Re: inget val
Ny medlem med sitt första inlägg, och var hamnar man, jo i en PC eller Mac-tråd, att man inte lär sig.
kisel66 skrev:
För mig har det aldrig varit aktuellt för mig med en Mac eftersom alla möten jag haft med dem resulterat i frustration över deras seghet.
Jag undrar när du senast hade en verklig kontakt med en Mac?
Går det att förneka detta när man nu varit tvungen att gå över till intelbaserade Macar.
Här är ett klassiskt misstag när man pratar om processorval. G4 och G5 var strålande processorer, problemet var att IBM inte kunde lösa värmeproblemen med G5 för att kunna använda just denna processor i Apples bärbara segment. Intel hade en ny snabb processor på gång som än idag är oöverträffad av någon annan processortillverkare (vilket kan ändras i morgon, om en vecka, om ett år, who knows). Dessutom har Apple utvecklat OS X parallellt för x86 och PPC sedan start, vilket jag och många med mig tycker är både förutseende och smart (Apple växer så det knakar på alla sätt och vis).
En annan anledning att inte skaffa Mac är de dåliga bildskärmarna:låg kontrast, blank skärm och lång responstid.En simpel Dell kan vara bättre för att inte tala om NEC eller Eizo.
Vad gäller Apples bildskärmar så är de bra på färgåtergivning men det medges att de har dålig responstid i jämförelse med konkurrenterna av idag. Denna del av Apples produktsortiment är för mig ett mysterium, de har datorvärldens snyggaste skärmar (även om de börjar kännas märkligt klumpiga i och med iMacens fantastiska design) men de har inte uppdaterats på runt tre år; vad händer Apple?
En tredje anledning är ergonomin eller vad sägs om de fullständigt oanvändbara Macmössen, den enda fysiska styrmöjligheten med en dator ligger som en liten kula i handflatan. Här skall ju känsligheten vara som bäst!
Köp den mus du gillar använd den? Det här är inget motargument (precis som någon annan sade, köper man en Dell får man med Dells mus). Jag tycker att Mighty Mouse med BlueTooth är riktigt skön att jobba med som originalare/formgivare, men i hemmet när det ska spelas får det bli Logitech eller liknande.
[edit innan post] Hmmm, nu när jag funderar lite på ditt inlägg så får jag en känsla av att du inte använt en Mac på flera år. Vilken mus pratar du om egentligen? Puckmusen?
Senast för ett halvår sedan skulle jag överföra en bildfil från mitt USB minne till min PC, det tog ca 90 sek och samma fil till en Mac tog 18 min.Vid ett besök på den nu framlidna fotoskolan i stockholm skulle jag öppna en Tiffil på en modern G4. Filen var 150x70cm och 150 ppi och G4:an kraschade helt medan min hemmabyggda PC lätt processerade filen.
18 minuter? Var det en Mac med USB1 eller?
"Modern" G4? De första G4'orna dök upp 1999/2000 någonstans med en processorhastighet på ~400 mhz och fanns kvar i PowerMac fram till G5'an dök upp 2003/2004(?). De sista G4 processorerna försvann i och med Apples övergång till Intel och då fanns de i det bärbara sortimentet samt Mac Mini.
Kraschar ett system kan det bero på både det ena och det andra. Ett under flera år dåligt underhållet system, hårdvarufel etc. Det är ingen som påstår att det inte kan bli problem med en Mac (speciellt inte om det är en gammal Mac). Öppnar man upp en affischbild kan det ju vara bra att ha mycket ram i maskinen, det är ju ingen skillnad i Mac vs PC där.
Jag började med 3d grafik för tio år sedan och då fanns det knappt mjukvara till Mac.Allt tal om att PC:n är instabil; den enda gången min PC varit lite instabil var när åskan slog ner i den.
Sen är det ju klart att det uppstår problem när 96% av alla datoranvändare är "ickeMacar".
10 år sedan? Kanske dags att vakna nu då?
Jag vet inte jag, hade jag varit på vilket annat forum som helst hade jag tagit ditt inlägg för trolleri, men eftersom vi är här bedömmer jag att det faktiskt bara handlar om okunskap.
Det är inget fel i att vilja köra med PC lika lite som det är fel att vilja använda Mac. Men ska man kritisera ska man kritisera på rätt sätt, och man bör veta vad man pratar om. Jag brukar säga att man ska använda det system man trivs med; för det är det viktigaste: det man själv är nöjd med. Men jag tycker också att man ska prova och vara lyhörd inför andra lösningar. Det roliga är att jag sett så många prata om Mac såsom du gör kisel66, för att senare ha gått över till Mac mer eller mindre och undrat varför de inte gjort det tidigare. Jag känner till få fall som gått andra vägen.
Det handlar oftare om fördomar gentemot Mac från PC-användare än vice versa. Jag har haft PC i hemmet länge nu, jag har byggt själv och jag har även använt PC inom jobbet på olika frilansuppdrag. Men jag föredrar Mac inom allt förutom om jag ska spela FPS-spel, men det är en annan sak.
En annan sak: En del har undrat om de inte bara kan köpa OS X och installera det på sin PC därhemma. Nej. Det går inte och det bryter dessutom mot Apples EULA att göra det (huruvida det är olagligt i Sverige överlämnar jag åt att kunniga inom juridiken att avgöra) eftersom man måste ändra i programvaran. Det finns crackade versioner av OS X på nätet och installationsguider för dessa men det är något jag starkt avråder ifrån om man inte verkligen vet vad man sysslar med. Dessutom har man ingen som helst support från Apple om man gör detta, plus att systemuppdateringar och liknande inte fungerar.
Till sist, kul att så många bytt från PC till Mac och är nöjda med det, välkommen ombord. För de som vill ha tips om kortkommandon och annat kan jag rekommendera Macworlds forum som har en bra nybörjardel ( macworld.idg.se ).