Annons

PayPal

Produkter
(logga in för att koppla)
Jämförde precis Mastercard med 1,5% bankavgift:
https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert-currency.html/
med Paypals motsvarande och betalning i SeK med Usd som utgångspunkt. 100 USD skulle då kosta 885 kronor med Mastercard jämfört med 910 för Paypal dvs en skilnad på 2,8%.

Det stämmer bra för kollar man PayPals hemsida så tar de 4.4% i tillägg för växlingen mellan valutorna.
Blir stora summor om man köper dyra saker. 25 kr vid 900kr känns inte precis att världen går under om man ändå kanske redan fyndar. Men såklart är det bättre att inte låta dom göra växlingen själva. Har haft mitt ändrad sedan länge pga detta.

/Stefan

/Stefan

Det stämmer bra för kollar man PayPals hemsida så tar de 4.4% i tillägg för växlingen mellan valutorna.
Blir stora summor om man köper dyra saker. 25 kr vid 900kr känns inte precis att världen går under om man ändå kanske redan fyndar. Men såklart är det bättre att inte låta dom göra växlingen själva. Har haft mitt ändrad sedan länge pga detta.

/Stefan

/Stefan

Du skrev att det inte är megaskillnad men nu är vi plötsligt uppe i 4.,4%, dvs nästan var tjugonde affär skulle man få gratis om man kunde handla utan avgiften.

Jag tycker det är megamycket och absolut inte något jag vill lägga på på varje affär. Vanligt kreditkort blir det med bra försäkring för de flesta fall om det inte går att handla svenskt så man lätt kan dra av momsen.

Du skrev att det inte är megaskillnad men nu är vi plötsligt uppe i 4.,4%, dvs nästan var tjugonde affär skulle man få gratis om man kunde handla utan avgiften.

Jag tycker det är megamycket och absolut inte något jag vill lägga på på varje affär. Vanligt kreditkort blir det med bra försäkring för de flesta fall om det inte går att handla svenskt så man lätt kan dra av momsen.

25kr på 900kr är inte megaskillnad eller 140kr på 5000kr. Särskilt då det mest används (för mig) att redan köpa billigare saker utomlands än om jag skulle köpt samma produkt i Sverige.
Det är inte så att jag tycker man ska välja PayPal som omvandlare. Jag hoppas jag inte anmärkt det nånstans. Jag har själv inte det sedan länge.

/Stefan

25kr på 900kr är inte megaskillnad eller 140kr på 5000kr. Särskilt då det mest används (för mig) att redan köpa billigare saker utomlands än om jag skulle köpt samma produkt i Sverige.
Det är inte så att jag tycker man ska välja PayPal som omvandlare. Jag hoppas jag inte anmärkt det nånstans. Jag har själv inte det sedan länge.

/Stefan

4,4% på 5000 är 220 kr, eller på det belopp du tidigare tog upp 2000 dollar så är det ungefär 900kr helt i onödan.

Jag tycker det är megamycket men kraftord är subjektiva och ovan är ett bra exempel på varför man inte ska säga "nästan inget, megamycket, jättebilligt" istället för siffror. Ett företag som förlorar 4,4% på varje affär förvandlas snabbt till ett företag i kris om man nu ska fortsätta jämförelsen.

4,4% på 5000 är 220 kr, eller på det belopp du tidigare tog upp 2000 dollar så är det ungefär 900kr helt i onödan.
.

Skillnaden mellan bankens avgifter och Paypal är 140kr och 560kr (5.000kr och 20.000kr). Dvs mellan 1.5% och 4,4%.
Avgör själva om ni ska gråta över alla förlorade hundralappar ni använt PayPals omvandling istället för bankens. Jag gör det inte iaf.

Tillägg: Det största affären jag gjort via PayPal var min A7R2 via ebay. Betalade 19.500kr istället för 27.000kr (kampanj i Sverige som sedan gick tillbaka till normalpris 30.000kr).
Att jag då betalade 560kr mer för att jag då inte hade gjort valet i PayPal gråter jag inte över.

/Stefan

Skillnaden mellan bankens avgifter och Paypal är 140kr och 560kr (5.000kr och 20.000kr). Dvs mellan 1.5% och 4,4%.
Avgör själva om ni ska gråta över alla förlorade hundralappar ni använt PayPals omvandling istället för bankens. Jag gör det inte iaf.

/Stefan

Visst kan du blanda in känslor men det viktiga här är att det kan finnas tre alternativ:

0%,
1,5%
4,4% (dubbelt om man råkar kryssa i fel ruta)

och att folk är medvetna om skillnaderna, sen när man är medveten kan man ju välja det alternativ som passar bäst och att det inte är du som avgör om det är "jättemycket", "onödigt" eller "värt det" utan de själva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar