Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pengar kontra kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Efter åtskilliga vinglas kom jag på följande. Varför lägger man en dj-a massa pengar på systemkamera och optik om man inte är ute efter deras storheter? Annars kan man ju köpa en kompaktkamera. I villan inser jag att ska man få till det bra så är enda lösningen fullformat och de ljusstarka fasta gluggarna, i övrigt, de jag tar med min EF 24-105L och liknande, hade jag lika gärna kunnat använda kompakten, den ger ändå inte de speciella effekter jag eftersträvar. Undantag gör telesidan, där finns motiv för att använda en systemkamera med billig optik gentemot kompakterna. Men från normalbrännvidd och nedåt, Visst är det skillnad mellan min Ixus980 och min 500d med normalzoom, men inte så anmärkningsvärt att det är värt fem ggr pengarna. Nä, crop är lika med kompakt, mtp hur man kan använda filen. hmmm, tror ingen kommer säga emot mig?
 
Själv använder jag endast den digitala sytemkameran till bilder tagna enkom för min bildbyrå (de är löjligt korn-allergiska så analogt kräver för mycket arbete). Alla privata färgbilder, svartvita och mer konstnärliga bilder har jag gått tillbaks till analogt, mest eftersom jag gillar de gamla kamerorna bättre, inte för att jag gillar film. Ett å annat snapshot sker förstås med telefonen också. För övrigt anser jag nog att telefonerna i stort sett har börjat konkurrera ut de små kompakterna.

För de rent privata albumbilerna känns det också nästan befriande att inte ha dem i datorn, annat än någon enstaka bild som scannas in, inte behöva bry sig i backup och ständigt kopierande för all översebar framtid. Den bekvämlighetsaspekten talar faktiskt lite grann för filmen för min del, även om den har sina nackdelar också.
 
Jag håller definitivt inte med.

Jag har en Nikon D200 och en D300s som jag normalt använder ett Tamron 17-50/2,8 till. Jag har fortfarande inte sett en kompakt som kan mäta sig med ens min gamla D200 på någon område annat än bärbrhet. Canon S90 och G11 är visserligen inte långt efter på höga ISO, men annat än det tror jag inte det finns någon konkurrens.

Tar vi min D300s finns det absolut ingen kompakt som kommer i närheten, speciellt inte på höga ISO där den är fantastisk!

Men har du en annan åsikt får du gärna lägga upp en bild tagen med en kompakt under valfria omständigheter som du tror att en systemare inte kan göra bättre så får vi se.

Sen är såklart FF ytterligare bättre än APS-C, annat vore ju konstigt.
 
Det är ju helt omöjligt att svara på om du inte först definierar vilka "storheter" du värderar, och dom kan säkert skilja sig från mina. Det är ju för mig massor av saker som är till fördel för den större kameran, även bortsett från ren bildkvalitet, bättre höga ISO, kort skärpejup osv. Det är också hanteringen med bättre grepp, snabbare fokus, snabbare avtryck, mer tele, mer vidvinkel, m.m

Jag ser dom som två rätt olika verktyg för olika situationer, använd kompakten när den duger och du inte vill eller kan släpa på mer prylar, använd systemkameran när du behöver dess egenskaper.

Sedan kan man ifrågasätta din grundtes att folk lägger pengar på saker dom inte använder eller behöver; väldigt många väljer ju en kompakt istället, och dom jag känner som har en systemkamera har den för att dom behöver eller vill ha dess egenskaper. Du får kanske läsa det du skrev nu dagen efter vinglasen och fundera på om själva grundtanken håller idag också. ;-)
 
Jag håller med när det gäller bildkvaliteten. Dagtid hade jag utan tvekan kunnat använda en kompaktkamera när jag inte eftersträvar kort skärpedjup. Men det är inte där haken finns.
Haken är att kompaktkamerorna inte är roliga att fotografera med. De har ingen sökare, är plastiga och ofta ergonomiska katastrofer. Inte sällan är fördröjningen mellan avtryck och att bilden tas katastrofalt stor. Bristen på sökare är dock värst eftersom det förstör halva nöjet med att fotografera.
 
Skall jag filisofera så här på lördagsmorgonen med enbart kaffe som dryck?

Jag kan tycka att det är det som är framför kameran hellre än det som är bakom kameran som avgör hur bilden blir. Förutättningen är dock att den som är bakom kameran är bättre än själva kameran för att det som är framför kameran skall fastna i kameran. Blev det virrigt nu?

Om man sticker ut hakan:
Jag kan nog i viss del hålla med trådskaparen om man modifierar tesen till: Jag tycker att många väldigt tekniskt duktiga fotografer har väldigt dyra och fina kameror tar väldigt ointressanta och tråkiga bilder. En del är kanske inte riktigt lika duktiga tekniskt, men har i alla fall väldigt dyra kameror. Fortfarande lika tråkiga bilder som till och med till förväxling liknar bilder tagna med en kompakt.

Jag skulle tro att många skulle lära sig väldigt mycket om bilder om man tvingades till att fotografera med en kamera utan inställningar. Ingen zoom, inga bländarvärden, kanske rent av ingen skärpa heller. Jag tror det skulle kunna bli väldigt spännande resultat.
 
Håller med om det där med sökare, för mig fungerar det inte alls att hålla kameran ut från kroppen och kika på en display bak på kameran. Men det finns väl några kompakter med sökare fortfarande. Min gamla Fuji har det inte, och det är ett problem.
 
...
Om man sticker ut hakan:
Jag kan nog i viss del hålla med trådskaparen om man modifierar tesen till: Jag tycker att många väldigt tekniskt duktiga fotografer har väldigt dyra och fina kameror tar väldigt ointressanta och tråkiga bilder. En del är kanske inte riktigt lika duktiga tekniskt, men har i alla fall väldigt dyra kameror. Fortfarande lika tråkiga bilder som till och med till förväxling liknar bilder tagna med en kompakt.
...

Jag tycker det blir lite problematiskt att lägga värderingar på vad som är tråkiga eller dåliga bilder, värdet av en bild är väldigt subjektivt, och huruvida fotografen i fråga lika gärna kunde använda en kompakt. Fotografen kanske snart utvecklas till att utnyttja kameran bättre, och bilden är dessutom bara en del av ekvationen. Om någon bara tycker det är roligare att använda systemaren än en kompakt så är väl det gott skäl nog, oaktat om bilderna blir bättre eller inte. Det är tillfredställande att använda fina verktyg helt enkelt, istället för att brottas med sämre.

Det finns ibland en åsikt i en del diskussioner att man på något sätt måste "förtjäna" att få använda mer avancerad utrustning, och jag förstår inte riktigt vad den kommer ifrån. Avundsjuka eller Jante kanske?
 
nu dricker jag också kaffe. Vad jag menade var inte att en kompakt slår en systemare vad gäller höga iso, flexibilitet och så. Jag menade att vid vanlig fotografering med en kitzoom på en cropkamera så blir skillnaden inte så gigantisk gentemot en bra kompakt. Skillnaderna får man fram med stora bländaröppningar och såna trix. Säkert kan en hel del fotografer här ta fram detta, men för flertalet som köper t ex en 500d så ger inte objektivet den möjligheten, inte ens om de köper något så bra och skarpt som nya 15-85IS.
 
Svaret på denna fråga, och många andra, är, som vanligt:

  • det beror på behov/situation/fotograf
  • tillräckligt bra duger
 
Att säga att en kompakt är lika bra som en slr är ju som att säga att en Volvo är lika snabb som en Ferrari bara för att Ferrarin går att köra långsammare än Volvon.

Visst går det att ta sämre bilder med SLR än med en kompakt, men utnyttjas båda till max är SLR:en såklart bättre.

Sen vilken kamera idag tar direkt dåliga bilder under bra förutsättningar om man hoppar över de allra billigaste?
 
Det går det alledes utmärkt att ta "bra" bilder med allt från lådkameror till proffskameror. Det har även fastnat en och annan skitbild på proffssegmentskameror kan jag tänka mig.

Så kamerans begränsningar har väldigt mycket med vad du tänker fotografera och vilket fotografiskt uttryck man är ute efter.

När jag fotar fåglar och vill frysa vingarna så är 10 bilder i sekunden riktigt bra att ha. Fast många gånger har jag missat bra bilder för jag inte haft kameran med mig. Hellre en brusig bild än ingen alls. Då hade jag önskat att jag haft en smidig kompakt med mig.

En bra kamera är en kamera man känner sig bekväm med. Att kunna sin kamera och dess begränsningar är mycket bättre för lyckade bilder än att det skall vara en viss systemkamera av viss modell tycker jag.

Jag har sett helt otroliga bilder tagna både med kompaktkameror och mellanformatsbakstycken för flera hundra tusen.

Om utrustningen är värt pengarna kan bara du som individ bedöma. Jag kör en förövrigt i gammal bil men har en förhållandevis dyr kamera i stället hihi...
 
...att lägga värderingar på vad som är tråkiga eller dåliga bilder, värdet av en bild är väldigt subjektivt,
Nu förekom du mig. Rätt åt mig föressten. Bilder är ju en fråga om smak och värderingar. För att ta en bra bild måste man ju också ha en mottagare av bilden.

Fast nu tänkte jag inte att man måsta kvalificera sig för att få använda en systemkamera eller tvingas använda en kompakt. Vad jag försökte säga är att jag tycker ibland att en del blir så koncentrerade på att ratta på alla spakar eller/och lära sig hantverket att ta bra bilder att man tappar lite fokus på själva bilden. Jag hör ju till och med på forumet att det verkar inte gå att fota utan värsta objektivet och det rekomenderas de dyraste alternativen som svar på alla frågor. Jag påstår att rent tekniskt kan vem som helst ta en bild. Det är bara att trycka på en knapp.

Självklart fotar man med vad man tycker är roligast, analogt eller digitalt (appråpå en annan tråd) eller med polariod eller silverplåtar eller vad man nu kan komma på är roligt. Tycker man fotande är roligast med mycket knappar så är det så klart det man skall hålla på med.

Men, jag tror i alla fall att det kan vara väldigt utvecklande att för en tid tvingas att fota utan rattar. Det är det ju en del som principiellt gör, tex ge dogmalöften osv. Man gör som man vill.

Men jag tycker ändå trådskaparen är inte helt ute och cyklar, på sitt vis. Men ändå om man ser det från andra sidan. Det är inte bara ett sätt att skinna en katt.
 
Att man KAN ta lika bra bilder med en kompaktkamera betyder inte att man kommer att göra det. Det gäller ju att man trivs med sin utrustning också.
 
Med kitobjektiv och bra ljusförhållanden tycker jag inte heller att skillnaden är så stor. Inte heller om man inte vet nåt om exponeringslära.

För att få ut det mesta av sin systemkamera tycker jag det krävs att man också kan hantera alla dess funktioner, speciellt isotal, bländare, slutartid, exponeringskompensation, ljusmätningsmetod, vitbalans, blixt med mera, och förstår hur allt hänger ihop. Själv använder jag ogärna min kompakt nuförtiden, främst för att jag tycker att jag tappar all koll med den, den är långsammare att använda, inte ens närapå lika kul och kanske viktigast: Möjligheten till att använda olika objektiv för olika motiv. Objektiv är kul, mycket roligare än själva kameran. :)

Jag började fotografera ifjol somras och kunde absolut ingenting då. Det jag ville var att kunna ta bilder med "suddig bakgrund" och ha en snabb kamera. Snabbt konstaterade jag att för att veta vad jag gör måste jag lära mig en hel del. Det tekniska lärde jag mig rätt snabbt tycker jag. Svårare är att omsätta all kunskap i praktiken och lära sig använda ljuset rätt, och det svåraste att faktiskt fånga bra bilder som säger nåt, att komponera bilderna väl och tajma rätt med avtryckaren. På dessa fronter blir man väl aldrig fullärd och jag är väl att betrakta som nybörjare då det kommer till dessa saker.

Jag brukar säga att en duktig musiker även får ett billigt, instrument att låta bra, medan en dålig musiker inte får nåt att låta riktigt bra. Alla musiker föredrar bra verktyg, men det är ändå väldigt sällan som instrumentet begränsar en musikmässigt. Bra instrument klingar bättre och är skönare att spela på, men det har man egentligen praktisk nytta av först då man kan spela någorlunda bra. Av liknande orsaker tänker jag vänta med att uppgradera från min Nikon D60 (om jag inte får ett topperbjudande nånstans ifrån). Men visst, det är alltid roligt med riktigt bra instrument. Och objektiv kommer jag att satsa på för det öppnar dörren till nya motiv. Motiven är viktigast...
 
