Hej,
Jag har i helgen "hårdtestat" Pentax 645D. Har även jämfört den mot Canon 5D MKII med de bästa fasta gluggarna.
Själv tycker jag att denna kamera är den absolut bäst utformade mellanformatskameran i dagsläget vad gäller ergonomi och användarvänlighet. Dessutom vädertätad, förhållandevis snabb autofokus, och en riktigt bra batteritid.
Horisontindikator var ju en jättebra finess. Ännu bättre hade det varit om den var kalibrerad så att man fått raka horisonter.....
Även på höga ISOn levererar den fina filer. På 1600 är bruset synligt, men jämnt och snyggt så att det inte stör nämnvårt. Det gäller dock bara om man exponerat rätt (som alltid).
Tyvärr så hänger inte de gamla objektiven med. Man får helt enkelt inte ut allt av sensorn. Enda objektivet som höll måttet var nya 55an. Så de nya objektiven som sakta men säkert tas fram är ett måste.
Enligt min mening får man ut bättre kvalitet med en Canon5D MKII och de bästa fasta L gluggarna jämfört med Pentax 645D med de äldre gluggarna jag testat. (Jag har provat provat, 33-55/4.5, 45/2.8, 75/2.8 (OK), 120/4 macro, 80-160/4.5 och 300/4)
Hoppas de nya objektiven som kommer håller måttet!
/Stefan
Kul och intressant att läsa.
Jag har bara hunnit köra 645 några timmar vid tre olika tillfällen, och själv inte haft möjlighet till någon mer systematisk testning. Men redan efters å lite användning där måste jag säga att jag gillar hanteringen jämfört med konkurrenterna. Fast jag önskar att de haft någonting man kunde sätta fast nedtill på handgreppet så det blev lite "högre" och gav bättre stöd för hela handen. Kameran är ju inget ejderdun direkt.
Överhuvud taget känns 645 så mycket mer modern än sina mellanformatskollegor - till och med trevligare än Sinar Hy6 som också hade en hyfsat bra hantering. Men den har ju å andra sidan i praktiken slutat tillverkas så ...