Annons

Pc eller Mac idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Akerstrom skrev:
Du glömde lägga till "enligt min uppfattning".
För alla* företag är det helt fel, och för de flesta konsumenter likaså.

*det finns förstås alltid undantag.

Jag antar att du syftar på att bygga själv och det är klart att det funkar ju inte för företag som utrusta ett större kontor, eller jämfört med apple går det säkert att hitta en mindre handlare som kan skruva ihop ett anpassat paket. Men det är ju mycket runt omkring som ska funka oxå i form av service och annat.

För privatpersoner handlar det ju om en viss inlärning möjligtvis att bygga ihop en dator men det är ju inte kärnfysik direkt. Som lego ungefär. Där vidhåller jag att det blir bättre och billigare.

Mvh
Maverick

Billigare, kanske (men inte säkert). Bättre är subjektivt.

Hembyggen är inte roliga om saker börjar krångla. Då måste man felsöka själv och sen byta ut relevanta komponenter. Köper man en färdigbyggd dator så säger man till säljaren att fixa felet.

Bygga dator själv är för entusiasten, som gillar att meka med datordelar.

MAC dyrt?

Orkar inte läsa alla inläggen men jag gjorde en jämförelse mellan MACPro och Pyrotec PC som fått bra kritik på nätet.
Med samma 3.0 GHz processorer övrigt hyfsad likvärdig spec. + MS Vista Ultimate + antivirus på PC:n
Priserna blev inkl moms
MAC 30995 kr, PC 325770 kr

Dvs MAC något billigare.
Om man sedan är student vilket många på fotosidan antagligen är (bildbehandling på distans) så är det ytterligare 8-9% rabatt på MAC:en.

Minnen och hårddiskar köper man såklart inte OEM om man nu inte gillar att kasta bort sina pengar.

mvh Staffan

Den MacBook jag köpte (den vita med 2,4GHz-processor och 160GB hårddisk) kostar 9435:- exkl. moms på Macoteket.

En Dell Latitude D630 med motsvarande specar (något större skärm dock) kostar 9740:- exkl moms och frakt.

Just bärbara datorer är lite svåra att skruva ihop själv ...

Jag har en hembyggd Windowsburk hemma. Den är utmärkt för spel och sånt. Både Mac och PC är bra, men på lite olika saker, så jag tycker det går bra att blanda (även om man ibland trycker fel kombination av tangenter ...).

Re: MAC dyrt?

Staffan Herz skrev:
Orkar inte läsa alla inläggen men jag gjorde en jämförelse mellan MACPro och Pyrotec PC som fått bra kritik på nätet.
Med samma 3.0 GHz processorer övrigt hyfsad likvärdig spec. + MS Vista Ultimate + antivirus på PC:n
Priserna blev inkl moms
MAC 30995 kr, PC 325770 kr

Dvs MAC något billigare.
Om man sedan är student vilket många på fotosidan antagligen är (bildbehandling på distans) så är det ytterligare 8-9% rabatt på MAC:en.

Minnen och hårddiskar köper man såklart inte OEM om man nu inte gillar att kasta bort sina pengar.

mvh Staffan

Dessa två du jämför?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=186789
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.139219

Är de det är de allt annat än likvärdiga med macs dubbla fyrkärniga processor + 800 i firewire och Pyrotechs minne, en terabyte hårddisk och en hårddisk på 10000 varv och ett grafikkort på 700 mb.
För övrigt anser jag inte att antivirus är ett måste, och vill man ha ett kan man skaffa ett som är flera gånger bättre än norton och gratis, som exempelvis Avira.

Mac är säkert bra

Men det går att vara nöjd med en PC också.
Själv har jag haft en Dell PC i snart 4 år.
Den kom färdig med XP prof. SATA-disc och en 17" skärm med PVA-panel och DVI-ingång.
Ingenting har strulat. Det gick hur snabbt som helst att komma igång. En kvart typ.
Jag har stoppat i en extra SATA-disc. Plättlätt.
Lite extra minne installerades nyligen (2gb totalt numera) Helt smärtfritt det också
Har aldrig haft nåt behov av att redigera filmer eller ljud och nöjer mig med Paintshop Pro ( som iofs glömmer att lämna tillbaka minne)
Datorn vill numera ,efter 4 år, ha 1 minut på sig att bli jobbklar från strömpåslag. Helt OK

Ett sätt att undvika problem är att ge fan i alla gratisprogram som kompisarna säger att man ska ladda ner.

Mac har otvivelaktigt ett annat, och utmärkt, grundtänk för grafik t ex.
Nej jag jobbar inte för Dell :)
Men som sagt det går att klara sig smärtfritt med en PC om man inte mekar för mycket

MVH
Pa

Jag la inte ner en oerhörd tid på jämförelsen, för att få det exakt rättvist behöver man betydligt mer exakt info om alla ingående komponenter + att vara betydligt mer bevandrad i IT-världen än vad jag är.

Jag tog priset från Apple store samt från Protechs hemsida http://www.pyrotech.se/ där man själv kan konfigurera datorer.

Utgick från Pyro WS2Xenon och ändrade till två 3.0 Ghz processorer E5450 som verkar vara samma som i Mac 3.0 Mhz.
320 GB hårddisk. Ändrade även grafikkort till ett enkelt ATI-kort, la på ett nätverkskort, tangentbord utra-flat från logietch och en lasermus.Vista Ultimate och ett antivirus för 500 kr för 3 år.

Sedan har jag ingen aning om alla portar etc helt stämmer överens och antagligen går det inte att få exakt samma spec.

Det jag ville komma fram till var att någorlunda jämförbara datorer så verkar inte en MAC vara dyrare än PC. Vill man däremot gå på lite enklare komponenter och inte state of the art så är det ju inte möjligt med MAC.

Mvh Staffan

inget val

För mig har det aldrig varit aktuellt för mig med en Mac eftersom alla möten jag haft med dem resulterat i frustration över deras seghet.

Går det att förneka detta när man nu varit tvungen att gå över till intelbaserade Macar.
En annan anledning att inte skaffa Mac är de dåliga bildskärmarna:låg kontrast, blank skärm och lång responstid.En simpel Dell kan vara bättre för att inte tala om NEC eller Eizo.
En tredje anledning är ergonomin eller vad sägs om de fullständigt oanvändbara Macmössen, den enda fysiska styrmöjligheten med en dator ligger som en liten kula i handflatan. Här skall ju känsligheten vara som bäst!
Senast för ett halvår sedan skulle jag överföra en bildfil från mitt USB minne till min PC, det tog ca 90 sek och samma fil till en Mac tog 18 min.Vid ett besök på den nu framlidna fotoskolan i stockholm skulle jag öppna en Tiffil på en modern G4. Filen var 150x70cm och 150 ppi och G4:an kraschade helt medan min hemmabyggda PC lätt processerade filen.
Jag började med 3d grafik för tio år sedan och då fanns det knappt mjukvara till Mac.Allt tal om att PC:n är instabil; den enda gången min PC varit lite instabil var när åskan slog ner i den.
Sen är det ju klart att det uppstår problem när 96% av alla datoranvändare är "ickeMacar".

Jag vet också att det finns olika datormodeller...

Mvh Niclas

Re: inget val

kisel66 skrev:
För mig har det aldrig varit aktuellt för mig med en Mac eftersom alla möten jag haft med dem resulterat i frustration över deras seghet.

Min macbook pro är långt ifrån seg och jag skulle gissa att det är få windowsbaserade laptops som kan matcha den.

En annan anledning att inte skaffa Mac är de dåliga bildskärmarna:låg kontrast, blank skärm och lång responstid.En simpel Dell kan vara bättre för att inte tala om NEC eller Eizo.

Köper man en macbook/pro/air eller en imac är man förstås bunden till den skärm som finns även om det inte är något problem att ansluta en extern skärm. Köper man en mac mini eller en mac pro så kan du ju välja vilken skärm du vill precis som när du köper en windows pc. För övrigt har jag själv en matt skärm på min macbook pro. Man kan välja både matt och blank till den.

En tredje anledning är ergonomin eller vad sägs om de fullständigt oanvändbara Macmössen, den enda fysiska styrmöjligheten med en dator ligger som en liten kula i handflatan. Här skall ju känsligheten vara som bäst!

Åter ett något konstigt argument. Du är ju inte bunden till en mac-mus bara för att du kör mac lika lite som du måste ha en "dell-mus" om du kör dell. Anslut vad du vill. Jag använder mest ett wacom-ritbord med två knappars funktion som på en "pc".

Angående trasiga hårddiskar på laptops så har tidigare två hårddiskar gått sönder för mig i thinkpads men bara därför tycker jag inte att det är skitdatorer. I dag är det ju samma maskinvara i datorerna så den största fördelen tycker jag är os x som jag personligen tycker är betydligt smidigare än windows.

mvh
David

kisel66 skrev:
Senast för ett halvår sedan skulle jag överföra en bildfil från mitt USB minne till min PC, det tog ca 90 sek och samma fil till en Mac tog 18 min.
Senast för ett halvår sen skulle jag köra 3 mil vid två tillfällen, det tog en kvart med en Honda och två timmar med en Volvo. Usch vad seg Volvo är.

Ny medlem med sitt första inlägg, och var hamnar man, jo i en PC eller Mac-tråd, att man inte lär sig. :)

kisel66 skrev:

Jag undrar när du senast hade en verklig kontakt med en Mac?

Går det att förneka detta när man nu varit tvungen att gå över till intelbaserade Macar.

Här är ett klassiskt misstag när man pratar om processorval. G4 och G5 var strålande processorer, problemet var att IBM inte kunde lösa värmeproblemen med G5 för att kunna använda just denna processor i Apples bärbara segment. Intel hade en ny snabb processor på gång som än idag är oöverträffad av någon annan processortillverkare (vilket kan ändras i morgon, om en vecka, om ett år, who knows). Dessutom har Apple utvecklat OS X parallellt för x86 och PPC sedan start, vilket jag och många med mig tycker är både förutseende och smart (Apple växer så det knakar på alla sätt och vis).

Vad gäller Apples bildskärmar så är de bra på färgåtergivning men det medges att de har dålig responstid i jämförelse med konkurrenterna av idag. Denna del av Apples produktsortiment är för mig ett mysterium, de har datorvärldens snyggaste skärmar (även om de börjar kännas märkligt klumpiga i och med iMacens fantastiska design) men de har inte uppdaterats på runt tre år; vad händer Apple?

Köp den mus du gillar använd den? Det här är inget motargument (precis som någon annan sade, köper man en Dell får man med Dells mus). Jag tycker att Mighty Mouse med BlueTooth är riktigt skön att jobba med som originalare/formgivare, men i hemmet när det ska spelas får det bli Logitech eller liknande.

[edit innan post] Hmmm, nu när jag funderar lite på ditt inlägg så får jag en känsla av att du inte använt en Mac på flera år. Vilken mus pratar du om egentligen? Puckmusen?

Senast för ett halvår sedan skulle jag överföra en bildfil från mitt USB minne till min PC, det tog ca 90 sek och samma fil till en Mac tog 18 min.Vid ett besök på den nu framlidna fotoskolan i stockholm skulle jag öppna en Tiffil på en modern G4. Filen var 150x70cm och 150 ppi och G4:an kraschade helt medan min hemmabyggda PC lätt processerade filen.

18 minuter? Var det en Mac med USB1 eller?

"Modern" G4? De första G4'orna dök upp 1999/2000 någonstans med en processorhastighet på ~400 mhz och fanns kvar i PowerMac fram till G5'an dök upp 2003/2004(?). De sista G4 processorerna försvann i och med Apples övergång till Intel och då fanns de i det bärbara sortimentet samt Mac Mini.

Kraschar ett system kan det bero på både det ena och det andra. Ett under flera år dåligt underhållet system, hårdvarufel etc. Det är ingen som påstår att det inte kan bli problem med en Mac (speciellt inte om det är en gammal Mac). Öppnar man upp en affischbild kan det ju vara bra att ha mycket ram i maskinen, det är ju ingen skillnad i Mac vs PC där.

Jag började med 3d grafik för tio år sedan och då fanns det knappt mjukvara till Mac.Allt tal om att PC:n är instabil; den enda gången min PC varit lite instabil var när åskan slog ner i den.
Sen är det ju klart att det uppstår problem när 96% av alla datoranvändare är "ickeMacar".

10 år sedan? Kanske dags att vakna nu då?

Jag vet inte jag, hade jag varit på vilket annat forum som helst hade jag tagit ditt inlägg för trolleri, men eftersom vi är här bedömmer jag att det faktiskt bara handlar om okunskap.

Det är inget fel i att vilja köra med PC lika lite som det är fel att vilja använda Mac. Men ska man kritisera ska man kritisera på rätt sätt, och man bör veta vad man pratar om. Jag brukar säga att man ska använda det system man trivs med; för det är det viktigaste: det man själv är nöjd med. Men jag tycker också att man ska prova och vara lyhörd inför andra lösningar. Det roliga är att jag sett så många prata om Mac såsom du gör kisel66, för att senare ha gått över till Mac mer eller mindre och undrat varför de inte gjort det tidigare. Jag känner till få fall som gått andra vägen.

Det handlar oftare om fördomar gentemot Mac från PC-användare än vice versa. Jag har haft PC i hemmet länge nu, jag har byggt själv och jag har även använt PC inom jobbet på olika frilansuppdrag. Men jag föredrar Mac inom allt förutom om jag ska spela FPS-spel, men det är en annan sak. :)

En annan sak: En del har undrat om de inte bara kan köpa OS X och installera det på sin PC därhemma. Nej. Det går inte och det bryter dessutom mot Apples EULA att göra det (huruvida det är olagligt i Sverige överlämnar jag åt att kunniga inom juridiken att avgöra) eftersom man måste ändra i programvaran. Det finns crackade versioner av OS X på nätet och installationsguider för dessa men det är något jag starkt avråder ifrån om man inte verkligen vet vad man sysslar med. Dessutom har man ingen som helst support från Apple om man gör detta, plus att systemuppdateringar och liknande inte fungerar.

Till sist, kul att så många bytt från PC till Mac och är nöjda med det, välkommen ombord. För de som vill ha tips om kortkommandon och annat kan jag rekommendera Macworlds forum som har en bra nybörjardel ( macworld.idg.se ).

kisel66 skrev:

Jag vet också att det finns olika datormodeller...

Mvh Niclas

Mycket skitprat utan substans. Mac har använts sedan början av nittiotalet av alla reklambyråer, pre-pressföretag och tryckerier. Skulle vi haft de problemen i 18 år utan att reagera? Nä du, Mac är stabil, snabb, snygg och utan virus.

Maverick skrev:
Ska jag tolka det som att det är okej att saker går sönder på löpande band för att de är enkla att byta ut?

Precis som du skriver så är det vanliga standarddiskar, så frågan vi ställer oss i klassen är varför de går sönder när de sitter i mac.

Vi kan för övrigt inte byta ut dem själv eftersom garantin då bryts och den verkar ju behövas.

Mvh
Maverick
Jag vet inte varför hårddiskarna går sönder när det sitter i en specifik dator.

Att byta hårddisk och internminne på MacBook är mycket enkelt. Vad jag kan se så bryts inte garantin vid hårddisk- och RAM-byte. Kolla den här videofilmen: http://www.youtube.com/watch?v=uuyi-NWLLz4

För er information så har Apple problem med en hårddisk som sitter i vissa Macbookar och det är Seagate med firmware 7.01.
Omfattas av konsumentgarantin ursprungligt fel.

Alla andra diskar är ok.

förlåt

Förlåt.
PC/Mac-Muslim/kristen.
Jag skulle aldrig ha skrivit något, jag visste inte hur känsligt det var och att min okunnighet är så enorm.Kan man radera sig från den här sajten?
Jag skall nu ta min PC till en uppskjutningsramp för vidare transport till en omloppsbana i rymden.

Med vänlig avbön.
Niclas

Re: förlåt

kisel66 skrev:
Förlåt.
PC/Mac-Muslim/kristen.
Jag skulle aldrig ha skrivit något, jag visste inte hur känsligt det var och att min okunnighet är så enorm.Kan man radera sig från den här sajten?
Jag skall nu ta min PC till en uppskjutningsramp för vidare transport till en omloppsbana i rymden.

Med vänlig avbön.
Niclas
Ju mer man lär desto mer förstår man hur mycket man har kvar att lära.

Det finns både kristna och muslimska martyrer. Du behöver inte välja. :)

kisel66 skrev:
Förlåt.
PC/Mac-Muslim/kristen.

Med vänlig avbön.
Niclas

Inte ska du vara ledsen för att du inte vet hur det ligger till! :) Kom gärna förbi och upplev hur mac fungerar, jag kan demonstrera mac pro och macbook pro om du vill.

kisel66 skrev:
Förlåt.
PC/Mac-Muslim/kristen.

Med vänlig avbön.
Niclas

Det var inte min mening att göra dig ledsen eller avskräckt från att delta i diskussionen utan mest belysa att jag upplever det som att du fått en del om bakfoten. Jag menar absolut inte att du har fel i att vara nöjd med din PC, tvärtom, är du riktigt nöjd finns det ju ingen anledning att byta, eller hur?

Men om du är nyfiken så kan ju det vara ett bra tips att gå förbi en Mac-återförsäljare och få dig en demonstration. Det finns en mängd fotobutiker landet runt som säljer Mac och andra produkter från Apple.

Återigen, jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig. :)

Om vi säger så här, jag har alltid kört PC och tycker det funkar helt kanon och är jätenöjd.
Skall precis uppdatera till en photoshop-värsting med allt vad det innebär.
Av vilken anledning skulle jag byta till MAC?

Splanky skrev:
Om vi säger så här, jag har alltid kört PC och tycker det funkar helt kanon och är jätenöjd.
Skall precis uppdatera till en photoshop-värsting med allt vad det innebär.
Av vilken anledning skulle jag byta till MAC?

Varför fundera på att byta om du är nöjd?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto