Annons

PC vs MAC

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag installerade XP i parallels på min macbook pro när jag just köpt datorn men det enda jag kommit fram till att jag använder i xp är hattrickmanager för att "coacha" mitt lag i hattrick. Funderar på att ta bort parallels för jag kan lika gärna slå på den stationära pc´n en gång i veckan när det är match på g. :)
 
jorgene skrev:
Skall genast meddela koncernens systemadministratorer att: a) våra nätverk om några tusen PC, ett par tusen(?) SUN-stationer och lite annat smått och gott "inte fungerar" eftersom Windows "inte kan nätverksanslutas utan att orsaka problem", samt: b) meddela FMV, MUST, Försvarsmakten och andra berörda myndigheter att våra säkerhetslösningar är obefintliga, eftersom det är Windows som används. Vad det gäller säkerhetsaspekten, så kan du nog vara lugn för att det är få som har högre krav på sig än min arbetsgivare, och det från många olika kunder, myndigheter och stater.

Och någon Mac i denna verksamhet har jag, som sagt, inte sett till sedan 1993...

Är det en orimlig önskan att inläggen i en tråd på Fotosidan ska ha någon som helst anknytning till normal bildbearbetning?

Jerry
 
Jeppe skrev:


Man kan ju inte ens koppla in det i ett nätverk utan att maskinen ställer till oreda i nätverket. Ja, på vårt jobb har vi en himla oreda.. ca 500 windowsmaskiner som samsas med ett 50-tal macar som företagets förpackningsdesigners använder. Ni kan tro vilka problem vi har på macarna, eftersom de samsas med windowsmaskiner i samma nätverk. Vi windowsanvändare får knappast något gjort om dagarna, alla sitter och väntar på support.

Jag tror jag vågar gissa var du jobbar.

Ett litet företag som pysslar med Rex, Brik och Classic?

Det företag jag tänker på borde känna igen projekt Rainbow också, ganska Mac-relaterat.

Eller också jobbar du på något helt annat företag.
/ Paj
 
Jerry Gladh skrev:
Är det en orimlig önskan att inläggen i en tråd på Fotosidan ska ha någon som helst anknytning till normal bildbearbetning?

Jerry

Ja, tråden är bortom all räddning. Så det är bara att rädda det som räddas kan och inta skyddsställning :)
 
swepri skrev:
Jag tror jag vågar gissa var du jobbar.

Ett litet företag som pysslar med Rex, Brik och Classic?

Det företag jag tänker på borde känna igen projekt Rainbow också, ganska Mac-relaterat.

Eller också jobbar du på något helt annat företag.
/ Paj

Nja.. du tänker nog på fel företag (inte Tetra Pak alltså), även om vi har både rainbow och classic. Däremot vet jag inte om vi har Rex och Brik. Vi är inte så små heller... fast det beror ju på vilka referensramar man har ;). Skulle nog säga att vi är störst i världen inom vår genre.
 
Jepp, det blir en uppgradering till leoparden i höst.. 64-bitar är bara en injektion till en redan underbar dator :)
 
Jeppe skrev:
Nja.. du tänker nog på fel företag (inte Tetra Pak alltså), även om vi har både rainbow och classic. Däremot vet jag inte om vi har Rex och Brik. Vi är inte så små heller... fast det beror ju på vilka referensramar man har ;). Skulle nog säga att vi är störst i världen inom vår genre.

Men det var ett bra försök, eller hur!

/ Paj
 
Jeppe skrev:
Jepp, det blir en uppgradering till leoparden i höst.. 64-bitar är bara en injektion till en redan underbar dator :)

Exakt....min Quad och OSX har varit en riktig prestandamaskin senaste åren. Drastisk förändring av tidsvinsten när det gäller bearbetning av stora rawfiler.

Angående minneskortet så är det högerklick och "Mata Ut" som tydligen gäller i OSX-världen.
Uppvägs ju lite av att allt man "matar in" ju faktiskt verkar fungera med automatik utan att behöva installera drivrutiner för "ny maskinvara".

Eftersom jag gör en hel del Video HDV redigering kommer Quaden att flytta hem från kontoret och ersättas av en 8-core Mac Pro så snart Leopard kommer med burken.


Jerry
 
fredriklindstrom skrev:
Det tycker jag du ska gora. FMV, MUST och Forsvarsmakten ar redan medvetna om detta.
Dessa ar alla mina foredetta arbetsgivare och har som policy at absolut inte anvanda Windows i kritiska system, langt innan jag borjade jobba dar.
29 år gammal, och redan hunnit vara anställd av FMV, MUST och Försvarsmakten? Inte illa...

Icke desto mindre lämnar jag den här tråden nu, så du får fäkta mot dina väderkvarnar på egen hand. Jag nöjer mig med att verkligheten säger något helt annat än du -- och verkligheten är en av de tuffaste motståndare du kan ha, om du skall leka sanningssägare.
 
Jeppe skrev:
Själv så retar jag mig just nu på att OS X varnar varenda j-vla gång som jag rycker ut minneskortet ur kortläsaren...Det går visst inte att stänga av, utan man ska naturligtvis dra enheten till papperskorgen varje gång man vill ha ut minneskortet ;)
Jerry Gladh skrev:
Angående minneskortet så är det högerklick och "Mata Ut" som tydligen gäller i OSX-världen.
Men Windows gör väl precis samma sak, eller? Min XP slänger i alla fall upp en arg ruta som berätta att jag minsann inte tagit bort enheten på ett säkert sätt och borde få stryk.

Och det borde man nog om man rycker en enhet utan att snällt ha matat ut den, hur ska OS:et veta att den ska ha skrivit ned cachad information på mediet innan du rycker den om du inte förvarnar? Fy på er som är så elaka mot era minneskort :)

Att kunna stänga av varningsmeddelanden kanske vore en möjlig väg att gå men jag är faktiskt lite tveksam till det, även om användaren vet vad han gör.

(Tips: Markera minneskortet i Finder och tryck Kringla-E i OS X för ett alternativ till högerklick och kontextmenyer)
 
fredriklindstrom skrev:
Apple lanade exakt vad fran Xerox?
GUI:t? Det var ju inte som sa att Apple utvecklade det tillsammans med Xerox? Eller att fick tillgang till Xerox PARC utvecklarna i utbyte mot att Xerox fick aktier i Apple?

På vilket sätt skulle det ändra något? Kopiering blir inte mindre kopiering bara för att man betalar för det. Inspirerats av är nog ett bättre ord vid många tillfällen.

Å andra sidan så har ju Apple kopierat kärnan och de såg till att välja en där de inte det skulle vara några licensieringsproblem. Dvs, grunden för hela sitt operativsystem bygger på andra människors arbete och dessa har inte ens fått betalt..

Allt skrivet med en glimt i ögat förstås, men med en allvarlig underton.
 
Jeppe skrev:
Mina maccar kan inte skriva till mina windowsmaskiner (dumt nog formaterade med NTFS), däremot kan de läsa informationen, vilket iofs föga hjälper, eftersom jag vill ha data ifrån macen till mediacentret.

Menar du att du försöker läsa NTFS direkt från Macen? Är det en nätverksmonterad enhet så spelar filsystemet ingen som helst roll.

Det låter mer som om rättigheterna inte är satt riktigt men då spelar det ju ingen roll vilket filsystem det är så länge det har stöd för användarrättigheter.

Nu vet ju jag iofs inte vad Macen kan hitta på för konstigheter men jag har svårt att tro att de skulle jäklas med sina användare..
 
Läs vad jeppe skriver; Mac kan inte skriva till NTFS, bara läsa.

För full kompabilitet i Win/Mac nät bör det finnas en mellanlagringvolym i FAT32, annars fungerar det inte med läsning&skrivning åt båda hållen.
 
tannler skrev:
Läs vad jeppe skriver; Mac kan inte skriva till NTFS, bara läsa.

För full kompabilitet i Win/Mac nät bör det finnas en mellanlagringvolym i FAT32, annars fungerar det inte med läsning&skrivning åt båda hållen.

Det verkar faktiskt lite underligt? Kan man inte använda SMB-protokollet på en Mac? Det är långsamt men när det används blir Windowsmaskinens diskar åtkomliga för läs- och skriv, oavsett om det är FAT eller NTFS. Så funkar det i Linux i alla fall. Dessutom syns Linuxburken i Windows.

/ Paj
 
jorgene skrev:
29 år gammal, och redan hunnit vara anställd av FMV, MUST och Försvarsmakten? Inte illa...

Icke desto mindre lämnar jag den här tråden nu, så du får fäkta mot dina väderkvarnar på egen hand. Jag nöjer mig med att verkligheten säger något helt annat än du -- och verkligheten är en av de tuffaste motståndare du kan ha, om du skall leka sanningssägare.
Kan upplysa er om att i de "kritiska" systemen, beroende på vilka av de ni pratar om så körs det varken OS X eller Windows. OpenVMS körs precis som hos Am. försvaret, posten och Nasa i de slutna systemen där absolut högsta säkerhet efterfrågas. OS X är inte ens med på listan "Tilltänkta OS"

Rätt ball tråd annars där kunskaperna formligen sprutar.

Och som svar på Philippe Rendus fråga: Köp det du tycker känns bäst att jobba med. Vad det gäller att arbeta med t.ex. Photoshop, Lightroom eller något av de andra "stora" programmen så ser det precis likadant ut på båda plattformarna. Slutresultat når du på båda plattformarna, alla format och färgrymder klaras av de båda, det hela handlar mer om "vägen dit"

Lycka till med ditt val :)
 
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Man kan nog inte bortse från att beskjutningen i detta krig nästan uteslutande går åt ett håll. Hela Mac-världen och LINUX-världen hatar Microsoft och det gör en stor del av Windows-användarna också. Det finns hur många som helst som har som tidsfördriv att sänka Windows-världen och allt vad Microsoft står för. Om det verkligen vore ett


Orsaken till hatet mot microsoft är nog att microsoft genomgående har använt sig av mer eller mindre smutsiga metoder för att hamna i den ställning de har nu. De försöker på olika sätt ta över standarder och göra så att dessa inte längre är standarder, försöker hindra interoperabilitet mm, skiter i andra standarder mm.

ömsesidigt fullskaligt krig där motsvarande energi som läggs på att sänka Windows skulle läggas på Mac OS av olika slag eller LINUX, så tror jag situationen skulle bli mindre trevlig även i dessa världar. Dessa världar lever fortfarande under ett visst mått av studentikos good will imunitet - hur länge?

Linux- och unixdatorer och fri programvara driver mer eller mindre hela internet. Majoriteten av alla webservrar mm drivs av unix/linux. Någon studentikos good will immunitet finns nog inte.

En del av hatet mot Microsoft är bara en spegel av konflikten USA och resten av världen där folk lärt sig hata USA efter all hänsynslöshet som drabbat andra folk och nationer när USA försvarat sina omfattande intressen. Det gäller mer konflikten mellan LINUX-världen som saluför sig som "gratis" vilket självfallet appelerar till de som inte har pengar att betala för en datorisering
(utvecklingsländer i allmänhet). Att LINUX är populärt i Kina är ingen tillfällighet (Kina är både en verklig konkurrent till USA-dominansen och fortfarande ett utvecklingsland). Att sen Windows-världen drabbas av hat som underblåses av Microsfts överkörda konkurrenter gör ju inte saken bättre.

Linux och den mesta fria programvaran utvecklas i USA, så något hat mot usa rör det sig nog inte om.
Faktum är att hela iden med fri programvara kommer från USA och faktum är att de största förespråkarna för fri programvara också kommer från usa.

OS/2 var ett tag ett gemensamt IBM/MS projekt som Microsoft övergav när Windows 3.0 släpptes. Efter det upphörde MS att bry sig och OS/2 blev aldrig ett alternativ för tillbehörshårdvaruföretagen heller, så drivrutiner gjordes alltmer sällan för OS/2 under början på 90-talet men de fanns alltid till Windows och ibland t.o.m för Mac. OS/2 försvann i tysthet och det är allt färre som kommer ihåg att det ens funnits.

MS övergav i princip inte OS/2. De gjorde om delar av APIet och kallade det nya os för Windows NT. Det var tänkt att IBM skulle utveckla os2 2 och ms os2 3, men microsoft, EFTER DET ATT windows 3 blivit populärt, valde att försöka anspela på windows och windows-apiet.

/erik
 
swepri skrev:
Inget konstigt alls, vi får hoppas att Apple har tänkt på sina köpare när de utvecklar sina produkter. När möjligheten att köra andra operativsystem på hårdvaran finns beror det väl på att de som köper Mac vill ha det så? Motorola och PowerPC var nog kostsamma återvändsgränder i utvecklingen. Intel och AMD har volymen på marknaden, dumt att inte kliva på det tåget.
Och du har helt rätt i att medelanvändaren inte är alltför bykymrad över processortypen eller andra teknikaliteter. Men *applikationsutbudet* bryr man sig mycket om, i och med detta blir operativsystemet inblandat (och då är vi tillbaks på hårdvaran).

/ Paj

I samband med bytet från PowerPC till Intel kostade PowerPC-processorerna mindre för samma processorkraft än motsvarande processorer från Intel eller AMD.
Apple bytte inte pga att PowerPC var dyra eller långsamma. De bytte därför att det under en ganska lång tid funnits leverensproblem och för att det inte fanns någon PowerPC som lämpade sig för bärbara - där fanns ett försprång för Intel.

/erik
 
fredriklindstrom skrev:

Hur kan du saga att ett langsamt filsystem och ett filsystem som fragmenteras sa fort du startar datorn inte spelar nagon roll??
Alla andra filsystem har inte haft problem med fragmenterade filer sen 80 talet.

Det här är också intressant. Jag har sett en del jämförelser mellan olika filsystem. De har dock inte visat att NTFS skulle vara långsammare än andra filsystem, utan visar att ntfs är ungefärligen lika snabbt som andra moderna filsystem. Det är långsammare på någon punkt men snabbare på någon annan.

/erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.