Det beror väl på vad man vill ha ut av bilderna man tar?

Saker min(a) systemkameror kan göra som inte en kompakt kan - ens i strålande dagsljus:
*Ta med 11Ev i bildinformation
*Ta med bild-detaljering (en 6MP D40 har mer detaljering än de flesta 12MP kompaktkameror, även i solljus)
*Använda följande fokus på rörliga mål
*Ge verklighetstrogna färger, även på mindre detaljer i bilden

Saker en systemkamera kan göra som en kompakt inte kan - i sämre ljus:
*Det mesta.

Saker en kompakt kan som inte en systemkamera kan:
*Ofta bättre automatisk vitbalansering (det är ju bildsensorn som används som "mätare"!)
*Stoppas i fickan
*Ge oändligt (nästan) skärpedjup


Sen faller ju diskussionen på vad som är en "bra bild" - detta är en helt annan fråga...
 
En fotograferande vän till mig har börjat använda följande liknelse som kan vara tänkvärd även i denna tråd. Han brukar ta upp exemplet så fort enkelhet och lättanvänt diskuteras:

Storformatskameran är den enklaste kameran, men samtidigt den som kräver allra mest av fotografen.

Jag ser att många "snubblar" i diskussionerna, att missförstånd mellan folk som egentligen är tämligen överrens uppstår när den distinktionen inte är utklarad först. Det enkla kan vara det svåraste och det svåraste kan vara det enlaste beroende på vad ens enkelhet syftar på. Enkel att använda för den okunnige eller enkel till sin konstruktion, detta samtidigt att det är enklare för den den kunnige att använda den enkla konstruktionen som är hopplöst svår för den okunnige. Ehh.. blev det där begripligt?

Det har ju också att göra med var vi står i vår egen utveckling och i vilket håll vi vill utvecklas. Detta gäller nog också i hög grad vilka bilder vi tycker om, ju "nördigare" vi blivit och ju längre vi kommit i vår utveckling, desto längre ifrån den okunnige tenderar vi att komma. Detta gäller i hög grad inom andra område också, en finsmakande konnässör tenderar ofta att gilla sådant som många andra knappt ens skulle ta i sin mun och verkligen inte förstår poängen med.
 
Det beror ju väldigt mycket på vad man fotograferar också, jag brukar säga att det går jättebra att ta bra bilder med vilken kamera som helst, men kanske inte just dom bilder som du vill ta. Är det "vanliga" bilder, typ semesterbilder där man kanske tar dom mer för dokumentationens skull än för dom fotografiska kvaliteterna så är det både praktiskt och tillräckligt med en kompaktkamera. Jag vill inte behöva tänka alls ibland utan bara knäppa lite bilder, och då fungerar det till och med bättre med en kompakt på full auto än en systemkamera. Är det å andra sidan flygande fåglar eller inomhussport så funkar det inte lika bra med en kompaktkamera eller en storformatkamera ... olika verktyg för olika situationer, som sagt.
 
Ja, just "stoppas i fickan"-punkten ovan är av en inte föraktbar vikt i totalbilden... En kamera som är "iaf tillräckligt bra" och med på plats utan besvära användaren är på alla sätt bättre än en kamera som är "med marginal tillräckligt bra" - men för stor och klumpig för att tas med vid tillfället, och alltså inte finns till hands... Här vinner kompaktkamerorna med väldigt stor marginal.

Men även en systemkamera går ju oftast att ställa i "tryck-på-knappen-så-får-vi-se-vad-som-händer"-läge - så argumentet med "enkelhet" tycker jag faller bort. Så fort motivet blir det minsta lilla svårare (stora skuggpartier i bilden, saker som rör sig fortare så att man vill att AE automatiskt ska ge kortare slutartider osv) så är det ju faktiskt mycket LÄTTARE att fota med en systemkamera än med en kompaktkamera. Med en mindre kamera måste man ofta tänka på att kompensera PERFEKT för alla ingående saker i motivet - annars hamnar det alltid massvis med saker "utanför" vad kompakten klarar att ta med i bilden. Blåst högdager, saker som försvinner i svart eller brus och saker som blir jättesuddiga av rörelseoskärpa.

Detta måste inte göra en bild "dålig" ut motivets synvinkel sett, men JAG tycker det är besvärligt...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.