Annons

Pc el Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej, har ett problem när jag sitter och bildbehandlar.
Jag sitter på en burk med 2,4 GhZ och 1 gigabyte ramminne.
Jag gör för tillfället 70x100 collage, vilket tar LÅÅÅÅÅNNG tid.
Ska man uppgradera eller är det dags att skaffa en Mac?
Jag är trött på att sitta och vänta.
Är det stor skillnad mellan datorerna?

Mvh Markus
 
Varför inte bara trycka ned 1-2GB RAM till?
Minne är relativt billigt och att köpa helt ny dator kostar betydligt mera.
 
ram minne i all mening, men så länge som det sitter i en pc kan det kvitta. Själv sitter jag vid en power mac G5. Jag skulle aldrig får för mig att byta tillbaka.

Nackdelar med Pc.

*Hänger sig och blir slö.
*Tar god tid på sig.
*Full med delar som kommer från alla möjliga håll.
*virus och spion program i mängder
*Tråkigt ful.
*Osmarta lösningar.
*WINDOWS <---- största felet

Fördelar med pc vid bildbehandling!?
*Hmmm..två kanppar på musen, vilket du också kan få på en mac.

Nackdelar med mac.
*en knapp på musen, men det är bara till att skaffe en ny!

Fördelar med Mac!
*Snabb
*pålitlig - väntar fortfarande på att min skall bli seg för att jag inte sarat om den, (kan nog vänta i alla evighet)
*hänger sig aldrig
*operativ system som funkar
*en renodlad prestande maskin
*inga virus eller spion program.
*updatera!? nej nej glöm det med en mac.
*Design som slår det mästa, för att inte nämna ljudet vid uppstart, låter som en motocykel, och den drar också om det mesta som en motorcykel.

Tänk också att alla nackdelar som finns på en pc, ine existerar på en mac!

Valet är självklart! Skaffa en mac!
 
Det är faktiskt en smula fånigt att generaisera och säga att "Mac är snabb" och "PC är långsam", det sitter ju faktiskt numera samma komponenter i burkarna; det enda som skiuljer är mjukvaran.


Det spelar ingen roll vilket märke det är, ska du hantera stora bilder så behöver du mycket minne.
Tryck i 1 eller 2 GB till så går det snabbare.
 
Om ma nrent tittar på maskinerna rakt av: Macen har ett snabbare flöde i dag på photoshop en en "PC" om ma ntittar på tester som är gjorda.. det man måste tänka på då är att photoshop inte är optimerat för de nya macarna. MAcen är ju i grunden en "meida" dator om ma ntittar på alla grafiker eller fotograf med lite ålder på så ar dem börjat å en mac.
En "PC" som du köper i dag har en livslängs på något år, men en mac kan oftast vara med det dubblad i tid. om man uppdaterar med minne eller så.
Jag har på firman en mac som är 1,5år nu och en bärbar som är 2år gammal, dem snurrar på bra, och då ska vi tänka på att jag har gjort bilder som ahr varit över en gig i storlek på dem!

mitt råd rent lågist är köp en maxad mac nu och sikta på att ha den ett par år. behöver du råd och tips vad för mac, maila och fråga mej!
 
pointzero skrev:
...Nackdelar med mac.
*en knapp på musen, men det är bara till att skaffe en ny!

Hmm...jag räknar till 4 knappar/tryckalternativ på min mac-original-mus.

Jag bytte från PC till Mac för ca ett år sedan och ångrar mig inte!
För min del väger designen på burken och operativsystemet tyngst. Jag upplever nog också OS X som stabilare än Windows utan att kunna sätta fingret på exakt varför.
Även Apple kommer med programuppdateringar som burken tycker det är dags att ladda ner, men det kan väl knappast ses som en nackdel. Antivirus/Spyware/Adwareprogram har jag klarat mig bra utan.
Jag får nog klassa mig som en normalanvändare som surfar, redigerar bilder/film och utför diverse kontorsarbete och jag har inte hittat några begränsningar ännu. Till kontorsarbetet kör jag med Neo Office (i princip samma program som Office-paketet) som man laddar ner gratis -lite segt, men funktionellt.

Jag säger: Köp!
 
Digi skrev:
Ska man uppgradera eller är det dags att skaffa en Mac?
Jag är trött på att sitta och vänta.
Det finns såväl snabba Macar som snabba PC. Och självklart även långsamma Macar och långsamma PC. Vilket system du väljer har inte så mycket påverkan som den modell du väljer.

Är det stor skillnad mellan datorerna?
Nej, det går att hitta likvärdiga modeller på bägge sidorna om man vill. Den allra största skillnaden sitter i användarens förmåga att hantera datorn. Datorn är bara ett verktyg.

Själv har jag både och hemma och tycker bla Kim ger en lite väl onyanserad bild. Jag skulle inte göra mig av med någon av plattformarna då jag tycker båda har sina styrkor och svagheter.

Byt till Mac om du känner att den ger dig mervärde annars är det bortkastade pengar.
 
Varför inte köra Mac OS X på en PC?

Dell kommer under första halvåret 2007 att möjliggöra detta nu när OS X börjar köras på Intelprocessorer (och man pratar inte om "emulation" utan "natively" - sorry, kan inte de korrekta svenska benämningarna!).

Lite konkurrens från Dell bör väl äntligen sätta prispress på Macs dyra hårdvara.

Läs mer hos Ken Rockwell.

Nyheten är rykande färsk, den postades i lördags. Den förste april.
 
I vote for Mac! Nu ska jag inte lova att ditt 70x100-collage kommer att gå jättesnabbt på någon dator, men jag kan i varje fall lova att Mac:en är en mycket trevligare arbetsmiljö! Vid grafiskt arbete rekommenderar jag Dubbla G5-processor, de är betydligt vassare än de nya Intel Core Duo som Apple har bytt till i vissa modeller. OS X är också klart bättre än Windows på multitasking, dvs när datorn jobbar med en process som tar lång tid, kan du samtidigt surfa eller kolla e-post, den blir inte låst av processen. Dessutom slipper du med Mac OS X helt och hållet problem med kraschande datorer, omstarter, virus och spywares(!!?)

I fallet med ditt stora collage tror jag för övrigt att 1 GB mer RAM-minne skulle göra susen.
 
svar från båda sidor

Jag har haft PC parallelt med mac sedan -95, Men på senare tid är det Macen som har fått mer och mer tid. prestandan är inte orsaken och inte stabiliteten. Jag upplever däremot att jag får ett bättre resultat av OSX än vad Win XP kan leverera.

För framtiden kommer jag att gå över till mac endast och sälja av min PC burk. Orsaken till detta är att Win XP är moget för en uppdatering NU men nästa version hörde jag senast i dag kommer troligtvis kvartal 1 2007. aningen länge att vänta på en eventuell kanon windows när jag redan har OSX.

Vet inte om det hjälper men jag hade summa summarum köpt en mac, en begagnad dual G5 med mycket minne hade jag köpt. mycket prestanda för pengarna!
 
cowboy skrev:
Varför inte köra Mac OS X på en PC?

Dell kommer under första halvåret 2007 att möjliggöra detta nu när OS X börjar köras på Intelprocessorer (och man pratar inte om "emulation" utan "natively" - sorry, kan inte de korrekta svenska benämningarna!).

Lite konkurrens från Dell bör väl äntligen sätta prispress på Macs dyra hårdvara.

Läs mer hos Ken Rockwell.

Nyheten är rykande färsk, den postades i lördags. Den förste april.

Även om det nu var postat den första april så finns det ett korn av sanning i det hela. Beta versionerna av OS X för Intel processorerna gick fakstiskt att installera på en vanlig PC med lite tweakande (Mac är ju som bekant rent hårdvarumässigt numera en PC, det är exakt samma komponenter). I den skarpa versionen så har Apple lagt till någon form av hårdvaruskydd för att stoppa detta men jag skulle bli väldigt förvånad om det inte kommer en (olaglig) OS X version som går att installera på vilken PC som helst (bara man har rätt drivrutiner, fast OS X är ju i grunden en UNIX dialekt så det finns gott om folk som vet hur man skriver sådana).

Däremot är det väl knappast troligt att Apple någonsin kommer att släppa en laglig version, det vore att devalvera varumärket...
 
Fel av mig.
Tittade runt på lite forum, Crackad version som går att installera på vanligt PC finns redan att plocka hem (återigen, olagligt)
 
Satsa på mac. Macen "läcker" inte minne. Den blir inte slöare bara för att man har många program igång. Jag startar aldrig (nästan) om min mac.Att man slipper spionprogram och virus gör inte saken sämre.

Visst sitter det kanske samma saker i mac och pc idag. Men skillnaden i programvara är dessto större. Kanske blir det bättre iom Windows Vista. Men det verkar dröja.
 
Mac så klart!

Jag har alltid valt Mac hemma och tvingats köra PC på jobb, så mitt favorit argument för att välja Macen är att, i princip, alla som valt Mac har gjort ett aktivt val då vi är omgivna av PC medan få som "valt" PC knappt känner till Mac och därför gjort ett ett passivt val!
Sen kan den avgörande anledningen till att välja Mac vara olika, du har fått flera anledningar redan så jag hoppar över den delen.

Om du tänker köpa en Mac nu så tänk på att Apple håller på att byta till Intel och att flera tunga program inte är anpassade än, t.ex Photoshop.
Power Mac G5 har fortfarande IBM processorer men förväntas byta till Intel till sommaren.
Lycka till med ditt val :)
 
Helt klart mac. Har bildbehandlat en hel del både på PC och Mac. Mac är helt klart att föredra.

Hemma sitter jag på en amd 3200+ (klockad lite grann, men märker ingen större skillnad), 1gb ram och en långsam ide hårddisk.
Hade jag valt fritt hade det blivit en Mac istället, men nu lade jag 10k på datorn (inkl. skärm) och satte ihop den själv för att spara pengar.

Om du ska köpa en okej mac får du räkna med åtminstone 30k, mer om du ska ha en bra skärm och kalibreringsutrustning.

Jag skulle säga att det är värt det om du jobbar mycket med bilder, men det är mycket pengar också. Det billigaste blir nog att köpa mer ram och kanske en snabbare hårddisk.
 
Egentligen är det nog hugget som stucket vad gäller prestanda på de största pc och Mac-versionerna. Men skulle jag enbart använda min burk till PS skulle det nog bli en Mac. Men nu är det ju inte så, så jag kör XP och AMD.

Sedan kan man ju undra över hur viktiga sekunderna är för en som inte är yrkesplåtis. Och även proffs kör med lite äldre maskiner, det är väl få som byter varje år?

Största fördelen som jag ser det är att Apple gör grymt snygga burkar. Det saknar jag. OSX är också läckert. Fast det kan också krascha, har hänt mig. Det finns inga perfekta OS.
 
Calle S skrev:
...OSX är också läckert. Fast det kan också krascha, har hänt mig. Det finns inga perfekta OS.
Jo, kracshar och hängningar har jag haft på både XP och OS-X.

Det jag inte förstår är läckerheten i X?
Faktiskt, jag har aldrig kopplat det där riktigt.

Många hävdar att det är så och jag skulle vilja ha en punktlista över vad som är läckert...
 
  • Docken, man kommer åt programmen lätt
  • Dashboard, finns massa bra grejer där
  • Kunna få upp alla fönster bredvid varandra och välja genom att trycka in sidoknapparna på musen
  • Snygga animationer
  • Man kan se hur långt en process har kommit genom att bara kolla på docken, t.ex. kan man se hur långt konverteringen i C1 har kommit
  • Snygga medföljande skärmsläckare
  • Listen längst upp ändrar sig beroende på vilken program man använder, det blir inte en ny list för varje program som på PC.
  • Om man väljer att dölja Docken så åker den upp när man drar ner musen, inte som på PC att den bara ploppar upp.
  • Enklare att se vilka processer som håller på och vad som tar processorkraft osv.
  • Finare ikoner. Ikoner är rätt stora redan från början så kvaliteten blir inte dålig om man väljer att ha dom stora.

Det är bara visuella saker, sen finns det en massa andra fördelar. Att Mac aldrig kraschar är lögn. Har själv varit med om att det kraschat flera gånger.

Mac är inte sååå bra som alla säger och windows är inte såå dåligt. Man behöver uppdatera en mac också. Det är inte alls bara en knapp på musen, nuförtiden skickar dom med mighty mouse när man köper en G5 och den har både scroll och andra knappar.

Snacka med några killar från PhaseOne och enligt dom så gick det mycket snabbare att råkonvertera på en bra PC än på en bra Mac, kanske något man ska tänka på också...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.