marjos
Aktiv medlem
Men även en systemkamera går ju oftast att ställa i "tryck-på-knappen-så-får-vi-se-vad-som-händer"-läge - så argumentet med "enkelhet" tycker jag faller bort. Så fort motivet blir det minsta lilla svårare (stora skuggpartier i bilden, saker som rör sig fortare så att man vill att AE automatiskt ska ge kortare slutartider osv) så är det ju faktiskt mycket LÄTTARE att fota med en systemkamera än med en kompaktkamera.
Precis vad jag ville ha sagt. För den som kan och har kunskapen så kan det som nybörjaren tycker är svårt vara mycket lättare.
Å vad gäller storleken och "ta med stanna hemma" aspekten så anser jag att dagens systemkameror blivit klumpiga, betydligt klumpigare än 70-80-talets spegelreflexkameror som faktiskt går ned i en större ficka med ett nätt normalobjektiv.
En jag känner sammaställde en gång en lista där han hade listat en stor mängd kameror efter dess storlek i kubikcentimeter (HxBxL), skillnaderna var tämligen dramatiska och dagens kameror i fullt småbildsformat har blivit volumniösare än gårdagens mellanformatskameror. Än mer så förstås om även objektiven läggs till i ekvationen och gamla manuellt fokuserade glugar jämförs med autofokus-dito. Tyvärr finns inte sidan kvar på nätet, så jag kan inte länka. Men skillnaderna var rejält stora.
(Edit: "tryck-på-knappen-så-får-vi-se-vad-som-händer" var en riktigt kul och träffande formulering)
Senast ändrad: