Annons

PC vs MAC

Produkter
(logga in för att koppla)
jorgene skrev:
Om du släpper hörnstolpen och försöker komma in i matchen lite, så kanske du märker hur mycket PC, respektive Mac, som används i t.ex. hela industrisektorn? Den sista Macen jag såg i mitt arbetsliv, försvann någon gång 1992-93, och sedan dess har jag aldrig sett till någon mer. Undrar om det beror på att industrin generellt anser PC de facto vara det bästa valet för dom, eller att man på pin kiv valt att ta fighten med ett system "som inte fungerar" och "som hör hemma hos folk som är ute efter att spela"?

Tyvärr är det inte alltid vad som är bäst som får styra, utan i många fall är det de facto-standarder som styr val. Ibland är det företags-policies tagna av folk utan kunskap, och ibland är det vad som är bäst. Vad som är "bäst" involverar dock så oändligt mycket mer än minneshantering, filsystem mm, och faktorer som tex supportavtal mm kan ha stor betydelse, för att inte tala om applikationer (se tex Max postningar). Om man redan har investerat i en viss programvara i ett företag och inte ser någon anledning att byta denna, så kan det bli mycket dyrt att börja byta plattform, ÄVEN om det finns jämförbara program på den andra plattformen. Man kan låsas till en viss platform pga detta. Precis på samma sätt så låses folk till Word för att de en gång i tiden började använda det och de byggt upp en massa dokument i detta format.

Vad jag menar med detta, är att det faktum att företag och världen som helhet mest använder windows inte ALLS betyder att windows är bäst.
Det finns en skröna, dock säkert med ganska mycket sanning i sig, från stordatortiden som sa att "ingen har blivit avskedad för att de köpt IBM". Det fanns andra stordatortillverkare på den tiden och IBM-datorerna var absolut inte alltid bäst, men de hade på samma sätt som microsoft etc hamnat i en situation som var till deras fördel.

/erik
 
tannler skrev:
Den absoluta majoriteten av all utbildning i datologi snurrar runt Wintel- plattformen, varav följer att den absoluta mojoriteten av de som kommer ut har god erfarenhet av Wintel, samtidigt som de nästan helt saknar erfarenhet av andra plattformar, med undantag för Unix och dess dialekter. Fråga en "vanligtvis välunderrättad" IT-tekniker om vad hon rekommenderar och svaret kommer sannolikt att bli i favör för Wintel. Det är vad hon kan och vad hon blivit upplärd med.

Underligt. När jag läste snurrade *allt* kring unix. Det fanns några undanstoppade pc-datorer som körde windows men de användes aldrig, och sedan fanns ett gäng macar - fler än windows-datorerna - som användes sparsamt men betydligt mer än pc-datorerna. Av de som jag pratat med idag så är situationen väsentligen densamma - dvs unix är det som gäller inom datorassocierad utbildning. Konstigt nog är os x en unixvariant.

/erik
 
fredriklindstrom skrev:

du behover inte defragmentera ett ext3 filsystem, det var ju det som var hela poangen. For att inte tala om att det ar journalforandefilsystem, sa att risken for korrupta filer ar extremt liten, nagot windows in har an, men alla unix varianter har haft sen mitten av 90 talet.. Windows leder utvecklingen??

ntfs är journalförande.
 
fredriklindstrom skrev:
Apple lanade exakt vad fran Xerox?
GUI:t? Det var ju inte som sa att Apple utvecklade det tillsammans med Xerox? Eller att fick tillgang till Xerox PARC utvecklarna i utbyte mot att Xerox fick aktier i Apple?

Det där får du försöka finna stöd för. Det håller inte med vad jag hört och läst tidigare, och inte heller överensstämmer det med vad jag *precis* läst.
Xerox Alto föregår apples användargränssnitt med år, och enligt den klassiska beskrivningen fick Jobs se detta efter att HAN köpt aktier i Xerox. Eller som det står på en sida:
"The Lisa group at Apple built a system based on their own ideas combined with what they could remember from the Smalltalk demo"

Och:
"The first home computer with a GUI or graphical user interface was the Apple Lisa. The very first graphical user interface was developed by the Xerox Corporation at their Palo Alto Research Center (PARC) in the 1970s. Steve Jobs, visited PARC in 1979 (after buying Xerox stock) and was impressed and influenced by the Xerox Alto, the first computer ever with a graphical user interface. Jobs designed the new Apple Lisa based on the technology he saw at Xerox."

Xerox Parc uppman det grafiska användargränssnittet, apple kopierade och utvecklade det. Det verkar vara den gängse uppfattningen, och den stöds också av tex
http://en.wikipedia.org/wiki/Gui

/erik
 
swepri skrev:

När man sitter och letar applikationer i Linuxvärlden t.ex. så hittar man sällan genuint nya koncept eller ideer. Det mesta är mer eller mindre lyckade varianter på sånt som någon redan har utvecklat för Windows. Påfallande ofta hittar man program i version 0.0.2a eller liknande. Utvecklingen kan gå snabbt eller långsamt, vem vet? Kommer det att funka med min Linux-distribution, även efter nästa uppgradering? Vem vet? Det finns givetvis massor av guldkorn och extremt skickliga och hängivna utvecklare även här. Men jag föredrar Windowsstuket där man kan förutse vad utvecklarna tänker ta sig till och när de kommer att bli klara.

Som DNS, web, ftp, mail, tcp/ip, montera filsystem från andra datorer, centraliserad hantering av användare och andra saker som uppfunnits utanför windows. Jag skulle snarare vilja säga att microsoft i mycket har kopierat eller köpt in funktionalitet snarare än kommit på något själv. Detta nästan från början - DOS - QDOS (quick and dirty operating system) inköptes och blev DOS, komprimering av hårddisken kopierades, visicalc var det första kalkylarket, ordbehandlingsprogram - eller kanske snarare ordbehandlare - fanns reda då microsoft fortfarande sålde enbart basic-interpretatorer.
Apple har nog varit betydligt mer drivande i utvecklingen av persondatorer än microsoft, även om många av de saker som tillskrivs apple är plagiat de också.

Vad gäller versionsnumreringen i fri programvara ska man nog tänka på att den sällan drivs av kommersiella intressen. När ett komersiellt företag kanske hade ökat major version, så ändrar utvecklarna av fri programvara inte säller på sin höjd minor version. Man kan väl ta en titt på Windows 1.0 och utifrån denna ställa sig frågan om det rimligen skulle motsvara en 1.0-produkt.

/erik
 
fredriklindstrom skrev:
Da vet du ju att Apple betalade Xerox i aktier for att fa ta del av deras utveckling. Apple var forst med en kommerciell GUI produkt.

Att apple betalade Xerox och köpte över folk från Xerox betyder inte att Apple kom på det grafiska användarsystemet. Det betyder inte heller att Xeros och Apple utvecklade det tillsammans. Har du någon substans för detta som (jag har för mig) att du sa i en tidigare postning?
Xerox var först och Mac OS är därför i samma utsträckning som tex MS Excel ett plagiat


Sen kan du ju ta och jamfora t.ex. Quake pa linux och pa windows. Linux ar alltid snabbare, mycket snabbare.

Tyvärr ej. De tester av spel jag sett visar att de är långsammare under linux, dock mest beroende på dåliga drivrutiner.

/erik
 
epep skrev:
Som DNS, web, ftp, mail, tcp/ip, montera filsystem från andra datorer, centraliserad hantering av användare och andra saker som uppfunnits utanför windows. Jag skulle snarare vilja säga att microsoft i mycket har kopierat eller köpt in funktionalitet snarare än kommit på något själv. Detta nästan från början - DOS - QDOS (quick and dirty operating system) inköptes och blev DOS, komprimering av hårddisken kopierades, visicalc var det första kalkylarket, ordbehandlingsprogram - eller kanske snarare ordbehandlare - fanns reda då microsoft fortfarande sålde enbart basic-interpretatorer.
Apple har nog varit betydligt mer drivande i utvecklingen av persondatorer än microsoft, även om många av de saker som tillskrivs apple är plagiat de också.

Vad gäller versionsnumreringen i fri programvara ska man nog tänka på att den sällan drivs av kommersiella intressen. När ett komersiellt företag kanske hade ökat major version, så ändrar utvecklarna av fri programvara inte säller på sin höjd minor version. Man kan väl ta en titt på Windows 1.0 och utifrån denna ställa sig frågan om det rimligen skulle motsvara en 1.0-produkt.

/erik

Ja, du har rätt när det gäller de stora funktionerna. Det är rätt så mycket som har 30 år på nacken. I det här fallet avsåg jag vanliga applikationer som jag själv behöver på min desktop. Det finns alltid en uppsjö av mer eller mindre bra alternativ men man kan aldrig veta vad som kommer att knäcka programmet nästa gång; uppdatering av linuxkärnan eller uppdatering av open source programmet, eller java eller nåt annat. Vad man än anser om Windows så kan man vara ganska säker på att ett program för XP fungerar på XP, även efter lite patchar. Open source världen är så dynamisk att det inte finns några fasta referenser, bildligt talat.

/Paj
 
Philippe skrev:
är det nagon som kam hjälpa mig... Jag kommer att byta min maskin... Jag vet inte vad jag ska köpa Mac eller Pc.

Köp en mac!

Här hittar du trådar med intryck från tidigare switchers:

http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1017&message=23525561


På dpreview hittar du fler trådar med omdömen nedtecknade av sådana som gått från Win till Mac

....om det finns några forumtrådar av gamla mac-freakar som bytt till Win och blivit positivt överaskade vet jag inte
 
epep skrev:
ntfs är journalförande.

ntfs verkar t.o.m. ha varit journalförande ända sedan starten under 1990-talets första hälft. HFS (HFS+) fick journal först 2002, alltså ca 10 år efter Windows NT. Det finns nog en massa andra faktorer av intresse också, som tex att NTFS är case sensitive, medan HFS fått detta först senare (och fortfarande inte är det som standard). NTFS har även kryptering i filsystemet, kompression i filsystemet, vilket inte HFS har. HFS har heller inte hard links, vilket NTFS har. Allt i HFS är minsann inte modernare och nyare än i NTFS. Det finns även andra fördelar med NTFS relativt HFS.

/erik
 
swepri skrev:
I det här fallet avsåg jag vanliga applikationer som jag själv behöver på min desktop. Det finns alltid en uppsjö av mer eller mindre bra alternativ men man kan aldrig veta vad som kommer att knäcka programmet nästa gång; uppdatering av linuxkärnan eller uppdatering av open source programmet, eller java eller nåt annat.

Kan du ge exempel på vilka av dessa vanliga applikationer du har haft problem med pga uppdateringar?

Jag tänker inte försöka få dig att byta uppfattning eller så, men jag känner inte igen mig i det du skriver.
 
swepri skrev:
I det här fallet avsåg jag vanliga applikationer som jag själv behöver på min desktop. Det finns alltid en uppsjö av mer eller mindre bra alternativ men man kan aldrig veta vad som kommer att knäcka programmet nästa gång; uppdatering av linuxkärnan eller uppdatering av open source programmet, eller java eller nåt annat. Vad man än anser om Windows så kan man vara ganska säker på att ett program för XP fungerar på XP, även efter lite patchar. Open source världen är så dynamisk att det inte finns några fasta referenser, bildligt talat.

/Paj


Nja, att program får problem när OSet uppdateras finns även på Windows. Om ni kommer ihåg hur det var när XP SP2 släpptes,en hel del program som inte fungerade som de skulle efter att man installerat SP2. Tror att det var över ett 100-tal program som MS själva utvecklat som inte fungerade direkt.

Problemet du beskriver Per är ju närmast det att vara för snabb med att uppdatera OS innan de program man använder har uppdaterats.
 
boran skrev:
Kan du ge exempel på vilka av dessa vanliga applikationer du har haft problem med pga uppdateringar?

Jag tänker inte försöka få dig att byta uppfattning eller så, men jag känner inte igen mig i det du skriver.

Senast i förrgår slutade Ktorrent funka efter en säkerhetsuppdatering i Ubuntu. Löstes genom att leta reda på en äldre version av Ktorrent.

Sånt händer då och då, men ofta har någon hittat en workaround så att man inte blir helt handikappad.

Eller googla på "ubuntu feisty tomcat5.5" (utan citationstecknen) hur det ser ut emellanåt. Lite fix här och där för att få grejorna att funka.

/Paj
 
ergu skrev:
Nja, att program får problem när OSet uppdateras finns även på Windows. Om ni kommer ihåg hur det var när XP SP2 släpptes,en hel del program som inte fungerade som de skulle efter att man installerat SP2. Tror att det var över ett 100-tal program som MS själva utvecklat som inte fungerade direkt.

Problemet du beskriver Per är ju närmast det att vara för snabb med att uppdatera OS innan de program man använder har uppdaterats.

Jag tycker mig minnas att problemen med SP2 mest berodde på att en brandvägg installerades som gjorde det den skulle. Men det stämmer folk hade svårigheter ett tag.
Problemet med Windows är väl annars nästan det motsatta, dåliga avinstallerare. Installationer och redan installerade program har jag mycket sällan problem med, men det är sällsynt att allt förvinner när man avinstallerar. Om det nu är ett verkligt problem.

/ Paj
 
swepri skrev:
Jag tycker mig minnas att problemen med SP2 mest berodde på att en brandvägg installerades som gjorde det den skulle.
Nej, det stora problemet berodde på DEP (Data Execution Prevention) som gjorde att ett antal gamla program inte fick köra.

Visserligen rätt "enkel" lösning, men eftersom alla inte är så haj på att förstå Microsofts supportwebb satt de där med program som inte ville starta.

Brandväggen ställde till med problem men inte på samma sätt. Sen är det väl bra att dessa två skyddsmekanismer installerades då de åtminstone var ett steg i rätt riktning att täppa till säkerhetsluckor på Windowsinstallationer där folk inte hade vett/kunskap att säkra upp dem.

Problemet med Windows är väl annars nästan det motsatta, dåliga avinstallerare. Installationer och redan installerade program har jag mycket sällan problem med, men det är sällsynt att allt förvinner när man avinstallerar. Om det nu är ett verkligt problem.
Det är i allra högsta grad ett VERKLIGT och STORT problem. Något annat är att sticka huvudet i sanden. Jag vet flera vanliga användare som har "blåser ur" datorn någon gång per år och gör en ren om installation då skräp ligger kvar och saktar ned datorn, men det tycker jag inte man ska behöva göra med ett modernt operativsystem. Det är snarare regel än undantag att saker ligger kvar, DLL-er och inte minst registernycklar. Smart idé att låta dem ligga kvar utifall att man installerar programmet igen, men registret och datorn BLIR långsammare när filen blir stor. Ingen avinstallerare som jag sett låter dig välja om du ska avinstallera programmet, registernycklar, dynamiska bibliotek, etc eller samtliga dessa. Microsoft kunde mycket enkelt ha KRÄVT av tillverkare av program till deras plattform att de skulle följt vissa riktlinjer så hade inte detta varit ett problem. Några hade inte brytt sig men då kunde Microsoft ha vägrat låta dem använda någon symbol "for use with Windows" eller liknande.

Hade inte registret varit en stor monolitisk fil utan varje program hade sin egen inställningfil hade de med lätthet kunnat ligga kvar efter installation. De behöver ju inte laddas om de inte används. Det finns väl för- och nackdelar med båda metoderna.

Ett annat problem är dynamiska bibliotek där du inte har något gemensamt sätt att hantera versioner av sådana. Begreppet "DLL Hell" är ganska beskrivande.

Detta senare problem med avinstallation finns även på Mac OS X även om jag upplever det som mycket mycket mindre. Vissa program sprider ut sig på dumma sätt, men de flesta är samlade till en "app-bundle" där allt ingår. Inställnings- och supportfiler lägger sig normalt i användarens egen "Library"-katalog (uppdelat på Preferences, Application Support och Cache).

Avinstallation består i 9 fall av 10 att man raderar programmet ("app-bundlen") samt motsvarande filer under "Library" om man vill slänga allt. Att radera sin "app-bundle" kan man lära farmor att göra ("dra programikonen till papperskorgen"), lättare än så är det svårt att göra :)

Under Linux är det återigen lite snårigare eftersom olika distributioner gör installationer på olika sätt, men de flesta moderna distributioner har pakethanteringssystem som fungerar bra. Innan de kom var det en ordentlig soppa när man installerade för hand. Drömmen var att åtminstone en fungerande configure fanns.
 
Senast ändrad:
epep skrev:
DLL-hell har minskat ganska betydligt i 2000 och xp (http://en.wikipedia.org/wiki/Dll_hell)
Om det har minskat betydligt vill jag inte ens veta hur illa det var innan. Jag har visserligen kört Windows sedan 1.0 men det var först i och med WinXP som jag fick uppleva hur kul det var när saker inte funkar. Det må vara mindre men fortfarande under XP är det ett problem!

Som tur var det i och med Gaim jag stötte på det för första gången och killarna som gör det har lite koll på saker och beskrev problemet och lösning på hemsidan. Sen när man visste om det så fixar de ju sig, men den typen av problem med dynamiska bibliotek har jag inte upplevt på andra operativsystem, kanske för att de har mer uttalat sätt att hantera dem.

[Edit: Haha... Läste Wikipediasidan nu och XPs sätt att lösa det på med Side-by-Side Component Sharing var ju genialt! Bara att det slänger hela idén med delade bibliotek :-D Nåväl, om de får saker att funka ska man kanske inte klaga :)

Annars finns en så enormt enkel lösning som löser en hel del "enforced standard versioning, naming, and file system location schema for DLLs"
]
 
Senast ändrad:
tannler skrev:
Läs vad jeppe skriver; Mac kan inte skriva till NTFS, bara läsa.

Frågan är varför de öht skulle behöva skriva till Windowsmaskiner på ett sådant sätt att filsystemet skulle sätta käppar i hjulet.

Skriver man och läser från en annan maskin så sker detta normalt via SMB, NFS eller något annat nätverksfilsystem och då spelar det ingen roll vad det fysiska filsystemet är för något. Om Mac har problem med detta så är det en Macfiness som inte delas av något annat system på marknaden.

tannler skrev:
För full kompabilitet i Win/Mac nät bör det finnas en mellanlagringvolym i FAT32, annars fungerar det inte med läsning&skrivning åt båda hållen.

I så fall har Apple gjort fel, fel, fel.

Men det tror jag inte de gjort utan jag tror att det är något annat som spökar. Pratar du (ni) kanske om att dual-boota och att dela hårddisk mellan två olika system? Ja, då kan det vara problem men då är det inte olika maskiner som pratar med varandra.
 
maxzomborszki skrev:
[Edit: Haha... Läste Wikipediasidan nu och XPs sätt att lösa det på med Side-by-Side Component Sharing var ju genialt! Bara att det slänger hela idén med delade bibliotek :-D Nåväl, om de får saker att funka ska man kanske inte klaga :)
[/B]


Men absolut är det asgarv :)

Hur som helst har jag haft väldigt lite problem med bråkande dller på senare tid.

/erik
 
Senast ändrad:
Apropå filsystem så är det skillnad på att accessa andra diskar över nätverk (SMB, NFS, AFP, etc) och en disk som är direkt kopplad till datorn och läsa filsystemet (FAT16/32, NTFS, HFS+, etc) direkt.

Mac OS X kan läsa en NTFS-partition på en disk som är kopplad direkt till datorn, för att skriva krävs tredjepartsprogram, till exempel MacFUSE (om man kan leva med att det sker i "user-land"). Jag har själv inte testat MacFUSE mot NTFS utan använt det för andra ändamål, men det står som testat filsystem på hemsidan.

Det omvända gäller för Windows, fast kanske till och med "värre" då Windows inte kan läsa en HFS+-partition direkt, för detta krävs program som MacDisk. Men jag ser inte det som något stort problem, min externa FireWire/USB-disk är formaterad med FAT32 så jag kommer åt bilderna på den från båda systemen. Möjligtvis om man har dual-bootande Intel-Macar eller håller på med video och slår i taket på FAT-systemets filstorlek kan man tycka det suger.

När det gäller att komma åt något över nätverket eller dela ut sina diskar över nätverk är det föredömligt enkelt i Mac OS X (och inte nämnvärt krångligare under Windows).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.