Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pastell färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Hej!

Kanske frågan låter dum. Men hur behandlar jag mina bilder i RAW/Photoshop för att få mer pastellfärger över dem? Några tips?

Nej inte riktigt de jag letade efter, men tack ändå. Tycker inte om när de blir en tydlig "hinna" över bilderna.

Hej!

Kanske frågan låter dum. Men hur behandlar jag mina bilder i RAW/Photoshop för att få mer pastellfärger över dem? Några tips?

Har du nåt exempel så vi vet exakt vad du menar ?

I regel brukar det betyda minskad kontrast, och då brkar man ljusa upp det svarta partierna något och ibland även sänka det ljusa något. Jag brukar göra det på mina bilder ibland ... som tex http://www.lutzimages.com/studiobild?image_url=emily_soft_800_wide.jpg även om just färgerna inte dryper av pastellkänsla på denna bild, så gör kontrastminskningen bilden mjukare.

Det var en fin bild. De har gjort som jag sa, att inte ha nåt helt svart . Det mörkaste områdena är på gränsen till rosa ( #1d0d1a ) och det ljusaste är inte vitt utan orange ( #feede3 ).

Med verktyget Kurvor kan man styra detta ganska bra.

En enkel variant är att göra ett Solid Color justeringslager, välja mörkblå färg och sätta blandläge till Exclusion, då får man mörkblå istället för svart och det ljusa partieran blir åt det gula hållet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar