epep
Aktiv medlem
jorgene skrev:
Om du släpper hörnstolpen och försöker komma in i matchen lite, så kanske du märker hur mycket PC, respektive Mac, som används i t.ex. hela industrisektorn? Den sista Macen jag såg i mitt arbetsliv, försvann någon gång 1992-93, och sedan dess har jag aldrig sett till någon mer. Undrar om det beror på att industrin generellt anser PC de facto vara det bästa valet för dom, eller att man på pin kiv valt att ta fighten med ett system "som inte fungerar" och "som hör hemma hos folk som är ute efter att spela"?
Tyvärr är det inte alltid vad som är bäst som får styra, utan i många fall är det de facto-standarder som styr val. Ibland är det företags-policies tagna av folk utan kunskap, och ibland är det vad som är bäst. Vad som är "bäst" involverar dock så oändligt mycket mer än minneshantering, filsystem mm, och faktorer som tex supportavtal mm kan ha stor betydelse, för att inte tala om applikationer (se tex Max postningar). Om man redan har investerat i en viss programvara i ett företag och inte ser någon anledning att byta denna, så kan det bli mycket dyrt att börja byta plattform, ÄVEN om det finns jämförbara program på den andra plattformen. Man kan låsas till en viss platform pga detta. Precis på samma sätt så låses folk till Word för att de en gång i tiden började använda det och de byggt upp en massa dokument i detta format.
Vad jag menar med detta, är att det faktum att företag och världen som helhet mest använder windows inte ALLS betyder att windows är bäst.
Det finns en skröna, dock säkert med ganska mycket sanning i sig, från stordatortiden som sa att "ingen har blivit avskedad för att de köpt IBM". Det fanns andra stordatortillverkare på den tiden och IBM-datorerna var absolut inte alltid bäst, men de hade på samma sätt som microsoft etc hamnat i en situation som var till deras fördel.
/erik