilder att avgöra på..
sen så ser man väl mer ju större man skriver ut, själv har jag ingen skrivare så måste jämnföra på skärmen, men jag brukar jämnföra i både 100, 50 & 25%..

MITT "TEST" FINNES HÄR
http://www.megaupload.com/?d=WGFPQYE6

ingen jätte seriöst test, utan helt enkelt några bilder tagna från samma ställe osv..ni får ta det för va det är..Stativ, 2sek..
Pentax 645D med 645 FA 45-85 (65mm)
VS
Canon 1Ds Mark III med ef 50 1.8 II (okej, inget L objektiv men ändå skarpt)
jag ser självklart också här skillnad..en annan liten grej till pentax "fördel" är att jag hade uv filter på pentax och inte canon vilket gör att utan så kommer säkert pentax bli ännu lite bättre..

riktigt nöjd, känns mest som jag måste lära mig känna kameran och pentax överlag bättre..
dock har jag lite små "buggar", jag får bara 100/s i tid vid studioblixtanvändning..vid 125 får jag med slutaren..dock en bagatell..men så har också fått fel vid uppvisning på skärmen, den visar 2 bilder samtidigt halva var eller liten del av ena bilden, när det ska visa en bild över hela skärmen.. hänt 2 gånger, nån som kan komma på va det kan vara?

Mvh
Erik

5sek väntan för att se en bild (som jag trodde skulle va den största negativa) är både rätt & fel...

tar du en bild och vill se den direkt och trycker på visa knappen, så tar det 5sek, men väntar du till den "buffrat" hela bilden i minnet och sen sparat ner den på minneskortet och trycker så ploppar bilden upp direkt, jag trodde det skulle ta 5 sek jämt..så är icke fallet..

efter 2 dagar till testande av upplösning så tycker jag det ligger där jag förväntat mig, ser skillnad mot min 1Ds Mark III och tycker det är allmänt bra, det som "fattas är väl lite mer kräm(skärpa) i objektivet, så att raw bilderna varit lite skarpare från början, jag tycker jag får dra på mer skärpa osv i LR/PS, för övrigt kan jag rekommendera att lägga skärpan i PS, så att du kan lägga låg "radius" & mer styrka för att skärpa upp så mycket små detaljer som möjligt som finns där bakom pga den höga upplösningen..

för övrigt har jag inte haft nån bildvisning bugg nått mer, glädjande..

/Erik

hämtade ut mitt 645 A 600 5.6 idag, vilket är det objektiv jag kommer fota natur med i framtiden och kan bara säga wow, det är riktigt skarpt och får riktigt fina bilder..

exempel bild om nån är intresserad..
www.photoactive.se/bird.jpg

kan sägas att det krävs riktigt bra stativ, fick äntligen ordning på mitt benro huvud, så nu funkar det bättre än test bilden (lite skakning)

Ha det gött !

Konstigt

hämtade ut mitt 645 A 600 5.6 idag, vilket är det objektiv jag kommer fota natur med i framtiden och kan bara säga wow, det är riktigt skarpt och får riktigt fina bilder..

exempel bild om nån är intresserad..
www.photoactive.se/bird.jpg

kan sägas att det krävs riktigt bra stativ, fick äntligen ordning på mitt benro huvud, så nu funkar det bättre än test bilden (lite skakning)

Ha det gött !

Bilden är ju helt utbrännd på flera ställen! Är den för ljust exponerad och sedan sänkt i rawhanterare/PS? Eller har kameran så dåligt omfång?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar